Dekens? Het duizelt me!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melkbus

Re: Dekens? Het duizelt me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:24

Hé bah, moet ik weer shoppen. Knipoog

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 13:55

Je hebt het zwaar he Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:55

Shalbo schreef:
Maar ik kan nu dus wel gewoon de deken laten voor wat hij is, omdat hij tot december dan nog in staat is tot het kweken van een lekker vachtje?

Het verschilt natuurlijk per paard. Zelf zou ik eerst eens kijken hoe hij het zonder deken doet. Als hij dan de hele dag staat te rillen, weet je dat hij nu al teveel aan de deken is gewend. Ik zou voor volgend jaar in ieder geval geen deken op doen, maar ze wel in reserve houden. De eerste winter kan lastig zijn. Als een paard voldoende ruwvoer heeft, kan hij zich daar mee warm houden.

Een draver die ik 2 zomers geleden kocht, stond op het vorige adres veel op stal en was dus niet gewend aan de buitenlucht. Hij ging met een matige vacht de winter in, maar toen had ik nog een inloopstal. Ondanks zijn slechte vacht heeft hij de stal toen nauwelijks gebruikt. Nu heeft hij de hele zomer buiten gestaan en zijn vacht is nu ook twee keer zo dik.

Mocht het een keer een week aan een stuk gaan regenen, dan heb ik voor de zekerheid toch nog een dekentje liggen.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:22

er staat op de vorige pagina in dat stukje over de site dat je bij een paard niet zomaar een deken er af kunt laten (ivm met het voorbereiden op de winter). kun je er dan in de winter wel een deken opdoen? (al is het een ongevoerde regendeken?)

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 16:36

Ik had toch het gevoel dat hij niet helemaal lekker stond met die ongevoerde deken erop. Ik heb daarom vandaag een 220 regendeken erop gelegd. Hiermee ga ik proberen de winter door te komen. Dat moet toch lukken, dacht ik zo Lachen

@Estherme: hoe bedoel je? Of je het paard een deken op kunt doen terwijl hij eigenlijk al een wintervachtje gekweekt heeft?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:47

ja dat bedoel ik inderdaad Lachen het lijkt me dat je dan niet meteen een dikke deken op kan gooien, maar 0 grams regendeken kan dat dan wel?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:54

Shalbo schreef:
En verder las ik ook dat een deken voorkomt dat een paard "zijn vacht op kan zetten" waardoor het dus zijn orginele functie verliest en hij het dus kouder kan hebben mét deken, dan zonder deken... Klopt dat?

Inderdaad. Een 0-grams deken is vaak een regendeken. En dus bedoeld tegen de regen en niet tegen de kou. Dan kun je je paard nog beter zonder deken zetten, omdat hij nu met 0-gramsdeken zijn vacht niet kan opzetten. Zelf gebruik ik tegen de regen en de kou een lichtgevoerde regendeken, dus ongeveer 150 grams.

Succes Haha!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 18:18

Hihi, die heb ik inderdaad sinds vandaag er ook op liggen en die wil ik er ook de rest van de winter ophouden Lachen

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:43

Ik lees even mee.. ga voor het eerst de winter in met een eigen paard.

Wie kan mij het nut van een zomerdeken vertellen?

Mijn paard heeft nu trouwens een 250 gram staldeken op. Deze had hij al op bij de handelaar dus vandaar dat ik het nu zo laat. Hij heeft een mooi dun vachtje alleen wil ik die wel graag houden Knipoog

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 20:47

De functie van de zomerdeken staat volgens mij nog ter discussie (dat was wat ik las op de bokt!wiki onder de zoekterm "dekens" Knipoog )

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 16:49

Omdat ik 's ochtends geen zin heb om dekens te gaan verwisselen, heb ik voor een outdoordeken van Bucas (de Smartex Turnout Rain) gekozen. Deze is ademend en waterdicht, lekker licht en heeft een fijne fleecevoering. Het schijnt een 200 (of 220)grams deken te zijn, maar hij heeft geen vulling. Volgens Bucas is hij geschikt tot ongeveer -5. Kijk maar eens op de site van de paardendrogist, dan kun je het één en ander nalezen. Als het echt heel hard gaat vriezen, dan kan ik er altijd nog een wollen dekentje ondergooien.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 20:13

Die bucas heb ik dus ook. Maar toch had ik het gevoel dat het niet voldoende was!

Ik gebruik de bucas nu voor buiten (die was sowieso lekker vies al, dat zilver is echt niét praktisch), en een HH 200 grams voor in de stal. Zodat die lekker droog is als ie naar binnen komt. En daar wil ik het dan ook bij laten.