Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Netje schreef:Als je pony 's nachts op stal staat is 200 gr. méér dan genoeg. Een paard voelt zich het prettigst bij 8 graden (wij willen er aldoor mensen van maken en ze in 21 graden laten staan). Op dit moment is het overdag nog steeds tussen de 4 en de 10 graden, dus alleen omdat ie geschoren is, zou ik een 200 grams doen. Maar zeker niet meer. Als ie nou 's nachts buiten zou staan, zou je een iets ander verhaal hebben.
Ik snap de meeste mensen niet die ze nu al onder 370 of meer zetten (tenzij je een heel erge kouwkleem hebt, maar dat zijn 999 van de 1000 paarden niet). Trekken jullie ze dan ook maillots aan of dikke sokken. De meeste kou krijgen ze via de benen binnen, dus al trek je ze een bankstel aan, dan nog moeten ze hun eigen temperatuur regelen. In het geval van veel te veel dekens (wat ik hier toch heel vaak lees) betekent het dat ze de hele dag proberen áf te koelen ipv op temperatuur te blijven. Beetje omgekeerde wereld !
Equinecoach schreef:splash1999 schreef:je kan ze ook overdreven inpakken hoor. een paard is geen mens en zelfs wij hebben niet zulke dikke kleren aan nu. Dus waarom zullen de paarden het koud hebben
...Maar dat snappen de meeste mensen nog steeds niet. Ik hoor vaak op mijn stal; 'Brrrrr, IK heb het koud, ik doe m,n paard ook maar een extra deken op'.....
Die van mij is ook dun in haar vacht en staat met een 0 grams dekentje. Wél ééntje die wind en water niet doorlaat. Tenzij het -15 graden gaat worden heb ik een 150 grams deken. Maar dan moet het wel echt bar en boos worden.
Het is bijna zielig, op stal gezet worden (en dan heb ik het even niet over een buitenbox) in een dekbed en er bijna weer uitzweten! Tja, waarom slopen sommige paarden dekens?
Roxx schreef:Het ljkt me helemaal geen probleem. De eigenaar beslist, klaar.
Netje schreef:Een longontsteking krijg je noooooit van de kou, maar altijd van een virus of bacterie. Veel mensen zeggen ook: ik heb kou gevat. Gewoon pure onzin. Je wordt verkouden door het in contact komen met andere besmette mensen, je wordt nooit ziek doordat je het koud hebt. Als je het koud hebt en je hebt al een sterk verminderde weerstand dan zul je het sneller van iemand oppakken, maar dan nog wordt je nooit ziek van de kou alleen. Bij paarden is dat niet anders...
sjakie schreef:kouvatten komt door een virus en niet door kou.
Verder is de eigenaar degene die beslist. Daarnaast hebben veel paarden het niet zo koud als wij denken.
Mijn eigen geschoren paard staat onder een ongevoerde regendeken en er komt ook niet meer op. Overdag staan ze gewoon buiten tot een uurtje of 8 's avonds.

je haalt er toch een heel pak haar af wat een regendekentje niet kan vervangen...splash1999 schreef:je kan ze ook overdreven inpakken hoor. een paard is geen mens en zelfs wij hebben niet zulke dikke kleren aan nu. Dus waarom zullen de paarden het koud hebben
. sjakie schreef:kouvatten komt door een virus en niet door kou.
Verder is de eigenaar degene die beslist. Daarnaast hebben veel paarden het niet zo koud als wij denken.
Mijn eigen geschoren paard staat onder een ongevoerde regendeken en er komt ook niet meer op. Overdag staan ze gewoon buiten tot een uurtje of 8 's avonds.
areke schreef:Wat had ze op voor het scheren?
_Marleen_ schreef:areke schreef:Wat had ze op voor het scheren?
Zo'n 150 grams dekentje... of een regendeken met zomerdeken eronder...
xxx
sjakie schreef:kouvatten komt door een virus en niet door kou.
areke schreef:Dan zou ik denk ik toch de 200 erop houden.
Mocht het op stal te koud worden in de nacht dan een dun (fleece) dekentje eronder.
Ik weet niet of de 200 grams ook een regendeken is, zo ja dan kan je de deken al snel beschouwen als een 300 grams staldeken.
Dit is omdat ze ook winddicht zijn en dus de kou beter tegehouden.
_Marleen_ schreef:areke schreef:Dan zou ik denk ik toch de 200 erop houden.
Mocht het op stal te koud worden in de nacht dan een dun (fleece) dekentje eronder.
Ik weet niet of de 200 grams ook een regendeken is, zo ja dan kan je de deken al snel beschouwen als een 300 grams staldeken.
Dit is omdat ze ook winddicht zijn en dus de kou beter tegehouden.
Het is geen regendeken, een staldeken.
xxx marleen
Alwiene schreef:Huh? In je beginpost staat dat ie overdag de hele dag buitenloopt, doet ie dat met staldeken dan? En rent er iemand op af bij elke regenbui om hem binnen te halen?![]()

Ezumii schreef:Dus jij haalt de vacht van je paard eraf, waardoor hij niet meer instaat is zichzelf warm te houden, en vult dit niet op met dekens? En er komt ook niet meer op? Waarom scheer je je paard dan in godsnaam.