Meningsverschil - 200 of 350 bij geschoren pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel grams deken?

200(/250?) grams
12 (25%)
300/350 grams
29 (61%)
Een dikkere deken
3 (6%)
Een dunnere deken
1 (2%)
Anders
2 (4%)

Totaal aantal stemmen: 47

Jord

Re: Meningsverschil - 200 of 350 bij geschoren pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:31

Het gaat er ook niet (alleen) om dan een paard het koud zou kunnen hebben maar ook dat het voor de spieren beter is om ze warm te houden. Ik heb een paard wat snel spierproblemen heeft, hij stond onder 200 gr. vorige week en voelde op zijn rug koud aan nu met 400 gr. niet meer en dus ook geen stijve spieren. Zolang een paard niet onder zijn deken zweet is ie niet te dik.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:34

Netje schreef:
Als je pony 's nachts op stal staat is 200 gr. méér dan genoeg. Een paard voelt zich het prettigst bij 8 graden (wij willen er aldoor mensen van maken en ze in 21 graden laten staan Boos! ). Op dit moment is het overdag nog steeds tussen de 4 en de 10 graden, dus alleen omdat ie geschoren is, zou ik een 200 grams doen. Maar zeker niet meer. Als ie nou 's nachts buiten zou staan, zou je een iets ander verhaal hebben.

Ik snap de meeste mensen niet die ze nu al onder 370 of meer zetten (tenzij je een heel erge kouwkleem hebt, maar dat zijn 999 van de 1000 paarden niet). Trekken jullie ze dan ook maillots aan of dikke sokken. De meeste kou krijgen ze via de benen binnen, dus al trek je ze een bankstel aan, dan nog moeten ze hun eigen temperatuur regelen. In het geval van veel te veel dekens (wat ik hier toch heel vaak lees) betekent het dat ze de hele dag proberen áf te koelen ipv op temperatuur te blijven. Beetje omgekeerde wereld !

Ik heb inderdaad een maillot onder mijn rijbroek aan ja als ik met deze temperatuur 's avonds rij!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:35

mijn pony word in nov geschoren en ze staat in een buitenbox
de deur blijft open en de hele dag staat ze buiten op de wei of op de zandpaddock
als het boven 0gr is gaat dan de 200 gr met halve hals erop en als het gaat vriezen kom de Rambo met halve hals van 300 gr erop
dikkere dekens heb ik niet,hier zal ze het mee moeten doen
en ze heeft het hier ook de andere jaren mee gedaan.
het moet niet te warm zijn ,en ik rij gewoon buiten.

mocht het nu echt stevig gaan vriezen -10 dan voel ik wel aan haar of ze het koud heeft en zoja dan kan er een HH teddy deken onder.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:36

Equinecoach schreef:
splash1999 schreef:
je kan ze ook overdreven inpakken hoor. een paard is geen mens en zelfs wij hebben niet zulke dikke kleren aan nu. Dus waarom zullen de paarden het koud hebben

...Maar dat snappen de meeste mensen nog steeds niet. Ik hoor vaak op mijn stal; 'Brrrrr, IK heb het koud, ik doe m,n paard ook maar een extra deken op'.....

Die van mij is ook dun in haar vacht en staat met een 0 grams dekentje. Wél ééntje die wind en water niet doorlaat. Tenzij het -15 graden gaat worden heb ik een 150 grams deken. Maar dan moet het wel echt bar en boos worden.

Het is bijna zielig, op stal gezet worden (en dan heb ik het even niet over een buitenbox) in een dekbed en er bijna weer uitzweten! Tja, waarom slopen sommige paarden dekens?

Ik ben het helemaal eens met beide bovenstaande reacties.

Ik vind het trouwens erg om te lezen dat je van plan bent om de deken, tegen de wens van de eigenaar in, maar gewoon te verwisselen. Bij mij zou je daar niet zo makkelijk mee weg komen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:38

dat ook nog eens ja. Bij mij was het dan ook meteen klaar geweest met die persoon. Er wordt gewoon gedaan wat ik met mijn paard wil doen, mocht je daar niet mee eens zijn zoek je gewoon een ander paard.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 11:45

Het ljkt me helemaal geen probleem. De eigenaar beslist, klaar.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:10

Zo te horen is 200 gram prima. En voor de rest was mijn eerste reactie gelijk aan de mensen boven mij. Het paard is van de EIGENAAR, niet van jou. De eigenaar bepaalt wat er mee gebeurd en dus wat voor deken erop komt. Natuurlijk mag je best aangeven dat jij het anders zou doen, maar is ze daarna nog van mening dat haar idee he beste is dan heb je dat gewoon te accepteren.

Wat je schrijft over de deken 'gewoon' verwisselen, vind ik echt te erg, als je dat bij mij deed zou je kunnen vertrekken. Bloos

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 15:14

Roxx schreef:
Het ljkt me helemaal geen probleem. De eigenaar beslist, klaar.

Weet ik ook. Maar ik dacht gewoon gelijk te hebben omdat ik bang ben dat het net te fris is.
De vorige pony die ik verzorgde had namelijk ook steeds net te dunne dekens op en heeft toen
een ernstige longontsteking gekregen.
Ik probeer niet m'n zin door te drijven, maar het beste te doen, vandaar dat ik het ook hier vraag.
Let's go on-topic

xxx

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:10

Een longontsteking krijg je noooooit van de kou, maar altijd van een virus of bacterie. Veel mensen zeggen ook: ik heb kou gevat. Gewoon pure onzin. Je wordt verkouden door het in contact komen met andere besmette mensen, je wordt nooit ziek doordat je het koud hebt. Als je het koud hebt en je hebt al een sterk verminderde weerstand dan zul je het sneller van iemand oppakken, maar dan nog wordt je nooit ziek van de kou alleen. Bij paarden is dat niet anders...

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 17:12

Netje schreef:
Een longontsteking krijg je noooooit van de kou, maar altijd van een virus of bacterie. Veel mensen zeggen ook: ik heb kou gevat. Gewoon pure onzin. Je wordt verkouden door het in contact komen met andere besmette mensen, je wordt nooit ziek doordat je het koud hebt. Als je het koud hebt en je hebt al een sterk verminderde weerstand dan zul je het sneller van iemand oppakken, maar dan nog wordt je nooit ziek van de kou alleen. Bij paarden is dat niet anders...

www.natuurlijkgezond.com

Longontsteking

Een longontsteking kan onstaan door vele oorzaken onstaan zoals :kouvatten, verwaarlozing luchtweginfectie, worminfectie, longtumor, niet goed functioneren van het hart, enz.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:03

Mijn ex-zwager is internist in het AMC en die zegt dat het grote onzin is; het is het meest in stand gehouden fabeltje wat er is. Idd zelfs op zo'n site zetten ze het neer, maar dat kán dus helemaal niet. Als je weerstand laag is (kan door allerlei oorzaken) dan ben je vatbaarder voor andere zaken (die ook genoemd staan) en zul je eerder een longontsteking krijgen: maar dus nooooit van kou !

http://www.kno.nl/voorlichting/verkoudheid.php (als voorbeeldje is dit bedoeld: kijk onder het kopje: veroorzaakt kou verkoudheid; dit kan ook worden doorgetrokken naar zaken als een longonsteking. Wat voor mensen geldt, geldt in dit geval ook voor dieren).

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:47

kouvatten komt door een virus en niet door kou.
Verder is de eigenaar degene die beslist. Daarnaast hebben veel paarden het niet zo koud als wij denken.
Mijn eigen geschoren paard staat onder een ongevoerde regendeken en er komt ook niet meer op. Overdag staan ze gewoon buiten tot een uurtje of 8 's avonds.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 19:51

sjakie schreef:
Verder is de eigenaar degene die beslist. Daarnaast hebben veel paarden het niet zo koud als wij denken.
Mijn eigen geschoren paard staat onder een ongevoerde regendeken en er komt ook niet meer op. Overdag staan ze gewoon buiten tot een uurtje of 8 's avonds.

Ja ik weet het nu Lachen
Dan heb je er wel weinig op, zeg Nagelbijten / Gniffelen je haalt er toch een heel pak haar af wat een regendekentje niet kan vervangen...
xxx

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:53

splash1999 schreef:
je kan ze ook overdreven inpakken hoor. een paard is geen mens en zelfs wij hebben niet zulke dikke kleren aan nu. Dus waarom zullen de paarden het koud hebben

Gaat er niet om of ze het koud heeft (natuurlijk ook wel een beetje), maar of ze kort in dr vacht blijft. En mijn paard staat al eeuwen weer onder winterdekens, zeker al een maand/anderhalve maand. En zélfs dan krijgt ze nog een dikke vacht, dus is ze weer geschoren en er ligt nu 500 grams op. En ja, als het gaat vriezen krijgt ze er rustig nog meer bij op Knipoog.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:54

sjakie schreef:

Dus jij haalt de vacht van je paard eraf, waardoor hij niet meer instaat is zichzelf warm te houden, en vult dit niet op met dekens? En er komt ook niet meer op? Waarom scheer je je paard dan in godsnaam.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:56

Wat had ze op voor het scheren?

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 20:09

areke schreef:

Zo'n 150 grams dekentje... of een regendeken met zomerdeken eronder...

xxx

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:17

Mijn paard wordt zondag geschoren en krijgt als staldeken een 300/350gram (weet het niet exact) op.
Als hij (van 8u tot 20u ong) buitenstaat krijgt hij een speciaal deken van Bucas op. Eentje dat water dicht is en het gaat van +15° tot -15°. En zu kunnen er vrij in bewegen. Er zit iets speciaal in dat de temperatuur regelt en is dus een heel dun deken.
Dat vind ik veel beter dan een regendeken over zijn staldeken want dan kan het gaan schuiven etc..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:21

_Marleen_ schreef:
areke schreef:

Zo'n 150 grams dekentje... of een regendeken met zomerdeken eronder...

xxx

Dan zou ik denk ik toch de 200 erop houden.
Mocht het op stal te koud worden in de nacht dan een dun (fleece) dekentje eronder.
Ik weet niet of de 200 grams ook een regendeken is, zo ja dan kan je de deken al snel beschouwen als een 300 grams staldeken.
Dit is omdat ze ook winddicht zijn en dus de kou beter tegehouden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:31

sjakie schreef:

sorry ,maar dit begrijp ik niet helemaal Verward

wat er al gezegt is ,je haalt de dikke bontjas eraf en doet er dan een 0gr regendeken op Clown

lijkt mij dat ze het dan koud hebben Knipoog

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 20:39

areke schreef:
Mocht het op stal te koud worden in de nacht dan een dun (fleece) dekentje eronder.
Ik weet niet of de 200 grams ook een regendeken is, zo ja dan kan je de deken al snel beschouwen als een 300 grams staldeken.

Het is geen regendeken, een staldeken.

xxx marleen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:01

Toch zou ik niet te snel overgaan dan op meer, tenzij je een deken hebt die dikker is dan 350 grams EN als zichtbaar is dat ze het ook echt koud heeft.
Als ik zou zien dat mn paard het niet koud heeft zou ik het niet doen.
(maar in jou geval heeft de eigenaar wel de eindbeslissing)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 22:29

_Marleen_ schreef:
areke schreef:

Het is geen regendeken, een staldeken.

xxx marleen

Huh? In je beginpost staat dat ie overdag de hele dag buitenloopt, doet ie dat met staldeken dan? En rent er iemand op af bij elke regenbui om hem binnen te halen? Haha! Clown

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 05:30

Alwiene schreef:
Huh? In je beginpost staat dat ie overdag de hele dag buitenloopt, doet ie dat met staldeken dan? En rent er iemand op af bij elke regenbui om hem binnen te halen? Haha! Clown

Ja loopt met staldeken buiten omdat er deze dagen geen kans op regen is. Vanaf zaterdag komt er een regendeken overheen vanwege de regen zondag/maandag Knipoog

xxx

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:05

Ezumii schreef:
Dus jij haalt de vacht van je paard eraf, waardoor hij niet meer instaat is zichzelf warm te houden, en vult dit niet op met dekens? En er komt ook niet meer op? Waarom scheer je je paard dan in godsnaam.

Omdat dit paard het in zijn wintervacht simpelweg te warm heeft. Ook al gewoon op stal. Met een dik dek staat hij gewoon te zweten. Daarom!
Hij is gewoon gezond en prima in staat zichzelf warm te houden met een geschoren vacht. En als het erg warm is zoals vorig najaar staat hij geschoren gewoon zonder deken. Hij miept niet, hij trilt niet, hij beeft niet, zijn lichaamstemperatuur zakt niet.
Hij maakt ook geen vacht aan vanwege de kou, want dat is het hier in nederland voor paarden niet, maar omdat de dagen korter worden. Hij maakt vanaf eind augustus een bontje aan.
Ander ding is dat ik hem niet helemaal kaal scheer, maar het geen wat hij nodig heeft om zijn warmte kwijt te raken.