Mijn haflingertje scheren?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mel

Re: Mijn haflingertje scheren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 07:34

Ik ga mijn Haflinger op precies de zelfde reden als jou ook scheren. Hij staat dan wel op stal. Maar ik moet gewoon niet langer dan 10 minuten rijden, anders staat hij tot s'avonds 11 uur nat op stal.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 23:42

M'n bijrijdhaf is inmiddels geschoren, aahw tis zo'n lief knuffelbeertje! Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 23:56

Lees ik het goed in de beginpost dat hij nu al onder een 300 grams deken staat, wat leg je er dan op als je nog gaat scheren. Daarbij als je paard een half uur nodig heeft om op adem te komen denk ik dat je iets meer rust in je training mag invoeren. Ik heb mijn haf altijd met wintervacht gereden, ook lessen in een binnenbak van een uur, dan stapte ik een kwartier en was ze voldoende herstelt om op stal te zetten. Ik denk altijd die vacht hebben ze niet voor niks, als je er rekening mee houdt kun je net zo goed intensief trainen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:48

Ik heb mijn Haflinger de 1e week van oktober geschoren ala model 8 en dat bevalt mij (en ik denk mijn Haffie ook) heel goed. Tja, mooier zou helemaal kaal zijn, maar dit is praktisch. Ze staat overdag gewoon in weer en wind in de weide en kan tijdens het mennen goed haar warmte kwijt. De rest van haar vacht is niet ineens extreem hard gaan groeien. Als wij een flinke rit hebben gemaakt en ik stap ong. 15 min. met de wagen dat is ze op adem. Ik zet haar bezweet op stal of in de weide, ligt aan het weer. Ze krijgt geen zweetdeken op!!!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 16:41

@ sonjim: ze staat nu inderdaad onder een 300 grams deken, dit omdat ze anders niet te rijden is als ze altijd buiten staat vanwege de modder ed (anders gaat dat weer allemaal onder het zadel schuren) en om een minder dikke vacht te kweken.
vorig jaar heb ik ook sterk overwogen of ik niet moest scheren, maar toen werd ze kreupel en heeft ze eigenlijk van november tot februari bijna stilgestaan. Na het scheren leg ik er gewoon weer de 300 grams deken op.
als het echt guur is blijven ze gewoon op stal, evenals 's nachts (maar dat gebeurt nu ook al)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:49

Zo die van mij is weer geschoren... racestreep....
Wat ik al aangaf, mooi vind ik het niet maar vandaag een half uurtje gereden en tot op z'n onderbroek nat.... Ben zo blij dat het eraf is.

Hij staat in een "open" buitenstal dus ik zat vanavond wel te twijfelen, ben net nog gaan kijken of hij het niet koud had maar nee hoor.
Hij staat nu gewoon onder een fleece... en dat gaat goed.
Als het in de nacht rond het vriespunt gaat worden dan gaat hij in de nacht onder een 150 grams en op de dag onder zijn fleece.
En wordt het nog kouder dan in de nacht onder een 300 grams en op de dag zijn 150 grams.

Mijn schoonpa is boer en die zegt dan... ik was banger voor een koudje in de binnenstal waar je stond dan hier.. die heeft het niet koud hoor (en hij had vandaag ook weer gelijk)....
Kijk naar de kalfjes. die worden buitengegooit in een iglo om te schuilen en die blijven leven en die binnenstonden om de tocht daar zijn er 3 dood gegaan.
Tocht is erger dan kou...
Tja het is en blijft een boer hahahahahaha.....

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 21:17

de knoop is doorgehakt!
zondag 1 uur is het uur van de waarheid Vork
ik zal de before en after foto's wel plaatsen voor de geinteresseerden!
groetjes Pling

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:21

Ik heb een fjord een ik ken het probleem ik heb zellf vorige week de knoopdoorgehakt en er een scheeraparaat over heen gejaagt Tong uitsteken Beest voelt zich veel fijner zo en dit is echt zichtbaar Lachen

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 21:50

haha ja ik ben benieuwd hoe ze erop reageert! ze is nog nooit geschoren geweest Bloos
ik heb het altijd geprobeert zonder te doen,... en tot nu toe is dat altijd gelukt, maar vanwege het niveau wordt het gewoon te zwaar met al dat haar!
gelukkig kan mijn instructeur haar scheren, dan weet ik zeker dat het goed gebeurt! Knipoog
ik ben benieuwd!! Ach gut

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:15

HA --> SV

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:52

Dilemma heel herkenbaar! Ik rij ook altijd na mijn werk, dus eind van de middag of 's avonds. En ik heb ook zo'n Haflingerteddybeer! Mijn advies (maar dan voor volgend jaar): begin al vroeg (lees ewptember) met een deken en bouw vrij snel op naar een winterdeken. Hiermee voorkom je dat ze een wintervacht aanmaken en dan zweet ie dus ook niet zo snel cq minder erg met rijden. En is ie sneller droog. Nu is het daarvoor te laat, dus een mogelijkheid voor volgend jaar.

Met scheren heb ik persoonlijk geen ervaring, maar aangezien hij lekker in de wei en buiten staat, lijkt scheren me geen goede oplossing. Bovendien heb ik geen goede ervaringen van vrienden gehoord met scheren, vandaar mijn 'vroege deken oplossing'.

Voor dit seizoen; een deken en een solarium/warmtelampen? Of doordeweeks basis trainen en in het weekend je M1/M2 oefeningen?

Succes!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 10:41

hoi!
@ MirjamN:
ze staat al sinds september onder het winterdeken. dit heeft dus zo weinig zin dat het scheerapparaat er toch uiteindelijk na veel dubben en wegen overheen gaat! als het niet werkt blijft ze volgend jaar gewoon lekker met haar winterjas aan op de wei! maar op deze manier is het gewoon niet te doen voor het beestje,..
gister had prive les, drie kwartier gereden. veel schouderbinnenwaards en galloperen (niet haar sterkste punt) dus ze was weer zeiknat,... daar aan het eind van de les gewoon lekker nog even halthouden in stap en achterwaards enzo,... aangezien ze om de een of andere duistere reden het nodig vond om met haar hoofd te slaan ben ik er wel 10 minuten mee bezig geweest Knipoog
daarna nog ff aan de lange teugel gestapt daar, en toen weer richting stal (is ook 5-10 min stappen). en nog was ze niet op adem... dus zadel af, zweetdeken op en nog maar even aan de hand gestapt... het is gewoon sneu op zo'n manier! Ach gut
dus we gaan het proberen met scheren!

gr. mait

stan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:07

ik heb mn haflinger ook geschoren van top tot teen.....dus ook zn beentjes en k moet zeggen tis echt veel beter na het rijden wel bezweet maar tis zo droog Knipoog
succes!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 17:47

he!
nou ze is vanmiddag geschoren,... maar ze is echt super grijs geworden!!! bijna wit! ik durf de foto's eigenlijk niet te plaatsen vanwege het commentaar dat ik erop zal krijgen Sigaar
maarja ik kan het ook niet helpen,... haar papa (nimmerdor) was ook grijs!
maar zijn er meer mensen die zulke kleurverschillen krijgen? (met foto's?)
als mensen het resultaat willen zien zal ik wat uploaden! Vork