Zweten jullie wollige paardjes ook zo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zweten jullie wollige paardjes ook zo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:05

Er staat hier een quater horse die net als macy deze winter(en zomer en herfst) voor het eerst buiten staat. Nu welliswaar alleen overdag van 8 tot 8.

Beestje zit sinds augustus al in een mega dik winter pak, en voert niks uit. Loopt wat in de wei heen en weer. Eventueel kan er een klein drafje vanaf. Maar aan het eind van de dag haal ik dr zeiknat uit de wei.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:40

indiana is als ze aan het werk is geweest wel warm. zweten een beetje, maar dat vind ik niet gek. maar zij is nu weer aan het verharen gegaan. dat vind ik gekker...

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:42

Farouche schreef:
Ja, bij ons ook, maar niet echt druipend zweet maar wel beetje klam.. Maar die teddyberen-look is wel schattig Schijnheilig

Hihi dat heeft ie van mij ook.. Echt zijde zacht en lange haren.. maar idd als je dan gereden ofzo hebt, drijft ie van t zweet.. Wil hem binnenkort wel gaan scheren..

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:45

Kees (nrps) zit ook al weer dik in zijn vacht.
Hij ziet er weer uit als een shettie. Eergister ( geloof ik ) was het ook weer warm. Ik haalde hem toen bezweet van de weide.
Hij heeft al een jas aan voor -20. Een deken opdoen is helemaal niet aan de orde, dan zweet hij hevig.
Wanneer ik gereden heb zet ik hem droog op stal. Wanneer ik een uurtje later kom zweer hij zich rot.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 09:49

Miro zweet ook snel, zeker als het zonnetje lekker schijnt en hij in het land loopt (hij graast alleen en rent niet..). Hij staat onder een 0grams regendeken puur om hem een beetje droog te houden met de regen. Vandaar dat ik hem vandaag verlos van zijn vele haar. Hij krijgt dan zijn winterdeken om die ooit 370grams was maar zal nu na 4 jaar wel 250 grams zijn denk ik Knipoog . Wordt het kouder gaat er een onderdeken onder.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:05

weet niet of dat zo fijn is. Als ze verder niks doen en staan toch te zweten, krijg je wel een grotere kans op verkoudheiden enzo. Als ze dan bezweet zijn en koelen dan weer af met dit koude weer krijgen ze best wel wat temperatuurs verschillen te verdragen. Moest er niet aan denken dat je zulke dieren dan ook nog eens gaat rijden, wat een drama lijkt me dat.

Dan toch liever scheren.

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 10:56

Misschien willen sommigen van jullie je paardje niet scheren,
geen zin om dekens te kopen en steeds om en af doen ofzo,
maar als je naar het belang van je paardje kijkt en hij zweet
wanneer je niks doet, hoe zal het dan zijn als je wel wat doet?

Zelf heb ik er dus voor gekozen om mijn paardje te scheren,
met groot succes! (met een hartje Clown)

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 12:26

finn2003 schreef:
weet niet of dat zo fijn is. Als ze verder niks doen en staan toch te zweten, krijg je wel een grotere kans op verkoudheiden enzo. Als ze dan bezweet zijn en koelen dan weer af met dit koude weer krijgen ze best wel wat temperatuurs verschillen te verdragen. Moest er niet aan denken dat je zulke dieren dan ook nog eens gaat rijden, wat een drama lijkt me dat.

Dan toch liever scheren.

Vroeger toen hij nog jong was (1t/m 3 jaar) Stond hij hele hele jaar door buiten, hij had dan alleen maar een schuil stalletje.
Soms midden in de winter was hij wel eens nat van het zweten, helaas kun je daar niets doen.
Hij heeft er nooit wat aan over gehouden. In de natuur gebeurd dit natuurlijk ook, hoeveel paarden hadden hierdoor wat op kunnen lopen ??? Ik geloof dat zulke dingen de natuur zelf regelt.
Ga je intensief rijden, is scheren natuurlijk een goede oplossing.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 12:41

Ik ga mijn shet echt niet scheren omdat hij een beetje zweet met die abnormaal hoge temperaturen van de afgelopen weken.

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:53

ja bij die van ons drupt het zweet er gewoon vanaf!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 10:47

Mijn tinker heeft ook zweetplekken onder haar hals als ze buiten staat. Ze moet het zelf maar regelen, voor mij geen reden om ongerust te worden. Zweten is dan juist wel goed Knipoog

D_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:29

Ik was lekker met mjn appie aan het rijde wow ik effe een borstklopje geven
was het helemaal nat!! Terwijl hij wel een deken draagt Knipoog

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:39

Katinka zit ook al flink in het haar, maar het valt me eigenlijk nog reuze mee met de hoeveelheid zweet!
Had gisteren een flinke rit gemaakt waarbij ze toch best heeft moeten 'werken', maar ze was alleen een beetje nat bij haar borst, haar flanken en onder de singel. Zelfs onder het zadel was het nog droog, terwijl daar meestal ook een kletsnatte plek zit.