Wat vragen jullie voor scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gootje12

Re: Wat vragen jullie voor scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 21:55

Ik vraag 40E per scheerbeurt,paard of pony geen verschil.Binnen een straal van 30km vanaf mijn woonplaats[Ommen] geen reiskosten.met verdoving kost meer.
Maar heb daar nog maar heel weinig gebruik van hoeven te maken.En ik heb genoeg ettertjes gehad,haha.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:06

ivar schreef:
Pasta kun je officieel alleen nog maar bij de dierenarts bestellen. Zij kunnen je ook vertellen hoeveel je moet geven om je paard wat rustiger te krijgen. Let wel op want het paard krijgt wel alles mee en reageert er ook op, alleen hij wordt wat trager in de reacties wat jou weer de kans geeft om uit de buurt te komen. Verder werkt de pasta het beste als je het geeft op een moment dat je paard rustig is. Als je paard al opgewonden is dan duurt het langer voordat de pasta gaat werken en werkt het ook minder goed.

Mocht je de pasta toch ergens in een winkel ofzo kopen, lees dan goed de gebruiksaanwijzing om te weten te komen hoeveel je moet geven.

He Ivar, aangezien ik vermoed dat jij er wel (veel) verstand van heb het volgende:
Ik heb dus via internet, www.agradi.nl een tube sedasan gel aangeschaft.
Mijn lieve bijna 2 jarige hengst heeft echt een hekel aan de hoefsmid en slaat gericht met zowel voor als achterbenen. Aangezien dat dier toch goed op zijn hoeven moet staan hoorde ik dus dat ik hem kon verdoven middels dit middel.
Alleen staat er niet op hoeveel, ja 1 streepje per 35kg en aangezien hij zeker wel 300 kg weegt was ik van plan de hele spuit erin te doen. Gelukkig las ik dit en ben ik nog niet te laat.
Hoeveel moet ik mijn paard geven van dat spul.
Het is een hele lieverd, maar als je aan zijn benen zit wordt ie pissig...
Help mij voordat de hoefsmid eraan gaat!!!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:55

ik zit met dezelfde vraag,ik heb ook sedasan 1 ml per 35 kilo er zit 10 ml in.

1 ml per 35 kilo is lichte sedatie en 2 ml per 35 kilo is een zwaardere..lees ik.

dus ik kan gerust de hele spuit aan mijn haf geven dan toch,en nog 3 ml extra????

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:51

ik scheer ook nu voor geld werd wle erg veel gevraagt vraag er rond de 25 30 euro voor

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:08

Susy_Q schreef:
ivar schreef:
Pasta kun je officieel alleen nog maar bij de dierenarts bestellen. Zij kunnen je ook vertellen hoeveel je moet geven om je paard wat rustiger te krijgen. Let wel op want het paard krijgt wel alles mee en reageert er ook op, alleen hij wordt wat trager in de reacties wat jou weer de kans geeft om uit de buurt te komen. Verder werkt de pasta het beste als je het geeft op een moment dat je paard rustig is. Als je paard al opgewonden is dan duurt het langer voordat de pasta gaat werken en werkt het ook minder goed.

Mocht je de pasta toch ergens in een winkel ofzo kopen, lees dan goed de gebruiksaanwijzing om te weten te komen hoeveel je moet geven.

He Ivar, aangezien ik vermoed dat jij er wel (veel) verstand van heb het volgende:
Ik heb dus via internet, http://www.agradi.nl een tube sedasan gel aangeschaft.
Mijn lieve bijna 2 jarige hengst heeft echt een hekel aan de hoefsmid en slaat gericht met zowel voor als achterbenen. Aangezien dat dier toch goed op zijn hoeven moet staan hoorde ik dus dat ik hem kon verdoven middels dit middel.
Alleen staat er niet op hoeveel, ja 1 streepje per 35kg en aangezien hij zeker wel 300 kg weegt was ik van plan de hele spuit erin te doen. Gelukkig las ik dit en ben ik nog niet te laat.
Hoeveel moet ik mijn paard geven van dat spul.
Het is een hele lieverd, maar als je aan zijn benen zit wordt ie pissig...
Help mij voordat de hoefsmid eraan gaat!!!

Het lijkt me handig als je de hoefsmid vraagt wat hij wil. Geef je nml teveel dan kan de smid je paard ook niet bekappen omdat hij dan veel te veel op je smid hangt. Blijf beseffen dat je paard nog wel alles meekrijgt en kan slaan, maar trager wordt in zijn reacties waardoor je zelf de kans krijgt om weg te komen. (sommige blijven heel snel hoor) Zorg er ook voor dat je het spul geeft ongeveer 3 kwartier voordat het nodig is (behalve als er iets anders op de tube staat) en zet je paard ergens waar hij rustig staat als je het laat inwerken. Is je paard over de rooie dan werkt het niet en bijgeven helpt dan ook niet. Laat je paard niet eten zolang de pasta werkt, als het uitgewerkt is dan mag hij weer gewoon eten. Dit om verslikken te voorkomen.

Voor de volgende x is het een goed idee om eerst te gaan oefenen voor je de smid laat komen. Bijvoorbeeld eerst met een zweep aanraken, daarna met een zweep met iets eraan. Maak een soort van handje waarmee je kunt proberen het been op te tillen als je het nog steeds niet vertrouwd en oefen net zolang tot hij het normaal vind dat je aan zijn benen zit en ze op mag tillen. Dan ga je voorzichtig hoeven uitkrabben en bijvoorbeeld met een hamertje op zijn hoef tikken. Belonen en belonen als hij het goed doet. Wees tevreden met kleine stapjes en bevestig alles voor je verder gaat. Je smid en je paard zullen je dankbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door ivar op 25-10-07 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:13

casanova schreef:

1 ml per 35 kilo is lichte sedatie en 2 ml per 35 kilo is een zwaardere..lees ik.

dus ik kan gerust de hele spuit aan mijn haf geven dan toch,en nog 3 ml extra????

Hoi Casanova.

Is je paard heel vervelend met scheren? breekt hij echt de tent af of vindt hij het gewoon onprettig en is daardoor onrustig?

Als hij echt de tent afbreekt dan zou ik je willen aanraden om je dierenarts te vragen of hij je paard suf kan maken voor het scheren. Is hij gewoon onrustig (bangig) maar nog wel redelijk te handelen dan kun je de pasta gebruiken. Ik gaf de eerste keer meestal iets van 7 a 8 streepjes voor een kwpn-er. Over het algemeen is dat voldoende hoor. Je haf is minder zwaar dus met deze hoeveelheid zou je prima uit kunnen komen.

Let erop dat je paard rustig is voor je het geeft en dat je je paard ook tijdens het inwerken op een rustige plek laat staan. Ook mag hij niet eten (wel gewoon in zijn eigen "stro" box staan hoor) zolang de pasta zijn werk doet om te voorkomen dat je paard zich verslikt met eten. Als de pasta uitgewerkt is kun je gewoon weer voeren.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:41

Ik geef normaal 2 streepjes, als ze echt heel bang of lastig zijn 3 streepjes.
Werkt prima!!

Iemand bij ons op stal heeft eens een hele tube gegeven...paard lag in de stal en kregen we met geen mogelijkheid overeind...toen ie eindelijk stond, was ie zo wankel dat het eigenlijk nog niet ging Haha! (die moest ook naar de smid)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:48

ivar schreef:
casanova schreef:

Hoi Casanova.

Is je paard heel vervelend met scheren? breekt hij echt de tent af of vindt hij het gewoon onprettig en is daardoor onrustig?

Als hij echt de tent afbreekt dan zou ik je willen aanraden om je dierenarts te vragen of hij je paard suf kan maken voor het scheren. Is hij gewoon onrustig (bangig) maar nog wel redelijk te handelen dan kun je de pasta gebruiken. Ik gaf de eerste keer meestal iets van 7 a 8 streepjes voor een kwpn-er. Over het algemeen is dat voldoende hoor. Je haf is minder zwaar dus met deze hoeveelheid zou je prima uit kunnen komen.

Let erop dat je paard rustig is voor je het geeft en dat je je paard ook tijdens het inwerken op een rustige plek laat staan. Ook mag hij niet eten (wel gewoon in zijn eigen "stro" box staan hoor) zolang de pasta zijn werk doet om te voorkomen dat je paard zich verslikt met eten. Als de pasta uitgewerkt is kun je gewoon weer voeren.

bedankt,zoals je het lees in bijsluiter (en ook overlegd met dierenartsassistent!! Boos! )moet je dus veel geven maar in het echt dus niet...bedankt bokt!

mijn haflinger is al jaren heel braaf met scheren maar iets onrustig bij zijn oren en als bovenlijf eerst geschoren is gaan die haren kriebelen op zijn benen die dan nog moeten,dit wordt eerste jaar dat hij een verdoving krijgt omdat ik dan ook de oren even netjes kan knippen zonder stress.

ik heb nog 2 ponys staan die nu eerst geschoren gaat worden dus de verdoving kan misschien nodig zijn. Knipoog

bedankt!!

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:47

casanova schreef:
bedankt,zoals je het lees in bijsluiter (en ook overlegd met dierenartsassistent!! Boos! )moet je dus veel geven maar in het echt dus niet...bedankt bokt!

mijn haflinger is al jaren heel braaf met scheren maar iets onrustig bij zijn oren en als bovenlijf eerst geschoren is gaan die haren kriebelen op zijn benen die dan nog moeten,dit wordt eerste jaar dat hij een verdoving krijgt omdat ik dan ook de oren even netjes kan knippen zonder stress.

ik heb nog 2 ponys staan die nu eerst geschoren gaat worden dus de verdoving kan misschien nodig zijn. Knipoog

bedankt!!

Begin dan eerst met hoofd en benen voor je het lijf doet. Dan werkt je verdoving nog optimaal en tegen de tijd dat het uitgewerkt is ben je toch bezig op plekken waar je haf het niet erg vindt. Als het heel goed gaat kun je de volgende x dat je gaat scheren wat minder geven enzo verder tot je niets meer hoeft te geven. Ook bij dierenartsassistentes verschillen de meningen hoor. Gewoon proberen en kijken wat werkt. Knipoog

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:55

ivar schreef:
casanova schreef:

bedankt!!

Begin dan eerst met hoofd en benen voor je het lijf doet. Dan werkt je verdoving nog optimaal en tegen de tijd dat het uitgewerkt is ben je toch bezig op plekken waar je haf het niet erg vindt. Als het heel goed gaat kun je de volgende x dat je gaat scheren wat minder geven enzo verder tot je niets meer hoeft te geven. Ook bij dierenartsassistentes verschillen de meningen hoor. Gewoon proberen en kijken wat werkt. Knipoog

nou mijn haf was met 10 ml nog alert genoeg maar toch ook rustig genoeg (niet kriebelig),ook om de oren ook bij te knippen.(oorknipfobie heeft die)

mijn (voor eerst geschoren)jonge haf was echt een dooie met 6 ml.

1 shet (voor eerst geschoren)was met 4 ml lekker aan het slapen.

de andere twee ervaren ponys waren superbraaf zonder enkele verdoving.

moet ook zeggen dat er zeer weinig vliegen waren!

allen niet wankel geweest.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:58

ik geef me paard niet meer dan 2 streepjes Gaaaap heeft de veearts geadvizeerd aangezien ze dan echt nok out kunnen gaan

adante_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:27

kost op onze manege waar wij staan tussen de 25 en 40 euro ligt eraan of je ook de benen wil laten scheren

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:34

kaatje77 schreef:
Dank je wel ivar.
eindelijk iemand die mij begrijpt en het netjes en duidelijk uitlegt.

Ik zou echt geen paard spuiten, het zal maar mis gaan. Ach gut

Ñee ik ook niet daarbij, als de DA het fout doet is hij verantwoordelijk.
En ik neem aan dat hij daarvoor wel verzekerd is, en dat ben ik niet!

Ik ben net begonnen met mijn eigen paard scheren en ga op de manege een paar beesten gratis scheren.
Zo wil ik genoeg ervaring opdoen om strepeloos te scheren.
Nu doe ik het dus gratis, maar nu zijn er nog wel streepjes zichtbaar.
Als ik het streeploos kan dan ga ik er pas geld voor vragen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:39

gillian schreef:
Ik geef normaal 2 streepjes, als ze echt heel bang of lastig zijn 3 streepjes.
Werkt prima!!

Iemand bij ons op stal heeft eens een hele tube gegeven...paard lag in de stal en kregen we met geen mogelijkheid overeind...toen ie eindelijk stond, was ie zo wankel dat het eigenlijk nog niet ging Haha! (die moest ook naar de smid)

Ik heb de mijne een keer een hele gegeven.
(3 jaar terug toen ze voor het eerst geschoren werd)
Ik had de verdoving om 12uur gegeven en om 8 uur werd ze pas suf.
Maar nog steeds wakker genoeg om weg te lopen voor dingen!

Maar goed, afgelopen jaren heb ik geen verdoving meer nodig gehad en als ik dat wel weer een keer nodig ga hebben dan doe ik iets minder hoor.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:44

Ik laat het altijd 3 kwartier tot een uur inwerken, kan ik in de tussentijd mezelf omkleden, spullen klaarleggen en evt. paard poetsen Knipoog
Ik heb echt nog nooit problemen gehad, op eentje na bij ons op stal, die krijgt altijd domesedan van de dierenarts want die is anders levensgevaarlijk.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:42

ElCamino schreef:
ik vraag €45.00 voor het scheren.
Het maakt niet uit of het een paard, pony, geheel kaal of een modelletje is.De verdoving komt er dan nog bij.
Ik vind het niet erg om te doen en vaak ben je qua tijd hetzelfde kwijt. Een net modelletje scheren kost mij net zoveel tijd als eentje gewoon kaal maken....ben een pietje precies namelijk...

Toiletteren reken ik zo'n €15.0 voor.... neusje, ooertjes, 3e oor en kootjes uitscheren.
ik scheer alleen in de regoi en voor bekenden, soms via via...
en met lastige bokken ben ik helemaal gestopt...

Ik zie ook veel hogere prijzen staan....

3e oor? waar zit dat? heb er nog nooit van gehoord dus vandaar dat ik het vraag Nagelbijten / Gniffelen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:43

ik vind dat sommige echt belachelijk veel vragen

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:15

ladylay schreef:

Verward

Weet jij wel hoeveel werk het is om een paard netjes te scheren, en hoe gevaarlijk het kan zijn?!!!
Mag wel een beetje voor betaald worden neem ik aan...
Je bent niet alleen 1 1/2 u bezig met scheren, je messen moeten regelmatig geslepen worden, verdoving moet betaald, onderhoud machine, olie, je kleding gaat naar de kl*te met al die jeukhaartjes, de nodige spierpijn door onhandige houdingen...

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:28

gillian schreef:
ladylay schreef:

Verward

Weet jij wel hoeveel werk het is om een paard netjes te scheren, en hoe gevaarlijk het kan zijn?!!!
Mag wel een beetje voor betaald worden neem ik aan...
Je bent niet alleen 1 1/2 u bezig met scheren, je messen moeten regelmatig geslepen worden, verdoving moet betaald, onderhoud machine, olie, je kleding gaat naar de kl*te met al die jeukhaartjes, de nodige spierpijn door onhandige houdingen...

ja dat weet ik Lachen

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:33

wou al zegen doe het ook niet gratis, aangezien het een helskarwijk is en de eigenaar er soms te "lui voor is "

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:26

Mijn pony (1.56) wordt zondag geschoren en ik betaal €50,- inclusief verdoving. Ze krijgt een hele spuit, dat heeft ze vorig jaar ook gehad en schopte alsnog diegene die aan het scheren was..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 17:40

Mijn pony is vandaag geschoren voor 20 euri's!
Lekker goedkoop als ik dat hier zo allemaal lees Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 00:59

Ik heb er pas een geschoren voor 15 euro. M'n eigen paard heb ik vrijdag geschoren.
Heb toen die pasta geprobeerd, heb hem helemaal gegeven. Boos! maar t werkt niet.
Ik heb 1 uur gewacht, ze werd wel wat suffer, maar tijdens het scheren was ze nog even vervelend. (bij de benen, en het hoofd).

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:30

elmiran schreef:
Ik heb er pas een geschoren voor 15 euro. M'n eigen paard heb ik vrijdag geschoren.
Heb toen die pasta geprobeerd, heb hem helemaal gegeven. Boos! maar t werkt niet.
Ik heb 1 uur gewacht, ze werd wel wat suffer, maar tijdens het scheren was ze nog even vervelend. (bij de benen, en het hoofd).

Waar stond ze? Heb je haar in haar eigen stal gezet toen je de pasta gegeven had? Waar heb je haar geschoren? Op een rustige plek ergens achteraf of gewoon op een drukke spuitplaats ofzo? Hoe meer rust hoe beter de pasta vaak werkt. Alhoewel sommige paarden het zo erg vinden dat hun benen en hoofd geschoren wordt dat ook de pasta niet werkt hoor.

Zoals ik al eerder zei, ze worden trager in hun reactie en vinden het vaak wel oké, maar ze reageren nog wel.

Je zou kunnen overwegen als het echt niet gaat om de volgende keer aan de dierenarts te vragen of hij haar wil suf maken met een sterker middel of gewoon benen en hoofd niet meer scheren Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:28

Ze stond gewoon in d'r stal toen ik de pasta gaf. Daarna heeft ze een tijdje in t gebouw zelf gestaan waar ik meer ruimte heb om te scheren. Er waren geen andere paarden in de buurt. Zag aan haar ogen dat ze wat sloom werd. Maar met d'r benen en hoofd was ze nog steeds vervelend.

Toen haar tanden gedaan werden heeft ze een spuitje gehad. T rare is dat ik toen daarna zonder problemen de oren kon scheren (was een tip van de dierenarts om de oren even te scheren omdat het spul nog zo lang bleef werken) dus dat werkt wel weer.