Kort houden in het haar met dekens;lukt dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kort houden in het haar met dekens;lukt dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:43

russel schreef:
Tijdens het verharen voer ik bij. Dan zijn er ook zoals gisterennacht koude nachten tussen en dan ontvetten ze snel. Ik zorg dat hij een lekker speklaagje heeft als hij gaat verharen en help wat met lijnzaad en zonnebloemolie, dan wat extra muesli erbij om wat extra's te hebben. Futloos en loom is hij dan niet, wat hij wel had was dikke benen en afvallen. Kennelijk kost verharen en vormen van winterharen veel energie.

Misschien zou jij wat extra vitamines kunnen voeren.

Ik voer standaart wat extra vitamines (rij endurance, vraag best veel van hem en in 'normale' periodes krijgt hij niet veel voer naast hooi en gras omdat hij het niet nodig heeft. Gaat er eerder minder van lopen.) Tijdens het verharen krijgt hij haast onbeperkt hooi, krijgt met regelmaat slobber, olie en lijnzaadolie. Hij krijgt dan ook gerust een schep muslie extra op een dag en extra granen voor energie. Het blijft een vreemd paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:57

Anouar staat ook 24/7 buiten. Hij vind het echt niet erg met een deken op.
Vorig jaar heb ik zonder geprobeerd, maar dat ging echt niet. Hij werd zo koud dat hij helemaal stijf werd en amper nog kon lopen.
Hij ging ook niet meer rollen enzo. Dat ging hij pas weer doen toen hij een deken op had.
Met deken blijft hij beter op gewicht en blijft gewoon fitter.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:27

Bij mijn paard lukt het niet. Vanwege de natte zomers heeft ze nu al een paar jaar achter elkaar in augustus wintervacht aangemaakt. Zodra het ook maar iets kouder wordt, komt er een deken op, maar toch die vacht.
In september en oktober kan het nog best mooi weer zijn. Dan heeft ze het echt onzettend warm met rijden.

Vorig jaar was het begin oktober zo mooi weer dat ze weer ging verharen en weer terug kwam in de zomervacht. Dat heeft ze de hele winter volgehouden. Tot aan de natte maand in maart. Toen kreeg ze wintervacht (hoezo in de war?)
Volgens mij heeft licht meer effect als de deken. Helaas staat ze op een pensionstal die redelijk donker is en gaat de lamp vroeg uit, dus kan het niet uitproberen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 07:52

Ik heb meerdere paarden en bij de 1 gaat het beter dan de ander.
Het helpt iig wel Ja

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 08:04

het ligt een beetje aan het ras denk ik. Mijn new forest kan ik dood gooien met deken en nog word hij teddy beertje... Hij is nu al bezig! Maar een kwpn o.i.d denk ik dat je wel kort in de vacht kan houden met dekens. Ligt beetje aan het type vacht denk ik.

BlOnd_Pedro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:05

hansje schreef:
Ik zou mijn paard eens niet willen scheren dit jaar en proberen kort te houden in het haar met dekens?

Maar lukt dit wel goed?? Kan je ze echt korter houden in het haar, of is er niet veel verschil met hun winterhaar?

Ik heb ook dekens op gedaan bij mijn pony omdat ik niet wou scheren,, maar hij zit nu gewoon al aardig dik in het haar dus bij mijn pony helpt het niet echt.
Maar het is denk ik per paard verschillend.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:49

sjakie schreef:
Lukt bij ons totaal niet. Zodra de dagen duidelijk merkbaar korter worden qua licht dan wordt de vacht direct dikker en langer. Met of zonder dekens maakt helemaal niksie uit.

Precies. Ik heb mijn paard nu zeven jaar en het is me al zeven jaar lang niet gelukt om hem kort in het haar te houden. Half augustus begint ie te verharen en dan is het vaak nog veel te warm op stal voor een deken op. En half september zit ie in zijn wintervacht. Ook al heeft ie dan al twee weken een deken op.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:24

Ik heb momenteel van alles wat lopen

1 zonder deken 24 jaar en maakt zonder deken een meer bescheiden teddyvacht aan als met deken. Hij krijgt gezien zijn pension en royale conditie ook geen dekens meer op.

Mijn paard 16 jaar stond dit jaar ivm vele regen, behandeling voor rugklachten, maar wel 24/7 buiten al vroeg onder een deken en heeft zoals elk jaar gewoonlijk met het korter worden van de dagen de winterjas aan.

En dan hebben we nog een jonkie staan van 4 jaar. En die heeft alleen met enorme hoosbuien een dek op gehad en loopt nog in een heel dun jackie rond en heeft geen grammetje vet te veel.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:18

Mij lukt het goed hoor bij Shine Ja. Ze komt wel ietsje dikker in het haar, vooral de hals, maar aangezien ze nog steeds elke dag in weer en wind buiten loopt vind ik dat echt niet erg en het is ook absoluut niet hinderlijk. Ze staat nu sinds 3 weken onder een ongevoerde regendeken.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 09:19

Bij mij lukte het niet, ik wil ook niet scheren dus mijn paardje staat zonder deken met haar ijsberenvacht Clown

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:50

Mij lukt het niet. Ben als eerste van stal begonnen met een deken. Maar ze is nu al een teddybeertje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 00:39

Nee hoor, bij mij lukt het niet. Ik heb een merrie die is geimporteerd uit Canada, en ze maakt na 8 jaar nog steeds een vacht aan waar je naar van wordt.

De vacht wordt dikker door de dagen die korter worden. Als je lang en veel licht op stal laat branden kun je de dikte van de vacht beinvloeden, maar vroeg een dek op zal daar weinig verandering in brengen....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 16:49

En toch heeft Anouar een mooi dun vachtje als hij vroeg genoeg een deken op heeft.
Hij staat 24/7 buiten, dus ik heb geen invloed op het licht.

Hij krijgt wel winterhaar, maar lang niet zulke lange haren als zonder deken