Shetlander in de winter buitenlaten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Shetlander in de winter buitenlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 09:10

Bij mij staan ze allemal 24/7 het hele jaar door buiten. Enkel af en toen na het werk een uurtje op stal om op te drogen en dan weer het land op.
Lekker onbeperkt hooi er bij zodat ze zich zelf goed warm kunnen houden (zeker als het veel regend of echt koud is).

IngeSalsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:56

Nou..........ik heb ook zo'n shetlander en die heeft samen met zijn weidegenoten al in geen 4 jaar een stal van binnen gezien.
Zelfs mijn 24 jarige KWPN-merrie loopt dag en nacht buiten. Ik heb ook geen schuilstal of luifel op het land of iets dergelijks. Ze kunnen onder de bomen staan als ze wat beschutting willen.
De 24-jarige krijgt alleen een regendeken op als het regelmatig wil regenen of als de temperatuur onder de 5 graden zakt. Ondanks haar dampigheid en hoge leeftijd doet ze het super.

De shet houd ik 's winters wel in de gaten moet ik zeggen. Doordat hij dan veel dikker is dan anders (door eten en vacht) wil er nog wel eens een plasje water op zijn rug blijven staan net achter de schoft. Daar zit dan zo'n geultje waar het water of de sneeuw niet afloopt en dus continu nat blijft. Daardoor loopt hij het risico rainrot te krijgen. Om dat te voorkomen smeer ik zijn rug daar regelamtig in met vaseline of hoefvet. Dan dringt het water niet door tot op zijn huid en heeft hij ook geen problemen met haaruitval en dergelijke. Het eerste jaar is me dat ontkomen en kreeg hij zweertjes op zijn rug. Nu heeft hij nergens meer last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:59

Het belangrijkste is een droog stuk land, zodat ze niet in de prut staan. Mijn shet loopt ook 24/7 buiten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:05

IngeSalsa schreef:
De shet houd ik 's winters wel in de gaten moet ik zeggen. Doordat hij dan veel dikker is dan anders (door eten en vacht) wil er nog wel eens een plasje water op zijn rug blijven staan net achter de schoft. Daar zit dan zo'n geultje waar het water of de sneeuw niet afloopt en dus continu nat blijft.

Ik had ook zo'n shet, die meer het model van een bijzettafeltje had Haha!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:20

Zoals iedereen al zegt; hij kan makkelijk in de winter buiten staan Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:27

Een Shet is het gelukkigst buiten, hoor, ook in de winter. Mits hij maar bij een ander paard staat (of meerdere paarden) en genoeg ruwvoer (hooi/kuil) krijgt.

Mijn Haflinger/Fjord x Anglo Arabier staat ook het hele jaar door buiten en doet het er prima op! Die zou je niet gelukkig maken door hem op stal te zetten. Hij haat opsluiting en gelijk heeft 'ie. Vorig jaar heeft 'ie het super gedaan in die regen en stormen. Dat beetje vriesweer in de winter mag geen naam hebben, maar ook dat boeide hem echt niet. Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:33

VSW-->SV

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:34

mijn shet wordt super ongelukkig als ik hem op stal zet. Hij komt alleen na gebruik in huis tot hij droog is en dan gaat hij er gauw weer uit.
Verder moet hij zich buiten maar vermaken.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:10

Kan geen kwaad!
wel is het lekker voor hem om een schuilstalletje te hebben!:)
Mijn shet heeft ook wel eens een hele winter buiten gestaan..
alleen had daar zelf niet zo'n prettig gevoel bij!:P