Duur stro !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: Duur stro !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:37

mijn pa heeft het stro van ons land (grote pakken) geruild tegen kleine pakjes. heb nog geen idee van de prijs.

Woon ook in zeeland maar hoor toch dat het stro hier redelijk duur is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:39

De polder ligt werkelijk VOL met grote strobalen.... moest een paard naarLeeuwarden brengen en heb de hele A6 lang enorme bergen met grote balen stro zien liggen.... helaas regende het ook de hele avond enorm hard !@!! Lekker hoor, al je dat koopt...niks afgedekt...
Je zou toch denken dat er genoeg is dan...
Ik betaal echter al €4.00 voor een baal....en strooi nog net zo dik op als anders.... heb nog niets over een verhoging gehoord dus we wachten even af....

Onze boer haalde het vorige keer zelfs uit het buitenland toen er niets was.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:39

Ik hoorde het ook. Onze stalhouden is ook aan het kijken hoeveel de prijs omhoog moet gaan. Waarschijnlijk 15 tot 20 euro. Ze wilde ook kijken of vlas of zaagsel mogelijk was maar bijna niemand op stal vind dat een goed idee.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:40

Bij ons op stal schakelen ze over op vlaslemen, zodat het stalgeld niet omhoog zou hoeven..
Degene die op stro willen blijven, mogen, maar moeten meer betalen..
x

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:51

LiNdA1986 schreef:
rashida schreef:
Dan heb ik het geluk dat we zelf tarwe verbouwen, en dus zelf stro verkopen aan leveranciers die het weer naar jullie toe brengen! Ja en die maken de prijs. Weet niet of het overal het zelfde kost. Maar hier in zeeland is er genoeg te halen hoor!

Dat scheelt dan wel voor jou Haha!

Ja als ik de prijzen zo hoor! Dan is het zeker niet leuk meer!
Ben blij dat we het zelf verbouwen hooi trouwens ook. Hebben we ook in overvloed!
Maar ja voor de andere is het idd niet zo leuk !!
Zal toch eens vragen wat het hier kost dan! Mijn vriend verkoopt het per ha dus geen idee!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 13:04

lytse2003 schreef:
Ik hoorde het ook. Onze stalhouden is ook aan het kijken hoeveel de prijs omhoog moet gaan. Waarschijnlijk 15 tot 20 euro. Ze wilde ook kijken of vlas of zaagsel mogelijk was maar bijna niemand op stal vind dat een goed idee.

Bij ons zou de stalling 15 euro omhoog gaan maar ze hebben het iets goekoper kunnen inkopen dus nu gaat het 10 euro p.mnd omhoog.

RivendellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 11:20

Ik betaal nu 45 euro voor een grote baal. De prijs vorig jaar in regio Utrecht lag op 70 euro per ton, gaat nu ruim over de 130 euro per ton.
Ook zaagsel en vlas is duurder geworden. Vorig jaar 6 euro per baal, nu al 7 euro. Ga toch maar proberen om de ponies langer buiten te houden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:11

Dat is een flinke verhoging van het vlas. Bij ons is het van 6.50 naar 6.70 per baal gegaan. Wij kopen wel per 5 pallets in, dat scheelt misschien.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:17

Wij halen het stro zo van eigen land bij ons op stal. Heerlijk geurend, okergeel stro! Haha!
En de schuren staan ook weer helemaal vol. Heb er niks over gehoord dat de prijzen omhoog moeten.

Net optijd geweest zo te horen OK dan!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:22

ElCamino schreef:
De polder ligt werkelijk VOL met grote strobalen.... moest een paard naarLeeuwarden brengen en heb de hele A6 lang enorme bergen met grote balen stro zien liggen.... helaas regende het ook de hele avond enorm hard !@!! Lekker hoor, al je dat koopt...niks afgedekt...

Maar er moeten natuurlijk ook nog vrachtwagens het land op kunnen om het stro te halen.

M'n vader zou ook bij iemand stro op komen halen, maar hij mocht later niet met z'n vrachtwagen het land op omdat het zo nat was.
Dan houdt 'et op he Sigaar

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:27

Mijn stalbaas zei het een paar maanden geleden al dat het een ramp zou worden, omdat het zo'n slecht seizoen is/was!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:30

Oho, Ik schik me echt te pleuris. Wow! Wow! Wow!

Wij als handelaar van hooi en stro nemen nu voor een klein baaltje stro 2,= en voor hooi 2,80
Het meeste van eigen land en de rest wordt vanuit Duitsland van het land af gehaald.
Ik woon in Twente aan de duitste grens.

Als ik die prijzen zo zie vind ik dat de boeren en handelaren er erg van profiteren.
Er is genoeg te verkrijgen, er wordt ook veel vanuit oost-duitsland per combi naar NL vervoerd.
Tegen vrachtkosten, het stro kun je daar zo ophalen.

Zaagsel en vlas koop ik per pallet in en dan betaal ik zo rond de 5,= voor.
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 29-08-07 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:39

ElCamino schreef:
Ik betaal echter al €4.00 voor een baal....en strooi nog net zo dik op als anders.... heb nog niets over een verhoging gehoord dus we wachten even af....

Onze boer haalde het vorige keer zelfs uit het buitenland toen er niets was.

Wij moesten op stal ook rustiger aan doen met het stro maar nu al niet meer, ook geen stalgeld verhoging oid. Het kan overal wel vol liggen met stro maar omdat het weer zo slecht is geweest is het gewoon minder hard gaan groeien en zijn de stro sprietjes korter. Dat is mij wel opgevallen in ieder geval. Maar daardoor hebben ze dus minder kunnen oogsten dan normaal.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:45

@Kaygee, de oogst is qua lengte van de stengels wel minder per Ha, maar omdat de boeren hun maisland of andere gewassen niet meer braak mochten laten liggen ivm het teveel aan nitraten in de grond, heeft half nederland rogge, tarwe en gerst verbouwd, dus er is genoeg.

Dus er is wel een minder GOEDE oogst, maar wel genoeg. Knipoog

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:45

kaatje77 schreef:
Oho, Ik schik me echt te pleuris. Wow! Wow! Wow!

Wij las handelaar van hooi en stro nemen nu voor een klein baaltje stro 2,= en voor hooi 2,80
Het meeste van eigen land en de rest wordt vanuit Duitsland van het land af gehaald.
Ik woon in Twente aan de duitste grens.

Als ik die prijzen zo zie vind ik dat de boeren en handelaren er erg van profiteren.
Er is genoeg te verkrijgen, er wordt ook veel vanuit oost-duitsland per combi naar NL vervoerd.
Tegen vrachtkosten, het stro kun je daar zo ophalen.

Zaagsel en vlas koop ik per pallet in en dan betaal ik zo rond de 5,= voor.

ik denk dat je je daarin wel een beetje vergist, veel van het stro in duitsland is al verkocht aan handelaren. de duitsers hebben de gewoonte om de balen aan de kant van het land te laten liggen, daardoor lijkt het alsof er nog een overschot is, maar helaas valt het tegen.

ik heb inmiddels meerdere handelaren gesproken die stro verkopen en ze hebben allemaal een tekort omdat de oogst wat tegenvalt en doordat er veel vraag is naar goed stro. ik zou graag het adres willen van die duitsers die in oost-duitsland het weggeven tegen vrachtkosten, want dat is wel heel appart. verder vraag ik mij af of hoeveel de vrachtkosten zijn, want als dat duurder is dan de baaltjes nu, dan schiet het helaas nog niets op.

Veel van het stro in NL is ook al verkocht, maar dat er minder op de HA staat, klopt helemaal. bij ons in de buurt staan ook nog wel wat akkers van enkele HA maar helaas kunnen de boeren er niet op met de trekkers, dus het blijft er staan en zal tzt gemaait worden en omgeploegd, zoveel troep zit er in en het graan is er dan wel uit gegeten door de vogels.

gelukkig hebben we een deel binnen maar we zitten nog op 250 baaltjes te wachten. dan is hopelijk alles binnen voor het komende jaar.
Laatst bijgewerkt door Sammy78 op 29-08-07 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:47

de boeren er van profiteren!!!!!

kom op zeg......wie verbouwd het eigenlijk.....

dit jaar geeft het gewoon weinig stro....daarom een tekort....

er komt gewoon minder stro van een hectare af....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:49

Wij hebben er geen last van ik sta bij een boer en die heeft zijn eigen stro van het land Knipoog

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:51

Als je zelf over een vw beschikt kun je dit jaar zeer zeker rijk worden.
Vooral in de streek rondom Lubeck kon je ha vol ophalen.
Denk niet dat de kwaliteit nu nog erg goed is als er überhaupt nog iets op het land ligt.

En misschien vergis ik mij dan wel.
Zijn zelf ook handelaar, maar kunnen nog genoeg krijgen, heb meer het idee van de stijging van de prijzen dat de consument wel wil betalen en daardoor de prijzen zo verschrikkelijk hoog zijn.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:53

sigrid1182 schreef:
de boeren er van profiteren!!!!!

kom op zeg......wie verbouwd het eigenlijk.....

dit jaar geeft het gewoon weinig stro....daarom een tekort....

er komt gewoon minder stro van een hectare af....

Ja, ben zelf ook boer, weet wat ik zeg.

Er is genoeg verbouwd, misschien een lagere opbrengst per ha door een veels te warm voorjaar, maar
veel maar als voorgaande jaren vanwege het verplicht laten groeien van gewassen in de winter van braak liggend land.

Tenminste wat ik bij mij in de buurt zie.
Ik weet niet hoe het in de rest van NL is gesteld.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:54

Een maand geleden nam onze stro leveraar al contact met ons op, dat stro nogal schaars zou worden. En al helemaal de kleine (handeerbare) strobalen, want alles zal tegenwoordig steeds meer in die grote balen verpakt worden. Omdat het een vreselijk karwei is om al die kleine balkjes handmatig te laden en lossen en die grote worden met machines gelaad en lost.

Gelukkig dat onze zolder nog vol ligt en hij is helemaal leeg moet (volgend jaar zomer), voor we nieuwe nodig hebben.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 12:57

Ja ja het wordt hartstikke duur! Wij voorzien ook al problemen en gaan ook zeker met de prijs omhoog!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:00

ThaGirl schreef:
Een maand geleden nam onze stro leveraar al contact met ons op, dat stro nogal schaars zou worden. En al helemaal de kleine (handeerbare) strobalen, want alles zal tegenwoordig steeds meer in die grote balen verpakt worden. Omdat het een vreselijk karwei is om al die kleine balkjes handmatig te laden en lossen en die grote worden met machines gelaad en lost.

Gelukkig dat onze zolder nog vol ligt en hij is helemaal leeg moet (volgend jaar zomer), voor we nieuwe nodig hebben.

Dit hebben we het hele zomer gedaan.
Niks anders dan maaien, schudden, regeln, persen, oppakken, afpakken en dan nog een keer tijdens verkoop weer in de handen.

Onze oom wou met de kleine baaltjes stoppen, maar wij, mijn vriend en ik hebben hem overgehaald om er toch mee door te gaan.
We beschikken zelf over een pers, waardoor je de kosten enorm drukt.
Het heeft ons ontzettend veel bloed zweet en blaren gekost om alles op tijd binnen te krijgen.
Maar we denken er met plezier aan terug.

Vaak zie je ook in het buitengebied een bordje bij het land met een tlnr erop, dan kun je zo hooi en stro vanaf het land halen.

Wij hebben voor twee weken geleden ook 600 baaltjes stro direct vanaf het land verkocht!
Ideaal, hoeven we zo ook niet 3 x in de handen te hebben. Lachen

@bokjes, hebben jullie ook een fouragehandel?

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:03

Nee een trainingsstal en de fourage handel zit aan de overkant, waar we redelijk veel contact mee hebben!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:04

ThaGirl schreef:
En al helemaal de kleine (handeerbare) strobalen, want alles zal tegenwoordig steeds meer in die grote balen verpakt worden. Omdat het een vreselijk karwei is om al die kleine balkjes handmatig te laden en lossen en die grote worden met machines gelaad en lost.

Wij nemen kleine balen af, maar die worden per bundel van 14 aangeleverd. Hebben daardoor het formaat van een groot pak. De hele bundel wordt met een soort steekwagen naar boven getild. Werkt echt super. Is natuurlijk wat meer wat meer werk dan grote balen maar minder dan wanneer je elk baaltje los moet laden op de vrachtwagen en vervolgens per baaltje moet lossen op zolder.

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 13:05

wij hebben het al vanaf begin van de zomer inmiddels, se staleigenaren pakken nu stro voor je en ze letten op of er niet teveel schoon stro wordt weggegooid.
ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen, we hebben al een keer 2 dagen zonder stro gezeten.en een stal hier verderop 2 weken.