Deken ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyrseltje

Re: Deken ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:42

Kendra schreef:
Kyrseltje schreef:
Het gaat mij er niet om hoe hij het snelste droog wordt, maar of een deken handig is, en wat voor 1 dan. Ik denk dat ik hem wel onder een deken doe, zodat zijn vacht gewoon wat minder dik word.

Nou ja, dat is niet ingewikkeld: als je paard buiten loopt moet ie een waterdichte deken, die goed blijft liggen en tegen een stootje kan. Wij hebben altijd Rambo-dekens, maar ik weet niet of die ook goed ligt op jouw pony. Neem je deken niet al te dik en begin niet te laat. Als ie zweet na het rijden een uurtje onder een wollen deken of een goed zweetdek - daarna kan ie gewoon weer onder z'n eigen deken.

Ja maar ik bedoel meer qua dikte Knipoog

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:47

oei arno je hebt een dressuurruiter boos gemaakt Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:32

Tja, sommigen schijnen al boos te worden als je je paard niet op dezelfde manier als hen in de krul trekt... dus daar ga ik niet op letten Haha!

Om dr. Strassers uitgebreide uitleg over dekens samen te vatten: dekens zijn slecht voor de gezondheid van je paard.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:20

Haha! Haha! Hoezo vooroordelen.....wij SPRINGEN.....
En ik ga gewoon niet met een teddybeer de ring in.
En ik ben helemaal niet boos (jammer hè Duivel )
En ik weet dat je dit soort discussies leuk vindt, dus waarom zou ik je geen plezier doen Clown ?
Wel bijzonder trouwens dat je dit associeert met paarden in de krul trekken, wil dat ook beter met een deken Bloos ?

On topic:
@Kyrseltje, ik zou gewoon met een 120 grams beginnen, met de zacht winters van de laatste tijd red je het daarmee wel.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:26

je klinkt anders behoorlijk gepikeerd Nagelbijten / Gniffelen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 20:48

Nee hoor, 't is alleen erg voorspelbaar wat Arno8 te melden heeft....

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:35

Kendra schreef:
arno8 schreef:
dus jouw paard moet 24/7 een deken dragen omdat jij op zondag anders misschien een winstpunt misloopt?

(laat jij je lekker opnaaien...). .

wie loopt zich nou op te naaien Clown

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:20

ik zou hem ook gewoon een deken op doen , mijn paard heeft tot nu toe ook altijd zonder deken gestaan .
deze winter krijgt hij wel een deken op . vorig winter was hij altijd snel nat ... en hem ff dan een zweetdeken opleggen en dan weer af doen lijkt me ook niet goed

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:34

een paard heeft zelf een zweetdeken, namelijk zijn (winter)vacht.
dat een paard nat word is helemaal geen probleem. zolang hij maar afgekoeld weer de wei in gaat

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:54

maar somige mensen hier zegge , als hij gezweten heeft doe ik hem even een zweetdeken op en later weer af .
nou das lkkr voor je paard eerst ff lkkr warm staan en dan in 1 x je deken weer af .. krijgt ie het vast koud .

dus ik vind je doet een deken de helle winter op OF je werkt hellemaal niet met dekens Knipoog

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 21:30

ze denken dat je paard even snel droog wordt als je er 10 min. een zweetdeken op legt. terwijl zijn eigen vacht precies hetzelfde doet

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 17:51

Kyrseltje schreef:
Omdat ik mijn pony pas sinds maart rij(hij is al veel langer bij ons) en daarvoor weinig is gereden, krijgt hij 's winters een onwijs dikke winter vacht(een echte fjorden vacht..). Hij heeft nooit een winter deken op gehad.

Omdat ik toch wil door blijven rijden in de winter, vraag ik me af of ik hem een deken zou op doen, zodat zijn vacht minder dik blijft... Ik rij voornamelijk buitenritten met hem, en dan toch wel intensieve buitenritten met veel draf. En dat ongeveer elke dag/om de dag.

Nu is mijn vraag, is dit slim? Wat voor een deken dan?

In jou geval zou ik niet aan dekens beginnen, het uiterlijk van de pony doet er niet toe in de bossen dus laat die dekens lekker in de kast liggen. Het scheelt jou een hoop geld en gedoe en voor de pony is het ook beter. Voor de huid en de vacht is het niet gezond als het constant afgesloten wordt door een deken. Verder hoef je niet steeds bang te zijn of je pony het te warm of te koud heeft onder het deken want dat is ook belangrijk.

Ik zou dus geen dekens gaan gebruiken, als je gewoon zorgt dat de pony lekker uitgestapt is en afgekoeld is zal ze ook geen klets op doen.

Succes met je keuze!

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:38

pony's hebben geen deken nodig alleen als een hele dun vacht hebbben of geschoren zijn en bij jouw fjord is dat niet het geval, dus laat die deken maar lekker liggen waar hij ligt.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 18:48

Het aanmaken van een wintervacht heeft met het licht te maken.
Zodra de dagen korter worden gaan paarden al een vacht aanmaken.
Het is nu nog niet eens zo koud en mn shetten beginnen alweer langere haren te krijgen.

Mijn paard krijgt wel vroeg een deken op en wordt in de winter ook geschoren omdat de deken de groei van de vacht dus niet tegen houd.

Als je je pony alleen voor buitenritten wil houden zou ik niet zo gauw een deken op doen.

Voor wedstrijden is het wel makkelijk als je een kortere vacht hebt.
Ik zie het namelijk niet zitten om mn paard drijfnat op de trailer te zetten om te wachten op de prijsuitrijking.