Is dit zielig? wassen met koud water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa

Re: Is dit zielig? wassen met koud water

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:42

IvysToeter schreef:
eeuhhmm nee... maar het water wat uit die slang komt is niet ijskoud...

In het begin niet, maar kraan water word na een tijdje stromen, kouder...

Ik doe het iig niet. Paard vind het ook echt niet lekker, en ook al is het 30 graden, dan nog zal ik zelf ook niet onder de tuinslang gaan staan.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:44

Ik zou het niet doen, maar dat ligt misschien aan mij. De spieren kunnen namelijk samen trekken van de schrik. Nee, ik was alleen met warm water, de benen wel met koud water (voor de pezen)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:44

en als je nou geen andere mogelijkheid heb dan koud water.....?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:45

dus jullie zwemmen zeker ook nooit met je paard of gaan een meertje in of de zee ?
daar word het ook niet voor je opgewarmt hoor Knipoog

sallybally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:46

Mijn shet spuit ik met dit weer ook bijna iedere dag af met koud water. Hij is een echte waterrat dus vind het heerlijk al dat water. En koud water vind ik echt niet zielig ze kunnen best wat hebben. Mijn shet boeit het egt niet of hij nouw met koud of warm water gedouched word. Nat is nat.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 20:48

tita schreef:
Zielig....mwah dat wil ik zo niet noemen maar het is iig absoluut niet goed.

het is niet goed voor de spieren en het is ook gewoon koud voor de ponies.
Eerst de benen want zo wennen ze aan de temp is een smoesje dat is gewoon niet waar.

koud water is gewoon te koud dat is 11 graden.
Dus zielig JA omdat het niet kan en niet hoort

dat bedacht ik mezelf dus ook, maar wilde het andere meningen weten.
vandaar dit topic.
Maar zou het voor 1 keertje ook niet kunnen?
dat ik ze zeg maar nat maak met koud water, dan inzeep en dan met emmers warm water afspoel?
ik krijg ze namelijk zo slecht echt nat met emmers... (misschien beter oefenen Clown )

Maar ik hoop dat ik voor die tijd gewoon lekker met warm water kan wassen (dat is 'in de maak' namelijk)

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:51

Hmmm, ik was de paarden al 30 jaar met koud water en er zijn hier, buiten dan dat ze zo nu en dan de tuinslang een slopen, geen schokkende dingen gebeurd. Wel je logisch verstand gebruiken en de paarden via de benen eerst aan de temp. van het water laten wennen. Ze goed met een zweetmes drogen en indien het weer een beetje frisjes is lekker onder een goede zweetdeken laten opdrogen.

Laat je niets wijs maken, was ze gewoon lekker en neem ze blinkend mee op de keuring. Cool Pling

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:53

dravergekkie schreef:
dus jullie zwemmen zeker ook nooit met je paard of gaan een meertje in of de zee ?
daar word het ook niet voor je opgewarmt hoor Knipoog

Dat water word opgewarmd door de zon.
kraanwater word alleen maar kouder doordat het blijft dtromen. Niet echt te vergelijken dus..

@ Ivystoeter; Dat kan best wel, lekker afspeolen met warm water en heel snel inweken met koud..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:53

Je kunt beter sop in een emmer doen met warm water en zo wassen direct op de huid is ook geen optie je moet namelijk 3x zolang uitspoelen.

Nee het kan ook niet een keertje het is echt niet goed

Zullen we jou even 15 min onder de koude douche zetten ik begin rustig bij je voeten en gaat langzaam omhoog zo kun je eraan wennen Haha!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 20:54

maar sop in een emmer... worden ze dan wel goed schoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:55

Wij hebben 1 keer per jaar keuring met de pony's, dan gaat ook alles gewoon onder de tuinslang met koud water. tot nu toe is alles blijven leven Haha! gewoon geleidelijk aan met benen idd en daarna verder omhoog, maar dat is niet alleen omdat t koud is maar meer om ze rustig aan te laten wennen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 20:58

ik heb een pony die ook in de winter [ vooral in de winter] een vieze kont heeft,komt van het kuil dat ze krijgen
en ze gaat [ bijna] iedere dag met de billen onder de koude slang Clown
en dat is gewoon kraanwater,koud dus!
maar na 3 jaar is ze het gewend,en ze laat het toe Haha!
in de zomer gaat ze geheel nat na het rijden,heerlijk hoor!!!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:04

Melissa schreef:
Dat water word opgewarmd door de zon.
kraanwater word alleen maar kouder doordat het blijft dtromen. Niet echt te vergelijken dus..

Ik ging vandaag naar het strand (zonder paard) en met dit warme weer natuurlijk ook even de zee in, ja dat was koud (zeg maar gerust kouder dan ons leidingwater) en even afzien met het 'doorkomen' maar ik vond dat koude water op mijn warme (hete) huid echt wel lekker hoor!!

Ik denk dus dat paarden dit ook wel kunnen hebben (ja het is wel lekker om ze even te laten 'wennen' aan de temperatuur, in 1x kopje onder vind ik ook niet super) met dit warme weer.. En ik heb meerdere paarden koud gewassen, als ze het echt zo erg vonden zouden ze niet los blijven staan in de straal van het water lijkt mij...
Gewoon lekker blijven wassen dus, wel zorgen dat ze niet ziek worden van de kou en bij kil weer een zweet dekentje oid erop!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 21:12

het gaat er niet om dat ze het erg vinden..
het gaat erom of het 'schadelijk' is...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:19

Melissa schreef:
Sta jij graag onder een ijskoude douche?

Maar ik eet ook geen biks en sta niet graag in de wei. De meeste paarden hebben geen hekel aan koud water.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:25

keet gaat ook altijd onder de koude tuinslag
gooi er af en toe een emmer lauw water over (moet het water namelijk koken om het warm te krijgen)
met dit weer mag ze zelf opdrogen
als het kouder is gaat er een handdoek overheen en daarna een zweetdekentje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 21:29

is regen verwarmd? nee, en daar staan ze toch ook in? ik was ze ook met de tuinslang Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 00:15

Sorry, maar dat het zielig is vind ik onzin. Met dit weer (heel erg warm dus) pluk ik zelfs de hengstjes uit de wei, spoel ze lekker hélemaal af met koud water, en dan bij weinig wind gaan ze kleddernat weer op de wei. Heerlijk, beetje verkoeling.

Ik spuit zelfs na een lange rit de benen af met koud water in de herfst. Hélemaal als ik peesbeschermers heb gebruikt, en met mennen ben je toch altijd langer onderweg. Benen afspoelen met koud water is goed voor de bloedsomloop, en het verkoeld.

Als het niet al te koud is, gaat er een spons met koud water of de slang op de zweetplekken die onder het tuig liggen. Ik moet vaak staarten wassen (blonde staarten he, lang niet zo erg als dat jij met je schimmels hebt gelukkig Clown ) en dat doe ik meestal gewoon met koud water, of het moet écht winter zijn, dan is het lauwwarm water.

Als ik met dit weer rijd (want dat doe ik ook gewoon) dan gaat ze echt kleddernat weer op de wei, niets zieligs aan. Gewoon zorgen dat ze in iedergeval op adem zijn gestapt, en niet meer 'dampen'.
Als iemand mij zou zeggen dat ze het 'zielig' vind, tsja, haar probleem, ik kan er niet mee zitten.
Ik rijd nu ook vaak 's avonds, als het dan te veel afkoeld, maar ik wil tóch verkoeling voor haar hebben, dan gaat de spons erover of de slang, goed met zweetmes 'droog' maken, en dan met zweetdekentje op even op de wei of op stal.

Ik zou dus zeggen; trek je er niets van aan, tegenwoordig vinden veel mensen al snel dingen 'zielig' Vork

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 00:18

IvysToeter schreef:
Ik snap wel wat mijn vriendin bedoeld hoor.
Als ze bijvoorbeeld gewerkt hebben dan zijn de spieren natuurlijk warm.
en als je er dan koud water op spuit (ook al begin je bij de benen en is het een warme dag) dan krijgen de spieren ineens een opdonder.
dat is wel slecht, dat is voor mensen ook zo.
Dat bedoelde mijn vriendin, maar ze wist niet dat ik ze van tevoren niet liet 'werken'.

Maar, als je dus zorgt dat je ze normaal op adem stapt en zorgt dat ze niet meer 'dampen' en wat afgekoeld zijn, dan kun je wel het overige zweet even wegspoelen.

Tuig geeft vaak af als een pony echt super zweet, ook mijn tuigonderleggers kunnen nog wel eens gaan 'afgeven' bij transpiratie. Dat word er echt wel afgewassen; als ik ot zo met zweetplekken en al op de wei gooi, heeft ze alleen maar ontzettend last van die vervelende steekvliegen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 00:22

tita schreef:
Zielig....mwah dat wil ik zo niet noemen maar het is iig absoluut niet goed.

het is niet goed voor de spieren en het is ook gewoon koud voor de ponies.
Eerst de benen want zo wennen ze aan de temp is een smoesje dat is gewoon niet waar.

koud water is gewoon te koud dat is 11 graden.
Dus zielig JA omdat het niet kan en niet hoort

.....

vind jíj, ik ben het daar dus niet mee eens (en meerderen zullen het niet eens zijn met jou) dus het hoort niet? sorry, maar rare argumentatie heb jij, je vind dat jij gelijk hebt, maar beargumenteerd niet waarom dat dan volgens jou zo is.
Ik heb sgw gereden, en zelfs in de herfst spoot ik de benen na het rijden (én coolingdown) af.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 00:23

dees_daan schreef:
is regen verwarmd? nee, en daar staan ze toch ook in? ik was ze ook met de tuinslang Ja

Daarom, dat vind ik ook.

Het lijkt mij veel minder goed voor een paard als je hem direct na het werk, zonder echt behoorlijke coolingdown, dus een nog warm aanvoelend paard, zó huppa op stal zet met een zweetdeken (lekker, al die zweetplekken, gaat lekker jeuken) of in de wei, gaat het regenen, kunnen ze ook 'ziek' worden van de regen, want die is ook echt niet warm nee Knipoog

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 08:35

ik was ze ook gewoon met de tuinslang Ja
inderdaad regen is ook niet warm water en daar staan ze ook in Haha! Knipoog
kan geen kwaad hoor Knipoog

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 09:31

niet zielig hoor Lachen
mijne was ik heel vaak met koud water (gewoon eerst de benen )
enne ... ik gooi hem ook heel vaak ff snel eronder als afkoeling Knipoog

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:00

Als jullie het zielig vinden, dan wil je zeker helemaal niet dat je paard onder de regen buiten staat, een paard kan dit best wle aan en water uit de kraan is echt niet zo koud hoor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 10:01

Citaat:
vind jíj, ik ben het daar dus niet mee eens (en meerderen zullen het niet eens zijn met jou) dus het hoort niet? sorry, maar rare argumentatie heb jij, je vind dat jij gelijk hebt, maar beargumenteerd niet waarom dat dan volgens jou zo is.
Ik heb sgw gereden, en zelfs in de herfst spoot ik de benen na het rijden (én coolingdown) af.

Wat een onzin post zeg OMDAT JIJ sgw heb gereden heb je toevallig wel verstand.

ALs je nou eens beter mijn post zou lezen, staat er heel duidelijk vermeldt waarom het niet goed is.
Staat duidelijk een arugument in.
Benen met koud water afspuiten is niet hetzelfde als het hele lichaam met de vitale organen.

overigens vinden 9 van de 10 paarden het helemaal niet lekker om nat (koud ijskoud dus 11 graden) afgespoten te worden en dan NAT in de wei zetten

Bijna alle paarden gaan rollen om die natte zooi weg te krijgen en overigens ook paarden kunnen verbranden dus nat in de wei is sowieso geen goede keuze