Beenbescherming in het land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Beenbescherming in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:25

BGGBWM schreef:
@ patsur & hopla; als dat het geval is, wat natuurlijk in enkele gevallen mogelijk is (uitzonderingen bevestigen de regel) zou ik
in het eerste geval (het kwijtraken van ijzers) de ijzers
verwijderen als de voeten goed genoeg zijn, heeft het paard
ijzers nodig, zou ik kiezen voor hoefschoenen, dan kan het
paard zonder ijzers het land op en met 'ijzers' gereden worden.
In het tweede geval, het geval van verwonding zou ik toch
serieus eens kijken hoe het met de omheining van mijn land zit
en hoe met de samenstelling van de groep die in één en
hetzelfde land staat. Mocht het aan beiden niet liggen, en
beschadigd het dier zichzelf, dan zou ik het laten voor wat het
is. Eén van mijn dieren beschadigd zichzelf ook
(hoefbalbetrapping). Door op een gegeven moment te stoppen
met behandelen, en door de smid de achterteen iets korter te
maken, zonder daarbij schade achter te laten, verdween het
probleem.
Zolang je wil is er dus altijd een oplossing. *LOL*

Het ligt NIET aan de omheining maar aan haar zelf. Ze staat met 1 andere merrie, ja ik zou haar appart kunnen zetten, maar dan loopt ze zichzelf vast ook kapot omdat ze niet alleen kan lopen. Laten voor wat het is.... Pfff, nou dus ECHT niet. Ik ga niet wachten tot ze zichzelf de dood in trapt bij wijze van spreken. Ze heeft al eens bloedvergiftiging gehad door een wond, momenteel is waarschijnlijk haar hoefgroei dusdanig beschadigd (waarschijnlijk een gespletenhoef) en heeft ze diverse medicijnen moeten hebben (wat overigens haar weerstand absoluut geen goed doet waardoor ze ook nog eens wat ziekjes wordt) etc etc.

Ze wordt al licht gecorrigeerd in het bekappen en beslaan (maar ja, dat veranderen van een op andere dag gaat niet en is ook niet goed), ijzers moet ze onder hebben omdat ze a) veel op de weg loopt, b) gevoelige voeten heeft en c) een hoefprobleem heeft.

Ik vind het altijd maar GEZEIK zulke dingen. "Lekker paard laten zijn", ja helemaal mee eens. Maar soms gaat het gewoon niet anders. Ik ben absoluut niet iemand van de poespas en alles, maar in dit geval maak ik een uitzondering. Ze gaat in de springschoenen, klaar. Dan maar een betutteling, mijn paard als een porseleine popje behandelen en al dat geblaat... Liever DAT dan op een gegeven moment een paard te moeten wegbrengen omdat ze op een of andere wonderbaarlijke wijze weer haar benen heeft opengehaad.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:26

@ tancreda4; heel erg vervelend voor je, en nog meer voor je paard, maar lees nog eens mijn reacties, dan weet je wat ik zou doen in jouw geval. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, die prima met bescherming buiten moeten staan. Sommige paarden maken het je onmogelijk om aardig voor ze te zijn, in de zin van natuurlijke behandeling. Maar 90% van de paarden die buiten staan met bescherming zitten niet in die situatie. Dus jij hoeft je in dit geval niet aangesproken te voelen.
@ Hopla; als dat je enige reactie is op mijn hele reactie op jou, dan zegt dat genoeg over de dingen die ik schrijf. Ook jouw paard kan namelijk best 5 minuten een proefje lopen zonder wat dan ook aan zijn/haar voetjes. En wat betreft de lompigheid van die dingen; mensen zouden niet moeten denken aan de schoonheid van hun paard, maar aan zijn welzijn *LOL*.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:27

Onze draver gaat ook altijd met springschoenen het land in omdat hij zo tekeer kan gaan dat de ijzers in het rond vliegen. (Daarnaast ook peesjes of 3 in 1 beschermers).

Helaas lees ik hier weer diverse onbenullige reacties over hoefschoenen en paarden die paard moeten zijn.... Zal dit maar als onwetendheid beschouwen, want een paard wat zichzelf ernstig verwond en er boxrust aan overhoudt kan JUIST geen paard zijn.... zo staat die van ons net thuis uit de kliniek de komende tijd op rust..

Maar een antwoord op je vraag:
Schoenen met bont zou ik niet aan beginnen, hier komt zand en vuil op en tussen wat gaat schuren.
Wij gebruiken gewoon neoprene (dunne) schoenen die kun je ook makkelijk afvegen als je paard uit het land komt. Blijft geen zand aan hangen. Wel kunnen er irritaties in de kootholten komen. Onze draver heeft er met name last van als hij schoenen met koersen heeft gedragen (hele dunne van rubber). Mocht dat bij jou ook gebeuren dan kan je de kootholtes kan je het beste soepel houden met Sudocreme (grijs potje staat bij babyspullen bij AH) en eventueel wat poederen met een milde talkpoeder (op de schoenen).
Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door Saika op 30-07-07 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:28

Beadnkt verder voor de antwoorden! Die met het bont ga ik dan maar niet gebruiken op het land, maar met rijden als het nodig is. Ik ben aan het rondkijken verder naar goede springschoenen die ik online kan bestellen. De ruitersportzaken hier hebben alleen maar van die rubbere dingen, die lijken me niet fijn in (langer) gebruik.

Peesbeschermers of anderen bescherming naast de springschoenen krijgt ze (voorlopig?) niet aan in het land. Dat vind ik idd veelte eng met warm worden, drukplekken of andere enge dingen... Dan maar hopen dat ze dat niet openhaalt.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 30-07-07 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:30

Tancreda4 schreef:
Beadnkt verder voor de antwoorden! Die met het bont ga ik dan maar niet gebruiken op het land, maar met rijden als het nodig is. Ik ben aan het rondkijken verder naar goede springschoenen die ik online kan bestellen. De ruitersportzaken hier hebben alleen maar van die rubbere dingen, die lijken me niet fijn in (langer) gebruik.

Die rubberen kunnen inderdaad juist irritaties geven!

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:32

Sythaa schreef:
Helaas lees ik hier weer diverse onbenullige reacties over hoefschoenen en paarden die paard moeten zijn.... Zal dit maar als onwetendheid beschouwen, want een paard wat zichzelf ernstig verwond en er boxrust aan overhoudt kan JUIST geen paard zijn.... zo staat die van ons net thuis uit de kliniek de komende tijd op rust..

Mmmmm, er kan er hier eentje niet lezen. Zoals eerder in een van mijn reacties vermeld zijn er altijd uitzonderingen,
en als je je ogen open doet lees je ook dat ik ook ervaring heb met dieren die zichzelf verwonden. Er zijn altijd
die uitzonderingen die de regels bevestigen, en die mensen hoeven zich ook niet aangesproken te voelen.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-07-07 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Groot lettertype verwijderd, zou je misschien kunnen discussieren zonder te schreeuwen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:32

BGGBWM schreef:
@ tancreda4; heel erg vervelend voor je, en nog meer voor je paard, maar lees nog eens mijn reacties, dan weet je wat ik zou doen in jouw geval. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, die prima met bescherming buiten moeten staan. Sommige paarden maken het je onmogelijk om aardig voor ze te zijn, in de zin van natuurlijke behandeling. Maar 90% van de paarden die buiten staan met bescherming zitten niet in die situatie. Dus jij hoeft je in dit geval niet aangesproken te voelen.
@ Hopla; als dat je enige reactie is op mijn hele reactie op jou, dan zegt dat genoeg over de dingen die ik schrijf. Ook jouw paard kan namelijk best 5 minuten een proefje lopen zonder wat dan ook aan zijn/haar voetjes. En wat betreft de lompigheid van die dingen; mensen zouden niet moeten denken aan de schoonheid van hun paard, maar aan zijn welzijn *LOL*.

Ja, dat is ook wel weer waar dat veel paarden die ingepakt staan niet perse zulke dozen zijn als mijn merrie maar gewoon in het 'geval dat'... Dat vind ik ook grote onzin. Ik ben er absoluut geen voorstander van, maar zit nu even met het handen in het haar en ga ik het op deze manier proberen wat te verminderen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-07 15:34

@ BGGBWM ; Het is vrij logisch dat ik me aangevallen voel, aangezien het mijn topic en vraag aangaat Knipoog Maar zover ik nu begrijp hoort mijn paard bij de uitzonderingen. (helaas...)

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:35

Dat zijn wij het in ieder geval eens!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:46

BGGBWM schreef:
Sythaa schreef:

Mmmmm, er kan er hier eentje niet lezen. Zoals eerder in een van mijn reacties vermeld zijn er altijd uitzonderingen,
en als je je ogen open doet lees je ook dat ik ook ervaring heb met dieren die zichzelf verwonden. Er zijn altijd
die uitzonderingen die de regels bevestigen, en die mensen hoeven zich ook niet aangesproken te voelen.

ik hoef me op zo een toon door jou helemaal niet aangesproken te voelen Doei!
wie denk je wel niet dat je bent? alsof jij bepaalt wanneer bescherming al dan niet gerechtvaardigd is? hahaha Slapen
geef liever de TS een zinvol advies dan een topic te vervuilen met een groot lettertype..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-07-07 21:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Groot lettertype uit quote verwijderd

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:52

Als je je niet aangesproken voelt, waarom reageer je dan? Haha!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:54

BGGBWM schreef:
Tsja; sorry. Ik kan zo boos worden om mensen die hun paard als
Barbie inpakken. Waarom mogen deze paarden geen paarden meer
zij, maar pionnen in het Barbie-rijdt-paard-spel van hun
eigenaar? Ik ben geen natural, ook geen wedstrijdruiter (wel
geweest trouwens) maar probeer wel om het leven zo prettig
mogelijk te maken voor mijn paarden. Mijns inziens lukt dat alleen
door de dieren een leven te geven wat zo dicht mogelijk bij het
leven in de natuur staat, los van wat de evolutie onmogelijk
heeft gemaakt. Ik wil de lol hebben van het kunnen rijden op
mijn dieren. Ik vraag dus iets van ze wat totaal onnatuurlijk is,
daarentegen maak ik het ze wel zo gemakkelijk mogelijk, met
een goed passend dressuurzadel en bitloos hoofdstel. Mijn
paarden staan ook op het land, dag en nacht, want een paard
hoort te lopen. Ze hebben geen bescherming nodig. Geen enkel
paard heeft bescherming nodig op het land. Ja; die dieren die
een uurtje per dag in het land gegund word, die gaan gek doen
en trappen dan ijzers eraf of hoefballen kapot. Paarden die
voldoende tijd buiten doorbrengen (minimaal 14 uur per dag)
dóen nou eenmaal niet zo achterlijk en hebben dus ook geen
bescherming nodig.

God, wat ben ik blij dat mijn paarden paarden zijn.

zou ik dan een uitzondering hebben?
mijn pony liep zonder ijzers in de wei,ze was 9mnd drachtig toen ze zichzelf een gebroken[ in meerdere stukjes] griffelbeen getrapt heeft.
en ze staat 14 uur op de wei.
op verz en rijden na Knipoog
en de mijne doet altijd achterlijk,want ze jaagt 1 pony uit groep die met haar mee moet.

nu heeft ze geen bescherming meer om ,maar als ze net de wei op gaan en zoals nu dat er nieuwe bijkomen zeker wel! Haha! al is het maar het eerste half uur daarna is de rust wel terug Knipoog

en ze loopt ook als de zon schijnt met een masker Clown

nou arm dier heb ik zeg!

ze mag dr benen niet kapot lopen en ze mag ook al niet verbranden Ach gut

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 15:59

Inderdaad; als je mijn eerdere reacties gelezen hebt gaat het mij om die 90% van de paarden die voor de sier ingepakt staan. Zo te lezen ben jij een zeer goede eigenaar voor je paardje! De uitzonderingen zij oké, het gaat om de dresuurmutsen die hun paard inpakken omdat dat cool staat. Als het niet anders kan, dán is het te rechtvaardigen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:01

BGGBWM schreef:
Inderdaad; als je mijn eerdere reacties gelezen hebt gaat het mij om die 90% van de paarden die voor de sier ingepakt staan. Zo te lezen ben jij een zeer goede eigenaar voor je paardje! De uitzonderingen zij oké, het gaat om de dresuurmutsen die hun paard inpakken omdat dat cool staat. Als het niet anders kan, dán is het te rechtvaardigen.

okee, dus zo heel zwart/wit zie jij het ook weer niet Knipoog

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:02

BGGBWM schreef:

natuurlijk kan mijn paard best een proefje lopen zonder iets aan haar voetjes.
Ik neem aan dat we het hier over ijzers hebben.
Alleen is het met losrijden erbij toch al wel snel een 3 kwartier rijden en op gras is dat niet zo fijn.
ik heb ze overigens alleen voor op ijzers staan en ik vind het wel zo veilig om als ik op gras start met kalkoenen te kunnen rijden.
Probeer maar eens een volte van 8 meter in galop te rijden op een gladde ondergrond.
Verder heeft mijn paard nooit geen bandages aan alleen een gewone peesbeschermer aan haar voorbenen.
met rijden ook geen springschoenen.
maar we gaan hier off-topic.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:06

Ja! En niet een beetje ook. Het voordeel van hoefschoenen is dat je ze snel om kunt doen vlak voor je de ring ingaat Lachen

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:13

Mijn paard staat 24 uur per dag met springschoenen om, dit omdat de pensioneigenaar ze niet om en af wil doen. Hij heeft de rubberen van Norton(6,95) om. Deze zijn goed schoon te maken. Dat doe ik elke dag als ie op stal komt. De eerste week had ie heel iets iritatie, maar nu helemaal niks meer. Hij trapt snel zijn ijzers af en trapt regelmatig zijn hoefballen stuk, dit omdat ie ontzettend ruim beweegt. Hij heeft ze voor zijn bestwil om. Anders had ie niks omgehad.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 16:46

Ga dan twee keer per dag, zodat je ze bijtijds om en af kunt doen. Paard hoeft toch niet de hele dag met die dingen om te staan omdat jij niet de tijd hebt hem de juiste behandeling te geven?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 18:23

BGGBWM schreef:
Ja! En niet een beetje ook. Het voordeel van hoefschoenen is dat je ze snel om kunt doen vlak voor je de ring ingaat Lachen

Je mag niet met hoefschoenen starten op concours.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 09:04

Mijn paarden staan vrijwel altijd zonder bescherming op het land. Tenzij ze weer eens een periode heeft dat ze idd ook haar ijzers lostrapt.. dan doe ik ook spingschoenen aan. Maar wel goed aansluitende, zonder bond.
En verder zo min mogelijk omdat ze er toch nog regelmatig plekjes van op haar benen krijgt. (teer paard is het ook eej.. Knipoog )
Maar tegenwoordig gaat het prima zonder, dus kan ze lekker zonder iets eraan in de wei hele dagen tot een uurtje of 20:00u.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 20:34

BGGBWM schreef:
Ga dan twee keer per dag, zodat je ze bijtijds om en af kunt doen. Paard hoeft toch niet de hele dag met die dingen om te staan omdat jij niet de tijd hebt hem de juiste behandeling te geven?

Nou hij krijgt echt wel de juiste behandeling hoor! Komt nix tekort.
Paard gaat s'morgens om 6.30 naar buiten en dan kan ik er dus niet bij zijn. Hij kan ook niet alleen op stal blijven, want dan woelt ie zijn hele stal om. Hij staat 20 min. van mijn huis af. En als ik ze s'avonds na het schoonmaken en rijden er niet om doe, dan krijgt hij ze dus niet om. Er staan bij ons op stal 4 paarden met 24h/d sprindschoenen om en ze hebben er geen last van.
Ik ga trouwens van stal veranderen, dan komt ie vlak bij huis te staan en dan ga ik wel s'morgens omdat ik hem dan zelf buiten moet zetten ect.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 08:45

hopla schreef:
BGGBWM schreef:

Je mag niet met hoefschoenen starten op concours.

Je snapt natuurlijk zelf wel dat ik me ver-typ. Ik bedoel natuurlijk af doen vlak voor de proef.

BGGBWM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:35

En toen alle uitgedaagden geen goed antwoord meer wisten werd het stil *LOL*.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-07 12:46

Ik heb inmiddels springschoenen binnen en ga ze straks even passen. Ik ben alleen echt té blont en heb geen idee hoe ze eigenlijk om moeten... Sluiting voorop? Achterop? Buitenkant? Flapjes van klitteband naar achter wijzend? Naar voren wijzend?
http://www.marengosoutfit.nl/site/img/p ... %20tec.jpg

Misschien dat het zich ook vanzelf wijst als ik ze uiteindelijk aan heb, maar ach Knipoog

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:52

Ik begrijp eerlijk gezegd niet het nut van springschoenen in het land Verward

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus mss staat het antwoord er al maar ik vind het echt totaal niet nodig.