Zielig? of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmetje11

Re: Zielig? of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:13

indybeauty schreef:
Het land is goed droog. (hoe het ook kan met dit weer) en ze zijn allemaal in goede conditie

Ik heb begrepen dat ze gewoon met het weer mee gaan en zolang ze er goed uit zien er niets aan de hand is, heeft jou paard net als die van mij nu ook een beginnende wintervacht vraag ik me af.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:16

Mijn paarden hebben dan weer wel een stal om te schuilen maar heb ze daar nog niet weten instaan als het regent.
Ze zullen eerder voor de zon of voor de wind gaan schuilen.
En zoals hierboven reeds gezegd...de meesten kunnen ertegen...kijk naar het paard...hou zijn gezondheid in t oog enz...en grijp in als het nodig is.

Eva

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:24

die van mij lopen ook allemaal buiten.
de jongste veulens haal ik wel binnen als het heel erg regent.

indybeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-07 09:31

kimmetje11 schreef:
indybeauty schreef:
Het land is goed droog. (hoe het ook kan met dit weer) en ze zijn allemaal in goede conditie

Ik heb begrepen dat ze gewoon met het weer mee gaan en zolang ze er goed uit zien er niets aan de hand is, heeft jou paard net als die van mij nu ook een beginnende wintervacht vraag ik me af.

Die van mij heeft ook al een beginnende wintervacht. Hoe het ook kan midden in de zomer. het is ook van dat rot weer (nu valt het wel mee nu moeten we niet te hard mopperen)

xje_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:33

is niet zielig denk ik, het zijn paarden en paarden kunnen wel tegen wat regen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 20:37

Nee hoor, kan geen kwaad, ik denk dat het wel een minpunt zou zijn als ze geschoren zouden zijn. Wat ik met de vacht van Bubs aanmoet weet ik ook niet meer, de vorige wintervacht moet er nog uit, dan heeft ze net wat plekjes zomervacht, en nu komt de wintervacht weer?

De arme beestjes hebben hun biologische klok ook niet goed meer staan Clown

joeyenmoreno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:13

ik zou mijn paard dan een regendeken op doen,een iets dikkere dan normaal.

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:04

IK kwam gisteravond bij mijn paard, en die stond gewoon te bibberen! Zelfs aan d'r ademhaling hoorde je dat ze het echt moeilijk had! Ze staat 24/7 buiten nu in de zomer (en staat verder niet met een deken, ook in de winter niet, maar dan staat ze binnen), maar ik heb ze toch maar mee naar stal genomen. Zo kon ze toch echt niet de hele nacht nog blijven staan met al die regen.
Moet wel zeggen dat het gisteravond en vannacht hier veel geregend heeft.
Haar zus en maatje had niet echt last. Blijkbaar is het per paard toch behoorlijk verschillend.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:06

Ze kunnen beter natregenen dan bezweet buiten staan!!
Die van mij heeft geen last van de regen maar staat dan soms wel zielig bij het hek te kijken zo van: mag ik alsjeblieft naar binnen?

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:13

Ze kunnen wel tegen een beetje regen, alleen zou een schuilstalletje denk ik wel lekker zijn Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 12:44

Die van mij heeft ook een beginnende wintervacht.
Ze kunnen wel wat regen hebben hoor, vooral de gezonde jonge dieren.
Mijn merrie doe ik een ongevoerde regendeken op als ze langdurig regen voorspellen. Afgelopen nacht werd hier langdurig regen voorspelt met een stormachtige wind (we zitten hier aan zee). Dus gisteravond rond 20.00 regendeken op en vanochtend 8.00 uur weer af.
Overdag doe ik het niet en met buiig weer ook niet, als namelijk even de zon er bij komt, hebben ze het zo warm onder die regendeken en vaak zijn ze zonder deken dan ook zo weer droog. Alleen in de nacht met langdurige regen of erg pittige buien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:22

Niet zielig. Kijk ook maar naar de meeste opfokplekken, daar gaan de paarden het land op, om er naar 2,5 jaar weer vanaf gehaald te worden, zonder dat ze in de tussentijd ook maar in de buurt van een stal of deken zijn geweest.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:25

Nee hoor echt niet zielig!

Bij ons staan ze in weer en wind buiten!

Alleen mij oudje moet wel naar binnen met regen want die staat anders te rillen op haar benen echt heel zielig!

En je kunt je paarden altijd een regen deken op doen Knipoog

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:26

Omdat onze wei niet droog blijft, en ze dus niet droog kunnen liggen haal ik ze 's nachts naar binnen, maar anders zouden ze gewoon dag en nacht buiten staan Ja Weer of geen weer Vork Niet zielig dus

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 17:31

Wat ik zielig vind is wanneer het heel warm is en ze niet in de schaduw kunnen staan. Ook wanneer er veel dazen zijn, vind ik een schuilplek belangrijk.

Toen mijn paard op het land ging bij de pensionstal, zonder schuilstallen, ging ze er smorgens en savonds op. Midden op de dag dus binnen en ze stond al klaar om naar binnen te gaan.

Nu staat mijn 2-jarige met z'n maatje ook buiten met schuilstal.
Zou niet zonder willen Dan maar wat verder weg, wat nu gelukkig niet het geval is Knipoog

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:45

Regen is niet zielig, als ze maar een schuilplek hebben van bomen ofzo, dat ze niet verkouden [ziek worden] van de wind Lachen

XxpaulinexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 19:30

je kan een afdak maken en daar kan je zorgen dat je wat stro legt waar je paardje kan liggen + water en hooi(word dan niet nat). ook best wel handig als het land niet onderwater gaat staan van alle regen zodat je paard geen mok krijgt. als het nou echt voortdurend blijft regen een regendekentje aanschaffen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:02

Mijn paard (Tinker) staat de 5 jaar dat ik haar heb dag en nacht buiten. Weer of geen weer, +30 graden, fixe onweer of een pak sneeuw. Zonder deken, zonder schuilstal. En ik heb een paard wat op en top gezond is, er super uit ziet, in conditie is en momenteel geniet van haar veulen. Dat veulen loopt ook gewoon 24/7 buiten, wat voor weer het ook is. Ook hij is in uitstekende conditie.
De paar nachten dat mijn paard noodgedwongen op stal moest (in de sloot gevallen, ziek zijn door antibioticumkuur) heeft ze de stal afgebroken, ze wil niet eens op stal staan.
Wel hebben ze altijd beschikking tot bomenrijen aan de rand van het weiland, dus iets beschutting hebben ze altijd wel. Al wordt daar nooit gebruik van gemaakt Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 22:12

Zielig??? Nou, ik kan wel iets echt zieligs bedenken qua paarden houden. Clown

Mijn paard staat het hele jaar door buiten in een groot gebied, zonder schuilstal, maar wel met bomen en veel struiken op verschillende plaatsen in het land. In de winter doe ik bij extreme nattigheid wel een ongevoerde regendeken op, hoor, maar dat komt veel minder vaak voor dan men denkt.

Mijn paard is gezond en vrolijk en die maak je echt niet gelukkig door hem stal te zetten met slechter weer.
Hij is liever buiten bij zijn vriendjes. Ik mag op de boerderij wel gebruik maken van een box, als er iets met hem is. Heb dan 2x gedaan bij blessures (ja, meneer rent graag en maakt wel eens een sliding), maar toen was 'ie niet bepaald happy. Toen hij op stal stond, voelde ik me pas rot, omdat ik hem toen echt ongelukkig heb gezien. Hij snapte niets van dat opsluiten en daar heb ik echt last van gehad. Gelukkig kon 'ie bij alle twee de keren na een paar dagen weer fulltime het land op. Haha!

Thuis denk ik echt wel aan hem, hoor, als het keihard regent, stormt of sneeuwt. Maar elke keer dat ik hem dan weer zie, staat 'ie er zo relaxt bij. En dan zie ik weer hoe makkelijk hij zich aanpast aan wat voor weer dan ook.

groompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 23:34

Ik denk dat het ook een beetje aan het ras ligt en dan kun je evt nog met een goede regen/outdoordeken gaan werken maar zielig is het zeker niet

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 10:02

Zielig valt ook wel weer mee.
Het is natuurlijk wel altijd fijn als ze de beschikking hebben over een schuilstal, dan kunnen ze zelf kiezen waar ze willen staan...

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:42

Ik vind het niet zeilig hoor..
Bij ons worden nu ook de stallen verbouwt dus mijn pony's hebben nu ook geen stallen , en als het hevig regend dan krijgen ze hun regendeken op en zet ik ze in de bak ... ( het zijn wel haflingers :p )

yvonne1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 17:25

Kan prima evt een regendekentje op maar dat is nieteens nodig met deze temperatuur

sweetangel19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:11

Ik vind dat niet zielig als het er maar niet 5 graden is dan wel maar zo nu en dan een regenbui maalt niet uit en die paarden die in het wild leven hebben ook geen deken. sommige paarden woden te veel verwend het is by the way ook goed voor hun weerstand groeytjes selina

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 17:09

ik vind het idee nooit fijn als ze in de regen staan, en vooral als het zo vreselijk waaid regend en nog eens onweert. maargoed ze gaan binnenkort weer naar huis, maar zolang het weer en de temperatuur het toelaat niet. en dan gaan ze snachts gewoon naar binnen. 's winters staan ze vaak ook de hele middag buiten in de bak wel met een deken op.