Modder, Modder, Modder!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Modder, Modder, Modder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:06

MAar als je er stro opgooit, helpt dat wel dan? Want lijkt mij dat het alleen maar erger wordt.
Want wij geven nu ook hooi bij ,en het stenen gedeelte vegen we elke dag. En de restje hooi gaan in de blub, maar het zal niet helpen ofzo. Het hooi gaat alleen maar liggen 'rotten' (bij gebrek aan beter woord).

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:11

Krips schreef:
Ja, de rest is nog gewoon goed, er staan namelijk een hoop bomen. Alleen ze staan heel de tijd rondjes voor het hek te draaien, en als ik met mijn haflinger weg ga rent dat andere beestje heel de tijd langs het hek. Ook vinden ze het nodig langs het hek achter elkaar aan te rennen en te stampen naar vliegen... Waarom ze deze activiteiten niet een beetje over de ruimte verspreiden....

Dan zou ik dat blubberige stukje afzetten met lint, zodat ze daar niet meer kunnen lopen.
Want anders moet je bestraten... Wij hebben hier ook kleigrond en wij hadden dat probleem ook altijd.
Maar sinds een paar maanden hebben we drainage en dat helpt super! Lachen
Toen het bij ons zo blubberig was, zette ik hem gewoon in de bak Knipoog

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:24

Crista schreef:
Sparky10 schreef:
ja kan het eventueel bestraten het voorste stuk waar ze eten krijgen ,
zo gek veel kan je er nu niet tegen doen ,
hopen de de db niet langskomt want die vind ze dan zielig ,
maar ja bestraten of vloerbedekking snippers

dat valt toch wel mee?
als de dieren er verder goed uitzien zullen ze er niks van zeggen toch?
mijn pony staat namelijk ook op de wei en idd het voorste stuk is 1 grote moddepoel....
een beetje een hangplek zeg maar....

het enige wat je kan doen idd is bestraten....

Geloof me, de dieren kunnen er zelf nog zo goed uit zien, als ze met dit weer geen 'droge' plek hebben dan hang je! Weet het helaas uit eigen ervaring Boos!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:25

droge plek als in een stuk droge grond, of een droge plek als in een stal of schuilmogelijkheid?

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:31

Karin_deB schreef:
droge plek als in een stuk droge grond, of een droge plek als in een stal of schuilmogelijkheid?

Eigenlijk beide;
maar in principe is het voor de db belangrijker dat 'de onderkant' (benen dus) droog kunnen staan dan de 'bovenkant (rest van het lijf).

Bij mij hadden ze van de winter vrijwel geen droog plekje meer in de wei (wie wel??), maar konden wel droog staan (ook met de benen) in een shuilhok. Daar moesten ze van de db dan ook 24 uur per dag toegang toe hebben. Dat hadden ze ook, maar ze gingen er uit zichzelf niet snel in staan. Met als gevolg een heleboel mensen die het zielig vonden dat ze in de blub stonden en die de db gingen bellen...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:35

Oke. Die van ons kunnen achterin de wei nog redelijk droog staan, en we hebben ook een stuk stenen afgezet. Daar staan ze wel graag op, ligt ook het meeste hooi nl.
En je moet met de blub ook heel erg goed op mok letten!

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:31

Wij hebben 3 weken geleden het voorste gedeelte van het weiland waar ze veel staan en waar het 1 grote blubberzooi was, laten omspitten door een loonwerker. Deze haalt dan de bovenste laag klei/aarde eraf (ongeveer een meter of meer diep) daaronder zit zand en dat haalt hij naar boven. Daarna stort hij de klei/aarde weer in het gat en het zand erboven op. Het is echt helemaal top Haha!
Het heeft de laatste 3 weken hier bijna steeds geregend en nog is het nog helemaal droog, heerlijk!
Nu hebben we dus vooraan het land een soort paddock en daarachter begint dan het weiland.
Wij hebben dit vorig jaar ook voor onze bak gedaan en die is ook nog steeds helemaal goed.

Tja, het kost wel een paar centen (ong. € 400,00) maar dan heb je het probleem wel helemaal weggehaald Knipoog

groetjes, simone

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:11

VSW --> SV.

Als je een inloopstal maakt, doe het dan ook gelijk helemaal goed, en maak een verharding (betonplaten met ruwe bovenkant bijv. of laat beton gieten die om de zoveel m zijn ingesneden) vlak voor de stal. Dan heb je sowieso altijd een uitloop waar de paarden droog kunnen staan. Daarna maak je dan een paddock die de paarden ook kapot mogen lopen. En vervolgens komt de afzetting voor de wei. Zo kun je de weide in natte tijden sparen, en de paarden komen toch sowieso buiten en staan droog op het verharde, of ploegen door de paddock Lachen

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:28

ik geloof dat elk weiland in nederland er zo uitziet op het moment..je zou een stuk af kunnen zetten en er zand op storten, zoals een paddock..heb je meteen ook een goede uitloop voor de winter..