Geen beschutting en hele dag regen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geen beschutting en hele dag regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:18

Kun je niet een wal van struiken en een heg planten zodat ze iig uit de wind kunnen gaan staan?
Is ook fijn voor in de winter

Met regendekens gaan werken zou ik in de zomer iig nooit doen

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:32

Zolang paarden gewoon de hele dag door kunnen eten is er eigenlijk weinig aan de hand. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hun paarden wel een regendeken om doen. Het is natuurlijk wel zo dat de paarden die wij hebben over het algemeen een stal hebben waar ze in de winter in de staan en alleen in de zomermaanden het land op gedaan worden waar dan nauwelijks of geen beschutting is. Paarden in de natuur die gaan schuilen onder bomen of iets dergelijks of gaan uit de wind staan. Als je een schuilstal zou hebben zou je zien dat ze er regelmatig in gaan staan om even te schuilen. Ik vind het dus niet gek als er mensen zijn die hun paard een ongevoerde regendeken op doen met dit weer. Ik weet niet hoe de weilanden erbij liggen bij de meeste maar als deze vrij nat zijn zou ik toch zeker even de hoeven in de gaten houden ivm rotstraal en eventueel de mogelijkheid van mok ivm met de vochtigheid.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:38

Citaat:
Als je een schuilstal zou hebben zou je zien dat ze er regelmatig in gaan staan om even te schuilen.

Nou hier niet Clown We hebben hier een hele mooie grote loopstal waar ze zo in en uit kunnen lopen, wacht een lekker warm strobedje voor ze. Maar er instaan ho maar, en dat terwijl de loopstal terr grootte is van een halve rijbak dus om claustrofobische redenen zouden ze het niet hoeven doen. Volgens mij voelen ze de behoefte gewoon niet, iedergeval je hoort het veel vaker dat mensen wel een schuilstal hebben maar dat de paarden er eigenlijk nooit gebruik van maken.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 07:43

Ja het kan idd er zijn paarden die het niet doen maar ik ken er ook genoeg die wel gebruik maken van de mogelijkheid van een schuilstal, met name zijn het de warmbloeden die er vaak in gaan staan en de pony's en koudbloeden staan idd vaker buiten dan binnen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 08:08

De paarden zullen zelf geen last hebben van al die regen,maar wij vinden het meestal zielig voor ze als ze zo in die regen staan.Heb ik zelf ook hoor,ik vind het soms ook zielig.Maar vooral mensen die langs het weiland komen hebben commentaar dat ze geen stalletje hebben of deken op hebben.Een regendeken op mijn pony leggen is hier gevaarlijk,ze vinden het leuk om singels of bilkoorden los te maken.Mijn pony zat verstrikt in de buiksingel en bilkoord en galopeerde op 3 benen angstig door het weiland heen.Gelukkig heeft de dieren ambulance haar bevrijd.Maar zo zie je maar weer,zonder deken op is wel veel veiliger.Een paard wat gewend is dag en nacht buiten te staan zonder deken kan hier heel goed tegen.

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:08

Heel de dag in regen staan vind ik ook niet zo erg.
Maar de laaste weken heeft het zoveel geregend dat de wei ondertussen wel een modderpoel is.
En geen schuilstal betekent ook vaak geen droge voeten... Dat is toch ook niet goed voor een paard, om inmiddels al een week of 5/6 ( zolang regent het inmiddels wel) in de modder te moeten staan?
Bij ons in de polder staan de weides echt vol met water inmiddels, of blubber als er paarden in staan.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 19:14

Mijn fjord staat ook dag en nacht buiten. Deken op en deken af lijkt mij niet goed voor je paard. Het is niet erg koud buiten dus dat scheelt al een hoop!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:33

spettertjuh schreef:
Ja het kan idd er zijn paarden die het niet doen maar ik ken er ook genoeg die wel gebruik maken van de mogelijkheid van een schuilstal, met name zijn het de warmbloeden die er vaak in gaan staan en de pony's en koudbloeden staan idd vaker buiten dan binnen.

hmm ik zou het mijn kwpner met 68% volbloed even vertellen Clown

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 08:59

natuurlijk zijn er paarden die het niet doen. Het is ook maar een richtlijn maar bedankt voor de info. Clown

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:43

Heb mijn paard die zo uit de stal voor revalidatie de wei op ging aan het begin van april met een regen deken de wei op gedaan. Hardstikke chagerijnig werd hij! Deken eraf, en mijnheer was blij. Staat nu ook in de polder op de klei, water overal, en natter dan nat. Maar na een bui is hij onder zijn buik en hals lekker warm en droog en hij droogt tussendoor snel op. zou niet gauw een deken opleggen met dit weer, ook al is het zo nat. de temperaturen zijn er gewoon te hoog voor, en als het zonnetje doorkomt staat jouw paard onder die deken te zweten.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:23

de mijne staat zonder deken buiten in de regen. Wil niet in de stal, dus ja. Ze heeft geen last van de regen. Haar eigen vacht is haar jas. Haha!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 15:37

Mijn ervaring is dat ze felle zon VELE malen erger vinden dan regen Knipoog

Paarden 24/7 buiten met schuilstal en wanneer staan ze erin? Overdag als het boven de 20-25 graden is met volle zon Knipoog --> Regen, hagel, storm, sneeuw enz enz en ze staan gewoon buiten Ja gaan zelfs liggen slapen in de sneeuw Dromen
OK ken er een enkeling die dan wel binnen gaan staan (die stoppen 1st met grazen, dan kont in de wind en als het dan nog niet ophoudt lopen ze naar binnen Ja), maar de meesten blijven dus gewoon buiten grazen in weer en wind en alleen in de hitte laten ze het gras voor wat het is en gaan ze binnenstaan Knipoog

Ook is het handig om in je achterhoofd te houden dat paarden 15 graden een zeer aangename temperatuur vinden tegenover mensen 25 Knipoog --> dat scheelt wel even 10 graden dus ons gevoel is zeker niet hun "gevoel"

Ik vind het wel altijd een fijn idee dat ze kunnen kiezen Bloos dus dat er wel een mogelijkheid is om te schuilen als ze er dan geen gebruik van maken zal het wel niet nodig zijn Haha!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:16

Felicity, bij Sjaak staan de belgen al jaren op zo'n zelfde weiland (misschien nog wel opener) en weer of geen weer, ze hebben er nog nooit wat van opgelopen.
Snowdon heeft dat jaar bij hun ook zo continu in zo'n weiland gestaan. De houtwal die er maar amper is, is wel genoeg om de ergste windvlagen naar boven te jagen.

Ze kunnen meer hebben dan menigeen denkt!

En regendekens zijn niet aan te raden bij 24/7 buiten.. zo'n deken wordt loeizwaar en is niet bevorderlijk voor de natuurlijke werkeing van de vacht.

snippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:26

die van mij heeft ook geen schuilstal en maar wel een schuur aan de zijkant zodat ze uit de wint kan staan en een beetje schaduw heeft.
eerst vond ik het wel zielig maar als je goed nadenkt en je paard niet te vaak wast hebben ze ook geen dekentje nodig.
van poetsen gaat de vetlaag niet weg hoor dat is flauwekul hoe moet het dan met mijn fjordje als ik die in de winter wil rijden het is zo`n smeerkees als ik dan niet of bijna niet mag poetsen dan heb ik straks een kaal paard van het schuren.
je moet maar zo denken in de natuur liepen ze ook niet met dekens (ookal werden ze dan niet gepoetst) ze kregen zeker menige malen grote buien over zich heen heeft je paardje nooit een deken op dan hoeft dat nu ook niet.
meestal zijn de mensen die het doen omdat het anders zielig is want dan word hij zo nou.

naja die van mij is een bikkel en ik ben wat dat betreft een suikerklontje hou er niet zo van om zonder jasje de stromende regen in te gaan Haha!:D:D