Nat paard zadelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Nat paard zadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:18

Daantjuhhh dat is idd een verschil ja Ja Ik wrijf hier de paarden ook gewoon droog hoor Ja

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:40

Qimm schreef:
brrr, weet je hoe koud nu Tong uitsteken

Koud???
Het is boven de 15 graden, dat is niet koud... Bovendien als je gaat rijden word het paard vanzelf warm (en droog)
Maar ik spuit hem ook af in de herfst hoor als hij nog niet geschoren is en vies uit de wei komt... Heb wel een binnenbak overigens Knipoog

Maar met deze tempraturen kun je prima met een nat paard in een buitenbak of wei rijden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:02

Oo dat is ook vrij windstil natuurlijk Haha!.

Wij hebben geen binnenbak en nemo is niet zo'n gevoelig soort, meer een ongevoeligerd, haha! Maar ik zou er buiten niet zo gauw opstappen als die zeikes is. Misschien als het zomer is, als het dan zo warm is! Maar vind het niet zo een fijn idee om op een nat paard te rijden, of het nou goed is of niet?
Don't ask me why?!

leniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:03

het lijkt mij dat als je een nat paard gaat rijden dat het onwijs gaat irriteren..

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:52

Als het schoon is en er geen wrijving is......

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:54

Als ze vies zijn haal ik de spuit eroverheen , zweetmes erover en zadel ik ze op, simpel.
nat worden ze toch wel onder het zadel Knipoog

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:00

mijn paard was vandaag ook nat van in de wei te staan, ik heb hem gewoon even een zweetdekentje opgelegd voor 20 minuten.
hij was bijlange nog niet droog maar heb gewoon opgezadeld, hij liep beter dan hij de laatste maanden heeft gelopen.
dus of het echt irriteert? ik denk het niet, als je paard zweet is hij ook nat onder je zadel.
maar ik volg dit toch even Haha!

greetz

edit: ik las een paar vorige posts waar ze iets zeiden over het zand dat ertussen zit, ik heb er eigenlijk niets van gemerkt vandaag, maar mijn paard rolt zelden in de wei dus dat is ook iets Lachen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:14

doggygirly schreef:
volgens mij is een beetje nat geen probleem hoor

Dat nat niet nee, maar dat zand wat tussen de haren zit en je er niet af geborsteld krijgt omdat je paard nat is wel.

Ineke2 schreef:
Als mijn paard nat en onder de modder uit de wei komt en ik wil rijden, dan zet ik gewoon de slang met water erop Clown

Alle modder eraf spoelen, droogtrekken met de zweetmes en hup zadel erop en rijden maar.

Idd, dan is het zand weg en kan het geen schuurplekken meer veroorzaken en blijf je alleen met het natte achter wat op zich geen probleem is. Alleen blijkt wel dat de meesten die slang er niet op zetten en er gewoon op gaan zitten met zand en al.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:15

-> VSW

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:18

love_bichke schreef:
dus of het echt irriteert? ik denk het niet, als je paard zweet is hij ook nat onder je zadel.

Normaal borstel je eerste het zand van je paard voordat je het zadel erop gooit. Je paard wordt dan wel nat van het zweet, maar er is geen zand meer aanwezig dat schuurplekken kan veroorzaken. Bij een nat paard is het veel moeilijker dit zand eerst weg te borstelen voordat je het zadel erop gooit. Het is dus niet het nat dat het probleem is, maar het zand dat je niet weg kan krijgen.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:59

Falona schreef:
love_bichke schreef:

Normaal borstel je eerste het zand van je paard voordat je het zadel erop gooit. Je paard wordt dan wel nat van het zweet, maar er is geen zand meer aanwezig dat schuurplekken kan veroorzaken. Bij een nat paard is het veel moeilijker dit zand eerst weg te borstelen voordat je het zadel erop gooit. Het is dus niet het nat dat het probleem is, maar het zand dat je niet weg kan krijgen.

ok, ik snap het Haha!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 13:33

Maar als je een nat paard borstelt, borstel je het natte er toch 'in' en kunnen ze het sneller koud krijgen? Heb daar nl ooit wel eens iets van gelezen.
Gisteren heb ook 20 min een zweetdeken erop gelegd maar het hielp weinig. Gelukkig regende het niet meer daarna dus heb de deken eraf gehaald en toen was ze binnen een half uur droog.
Maar als het blijft regenen, druppelen, wordt het toch iets lastiger.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:44

Ik ben niet zo'n expert op dat gebied, maar ik denk dat dat wel meevalt.

Voorbeeld: als jij 's ochtend in de stromende regen naar school of werk hebt moeten fietsen en je was je regenbroek vergeten. Dan is je broek dus doorweekt. Dan zit je toch ook niet de hele dag te rillen van de kou omdat die broek zo nat en koud is? Die natte broek neemt op een gegeven moment de tempratuur van lichaam aan waardoor je niet meer zo voelt dat hij nat is en op een gegeven moment wordt hij zelfs droog.

Lijkt mij dat dat bij paarden ook zo werkt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 15:41

Een paardenvacht is in zeker mate wel waterdicht, de huid wordt dus niet nat en daardoor krijgen ze het ook niet gauw koud.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:54

als je een nat paard borsteld dan borstel je het water onder de haren waardoor je het paard allen maar natter maakt. na een flinke regenbui heb je vrijwel geen zand op de rug van je paard en dan kan je er zo een dekje en het zadel op doen.
zoals al gezegt: (als hij wel onder de modder zit dan moet je eerst de modder weg spoelen anders krijg je inderdaad schuurplekken van het zand.)

gringo68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:40

ik rijd ook altijd gewoon hoor, als het paard nat is.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 09:47

mischien krijg je wel drukplekken Boos!

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:02

ik gooi altijd zo het zadel erop; zonder te borstelen omdat dit juist averechts werkt. Natspuiten kan met een weidepony bij ons niet echt omdat we alleen koud water hebben en buiten rijden dus dat is te koud (inde winter dan he, maar s'zomers heb je dit probleem niet want dan issie zo weer droog Lachen )
Het lijkt me niet dat als je dit sporadisch doet (lijkt me niet dat het zo vaak voorkomt want je rijdt niet dagelijks meteen na een regenbui toch) het meteen voor drukplekken/irritatie zorgt.
Bij die van mij tenminste nooit Haha!
Heb je een paard met een erg gevoelig huidje dan wordt het wellicht een ander verhaal en dan zou ik droogwrijven en poetsen onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:06

VSW --> SV.

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:44

ik rijd mijn paard nooit wanneer hij nat is, het kan gaan schuren onder het dekje en mij lijkt het ook niet fijn om zo te rijden, aangezien mijn paardjes een erg dun velletje hebben zijn gaan ze sneller open en zit ik weer dat ik een paar week niet kan rijen.

ook is het nadeel dat als ze nat zijn dat je echt bijna geen zand uit de vacht haalt, waardoor het alsnog gaat schuren onder het dekje! dus als mijn paard nat is rijd ik haar niet of zet ik haar een tijdje op met deken!

groetjes michelle

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:13

Ik hem zo goed mogelijk droogmaken, met handdoek of stro etc. En dan een zadel erop leggen. Als hij echt nog nat is zou ik maar niet gaan rijden want dat kan best wel gaan glijden of schuren denk ik! Of je moet een dik sjabrak erop leggen dat water opneemt waardoor hij er geen last van heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 17:17

Een paard gaat onder het zadel ook transpireren, dus waarom zou je een nat paard niet mogen zadelen?
Probleem is dat je een nat paard niet goed met de borstel schoon kunt krijgen, maar even douchen of met een natte spons de zadelplek goed afnemen werkt ook hoor!

Aya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:18

Ik denk dat zolang het paard niet echt door- en doordat is, het prima kan. Het paard gaat tijdens het rijden immers ook transpireren, maar als het te nat is, ga je waarschijnlijk glijden.

En idd, als het modder is, dan dus niet doen vanwege schuurplekken.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:20

Nat maakt niet uit mits er geen zand op de zadelplaats ligt en je een schoon schabrak gebruikt. Zit er wel modder/zand op zijn rug dan gewoon even afspoelen Knipoog

_Laura__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 11:24

je kan ze eerst droog wrijfen met ene handdoek of sto, als ze nog een beetje klam zijn is het niet zo erg maar als je een paard zadelt dat doorweekt is heb je grote kans dat het zadel gaat schuren en niet op z´n plek blijft liggen