Dazen vangen iemand ervaring ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Dazen vangen iemand ervaring ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 18:28

AnjaKos schreef:
En hoe zit dat met het vrieselement die op de Loer zit??
Hoe maak je die dan na?

Er zit geen vrieselement op beide, je zet na je vangst de pot of reservoir in de vriezer voor 10 minuten een kwartiertje en de batterijtjes van de dazen zijn op en je gooit ze weg. Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 18:30

Dribbel19 schreef:
wat leuk dit topic, ik heb er ook zelf 1 gemaakt
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TKQ3NIHD.jpg

Voor meer info pm staat altijd open.

Ziet er goed uit Dribbel ! Knipoog
En vangt hij een beetje ? Jouw fuik is wat doorzichtiger dan de mijne....
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-08-08 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's mogen niet worden gequoted, omdat dat onduidelijk wordt. De tags zijn dan ook weggehaald.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 18:33

Evelijn schreef:
Wat een handige bokkers allemaal. Ziet er eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld uit. Hoeveel dazen vangen jullie nou met zo'n zelfgemaakt ding? Merken jullie ook echt dat de paarden minder last hebben van dazen?

Ja als het meer goed zonnig weer blijft en niet te hard waait werkt het. Bij minder weer zoals nu vang ik er in mn tuin 20 tot 30. En kom ook minder dazen tegen dan. Iemand anders moet maar even vertellen hoeveel effect het heeft bij de paarden. Mijn paard staat nml. binnen nu.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 18:35

Malibu_ schreef:
Als ik een daas zie op mn paard, sla ik hem dood Tong uitsteken

Dan heb je hier binnen een uur je handen vol bloed, je paard beurs en blaren op je handen.
Als ik er dertig doodsla komt de rest van de familie gelijk op hun begravenis. Geen beginnen aan Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:37

ik snap het niet (ben ik nou zo dom)
dus wat vragen want ik vind het wel intressant:

- waarvoor is die bal
- Hoe komen er dazen opaf
- Werkt het echt
- Hoeveel vang je er ongeveer
- waar laat je de dazen dan
- zie je er echt minder worden of blijven er zoveel
- gooit je paard dat ding niet om, mijne zouden er mee gaan spelen
- hoe kunnen ze er wel in en niet uit?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 18:38

Branca schreef:
Die bal is idd een fender of boei of stootwil enz..
Staat oa hier te koop (is minst dure wat ik heb gevonden via internet):
http://www.kanowereld.com/ bij 'fenders' onderaan, de zwarte. Ik heb een 60cm gebruikt.

De 'kap' moet een folie zijn die zonnestraal-doorlatend is, anders warmt de boei niet op.
Bovenste deel is de opvang en die moet je eraf kunnen halen.
De standaard moet stevig in de grond im wind enzo. Boei weegt best wat.

Dit is de mijne, moet nog ander gaas op.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3DDQT4DF.jpg

Als het een wedstrijd was geweest had jij van mij de eerste prijs gewonnen, of je vriend die hem maakte, ziet er perfect uit. Die van mij is ook 60 cm maar wat heb jij als reservoir gebruikt ??
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-08-08 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topis worden te onoverzichtelijk wanneer foto's worden gequoted, dus graag de tag verwijderen. :)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 18:41

tienus63 schreef:
Ik zit me aftevragen of een ouderwetse plak-vliegenvanger in de opvangbak handig zou zijn.

En ik ben benieuwd wanneer er een lapje met de geur van een dazen-aantrekkend-paard bij de bal gehangen wordt, dit extra dazen zou aantrekken.

Wij hebben altijd donkerbruine paarden gehad, maar de één was aantrekkelijker voor dazen dan de ander.
Als één van deze paarden mee op bosrit was, wist de andere ruiter dat zijn/haar paard geen last van dazen had.

Uiteindelijk viel er met dit paard ook niet te rijden overdag, behalve op concours, dan zijn er immers zoveel paarden waar de dazen zich te goed aan kunnen doen.

Dazen komen af op lichaamswarmte en geur, rij meer eens in een wit tshirt of in een zwarte. Vliegenlampen werken er ook niet voor. Maar probeer het eens en laat het ons even weten Pling

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:44

Ik moet eerst nog eens aan het knutselen.
En tot nu toe valt het bij ons nog wel mee.

Bovendien hebben de paarden bij ons in de wei geen schaduw, dus als het echt heet is, haal ik ze al naar binnen vanwege dat feit.
Dus een echte noodzaak om de benodigdheden op stel en sprong te halen is er (nog) niet.

Maar mocht ik geknutseld hebben, en mijn vraag in de praktijk getest hebben, ik laat de uitkomst weten.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 18:45

Ydnic schreef:
ik heb het er deze week met iemand over gehad, die moest in de bouw zwarte hardplastic buizen leggen, die buizen lagen in de zon en niemand kon die vastpakken, zo heet waren die buizen geworden... terwijl het vastbindmateriaal ook zwart was, maar van een ander soort plastic, lag ernaast in diezelfde zon, en dat was niet warm...
Ik ga toch maar een stootwil bestellen... ik denk dat het materiaal van een skippybal niet zoveel warmte vast kan houden omdat dat dun is ofzo (ik zit hier maar een eind weg te denken)

Is er al ervaring met dazenvangers met een zwarte skippybal die goed werken?

Ja mijne ! En de skippy niet te hard opblazen i.v.m. ontploffen en te heet is ook weer niet goed.
Laat eens een foto zien van de jouwe ??

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 18:48

Nelleke1 schreef:

- waarvoor is die bal
- Werkt het echt

Kijk maar eens op http://www.dazenval.nl daar kun je er ook 1 bestellen eventueel.... Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:50

Perrokai schreef:
Nelleke1 schreef:

- waarvoor is die bal
- Werkt het echt

Kijk maar eens op http://www.dazenval.nl daar kun je er ook 1 bestellen eventueel.... Knipoog

bedankt!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:58

OK.. ik snap hoe de val er origineel uit ziet, maar hoe hebben jullie dat deel gefabriekt? Trechter in een grote jampot ofzo? Hoe maak je'm dan verwijderbaar en hoe zet je die trechter vast want als je 'm los draait wil je wel dat de dazen ín je val blijven (hmm.. gelijk dus twee vallen maken zodat je de volle in de vriezer kunt leggen en er gelijk een nieuwe op kunt draaien.

Ik zal es kijken.. ik werk op Apenheul en daar hebben we bij het Madagascarschooltje wit winddoek als 'horregaas' gebruikt omdat het ook 'apenproof' moest zijn. Dat is dus dikker en steviger dan gewoon horregaas. Net als dat groene winddoek maar dan dus wit... Zal morgen es vragen waar dat vandaan komt, lijkt me 't ideale materiaal voor zo'n val.

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:05

Perrokai schreef:
Ik heb me late vertellen dat het origineel plastic is maar ik heb er nog geen 1 gezien hier in duitsland.

Dit is een detail van de originele, je ziet dat het doorzichtig plastic is met daar doorheen geweven een wit ruitjes motief...
Afbeelding

Een foto van mijn versie heb ik nog niet helaas...
Die is met zwarte skippybal, maar ik heb een boei besteld zojuist.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:11

Hmm, even gegoogled maar 't is geen winddoek wat ik bedoel.. ik ga morgen op't werk wel vragen maar wat ik bedoel is een soort 'gaas', maar 't is dikker en voelt 'rubberachtig' aan. D'r zitten dus wel gaatjes in en laat dus wel wind door zeg maar, dat doet dit bovenstaande plastic volgens mij niet.
Maar zou je dan in plaats van dit plastic geen witgemaakt tunnelplastic kunnen gebruiken (je weet wel, waar ze plastic 'kassen' van maken).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:12

Het is toch wit zodat de dazen daar niet op gaan zitten vanwege de kleur? Is dat plastic dan niet te donker?

Hoe zit het opvangreservoir precies aan de fuik (ja ondersteboven) maar met schoefdraad ofzo?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:15

bovenstaand plastic is helemaal dicht

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:19

Ydnic schreef:

Ik heb speciaal voor gaas gekozen omdat het dan niet zo snel door de wind omver geblazen kan worden, als er maar geen dazen doorkunnen denk ik

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:24

sarabande schreef:
Ydnic schreef:

Ik heb speciaal voor gaas gekozen omdat het dan niet zo snel door de wind omver geblazen kan worden, als er maar geen dazen doorkunnen denk ik

dat denk ik dus ook, mijn verbeterde versie is met gaas (en volgende week met boei ipv skippybal) maar ik vraag me dan toch al waarom de originele wel met plastic is... zal toch een reden voor zijn... die IK niet kan vinden... Die Amerikaanse versies zijn volgens mij ook gewoon met gaas.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:27

Ja, dat lijkt me dus ook... hoeft toch niet dicht? Ik denk juist dat dicht alleen maar warmer wordt en open juist meer warmte door laat... lijkt me zo. En idd, volgens mij is die amerikaanse versie met gaas.
Hmm, moet nog es stevig nadenken hoe ik de staander zelf kan fabrieken, de Amerikaanse versie lijkt me makkelijker na te maken eerlijk gezegd... Die zou m'n vader wel van hout kunnen fabrieken denk ik. Zou je bovenop niet gewoon een gekochte wespenval kunnen gebruiken?

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:29

Francis schreef:
Ja, dat lijkt me dus ook... hoeft toch niet dicht? Ik denk juist dat dicht alleen maar warmer wordt en open juist meer warmte door laat... lijkt me zo. En idd, volgens mij is die amerikaanse versie met gaas.
Hmm, moet nog es stevig nadenken hoe ik de staander zelf kan fabrieken, de Amerikaanse versie lijkt me makkelijker na te maken eerlijk gezegd... Die zou m'n vader wel van hout kunnen fabrieken denk ik. Zou je bovenop niet gewoon een gekochte wespenval kunnen gebruiken?

heb even een stukje van jouw antwoord vet gemaakt... als dicht plastic warmer wordt.. dan snap ik waarom het dicht plastic is... beetje broeikas-idee?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 19:33

Francis schreef:
OK.. ik snap hoe de val er origineel uit ziet, maar hoe hebben jullie dat deel gefabriekt? Trechter in een grote jampot ofzo? Hoe maak je'm dan verwijderbaar en hoe zet je die trechter vast want als je 'm los draait wil je wel dat de dazen ín je val blijven (hmm.. gelijk dus twee vallen maken zodat je de volle in de vriezer kunt leggen en er gelijk een nieuwe op kunt draaien.

Ik zal es kijken.. ik werk op Apenheul en daar hebben we bij het Madagascarschooltje wit winddoek als 'horregaas' gebruikt omdat het ook 'apenproof' moest zijn. Dat is dus dikker en steviger dan gewoon horregaas. Net als dat groene winddoek maar dan dus wit... Zal morgen es vragen waar dat vandaan komt, lijkt me 't ideale materiaal voor zo'n val.

1 reservoir is zat want de dazen zijn binnen 10 minuten dood nml. in de vriezer. Bij mij is het een een augurkenpot met de bovenkant van een fris fles er op zn kop in. Die zit dan weer met klemmetjes er in vast zodat ik hem er zo af kan pakken en er niets uitvalt. Hij staat op zn kop vast op de bovenring wat bij mij een slangeklem is met de touwtjes er omheen zodat hij er niet afkiept.

Dat doek ken ik niet, misschien is het super... Vingers aflikken

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:48

Ik zal morgen op't werk vragen wat voor doek het is en of we nog een stukkie hebben liggen (en de leverancier). Zal proberen er in ieder geval een foto van te maken, neem de camera wel mee.
Hmm, ik ga es bij de action ofzo kijken voor een wespenval. Kost vaak geen drol daar en heb je iets wat waarschijnlijk wat steviger in elkaar zit, da's nl. één geheel. daar kun je dan zo de kap overheen hangen (ring aan de bovenkant van de kap).
Denk da'k dat hele gedeelte wel voor elkaar krijg.. alleen de poot/staander/frame.. heb geen handige vriend/man die kan lassen ofzo.. hoe hebben jullie dat gedaan?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 19:51

De truc van de nederlandse versie is duidelijk dat de fuik wel voldoende licht doorlaat zodat de bal lekker warm wordt. Met dicht wit plastic blijft de bal juist koel, niet goed
En misschien is het iid zo dat dicht plastic de warmte misschien naar boven geleid zodat ze daar achteraan gaan de val in.
De amerkaanse bestaat al veel langer en zal ook heus wel werken. Ik wil er nog 1 maken en bij de manege buiten neer zetten en dan eens kijken hoeveel ik er vang. Bij mij in de tuin, ondanks het zwembad zijn er veel minder als daar.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 19:57

Drie lange stokken boven aan elkaar knopen, dan heb je een driepoot (wigwam) waar je hem aan kan hangen. Ik heb nu een bouwlampstatief gebruikt. Aan een boom hangen heeft geen zin dat is nml in de schaduw. Zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken.
Als je de Horse Pal namaakt, die heeft vier pootjes van zichzelf.
Dat word mijn tweede val.
En dat plastic van de Loer heb ik van de week ergens op rol zien liggen, volgens mij gebruiken ze het als folie voor onder daken of iets, het is er ook in groen. Maar waar was het ook al weer.....

Zodra ik er achter ben meld ik het even. Zal wel een hele rol moeten kopen gelijk..... Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:10

Ydnic schreef:
heb even een stukje van jouw antwoord vet gemaakt... als dicht plastic warmer wordt.. dan snap ik waarom het dicht plastic is... beetje broeikas-idee?

Ja op die manier.. ik bedoelde eigenlijk dat het plastic zelf warm wordt en dat was toch niet de bedoeling? Anders komen de dazen toch niet op de bal zitten maar op de kap zelf...
Maar zoals jij zegt zou't idd ook kunnen werken. Maar goed.. die amerikaanse versie is wel van gaas en niet eens wit.

Perrokai, dat driepootsysteem schoot mij idd net ook te binnen.. gewoon drie bonenstaken ofzo aan elkaar en daar de boel in hangen. Zou in ieder geval wel kunnen werken denk ik, maar ga ook es zien of ik binnen de familie zo'n 4 poot systeem gefabriekt kan krijgen.. Lijkt me toch net wat stabieler geheel.

Als je dat spul op de rol moet kopen en je weet hoeveel je voor 1 val nodig hebt is't natuurlijk simpel in die stukken te versnijden en in een enveloppe te vouwen... leuk handeltje Knipoog