Met 25 graden op stal??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Re: Met 25 graden op stal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:34

runningkawa schreef:
Hier staan ze nu ook binnen
Buiten gaan ze in de schuilstal staan ivm dazen en in die schuilstal is het echt snikheet...
Dan kan ik ze beter in de binnenstal zetten

Dus misschien is dat op de nieuwe stal van je paard ook zo?

Misschien wel hoor, maar ik ben gewend dat de paarden in de zomer gewoon dag en nacht buiten staan in de koppel.
Als we dan in de avond als het gaat schemeren naar de paarden kijken dan zijn ze aan het spelen en aan het rennen met elkaar!
En dan moet ik denken aan mijn oude paard die in zijn stal staat.
Misschien moet ik dat ook niet doen, maar toen hij bij mij kwam was het een hoopje niks, en juist door dat hij zo veel buiten kwam in de kudde ging weer zo goed met hem (en dankzij veeartsen en een osteopaat) ik ben bang dat hij nu weer wegkwijnd als hij binnen staat.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:16

Bij ons staan ze ook lekker dag en nacht buiten, als ik ze binnen zet zijn ze giga onrustig, omdat ze naar buiten willen. Niet veel schaduw, maar daar staan ze ook niet in. Ze staan met een hele kudde, maar dit zijn ze altijd gewend. Ik denk dat paarden gewoontedieren zijn en zich overal kunnen aanpassen, maar wordt hun situatie ineens veranderd zullen ze daar ook aan moeten wennen. De paarden hebben de hele dag door (uiteraard) de beschikking over vers en helder drinkwater, daar zie je ze ook geregeld mee spelen en zichzelf nat spetteren. Ik heb ze ook het liefst dag en nacht buiten zomers, maar iedereen heeft zijn eigen mening daarover, dat houd je toch. Tja en wat is beter? Dat is voor iedereen anders. Ik werk overdag dus dan kan ik ze ook niet nat sproeien, maar als ik vrij ben en het is zo warm overdag, zet ik ze ook zeker even onder de waterslang. Dat vinden ze heerlijk, maar daarna willen ze ook wel erg graag weer lekker de wei in. Lekker rollebollen in het zand en krabbelen met de kuddegenootjes. Ze hebben een paar hectare en ze staan met een 10 tal paarden bij elkaar, ik vind het ideaal. Ik rijd overdag niet met dit warme weer, maar lekker savonds tegen een uurtje of 20.00 a 21.00 uur.

annetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:39

Mijn paard kan altijd naar binnen en buiten lopen. Het valt me op dat hij wel vrij veel in stal staat (het is ook een heerlijk koele stal) Dat kan komen door de brandende zon, maar hij heeft óók nog eens last van vliegjes (zomerexceem...) Hij staat bij ons in de paddock, dus buiten kan hij ook niet grazen ofzo, ik denk dat hij daardoor ook sneller op stal gaat staan.
Maar, het ligt ook aan de soort stal, of het er heel heet en broeierig is, of lekker koel... Maakt denk ik ook veel uit! Ik vind het dus niet echt zielig als paarden binnen staan met deze hitte, zolang het maar fris is in de stal en de wind er ook een beetje kan doorwaaien. (Scheelt veel) Niet van die stinkend hete stallen dus Knipoog

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:42

Mijn 2 shet's hebben een stal met uitloop in een paddock,ze staan al bijna de hele week overdag binnen Bloos
Ik denk dat ze het daar toch lekkerder vinden Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:44

Bij ons hebben ze snikhete stallen en daar staat gelukkig geen paard in.
Ik zou het vreselijk vinden voor mijn paard als ik hem had verkocht en hij wordt daarna ergens op stal gezet (met heet weer of niet Haha! ). Ja, daar zou ik goed van balen.

Gelukkig ben ik niet van plan hem te verkopen. Hij staat op het land met schaduw, maar hij is veels te beweeglijk om ergens lang stil te blijven staan.
Die liep vanmiddag nog als een gek rond te rennen en te spelen. Haha! Haha! Haha!

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:45

ik heb die van mij net binnen gezet, omdat het binnen aangenamer was dan buiten. hij stond buiten te zweten als een otter.........

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:46

Tja helaas moet het paard waar ik op rijd ook de hele zomer binnenstaan.. want als hij in de wei staat krijgt hij last van zijn hoeven ofzo en zijn ijzers vallen dan ook snel af Scheve mond maarja, iig staan de grote deuren open dus is er alsnog wat wind.. verder neem k hem iedere dag even mee naar buiten om te rijden en ff wandelen, weet verder ook niet echt iets om buiten met hem te doen, vind het wel zielig want bijna alle paarden staan buiten en hij verveeld zich waarschijnlijk dood.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:47

bij ons staan de paarden met dit weer vaak overdag wel binnen en snachts buiten ivm met de vliegen ze staan echt 100% liver op stal hoor! groetjes

lindenhofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:52

Ook mijn paarden staan met dit weer liever binnen dan buiten.
Ze hebben weinig schaduw en ook nog eens heel veel last van dazen. Ik moet wel zeggen dat we een heerlijk koele stal hebben.
Ze kunnen ook gewoon met de koppen naar buiten omdat ze halve deuren hebben. Ze vervelen zich dus niet.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:53

Onze paarden staan júist met 25 graden en meer op stal en 's nachts op de wei.
Maar dat is omdat ze zomerexceem hebben en het op stal (in en uit loop stal) een stuk koeler is.. En we hebben een aantal schaduwnetten gekocht om bij stal vast te maken Lachen

Maar het ligt er natuurlijk aan hoe warm het daar is. Zoals je zelf zegt broeit het daar.. Dat lijkt me niet al te prettig voor het paard en daar baal jij natuurlijk van. Misschien moet je eens met haar gaan praten?

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:27

Nou, ik zal je zeggen.. De paarden bij mij stonden hele dag op de wei, en ze zweete gewoon helemaal! niet normaal. Toen ik Fire op stal zette, was ze met 2min weer helemaal droog. en keek ze een stuk vrolijker Ja . Shannon was ook blij op stal te staan, denk dat ik even met eigenaar ga overleggen om overdag binnen te doen, en snachts buiten Ja .

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:55

Ik zou mijn paarden absoluut niet binnen willen hebben met deze warmte, hardstikke lekker om buiten te staan. Op het moment staat 1 van mijn pony's dag en nacht binnen, ik vind het vreselijk maar dat kan even niet anders. Hopelijk mag hij snel weer Lachen

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:21

mijn paard heeft vandaag ook in zijn stal gestaan. hij staat wel in een uitloopstal dus kan ook naar buiten.

het was gewoon te warm, ook op het land want daar staan geen bomen of afdakje of wat dan ook. op stal was het toch nog iets koeler.

sommige paarden waren idd behoorlijk bezweet, maar die gingen dan ook zelf buiten in de zon staan.

verder spuiten we de paarden een paar keer per dag af met koud water voor een beetje verkoeling.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 14:14

Als het erg warm is gaan hier de paarden juist naar binnen overdag. Dan mogen ze snachts en als het weer koeler is naar buiten. Als je dan 's ochtends bij de wei komt willen ze maar al te graag naar binnen hoor.
Op stal is het hier een stuk koeler dan buiten, ze hebben op stal ook minder last van de vliegen en dazen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:05

Tjah.. als het niet anders kan?
Sommige paarden mogen nou eenmaal 's nachts niet buiten staan omdat de stal dan dicht is. En wij zweten ook heus wel eens, we blijven met 25 graden ook niet buiten slapen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:59

paarden die zweten op stal is nooit goed. een goed geventileerde lichte hoge stal maakt niet uit en snachts naar buiten. maar echter heel de dag in de zon lopen zonder schaduw en water/poel is ook niet leuk.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:42

Mijn paarden stonden voorheen ook dag- en nacht buiten, nu staan ze sinds november afgelopen jaar 's nachts op stal. Toch ben ik er blij mee! Met de hitte van de afgelopen dagen is het buiten ook echt geen pretje voor ze! Ze worden opgevreten door de dazen en na een paar uur buiten hebben ze echt de zin eraf en willen ze graag mee naar binnen. Het is dan toch overal warm, binnen, buiten, zelfs in de schaduw. Op stal staan ze heel rustig te dutten, lijkt me dus niet zielig. Zo lang je maar goed ventileert, bij ons staan de staldeuren open, dus dan blijf je circulatie houden.

visionair

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:15

Mijn paarden zijn juist blij als ze in de stal staan met dit weer.
Buiten is het VEEL te warm, en zeker zonder schaduw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:32

Tja stikt nu van de dazen, bloedheet en s'nachts is het noodweer. Ze overdag een paar uur buiten hebben is om ze wat bewening te geven, maar of ze het allemaal prettig vinden. Mijn paard zag mij vanmiddag en wilde naar binnen, bij de draad drukte hij mij fijn omdat hij niet buiten wilde blijven vanwege de dazen. Nu maar hopen dat het niet te erg gaat worden, want dan wil ik hem overdag niet meer buiten hebben, dat vind ik dierenkwelling.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 20:38

je moet er denk ik niet teveel aandacht meer aan besteden, aan die pony. dan kun je je wel steeds afvragen..is dit wel goed? ze zullen er ongetwijfeld anders mee omgaan als jij. Maar vast wel goed;)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:11

Zou me paard alleen op stal zetten met 25 graden als er echt geen geschutting is in het weiland. Maar ik zou dan zelf wel zorgen voor een schuilstal in het weiland, dus dan hoeft ie nooit naar binnen ook.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:17

Mijn paard gaat 's morgens om 10 uur naar buiten en 's avonds gaan ze weer naar binnen toe. 's Avonds spuit ik ze lekker af met koel water en vind ze heerlijk. Ik sta met nog 14 anderen op een pension stal en de een wil dat en de ander dat dus vandaar een vaste afspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:31

VSW --> SV.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:09

Niet zo slim geregeld dus,,

Als ik jou was had ik een contract gemaakt dat het paard op deze stal moest blijven staan..
Had hoop gezeur gescheeld..

RobbertJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:16

Onze pony's zijn echte buiten pony's. Ze staan altijd buiten, maar juist met het warme weer zoeken ze de stal op, terwijl er genoeg schaduw in de wei is.