Vliegendeken, welke raden de bokkers aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vliegendeken, welke raden de bokkers aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:18

Dees schreef:
En waarvan je gewoon zeker weet dat het na 1x rollen onder de buik van het paard hangt.
Of tenminste, what's left of it Nagelbijten / Gniffelen

Nog gevaarlijk ook als ze in een stuk left-over stappen en zich klemlopen.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:11

Even een stipje, die van weather beeta en bucas klinken goed, maar kan je die ook tijdens het rijden onder je zadel doen? Of gebruiken jullie daar dan een rijversie voor? En welk merk dan, want daar heb ik ook alleen nog maar van bucas en HH iets van kunnen vinden.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:13

niet die simpele blauwe van harrys horse, want dat vind ik echt een onding Knipoog

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:33

DinkeyGirl schreef:
Even een stipje, die van weather beeta en bucas klinken goed, maar kan je die ook tijdens het rijden onder je zadel doen? Of gebruiken jullie daar dan een rijversie voor? En welk merk dan, want daar heb ik ook alleen nog maar van bucas en HH iets van kunnen vinden.

Van WeatherBeeta is er nu een uitrijdeken van deze zelfde stof.
Afbeelding
€ 42,90 bij www.pegasus-ruitersport.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:40

Vraag mij altijd af of deze wel blijft zitten en dat het niet flappert. Voor dazen is deze deken niet geschikt.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:42

Pagony met hals.
Kost volgens mij niet meer dan 50 en werkt súper! Leuk blauw kleurtje Sigaar

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:42

russel schreef:
Vraag mij altijd af of deze wel blijft zitten en dat het niet flappert. Voor dazen is deze deken niet geschikt.

Hoezo niet voor dazen, russel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:47

rakkertje13 schreef:
russel schreef:

Hoezo niet voor dazen, russel?

Alleen de zij en de kont is bedekt. Voor dazen moet het hele paard bedekt zijn, dus inclusief hoofd en hals. Als ze deze stof daarvoor gebruiken verstikt het paard. Ik rij met de bucas vliegendeken, maar niet op de dag, dier zweet zich kapot onder het ding, is zo fijnmazig dat het te weinig ventileerd. Als je een zwerm dazen bij je paard hebt, is die kont waar ze niet kunnen komen en waar de staart nog wat kan doen te weinig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:11

In mijn beleving zitten dazen toch vooral op de hals en borst. De lendenen bedekken heeft niet zoveel zin, vind ik.
Ach het is beter dan niets, maar juist voor het rijden heb je niet zo'n hele dure vliegendeken nodig... dan kan een goedkoper gaasje ook volstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:36

Dees schreef:
In mijn beleving zitten dazen toch vooral op de hals en borst. De lendenen bedekken heeft niet zoveel zin, vind ik.
Ach het is beter dan niets, maar juist voor het rijden heb je niet zo'n hele dure vliegendeken nodig... dan kan een goedkoper gaasje ook volstaan.

Mist kleinmazig, anders gaan ze in de rondjes zitten, de goedkopere hebben van die flinke gaten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:43

Hihi - verkopen ze die rondjes dingen nog? Tong uitsteken

Dat is toch iets van 'vroeguh'? Wat hebben we gedacht toen we die dingen ooit kochten - ze pasten nooit Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:18

Ja, die netsokken verkopen ze nog steeds Haha!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:27

russel schreef:
Alleen de zij en de kont is bedekt. Voor dazen moet het hele paard bedekt zijn, dus inclusief hoofd en hals. Als ze deze stof daarvoor gebruiken verstikt het paard. Ik rij met de bucas vliegendeken, maar niet op de dag, dier zweet zich kapot onder het ding, is zo fijnmazig dat het te weinig ventileerd. Als je een zwerm dazen bij je paard hebt, is die kont waar ze niet kunnen komen en waar de staart nog wat kan doen te weinig.

Hmm kijk dit vroeg ik me dus af, als het niet ventileert kan je dan niet beter een goede dazenspray kopen?

Ik rijd eigenlijk liever niet met een vliegendeken maar ik sta in een bosrijke omgeving dus ik zal toch iets moeten verzinnen. Die hele lichte en soepele stof van die van WB (lijkt wel een soort T-shirt stof) zou dat niet beter ventileren dan? Ik kan me voorstellen dat hij er minder onder zweet als de stof lichter en soepeler is?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:30

Ik heb nu de Anky vliegendeken op me paardje liggen! Ligt goed en een erg leuk kleurtje> Khaki orange!!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 10:00

shcmarathon schreef:
Ik heb nu de Anky vliegendeken op me paardje liggen! Ligt goed en een erg leuk kleurtje> Khaki orange!!

Bij mijn paard schuurde hij als een gek op de borst, onder die extra gestikte lapjes aan de binnenkant Nors opkijken Gelukkig ligt hij bij jouw paard beter!

Ik ben tot nu toe erg te spreken over de Rambo die ik aangeschaft heb! Mijn paard heeft veel minder last van de dazen en is ook niet meer gestoken, super dus! Alleen het kleurtje is wat minder... binnen een dag was hij pikzwart, ondankbaar paard heb ik Haha!

Voor tijdens het rijden heb ik vrij goedkoop vliegendekentje gekocht, zoiets als de eerder geplaatste foto maar dan met grovere mazen. De hals en borst spuit ik flink in met Atex en voorlopig is dat nog voldoende Clown

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:53

weten jullie ook goede vliegendekens in maatje 165? Alles gaat pas vanaf 175 en dat is toch echt te groot voor mijn d-pony ben ik bang.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:55

Bucas Buzz Off Ja (ik heb nog een maat 175 te koop als iemand geïnteresseerd is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:17

DinkeyGirl schreef:
russel schreef:

Hmm kijk dit vroeg ik me dus af, als het niet ventileert kan je dan niet beter een goede dazenspray kopen?

Ik rijd eigenlijk liever niet met een vliegendeken maar ik sta in een bosrijke omgeving dus ik zal toch iets moeten verzinnen. Die hele lichte en soepele stof van die van WB (lijkt wel een soort T-shirt stof) zou dat niet beter ventileren dan? Ik kan me voorstellen dat hij er minder onder zweet als de stof lichter en soepeler is?

Je hebt tegenwoordig wel fijnmazige vliegendekens met hals en kap waar je mee kunt rijden. Een goede dazenspray bestaat niet, de bijna dazensprays zijn duur en helpen maar een halfuurtje of zo. De dazen komen even goed, gaan niet zitten, maar blijven wel vervelen. Neem het risico maar niet om de bossen in te gaan bij hoogtij dazentijd of dazen weer zonder bescherming, kan je nog een vervelende rit bezorgen met een paard dat op hol slaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:29

HH flyprotector, erg fijn. Lachen

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:41

russel schreef:
Je hebt tegenwoordig wel fijnmazige vliegendekens met hals en kap waar je mee kunt rijden. Een goede dazenspray bestaat niet, de bijna dazensprays zijn duur en helpen maar een halfuurtje of zo. De dazen komen even goed, gaan niet zitten, maar blijven wel vervelen. Neem het risico maar niet om de bossen in te gaan bij hoogtij dazentijd of dazen weer zonder bescherming, kan je nog een vervelende rit bezorgen met een paard dat op hol slaat.

Okej, volledige bedekking, maar welke deken schuurt het minst en ventileert nou het meest? Mijn paard past bucasdekens onzettend goed, maar ik rijd wel een uur lang actief in de bak of in het bos, in het bos soms zelfs wel langer. Kan dat geen kwaad dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:52

Als het echt warm is dan stikt het van de dazen, om dan intensief te rijden, lijkt mij niet fijn, dan is die bucas te warm, als het bewolkt is en soms even regent, dan kan het wel, ik doe op stukken waar er geen dazen zijn, even de hals los en trek hem naar mijn zadel toe zodat hij even kan luchten en het zweet drogen.

Wil je op warme dagen intensief rijden, doe het dan s'avonds dan is het al koeler iig de zon schijnt niet al is het nog warm, dan heb je niet de zonnedazen, iig veel minder.
Mijn ervaring is toch wel dat in hoogtij dazen ik minstens 3 weken ben uitgereden. De dazen zijn dan echt in flinke wolken aanwezig en die zwerm vliegt mee, gaat desnoods op jouw zitten, in je gezicht, je mond, je haren, overal, op je benen zitten en bijten door je broek, sommige paarden worden ook gek van die zwermen bij hun gezicht, ik rij daarom dan ook met volledig bedekt hoofd en oren. Ziet er niet uit, maar moet wel, maar dat is wel warm en daar hou ik wel rekening mee.

Moet nog gaan uitkijken naar een vliegendeken wat ietsjes meer open gewerkt is, maar dan moet ik ook weer oppassen voor de muggen e.d. Kortom een ramp die vliegmachines.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:55

Pffff zo erg joh?! Ik heb dr nog echt geen ervaring mee Bloos maar dit klinkt wel heel heftig!

Ik had die bucas in mn handen, ik vond hem wel erg mooi! Hmm andere vraag he, als ik diegene zonder zadeluitsparing neem en hem tussen mn dekje en mn zadel inleg (dus niet direct op de rug) zou hij daar dan meer last van hebben als van die deken mét zadeluitsparing?

Ik dacht, dan kan ik de deken eventueel ook op de wei gebruiken, en misschien als dat gat te groot is voor je zadel, kunnen daar ook nog beesten tussen?

En zitten er bilkoorden aan die buzz off, dan kan hij niet omhoog wapperen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:50

Ik zou voor de bucas kiezen, ik heb het oudere model, ondertussen al 6 jaar of zo oud en nog steeds in takt. Zonder zadeluitsparing betekend dat je op de deken moet zitten, is wel beetje glad, geeft niet altijd het gevoel van stevige zit, maar went wel.

De deken dan goed naar voren trekken zodat het bij de borst niet knelt, dek ik er groot zat voor. De bilkoorden kun je er met rijden aflaten, deken blijft goed zitten, zit ook een flink eind over zijn kont en staart heen, heel fijn. Mijn ervaring is dat de deken niet wappert, maar ik doe wel de buikriem op zijn langste stand vast. Stel je wil wel bilkoorden, maak ze dan zo kort mogelijk en kruis ze, maar hou er rekening mee als de gespen zijn knieen kunnen raken met lopen dat sommige paarden daar behoorlijk spastisch van kunnen worden.

Deken onder je zadel en tussen sjabrak, lukt bij mij niet omdat ik dan de singel er niet overheen krijg, het dek dan opgefrot zit bij de singel en hij ook daardoor achter zijn voorbenen strak komt te zitten. Niet aan te raden.

Ik verwacht niet dat de zadeluitsparing te groot is, wellicht zelfs bij dressuurzadel aan de krappe kant. Wel heb ik graag deken waar de hals aan vast zit anders krijg je een opening en daar komen de dazen echt wel tussen.

Wees volgende maand op het ergste voorbereid, zit je in een echt dazengebied, ga dan s'morgens heel vroeg of s'avonds heel laat, maar in de avond heb je weer wolken muggen en die gaan juist heerlijk tussen de achterbenen en op de buik zitten in een dikke wolk en daar worden de meeste paarden ook weer gek van die gaan trappen naar de buik en kunnen daar rare sprongen mee maken, rijdt niet fijn en je paard zit na de rit onder de bulten, ook zielig.

De nieuwe bucas heeft geloof ik wel een buikflap, heel handig.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:53

Ik weet niet welk merk ik heb weet alleen dat ie rond de 150 gulden nieuw was, ik denk Bucas wat betreft het prijskaartje. Knipoog Fijne deken. Lachen

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:56

Russel ontzettend bedankt voor je antwoorden, daar heb ik echt heel veel aan. Hmja dan maar wat rustiger aan in het dazenseizoen want dat klinkt niet veelbelovend Haha!

Het nieuwe model heeft idd een buikflap trouwens Ja