onweer, paarden buietn laten of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Re: onweer, paarden buietn laten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:16

Jahoor blijven lekker lopen waar ze zijn Lachen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:17

De mijne zet ik normaal gesproken wel binnen als ik weet dat het gaat spoken. Maar we zijn in Groningen en ze staan in een Paddock, dus ze blijven lekker buiten. Ik denk dat het wel mee gaat vallen, gezien de laatste berichten Lachen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:17

ja, maar als hij op stal gestaan heeft dan wil ik hem wel even een beetje aandacht geven enz.. dan heeft hij die aandacht niet van zijn weidemaatjes gehad.
ze zetten hem dan ook weer buiten Lachen maar dat is pas savonds, als de eigenaar klaar is met werken Lachen (staan maar 4 paarden, 3 van hem zelf, en de mijne Lachen )

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:19

Hier is nog helemaal niks, maar 's nachts gaat hij sowieso naar binnen, altijd. Als het overdag onweert, regent, hagelt en doet blijft hij gewoon buiten.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:20

oeh wij doen onze paarden ook echt altijd naar binnen als het gaat onweren! Je leest elk jaar wel van een paar paarden die zijn getroffen door de bliksem, en kheb liever niet dat het de onze overkomt.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:25

jah maar je leest ook elk jaar wel dat schuren in de brandstaan door onweer.. zou je paard maar in staan..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:11

Bij mij staan ze nu gewoon buiten.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 08:39

komt er dus eigenlijk op neer dat allebei vervelend kan zijn en dat van die bomen is ook waar (wij hebben bomen rondom huis en stal, maar niet bij het weiland. Lijkt me misschien wel slim om stroom van de draad af te halen? Of maakt dat geen verschil? ik laat ze denk ik maar buiten,, zijn ze nu aan gewend en anders wordt et weer zo'n gesleep vinden zij ook ni fijn. bedankt iig voor de reacties!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:13

NkPrecious schreef:
komt er dus eigenlijk op neer dat allebei vervelend kan zijn en dat van die bomen is ook waar (wij hebben bomen rondom huis en stal, maar niet bij het weiland. Lijkt me misschien wel slim om stroom van de draad af te halen? Of maakt dat geen verschil? ik laat ze denk ik maar buiten,, zijn ze nu aan gewend en anders wordt et weer zo'n gesleep vinden zij ook ni fijn. bedankt iig voor de reacties!

daar ben ik ook wel benieuwd naar!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:18

Stroom van de draad afhalen..nooit over nagedacht....zou dat verschil uitmaken ? Dit wil ik ook erg graag weten !!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:22

Hier (Noord Limburg / Gelderland) schijnt de zon nog volop! Onze paardjes blijven 24/7 buiten staan 365 dagen per jaar, wat voor weer dan ook. Wel hebben ze schuilmogelijkheid.

nootje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:32

Bij ons gaan de paarden altijd naar binnen met onweer.Hier in de buurt is het al een paar keer gebeurt dat er een paard door de bliksem is getroffen dus willen wij het risico niet nemen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:47

Ik heb de paarden bij voorkeur binnen met onweer, daar voel ik me gewoon beter bij Bloos

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:03

freespirit schreef:
Stroom van de draad afhalen..nooit over nagedacht....zou dat verschil uitmaken ? Dit wil ik ook erg graag weten !!

Ja, dat kán schelen. Stroom trekt bliksem aan.... maar het is géén garantie.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:10

die van mij staat ook gewoon buiten
x sharona

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:12

Kunnen ze niet bij de inloopstal staan? Dan kunnen ze zelf kiezen toch of ze binnen gaan staan of niet?
Toch hebben paarden er geen last van hoor, maar als ze midden in grote weilanden staan en het hoogste punt zijn in de buurt zou ik ze toch maar binnen halen ivm risico op blikseminslag!
Toen mijn pony's een inloopstal hadden gingen ze met zware regenval en onweer evengoed buitenstaan ookal konden ze naar binnen, ik was hier erg verbaasd over, maarja ze zullen zelf wel het beste weten. Knipoog

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 13:44

ja klopt raar is dat he Lachen en in de zomer staan ze hele tijd binnen.. mja iig heb ik die optie nu niet omdat ik noodgedwongen tijdelijk 2 groepen paarden heb 1 maar 1 inloopstal. 2 groepen kunnen ook niet bij mekaar ivm hengst . Dus de andere groep had de inloopstal al Tong uitsteken maar ik laat ze lekker lopen, zoals het er nu op lijkt wordt et bij ons ook niet zo erg gelukkig Lachen

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:48

ThaGirl schreef:
Ik denk niet dat er veel kan gebeuren als je paarden met onweer buiten liggen. De kans dat ze geraakt worden door de bliksem is echt klein.

poosje terug ist wel gebeurd hier in de buurt..
paard dood en een voor de helft verlamd..

Maar die kans is zoo klein,,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:51

Er staan hier zoveel paarden buiten en die gaan echt niet naar binnen voor een (onweers)bui. Die van mij zeker niet, die gaat alleen naar binnen als 'ie ziek is en hij moet van de DA naar binnen, anders niet. Lachen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:54

Sinds er 2 jaar geleden in een beste onweersbui een dorp verderop 3 paarden doodgebliksemd zijn, zet ik ze wel even binnen............... laat de kans klein zijn, het zullen JOUW paarden maar zijn!
Het is hier nu trouwens broeierig heet en geen wolk in zicht laat staan een (onweers-)bui.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:55

ikenindi schreef:
die van mij staat 24/7 buiten, en dat is dan ook wel ECHT 24/7... dus ja, zij staat met hagel en onweer ook buiten en ze heeft nergens last van...

Bij ons ook Lachen

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:59

Farouche heeft een hele tijd 24/7 buiten gestaan. Ze stond met hagel, regen en ales buiten,
maar met onweer durf ik het echt niet hoor! Aangezien iemand die ik ken haar pony verloren is door de onweer... Een stuk verderop was het ingeslagen, paarden op hol, overal door heen gerend (lees schikdraad, houten hekken en alles!) Ze is meteen heen gegaan om ze binnen te zetten, maar voor 1 was het al te laat.. Verdrietig (Het onweerde nog maar net.. )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:00

Hier blijft ook alles buiten.

Ik heb er vanacht toen het hier flink onweerde er over gedacht om er 2 binnen te halen omdat die met flinke koorts staan (beide gister nog boven de 39 graden), maar die ene was goed afgekoeld Clown (had vanmorgen 38,1).

Had ik ze binnen gehaald hadden ze samen in een stal van 2x3 gemoeten(moeder en 3 jarige dochter, ze zijn wel lief voor elkaar) terwijl ze hier normaal zomer en winter buiten lopen.
Dus toch maar buiten gelaten.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:03

linky schreef:
Sinds er 2 jaar geleden in een beste onweersbui een dorp verderop 3 paarden doodgebliksemd zijn, zet ik ze wel even binnen............... laat de kans klein zijn, het zullen JOUW paarden maar zijn!
Het is hier nu trouwens broeierig heet en geen wolk in zicht laat staan een (onweers-)bui.

bedoel jij Janneke Vos haar paarden ?

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:30

een bekende van mij heeft 1 keer gezien dat haar paard werd getroffen door de bliksem, en sinds dien gaan de paarden echt wel onderdak met onweer.