Kan jouw paard in de schaduw staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kan jullie paard in de schaduw?

Nee
47 (31%)
Ja, maar hij staat er bijna nooit in
34 (22%)
Ja, en hij staat er bij warm weer regelmatig in
69 (46%)

Totaal aantal stemmen: 150

Maaiikii

Re: Kan jouw paard in de schaduw staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:26

Nee.
Maar als het echt warm is staan de paarden op heetste deel van de dag binnen. Lachen

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 20:37

nee mijn paard kan meestal niet in de schaduw staan, maar ik houd het altijd goed in de gaten dat ze voldoende water hebben en daar doen ze het goed mee

soms staan ze in een stuk waar bomen van het sportveld staan en dan kunnen ze op het warmst van de dag wel in de schaduw.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 07:54

oke, badankt voor alle reacties! Ik zal vragen of ze op hete dagen op het erf mogen lopen, daar zijn veel bomen. Al denk ik dat het helaas niet mag...
Bij ons staat er ook een grote schuilstal (een oude veewagen) waar ze in kunnen. Maar daar is het absoluut niet koeler dan buiten in de wei, want buiten waait er nog wel eens een windje! In die schuilstal is er schaduw, maar overdag is het stikbenauwd daar binnen...

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:25

Mijn paard heeft wel schaduw, en staat daar eigenlijk ook altijd in als het erg warm is Ja

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:36

Onze paarden hadden altijd wel schaduw, maar daar gingen ze nooit instaan. Nu de wei wat kleiner is (ze werden te dik) kunnen ze er niet meer bij. 's Ochtends en 's avonds hebben ze wel schaduw maar 's middags is er geen schaduw. Ze kunnen wel een beetje onder overhangende takken gaan staan maar dat geeft niet heel veel schaduw ofzo. Langs ons land zitten bosjes, maar dat is aan de noordkant dus daar heb je weinig aan. Dan is er nog een stukje verhard wat van de wei naar het erf gaat en daar staat ook de waterbak maar dat helpt dus alleen 's ochtends en 's avonds. Wilde liever dat die bosjes aan de andere kant stonden. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:39

Bij ons ligt het er een beetje aan hoe laat het is en in welke wei ze staan, maar er is altijd wel wat schaduw in ca. de helft van de weides ofzo.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:47

De mijne kan in de schaduw, en ik vind dat dat MOET. Je kan een paard niet de hele dag in de volle zon zetten. Sommige paarden hebben er echt problemen mee, de mijne staat op het heetst van de dag in de schuilstal of onder de bomen te suffen. Die maak je niet blij met in de zon staan.

Ze kan voor zowat overal in de schaduw en om de wei staan bomen, waar dus de hele dag altijd wel schaduw is.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:54

(allereerst, heb niet alles gelezen)

Ik vind schaduw wel belangrijk. Wijzelf hebben in de weides ook geen schaduw maar omdat ze ook exceem hebben zetten we ze in de zomer overdag op stal en 's nachts op de wei.
En aangezien wij hele eigenwijze pony's hebben, die dan in de zon nog buiten gaan staan omdat ze niet met elkaar in de stal willen (in en uitloop stal) hebben we grote zwarte ''netten'' gekocht, haakjes eraan maakt en klaar. Kun je heel makkelijk boven de wei/stal hangen! Geeft heel veel verkoeling en is zeker niet duur. We gebruiken ze ook voor het pension in de speelweides. Omdat daar ook geen schaduw is. Misschien een idee?

Maar je kunt een paard niet de hele dag vollop in de zon laten staan Schaduw moet.. Jijzelf vind het toch ook niet fijn om 3 uur in de brandende zon te moeten staan? Ik iig niet..

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:39

onze wei heeft langs de rand een hele rij grote bomen, in het eerste en laatste stuk staat zelfs nog een boom in de wei, bij warm weer staan ze ook echt te dutten in de schaduw, en ik geef ze geen ongelijk Haha! zelf blijf je toch ook niet uren in de volle zon staan?

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:51

Mijn paard kon voorheen altijd in d'r stal gaan staan, maar nu er een andere bij staat laat ik de stal niet meer open staan.
Nu gaan ze met warm weer onder de bomen staan, daar is ook genoeg schaduw. Ze maken er meestal dankbaar gebruik van.

Je moet oppassen voor een zonnesteek als je paard nergens in de shaduw kan staan als het stikheet is en de zon de hele dag schjint.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:42

In het landje naast stal hebben ze wel schaduw. Niet veel, en niet echt als de zon echt hoog staat, of ze moeten echt heel erg onder de bomen gaan staan. Maar is iig wat schaduw. In de andere landjes hebben ze geen schaduw. Zowiezo als het echt heel warm is zijn er ook vaak dazen, en dan staan de paarden op het heetst van de dag binnen, omdat ze anders toch maar aan het rond rennen en doen zijn vanwege die rot beesten.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:44

In het weiland heeft mijn pony best veel schaduw en hij staat er als het warm is
er dan ook bijna de hele dag onder Lachen

in_ge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:46

oh ja, die van mij staat in de schaduw zodra tie kan lijkt het wel. is alleen maar goed volgens mij.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:45

Bij ons hebben ze wel wat schaduw, maar ze staan er bijna nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:56

AnjaKos schreef:
Miro heeft geen schaduw plek in zijn landje. De stal waar ik hiervoor 4 jaar gestaan heb had ook geen schaduw in het land maar hij heeft nooit last van de warmte. Ik zorg wel dat als ik ga rijden dat ik dat later op de avond doe of nog liever 's morgens voordat hij het landje ingaat. Als het erg warm is en hij de hele dag al in de zon heeft gestaan ga ik vaak niet rijden maar spuit hem lekker af. Door de hitte heeft hij dan toch geen energie meer om te lopen.

Toch nog even goed naar je paardje kijken, anjakos, je zegt eerst, hij heeft nooit last van de warmte, en daarna, dat hij geen energie heeft om te lopen als t erg warm is.
misschien is het dan toch wel zo , dat hij wat schaduw nodig heeft.. Wellicht kun je een schauwplek regelen?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:05

Ja, Flash kan ook in de schaduw staan, er zijn een aantal bomen in haar wei en ze heeft haar inloopstal.
Ze maakt er erg veel gebruik van eigenlijk staat ze alleen maar s´ochtends en sávonds in het zonnetje.
Heb ook nog eens het voordeel van een rivier langs mijn wei, dat geeft erg veel verkoeling.
Zou toch als ik jou was een schaduwplekje maken want inderdaad ze kunnen er bevangen door raken de hele dag in de zon.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:35

Ja, mijn pony heeft schaduw in haar wei Ja Maar ze staat er zelden. Ze heeft niet zo'n last van de wartme.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:35

ja, een paard moet met warm weer in de schaduw kunnen, is mijn mening. wij hebben zelf een paddock met veel schaduw ( staan bomen in), daar staan de paarden als het te heet wordt in de zon in de wei. met écht heet weer blijft het in de stallen koel en staan ze daar een paar uurtjes.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:26

In de paddock hebben ze een schuilstal. Maar daar staan ze enkel onder als het regent. Als het heet is staan ze gewoon in de zon. Toch vind ik het belangrijk dat ze ervoor kunnen kiezen om in de schaduw te gaan staan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:28

Als het echt warm is gaan ze op de dijk staan in de wind. Ze kunnen ook pootje baden maar dat heb ik ze nog nooit zien doen. Er staan wel bomen maar daar zie ik ze zelden onder staan.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:33

Ik vind het belangrijk dat een paard kan kiezen (ook paarden kunnen een zonnesteek oplopen).. Mijn oudje maakt er altijd dankbaar gebruik van en mn andere paard gaat er alleen in staan als het echt warm is...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:36

Ook ik vind het belangrijk dat er schaduw in een weiland aanwezig is

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:39

Onze ponies staan zomers veel in de bak en als die volledig in de zon ligt
dan zetten we ze af en toe een paar uur op stal. Op het heetst van de dag dan.
Dan gaan ze aan het einde van de middag weer de bak in en staan ook s'nachts buiten.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:09

mijn pony kan onder een boompje staan, maar als het echt te warm word spuit ik hem lekker af en laat ik hem op stal. Lachen

Nicki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:28

Nee, ze kunnen bij ons helaas in de wei niet in de schaduw staan.
Maar op t heetst van de dag staan ze dan ook niet in de wei.
t Zou wel ideaal zijn als ze die optie wel hadden, maar ja, het is nu eenmaal niet mijn land.