Rijden op nat paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Rijden op nat paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 23:14

En daarbij, hoe erg is het om misschien 15 dagen per jaar gedwongen iets anders te gaan doen? We hebben vanavond al onze vrijheidsdressuur kunstjes weereens doorgenomen, was ook leuk!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 00:03

Ik snap echt niet waarom een paard schuurplekken zou krijgen als je deze een zadel oplegt terwijl z'n vacht nat is Verward Iemand die mij dat eens goed zou kunnen uitleggen? Want ik zie persoonlijk gezegt geen verschil met nat worden onder het zadel door het zweet en nat door regen oid ...

Als ze nou eens lekker in het zand hebben liggen rollen met dit natte weer, zijn ze wel goed vies ja .. en moeilijk schoon te krijgen. Beetje beter op de zadel- en hoofdstelplekken borstelen en anders idd, zoals sammie zegt, wat met een spons bezig en huppa zadel erop en rijden.

edit: en volgens mij staat dit in het verkeerde forum Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:59

15 dagen per jaar regen? Geloof dat het bij ons toch echt iets meer is hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:00

in de winter zouden we dan praktisch niet meer kunnen rijden in onze kikkerlandjes Haha!
Zowiezo als het echt hoost rij ik zelf niet, paardrijden moet nog altijd leuk zijn en ik vind het niet echt leuk om zeiknat geregend te worden, zit dan liever wat te kijken naar men paard in stal terwijl ze op een plukkie hooi knabbelt Haha!

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:07

Ik rijd echt niet op een paard wat nat is.
Mensen die vergelijkingen maken met zweet en water ,ze zweten pas als ze onder het zadel zijn en dat is een heel verschil met als een paard nat is en je een zadel erop gooit...

edit : typfouten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:13

Judith_ schreef:
15 dagen per jaar regen? Geloof dat het bij ons toch echt iets meer is hoor.

15 dagen per jaar dat ze zonder deken buiten staan in de regen is bij ons heel reëel... Voor de paarden die 's winters een deken om hebben.

Meestal duren buien niet de hele dag maar zijn ze alleen 's avonds of 's morgends. Dat weet je vaak ook van te voren, dus kun je ze optijd uit de wei halen... Ik vind 15 dagen best rëeel...

Chantal78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:10

nee ik rijd niet op een nat paard van de regen
ik haal hem binnen en ga dan eerst ff wat anders doen tot hij droog is of ik bel ff of iemand hem binnen wil zetten en dan kom ik een uurtje later Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:13

Ik doe het niet, aangezien ze koud zijn van de regen.
Vervolgens worden ze warm van het werken en eventueel zweten en dan is de kans op blessure`s, verkoudheid etc. veel groter.

Dan maar een dagje niet rijden Knipoog
Toevallig gisteren nog gehad. De modder droop letterlijk van Silence af, zo nat en vies was hij.
Ik ben ruim een uur bezig geweest om hem schoon te krijgen. Toen mocht hij gewoon verder opdrogen.
Rijden komt vandaag wel weer (als het droog blijft natuurlijk Clown )

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:17

Even spuiten met de slang, daar waar het zadel zit, zweetmes eroverheen en gaan met die banaan... Heb ook nog nooit geen schuurplekken gehad of iets dergelijks. En hij heeft een gevoelig huidje....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:45

Ik wacht liefst tot hij droog is
Anders maak hem met de slang schoon.Water erover en zand eraf spoelen.
Dan even zweetmes erover en je kunt rijden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:24

ik rijd zelf ook nooit op een nat paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:24

TAO --> SV.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:28

Het komt in de winter wel eens voor dat ik op een natte pony rijd. Een voordeel is wel dat hij door het werken het weer lekker warm krijgt en opdroogt. Meestal doe ik wel een lichte training, omdat ze in de regen wat verkrampt hebben gestaan.
Overigens gaat ze daarna gewoon met een zweetdekentje op stal en niet terug de bui in!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 19:38

racheltjj schreef:
Ik rijd echt niet op een paard wat nat is.
Mensen die vergelijkingen maken met zweet en water ,ze zweten pas als ze onder het zadel zijn en dat is een heel verschil met als een paard nat is en je een zadel erop gooit...

edit : typfouten

Maar dan nog een keer mijn vraag, want ik zie het verschil water-zweet niet echt: waarom zou een zadel op een nat paard schuren? Water is toch een vloeistof, niet iets wat ruw, puntig, korrelig oid is ...
Dan zou een nat paard ook geen halster meer om mogen hebben (zou immer schuren achter oren oid), of een deken op (lekt altijd wel iets water op het schoft), niet door de waterbak met peesbeschermers en de singel dan?

Gooien jullie in de zomer dan wel een zwetend paard een zadel op?

SabMuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:30

Ik heb ook een keertje gereden toen ik mn paard nat uit het land haalde en ze maar niet op wilde drogen.
Heb het mn instructrice gevraagd en die zei ook dat het gewoon kon en daarna heeft ze er ook geen schuurplekken oid aan over gehouden.
Dus volgens mij kan het weinig kwaad om met een nat paard te gaan rijden.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:36

Lijkt me ook niet erg lekker als paard zijnde.

SabMuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:38

volgens mij heeft ze er gee nlast van gehad hoor die ene keer.
Ze liep hetzelfde als anders en na eventjes rijden was ze weer helemaal opgedroogd.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:40

Gewoon even op stal zetten met een zweetdekentje, en daarna gewoon opzadelen.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:43

ik vrijf m zo goed als droog met een handdoek en ga gewoon rijden.
het kan geen kwaad volgens mij.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:44

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:38

Ik zet haar op stal en ga even tuig poetsen ofzo, tot ze droog is. Als ze het koud lijkt te hebben, droog ik haar af of krijgt ze een zweetdekentje op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:31

racheltjj schreef:
ze zweten pas als ze onder het zadel zijn en dat is een heel verschil met als een paard nat is en je een zadel erop gooit...

Hoezo?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:42

Ik spuit mijn pony schoon op de wasplaats, zodat de modder eraf is. Trek hem zo droog mogelijk met een zweetmes.
Indien ik nog tijd heb zet ik hem daarna met een zweetdeken nog een half uur op stal, maar zoniet dan zadel ik hem gewoon direct op en ga rijden.

Geen schuurplekken o.i.d. gehad hoor en na het rijden is hij dan weer gewoon droog. Al dat water is dan inmiddels verdampt Haha!

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:54

Duhelo schreef:
in de winter zouden we dan praktisch niet meer kunnen rijden in onze kikkerlandjes Haha!
Zowiezo als het echt hoost rij ik zelf niet, paardrijden moet nog altijd leuk zijn en ik vind het niet echt leuk om zeiknat geregend te worden, zit dan liever wat te kijken naar men paard in stal terwijl ze op een plukkie hooi knabbelt Haha!

Ik volg dit topic ook even, het enige verschil is dat ik op een stal rijd met binnenbak maar de paarden nu wel 24/7 buiten staan

vosfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:20

ik rijd niet op een nat paard... zou hem gewoon op stal zetten en wachten tot hij droog is, of goed drogen of anders zweetdeken erop...