Hoeveel gras staat er nog in jullie weiland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UpDate_

Re: Hoeveel gras staat er nog in jullie weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:13

ik sta op een pensionstal en heb een prive wei voor mijn paardjes ze staan er 24uur op met zijn 2en, maar de wei is meer een zandvlakte geworden....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:15

Tja bij ons gaat het ook heel hard. Gaan de paarden morgen naar het derde en laatste stukje wei zetten en hopen dat het heel snel gaat regenen zodat de andere twee stukken weer gaan groeien.
Ze hebben nog wel dikke buiken dus hebben genoeg eraf kunnen halen en ´s-nachts zetten we ze op een kaal stuk wei met hooi zodat ze wat langer met het gras doen.

Wij hebben 1 hectare, verdeeld over 4 stukken waarvan 3 voor de paarden en 1 stuk voor de schaapjes en de shets. Op de 3 stukken voor de paarden staan 4 paarden.

Tja gewoon tijd om met z´n allen een regendans uit te voeren denk ik. Haha!

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:18

Wij hebben best een heel groot stuk weiland voor 3 paarden die 24/7 buiten staan inmiddels en we sproeien elke dag, dus we hebben een aantal stukken uitgezet en als het ene op is staat er al weer genoeg in het andere stuk, maar wij hebben wel een aardig stuk weiland en dat scheelt..

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:35

En stal dat jullie weiland helemaal 'kaal' is, wat doen jullie dan om het weer 'vol' te laten worden? Zetten jullie je paard dan zolang de hele dag op stal (denk het niet) of zetten jullie je paard in de buitenbak/paddock oid? Of laten jullie het weiland gewoon kaal. Er vanuitgaande dat er maar één weiland ter beschikking is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:37

Mijn weiland word niet kaal, daar is het te groot voor.
Daar ligt het denk ik meestal ook aan, teveel paarden op een te klein stukje

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:40

De vz-shetjes staan nu idd binnen, het weiland is laatst bijgezaaid door een loonwerker maar er komt met dit weer niks op, dus het baasje had het gras gemaaid (?) en nu de pony's eraf gehaald....Ik denk alleen dat het maaien niet zo'n goed idee was, veel te kort.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 09:41

Miryamk schreef:
De vz-shetjes staan nu idd binnen, het weiland is laatst bijgezaaid door een loonwerker maar er komt met dit weer niks op, dus het baasje had het gras gemaaid (?) en nu de pony's eraf gehaald....Ik denk alleen dat het maaien niet zo'n goed idee was, veel te kort.

Hmm, op maanden en/of dinsdag wordt wel regen verwacht. Misschien dat het dan effect heeft
en het gras harder groeit omdat het nu kort is? Is maar een blinde gok.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:43

Het staat bij mij zowat kaal, met aardig wat onkruid!

- Weiland sproeit? Ja af en toe 's avonds
- Hoeveel zet je erin? Niet tevaak anders heb ik totaal niks meer.
- Hoelang zet je ze/hem/haar erin? Ook niet te lang, ik wil van de zomer ook iets hebben.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:46

- Weiland sproeit? Nee nooit
- Hoeveel zet je erin? 5 paarden
- Hoelang zet je ze/hem/haar erin? Ongeveer 8 uur per dag.

Ons weiland ziet er nog prima uit. Zeker niet zoals bij jou op de tweede foto. Maar het is wel een vrij groot land met niet heel veel paarden (5). Lachen
Maar geloof dat ze voor komende week regen voorspellen..

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:46

Mistralle > als ze net zoveel verstand heeft van weides als van paarden heb ik er niet veel vertrouwen in Knipoog Onze wei die ernaast ligt is ingezaaid een paar weken geleden en daar zie je toch wel een groene waas ( als je plat op de grond ligt tenminste!)

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 09:47

Ons weiland ziet er ook uit als bij jou op de 2e foto, het weiland is nogal groot dus om de paard weken gaan de paarden naar een ander gedeelte van het weiland zodat de rest kan bijgroeien Ja

- Weiland sproeit: Heel soms...
- Hoeveel zet je erin: bedoel je paarden? Clown 3
- Hoelang zet je ze/hem/haar erin: 8 uur per dag (ongeveer)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:15

ik zit met hetzelfde probleem ik heb een weide aan het bos gepacht en da tis ook bosgrond en dat wil maar niet groeien normaal sta ik er al vanaf 1 mei maar wordt nu wel later het groiet gewoon niet en er is helaas gee mogelijk heid tot sproeien daar...ik baal echt erg want daar rijd ik altijd graag in de bossen daar en nou maar wachten op een hoop regen..gr emaartje

maar zo zie je hoeveel verschillende gronden erzijn dat er wat van jullie genoeg gras ter beschikking hebben en toch groiet zonder te sproeien

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:19

Mijn ruin lijkt nu wel zwanger Boos!
Alles van het land in zijn buik Koe
De 2 jarige hengst is niet zo dik, die heeft denk ik wat meer beweging Haha!
Ze glimmen wel lekker Pling

Ik probeer wel te sproeien, maar helpt niet zoveel.
straks gewoon hooi erbij geven....

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:25

Mijn weide lijkt niet meer op een weide maar op de paddock, sproeien is haast onmogelijk omdat er maar een klein slootje is om water uit op te pompen(wij pompen slootwater op het land), als ik veel sproei ben ik bang dat ik de sloot droog zet.Ik heb mijn paarden nu naar een kennis gebracht die prachtige groene weides heeft, de weides zijn omringt door sloten en dat scheelt toch wel, die weide lijkt te drijven op water, als mijn paarden daar galloperen gaat de hele grond deinen, wel een voordeel met de droogte want het gras krijgt nog voldoende vocht. Mijn eigen weide ligt anderhalve meter boven de sloot en is dus kurk droog, ik zit echt te wachten op een paar flinke buien, mijn weides zijn wel bemest maar zonder water groeit er niet veel.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:33

Foto 2 van jou, zo ziet mijn weiland er ook uit Boos!

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 10:39

Zilva schreef:
Foto 2 van jou, zo ziet mijn weiland er ook uit Boos!

Ah, nog een lotgenoot... Verdrietig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:00

Weinig, waar het gras het normaal zomers prima 2 pony's het de hele zomer op redden is nu echt op en moet ik ze bij voeren. Hoop dat er wat water komt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:35

Mijn weiland ziet geel, niet van de droogte maar van de boterbloemen Schijnheilig

We hebben 3ha in totaal
Er lopen 4, straks hopelijk 5 paarden op.
ze lopen nu nog 24 uur per dag vrij heen en weer tussen bak en wei
Ze krijgen nog wat hooi bijgevoerd voor de structuur en omdat ze het nog steeds graag eten naast het gras.

De wei is verdeeld in een stuk van een halve ha rond de bak
waar ze in maart gelopen hebben en begin april. Dat stuk was voor het grootste deel afgegraasd, maar ze kunnen er nu weer op. Is weer mooi bijgegroeid.

Nu staan ze op het lange stuk van zo'n 2,5 ha, waarbij we steeds een stukje kunnen opschuiven, met stripbegrazing.
hiervan hebben ze nu zo'n 3000m2 kort, waarvan een deel weer is afgezet om bij te komen.
Ze eten het heel kort op, en we proberen straks weer een stuk rust te geven om bij te komen, maar achter het draadje staat het gras (met onkruid) vrij hoog, en we moeten op deze manier doseren om het gewicht van de Fjord wat te beperken (die eet zich moddervet)

Ik denk dat we zoveel gras hebben dat we een deel niet hoeven te gebruiken voor het weiden en zullen moeten laten maaien of bloten.

er wordt niet gesproeid
Het lange gras is nog prima groen, de stukken die kort afgegraasd zijn trekken langzaam weer wat bij zodra het rust krijgt.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 04-05-07 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:37

Bij ons ziet het er ook ongeveer zo uit als op de weede foto...

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:43

de mijne ziet er ook ongeveer uit als de tweede foto. ze staan er met zn 3tjes op, maar krijgen wel gewoon een portie hooi elke dag... ik wil ze gewoon niet terug op hun kleine paddock gooien.

maaaaaarrr! het achterste deel van de weide is nog niet opgengegaan dit jaar; daar staat dus nog wel wat gras en vanaf juli gaan ze naar een andere weide waar ze heel de zomer lang hun buikje kunnen rondvreten.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:47

Bij ons staat er ook niet veel gras meer op
Maar ze staan dan ook al een paar maanden overdag op de wei
Wij hebben kleigrond en dat is helemaal drama als het zo droog is
We sproeien wel en zijn blij als er een flinke regenbui komt!!

Gelukkig hebben we ook de beschikking over de wei van de buurman waardoor we prima kunnen afwisselen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:51

Die van mij staat op zo'n enorm groot stuk land met 7 andere pony's. Hij kan op zich nog genoeg gras vinden, maar ik voer hem nog wel ietsje bij. Er is gras, maar er zijn ook wat meer zandplekken. Ze vinden het heerlijk om daarin te rollen. En alle watertjes, sloten e.d. in en om het gebied barst nog van het water (en kwakende kikkers). Haha!
Volgende week gaat het weer regenen en dan zal het gras vast heel snel weer gaan groeien.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:06

ONs weiland wordt ook al erg droog en groeit niet goed op dit moment. Maar daar hebben wij weinig problemen mee, anders worden de ponies veel te vet met kans op hoefbevangenheid. Zo'n groene wei als die van Maya zou ik onze ponies nooit op durven zetten...

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 14:34

Er zit best veel verschil in! Bij de één staat het weiland nog vol en bij de ander is het kaal. Vraag me af hoe dat komt, grond is op sommige delen vochtiger? Want regen valt er in heel Nederland niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:49

Mijn paard staat op veengrond en er is veel water in en om het land heen (en veel bomen/struiken e.d.). Bovendien staan ze op een heeeeeeel groot stuk.