Idee? Muilkorf voor land voor dikke pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maartje123

Re: Idee? Muilkorf voor land voor dikke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 10:57

Ik heb voor mijn shet een masker gekocht bij de paardendrogist omdat die ook dik was en hoefbevangen is geweest. Ik ben er erg tevreden over ze kunnen wel iets eten maar eigenlijk bijna niks.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:52

maartje123 schreef:
Ik heb voor mijn shet een masker gekocht bij de paardendrogist omdat die ook dik was en hoefbevangen is geweest. Ik ben er erg tevreden over ze kunnen wel iets eten maar eigenlijk bijna niks.

Wij hebben inderdaad ook een shetlander staan die ZEER hoefbevangen gevoelig is. Eerst lieten hem binnenstaan (alleen) zonder muilkorf op dieet. De situatie verbeterde daar niet door. Nu loopt hij sinds een week buiten met zijn vriendje (ook minishet) met muilkorf en hij verbetert elke dag.
Wij hebben dus toch gekozen voor: buitenlopen, lekker knabbelen, scharrelen (krijgt dus minder binnen door muilkorf) hij kroelt gewoon met zijn maatje met muilkorf en al. Hij heeft de hele dag wat te doen, op stal verveelde hij zich. Een paard/pony moet kunnen scharrelen, knabbelen, struinen en dat gaat met muilkorf prima. Ik zou het ook liever zonder zien maar dat is geen optie als je ziet hoe hard hij dan achteruit gaat.
Strook begrazing werk niet, als je het schrikdraadje verzet, vreten ze zich in 1 dag een slag in het rond en dan ligt onze shet, gelijk met zijn pootjes in de lucht. Dus dan maar met muilkorf, lekker buiten spelen zonder zere voeten.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:15

ik heb t erover gehad met me vee arts en die kon het me zeker aanbevelen.
ik het land waar me pony staat staat ook een pony die een muilkorf draagt, maar die draagt hem alleen overdag zodat ie 's nacht gewoon kan eten.
lijkt me een goede optie, mijn pony is nu al veelste dik en ben bang dat ze er ziek van wordt.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:16

crownjumper schreef:
Wij hebben ook zo'n korf gehad voor onze shetlander.
Het is echt hartstikke goed,bij ons werd de shet te dik.
En elke keer als hij dan wat wil eten krijgt hij wel wat binnen maar niet zo veel. Vork

Mensen zeggen wel dat het zielig is,maar ik vind het nog zieliger als een paard/pony zich helemaal kapot eet terwijl de baasjes niks doen.
Het is dus echt aan te raden!

Idd, als ik alles zo lees zou ik het gewoon proberen! Knipoog

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 06:57

misschien in de paddock?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:57

Ik heb vorig jaar de graaskorf van BestFriends gekocht bij natuurlijk ruiterschap. Ze kunnen er echt wel mee eten, maar worden hierin flink beperkt. Vooral als ze op een vol grasland staan is het echt een goede remedie. Ze moeten er wel even aan wennen. Die van mij keek me echt helemaal na toen ik naar huis ging, zo van wat doe je me nu weer aan, moet je dat ding er niet af halen? Maar toen ik de volgende dag weer kwam stond ze gewoon met haar neus en korf in het gras. Ze worden er vanzelf handig in. En ze bleef mooi slank..

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:15

het werkt perfwect

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:50

Als je geen masker wilt en het moeilijk is een afgezet stukje wei te krijgen kun jeje pony ook aan "de ketting zetten" Ik doe dat ook en het werkt perfect. Jij bepaalt hoeveel je pony eet.

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:54

Gister maakte we er toevallig een grapje over.
Het paard dat is altijd doe, is een haflinger stuby, we zijn net begonnen met rijden omdat hij nu 3is.
Hij is moddervet, maar ik zou nooit willen dat hij zo'n ding op krijgt.
Op het land moeten ze gewoon kunnen eten!
Is een bijrijder geen oplossing?

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:07

Ik denk dat het een goed idee is. Heb een keer een onderzoek gelezen en hier stond in dat zo'n masker helemaal niet hinderend of frustrerend is voor het paard. Denk dat je al genoeg doet om te zorgen dat je paard niet te dik wordt. Dus ik denk dat een masker een goed idee is niks zielig of wat dan ook. Jij denkt er in iedergeval overna voordat je pony hoefbevangen in het weiland staat want dat is namelijk nog veel zieliger. Ik zou het dus gewoon doen als ik jou was.

Gr Breezergirl

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:11

Nanda schreef:
Als je geen masker wilt en het moeilijk is een afgezet stukje wei te krijgen kun jeje pony ook aan "de ketting zetten" Ik doe dat ook en het werkt perfect. Jij bepaalt hoeveel je pony eet.

Aan een ketting zetten met allemaal andere paarden die los lopen???? Sorry hoor maar dan vraag je echt om problemen. Vind dit ook een stuk zieliger dan dat je m een masker om zou doen. Denk dat een paard veel liever los loopt...

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:20

Ik zou gewoon zo'n masker proberen. Ze wennen er snel genoeg aan en kunnen er vrijwel alles mee (behalve veel eten dan). Ik vind heel eigenlijk een stuk sneuer wanneer je je fjord op een ander stuk land moet zetten terwijl de andere paarden wel naar de wei kunnen.
Dat is bij ons het geval, de paarden gaan 's nachts naar een stuk wei waar veel meer gras staat en de fjord in het gezelschap blijft dan achter op het afgegraasde stuk, en geloof me, dat is een stuk meer stress dan zo'n muilkorf.
ik denk dat ik dat ding maar eens aan ga raden bij de mensen van die fjord.. Lachen

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 11:16

mijn pony loopt er sinds gister mee, tis nog wel heel erg wennen en eten ermee lukt nog niet echt omdat het gras heel hoog staat, dus als ze haar neus in het gras steekt duwt ze alles plat, maar ik denk wel dat het gaat wennen. ze staat nu even een paar uurtjes zonder en dan doe ik hem vanmiddag weer om zodat ze even kan wennen... ze staat ook sinds gister in nieuwe wei..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:39

VSW -> SV.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:14

Ik vind het wel een diervriendelijke oplossing, want ze kunnen toch gewoon eten, maar dan in mini hoeveelheden? Te dik zijn is veel onnatuurlijker voor een paard en gevaarlijk voor de gezondheid. Nu kunnen ze toch lekker naar buiten, alleen worden ze minder snel dik.

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:51

ik vind het juist heel goed!!!
Het ziet er wat minder leuk uit maar je paardje kan wel lekker het land op!
Een haflinger bij mij op stal erg gevoelig voor hoefbevangenheid had er ook 1 en dit beviel heel goed.
Ze had nergen last meer van en als het gras kort genoeg was mocht hij af.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:59

Die van ons loopt sinds een aantal weken ook met een muilkorf.
Ze is twee keer hoefbevangen geweest en mag daardoor niet grote hoeveelheden gras naar binnen werken. Met een muilkorf om lukt het eten wel maar het kost meer moeite. Ik vind het echt een uitkomst!
Wij hebben wel een aantal bontjes om het halster gedaan omdat het wat begon te schuren dus houd daar wel rekening mee Knipoog
Ik twijfel niet meer over muilkorven, zo kan ze heerlijk in het land staan! Haha!

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:05

Ik denk er ook over om er een aan te schaffen voor onze pony maar krijgen ze wel genoeg gras binnen?

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:52

Poco schreef:
Ik denk er ook over om er een aan te schaffen voor onze pony maar krijgen ze wel genoeg gras binnen?

Jazeker, ik had mijn fjord vorig jaar overdag en snachts voor langere tijd met de korf op het land. Alleen als lang gras is platgewaaid lukt het niet, het moet wel gras op een beetje normale hoogte zijn, als het al heel erg kort gras is krijgen ze natuurlijk bijna niks binnen.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:56

Je moet er alleen wel even rekening mee houden dat alle begin moeilijk is, ik vond het echt even rot om haar de eerste dag zo achter te laten, ze had het toen niet meteen door hoe het werkte. Maar de volgende dag stond ze al met haar neus (korf) in het gras. Natuurlijk is het leuker als je pony zonder kan. Maar als je de keuze moet maken , de hele dag op stal of met een graaskorf naar buiten dan is die beslissing snel gemaakt. Ze vermaakte zich er prima mee, ze kan "gewoon" grazen en ze worden er echt handig in, maar het beperkt gewoon de hoeveelheid die ze in 1 keer naar binnen kunnen werken. Die van mij is ook echt een graaswolf, dat gaat maar door, en als ze even ophoud zie je gewoon dat ze staat uit te buiken...prop en propvol.

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:02

Ons pony is erg gevoelig voor koliek en hoefbevangenheid, daarom hebben we haar nu ook een muilkorf om gedaan, ze vindt het zo lekker in het gras. Om haar nou alleen in de paddock te zetten, daar wordt ze ongelukkig van.

Ze staat nu een paar weken met muilkorf in het land. Het gaat tot nu toe erg goed. Ze kan nog mooi eten en krijgt genoeg gras binnen, alleen minder en ze moet er meer voor doen en blijft dus wat meer in beweging.

Toen ze hem eerst om kreeg schudde ze met haar hoofd, maar al snel had ze door dat ie niet af ging.

Dit is d'r met d'r muilkorf om:
http://img150.imageshack.us/img150/8884/img8750bb0.jpg

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:02

kuikje schreef:
Ze is twee keer hoefbevangen geweest en mag daardoor niet grote hoeveelheden gras naar binnen werken. Met een muilkorf om lukt het eten wel maar het kost meer moeite. Ik vind het echt een uitkomst!
Wij hebben wel een aantal bontjes om het halster gedaan omdat het wat begon te schuren dus houd daar wel rekening mee Knipoog
Ik twijfel niet meer over muilkorven, zo kan ze heerlijk in het land staan! Haha!

O.. zie dat m'n zus al eerder heeft gereageerd Nagelbijten / Gniffelen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:03

kuikje schreef:

hierbij een foto van dit paardje, ze is sinds ze weer gewoon in het land kan. zielsgelukkig Ja

http://i157.photobucket.com/albums/t47/ ... G_8736.jpg

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:04

hahahaha drie man sterk, als dat geen reclame is Clown

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:11

Ik weet niet of het een fabeltje is, maar paarden die gewoon ongeveer 24 uur per dag op de wei staan zijn gewoon dikker doordat er in die kilometers (dat is denk ik een tikkeltje overdreven) darmen van hun een heleboel gras zit wat hun dikker maakt, ik heb gehoort dat je paard na 1 nachtje op stal dan weer een stuk slanker zou zijn. Maar ik denk dat ik dan toch iets aan m'n ogen heb, nooit gezien dat ze dan opeens slanker waren.

Vind het trouwens een briljante uitvinding Ja , beter vrij en dan een beetje kunnen eten etc. dan vast in de stal (op een dieet), of dik en dan dalijk heel ziek.

Lijkt mij ook wel wat.