Wollen zweetdeken of een fleece zweetdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Re: Wollen zweetdeken of een fleece zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:01

een goede dikke wollendeken zonder hals kost zo'n 70/80 euro

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:45

Perla schreef:
een goede dikke wollendeken zonder hals kost zo'n 70/80 euro

en met hals moet je er al snel 20/30 euro meer voor neertellen, maar als je er zorgvuldig mee omgaat, kan je heeeeeel lang met een wollen deken doen (dus niet in de hoek op de grond want heb je er muizen in zitten)...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:50

Ik heb een wollen en een fleece deken. Ik vind de fleece deken handiger omdat deze veel minder zwaar is.
maar de wollen deken is naar mijn idee warmer en daar gaat idd het vocht boven op liggen.
Dus als een paard natter is, zou ik eerder de wollen pakken. maar is het maar voor even snel dan de fleecedeken, omdat die gewoon handiger is

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:52

En als je t deken alleen gebruikt om niet ziek te worden door te snel afkoelen? Dus echt tot het paard droog is, daarna niks? Want wol werkt wel snel.. maar is wel grote overgang..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:08

Mariannedeb schreef:
En als je t deken alleen gebruikt om niet ziek te worden door te snel afkoelen? Dus echt tot het paard droog is, daarna niks? Want wol werkt wel snel.. maar is wel grote overgang..

Bij wol trekt het zweet in de deken (dus wordt je paard droog) en bij fleece niet, dus als je de fleecedeken eraf haalt is je paard nog steeds vochtig en niet droog. Je kan beter een droog paard buiten zetten (ook al is het verschil tussen de warmte van een wollen deken en geen deken groter dan bij fleece) dan een paard dat nog nat/vochtig is.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:50

Ik heb zelf een fleecedeken maar ga een wollenzweetdeken kopen veel fijner Ja als je paard erg bezweet is en je gooit er een wollenzweetdeken op zie je dat als je de wolledeken er afhaalt dat het zweet op de deken is gaan liggen en dat je paard droog is bij een fleecedeken duurt het veel langer voordat je pony droog is en het gaat niet echt op de deken liggen mijn voorkeur dus een wollendeken Ja

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:36

Ik vind fleece lekkerder, Samorette heeft een wollen en Mandour een fleece, ze zweten evenveel en Mandour is altijd eerder droog terwijl ie een dikkere vacht heeft. En wol blijft inderdaad erg lang nat.

elinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:48

ik vind een fleecedeken wel erg fijn.. maar ik heb eigenlijk geen evaring met een wollendeken Knipoog ik denk dat een wollen deken lekker der is Lachen

karlijn_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:11

ik had het ook een keertje in een paardenwinkel gevraagt, en toen zeiden ze dat een wollen deken wel beter en sneller werkt bij een bezweet paard dan een fleecedeken.
want bij wollen deken zie je zelfs na een tijdje (als het paard erg bezweet is) de zweetdruppels op de deken liggen. Knipoog

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:17

ik heb ook een fleece deken, het zweet komt idd boven op de deken te liggen Lachen

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:26

Ik heb wol, na een half uurtje onder wollendeken is mijn paard droog. Ik las hier dat fleece lichter is dan wol, maar je loopt toch geen marathon met je zweetdeken in je hand?

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:31

Ik heb beide, maar onder de wollen deken wordt mijn pony veel sneller droog, het zweet gaat er beter en sneller bovenop liggen.
Wollen zijn vaak wat duurder. Mijn wollen deken met hals was €75 nieuw. Met bilkoorden ook nog.
Hij is idd wel veel zwaarder dan een fleeze. Maar ach, dat is niet zo'n probleem toch?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:03

Niezzz schreef:
Ik las hier dat fleece lichter is dan wol, maar je loopt toch geen marathon met je zweetdeken in je hand?

Je gaat toch niet rijden met een wollen deken?? Is om na het rijden op te leggen zodat je paard droogt...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:34

Ik weet niet wat jullie voor fleecedekens hebben, maar die van mij wordt echt niet klam.. Als ik de fleecedeken op mijn paard leg na het rijden, dan is de deken na een paar minuten bezaaid met hele kleine druppeltjes, als ik over de bovenkant veeg is mijn hele hand vochtig.
De onderkant van de deken is nog helemaal droog en mijn paard dus ook!
Ik heb overigens de HH fleecedeken van teddyfleece, met een kleine hals.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:36

secricible schreef:
Ik weet niet wat jullie voor fleecedekens hebben, maar die van mij wordt echt niet klam.. Als ik de fleecedeken op mijn paard leg na het rijden, dan is de deken na een paar minuten bezaaid met hele kleine druppeltjes, als ik over de bovenkant veeg is mijn hele hand vochtig.
De onderkant van de deken is nog helemaal droog en mijn paard dus ook!
Ik heb overigens de HH fleecedeken van teddyfleece, met een kleine hals.

Dus jij vindt fleecedekens wel goed werken? Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:46

ik heb gen ervaring met fleecedekens in het algemeen. Mijn verzorgpony kreeg een fleecedeken op maar was geschoren en zweette dus niet tot nauwelijks.
Paard kreeg hiervoor een andere fleecedeken, daar hebi k het nooit echt aan gemerkt, die werking, maar hij was altijd droog als we thuis kwamen. Deze deken is echt drijfnat aan de bovenkant als we thuis zijn, aan de onderkant issie perfect droog.
Deze deken vind ik dus echt geweldig werken.

mousy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:31

Ik heb ze allebei, maar bij een bezweet paard vind ik fleece fijner en op wedstrijd als ik buiten moet losrijden neem ik het liefst de wollen mee, die is warmer

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:16

ik vind wol ook fijner...vooral nu het wat kouder is.

en een tip: Wollen halsdeken van HB voor €62,50 www.paardenruitergoed.nl

Heb m ook net, en hij is echt heel fijn!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:43

Hoi,

Wol ziet er mooier uit. Maar voor mijn ongeschoren paard veel te warm. Hij zweet dan ontzettend na.

Met een fleece deken zweet hij niet na en het zweet komt na een minuut of 10 netjes aan de buitenzijde van de deken te liggen. Je ziet het vocht er dan echt op liggen.

Groetjes,

Maris

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:45

ik heb wol en fleece, maar gebruik eigenlijk alleen maar wol want vind die fijner

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:18

Ik heb wol en fleece.
In de winter (temperaturen onder de 10 graden) gebruik ik de wollen deken. En als het wat warmer is gebruik ik de fleece deken, vind wol dan weer te warm.