nog meer paarden die geen wintervacht krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Re: nog meer paarden die geen wintervacht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:34

Mijn verzorgpaard was tegen deze tijd vaak wel geschoren en kreeg een superdikke korte vacht maar omdat ik niet zo intensief met haar rijd staat ze nu nog steeds zonder deken (ivm temperatuur) en heeft ze nog steeds geen dikke vacht. Na hard te hebben gezweten doe ik haar wel altijd een zweetdekentje op dat een uurtje later weer af gaat

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:28

ThaGirl schreef:
vinden jullie het gek dat je paard geen wintervacht krijgt als je er een deken op gooit? Tong uitsteken

mijn paardje heeft ook niet echt een wintervacht, wel redelijk lange haren maar totaal niet dik. en hij staat niet onder een deken en wel de hele dag buiten en s nachts op stal.

hij heeft júist een deken omdat hij geen wintervacht krijgt.. Sigaar

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:17

Ik dacht ook altijd dat Anouar geen wintervacht kon krijgen. Tot ik hem echt de hele winter zonder lied. Nu is hij een lekkere beer.
Alleen met regen krijgt hij het echt koud (totaal geen beschutting) dus dan doe ik hem een dekentje op

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 18:56

Mijn half-arab heeft ook niet superveel wintervacht als ik het vergelijk met andere paarden, maar hij lijkt het niet koud te hebben, dus ik doe hem geen deken op.
Op stal (buitenstal) ligt zijn vacht plat.. maar als hij overdag buiten staat in kou en wind, dan zie je wel dat hij zijn vacht uitzet. Maar dan nog oogt hij niet alsof ie het koud heeft.
Dus zolang hij niet kouwelijk oogt, voor hem geen deken!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 16:20

Myrkvi schreef:
ThaGirl schreef:
vinden jullie het gek dat je paard geen wintervacht krijgt als je er een deken op gooit? Tong uitsteken

mijn paardje heeft ook niet echt een wintervacht, wel redelijk lange haren maar totaal niet dik. en hij staat niet onder een deken en wel de hele dag buiten en s nachts op stal.

hij heeft júist een deken omdat hij geen wintervacht krijgt.. Sigaar

mijn paard heeft vorige winter toen het dus gewoon onder nul was overdag vroor ook zonder deken gestaan een tijdje totdat ik er een deken voor had. maar nu ook mn pony zit al hele tijd in der wintervacht en heeft zelfs paar maanden boxrust moeten hebben terwijl hij wel buitenliep maar krijgt nog steeds geen vacht dus komt niet door de deken.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:35

maar wij hebben hem een deken opgedaan..omdat de andere paarden al wel een wintervacht hadden.. en hij niet.. dus..

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:22

Toen ik mijn KWPN-er nog reed, kreeg hij altijd op tijd een deken op. Vanaf zijn 16 jaar rijd ik hem niet meer en heb ik hem aan huis gezet. Het was mijn bedoeling om hem zo min mogelijk een deken op te doen en hem een dikkere vacht te laten krijgen. Maar die krijgt hij dus absoluut niet. Of dat het nu komt omdat hij 13 jaar lang dekens opgehad heeft; het zou best kunnen. In ieder geval, hij krijgt het echt koud en dus doe ik hem maar weer lekker zijn dekens op. Hij staat nu onder een dikke onderdeken met een regendeken erover. Zelfs op stal (buitenstal).

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:04

Mijn pony van 26 jaar heeft vorig jaar zonder deken gestaan. nu heb ik haar maar wel weer een deken op gedaan omdat ze vorig jaar wel erg veel afviel. Maar ze heeft nu ook bijna geen wintervacht. Alleen in haar nek. Terwijl ze andere jaren toen ze ook een dek om had ze wel een teddy beertje was.

Mirjam

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:27

mijn kwpn ruin van 5 jaar krijgt ook geen dik haar.

doe hem wel optijd een deken op maar als ik zie wat voor dikke dekens sommige mensen erop gooien om hun paard dun in het haar te houden.

De laatste zomermaanden tot oktober liep hij alleen 's nachts met een zomerdeken, toen het 's nachts iets kouder begon te worden ben ik begonnen met 's nachts een 200 gram en later overdag die ook op laten, nu loopt hij sinds half december onder een dikke 300 en hij zit nog steeds superglad in zijn haar en is verder wel lekker warm onder zijn deken.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:59

Mijn Welsh Cobmerrie zit elk jaar opnieuw erg dun in het winterhaar. Ze heeft nooit een dek op en staat in een wei met inloopstal. Maar blijkbaar heeft ze het niet koud ondanks haar dunne vacht, want ze gaat alleen binnenstaan als ze hooi krijgt en staat bij voorkeur in de meest koude, winderige hoek van het weiland.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:49

Mijn kwpn-er krijgt ook haast geen wintervacht. Ik ben heel laat begonnen met een deken
op doen omdat de temperatuur steeds zo wisselend was. Als hij eenmaal een deken op heeft ga ik
hem niet de week daarop weer afdoen omdat het warm is. Dus vandaar dat ik er heel laat mee begonnen ben. Hij staat 's nachts wel op stal (binnnenstal) maar heeft dus een heel dun
kleedje op zijn rug.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:53

Mijn paard maakt ook nauwlijks een wintervacht aan, maar hij loopt wel lekker zonder deken en heeft het absoluut niet koud. Als een paard het koud heeft zou hij wel meer wintervacht aanmaken.

Wintervacht is niet het enige waar een paard zich mee verwarmd, het verteringsstedsel is het belangerijkste verwarmings kacheltje. Dus als een paard voldoende hooi te eten krijgt zal hij het niet zo snel koud krijgen. Knipoog

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:50

Ik heb ook een volbloed, wordt dit jaar 15 en begint al wat op leeftijd te komen dus Knipoog
Ze krijgt nu een deken op omdat ze anders gewoon ziek wordt Nagelbijten / Gniffelen

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:39

Die van mij heeft ook nauwelijks wintervachtje, heb tot nu toe gewoon ongevoerde regendeken opliggen. omdat het vannacht zo heeft gevroren toch maar de winterdeken.
Wel ideaal zo'n vachtje, hoef m niet te scheren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:54

Mijn paard krijgt ook geen vacht, iedreen vraagt steeds of ik haar geschoren heb en hoeveel dekens er dan wel niet opliggen. Als ik zeg dat ze niet geschoren is en zolang het niet vriest onder 1 deken (wel een goede van bucas) staat staan ze met hun mond open. Ik hen geprobeerd zo min mogelijk met dekens te werken, maar helaas heeft ze het ook snel koud en vestijft ze dan volledig in de rug + dat ik er dan bijna een hele baal hooi per dag in moet gaan stoppen die ze vervolgens niet op eet met als gevolg 100 kilo verlies. Ik heb me er maar aan overgegeven dat het een barbiepaard is die lekker warm gehouden moet worden. Ik ben er ook wel blij mee hoor, ik haat scheren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:07

Het paard van een vriendin van mij kreeg ook nooit een echte wintervacht toen hij ´s nacht op stal stond. Dat dachten wij tenminste. Vandaar een winterdeken om hem toch warm te houden.
Hij staat nu dag en nacht op het land (met schuilmogelijkheid) en zonder deken. Hij krijgt geen echte koudbloedwintervacht (het is een kwpner gekruisd met volbloed) maar heeft het absoluut niet koud. Een wintervacht hoeft niet altijd lang en dik te zijn om goed te isoleren.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 08:48

Mijn NRPS pony blijft ook gewoon dun in haar velletje.
Terwijl mijn andere paarden, een dikke vacht hebben.
Ben er wel blij mee, hoe ik haar ook niet te scheren.

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 16:33

1 van mn veulens, heeft ook een heel dun vachtje, en wat hij heeft is nu al aan het verharen.....

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 23:24

Mijn Fries maakt ook geen wintervacht aan.
Heb het wel eens geprobeerd zonder deken, maar ze kreeg het toen echt koud en werd zelfs verkouden. Dus dan maar een dekentje op...

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:48

Toen ik mijn Tinker kocht had ik gehoopt dat het in de winter een bolletje wol zou worden
en wat krijg ik nu, een Tinker met een dunne vacht in de winter!
'S morgens had ze de laatste tijd erg koude oren en neus dus heeft ze buiten nu maar een regendeken op Koe
Wie heeft er tips om een lekkkere wintervacht te ontwikkelen?

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:09

Wij hebben een Gelders paard en deze heeft ook geen wintervacht, erg handig Knipoog Vooral met rijden en dingen Haha!