200 grams te koud voor geschoren pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: 200 grams te koud voor geschoren pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:59

CrackerHorse schreef:
200 grams is nu echt te koud, ga eerder voor een 300/400 grams deken

Welneeeeee, mijnes staat geschoren in een buitenbox met een 200gr op maar die staat gewoon te zweten hoor. Daar komt voorlopig echt geen dikkere deken op. Ze is pas 2 weken terug van dr 0-grams af gegaan.

Paarden hebben een andere gevoels temperatuur dan mensen en als je een te dikke deken erop doet is dat niet goed voor de stofwisseling en krijgen de spieren een te grote klap door het temperatuursverschil als je daarna met blote billen gaat rijden.
Paarden kunnen echt wel wat hebben hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:10

ik denk niet dat je hier moet generaliseren, de ene pony heeft het eerder koud dan de ander

CrackerHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:31

Er is wel een verschil, als een pony/paard al eerder geschoren is in het seizoen heeft hij als een lichte vacht op kunnen bouwen en kan de 1 idd nog met een 200 grams toe, maar als je de pony nu gaat scheren terwijl het 's nachts al licht vriest zou ik echt iets dikkers opleggen. Ik heb zelf mijn pony (geschoren eind sept) onder een 340 grams staan en mijn ongeschoren engels volbloed onder een 300. Dan heb ik ook nog een pony in een binnenstal staan, deze staat wel onder een 200 grams, omdat het binnen warmer is en natuurlijk een stuk beschutter.

Je moet gewoon je paard of pony in de gaten houden en iedere dag voelen, of het warm,koud,bezweet aanvoelt. Ik ben wel van mening dat ik mijn paarden niet te dik wil inpakken, alleen als het echt hard gaat vriezen doe ik iets onder de 300 en 340 grams deken. (en natuurlijk ook als ze echt staan te rillen van de kou Knipoog )
Het verschilt idd per paard, maar als je hem nu scheert denk ik dat 200 grams toch echt te koud is

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:01

Aangezien je hem/haar nu pas wilt scheren vind ik 200 echt te weinig.
Mijn Shetlander staat ook onder 300 grams. Als ik jou was zou ik ook gewoon een 300 grams doen.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:08

Ik vind dat vrij koud, mijn pony staat nu onder meer dan 600 grams. (geschoren)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 21:09

Heb er nu 2 dekens van ieder 200 gram opliggen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:10

Mijn paard is ongeschoren heeft een 300 grams deken op en toen ik kwam had hij zijn haren recht over eind.

Nu moet ik wel zeggen dat Casmir ook geen wintervacht krijgt Haha!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:10

Ok OK dan!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:13

toen ik mijn eerste pony ging scheren is mij altijd verteld dat je bij een geschoren pony minstens een 500 grams deken moet hebben..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:59

Domme onzin Haha! Die van mij heeft stond geschoren de hele dag buiten onder een 150grams deken. Alleen als het ook overdag ruim onder 0 bleef dan ging er een 300 grams op.

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:42

Ja te koud. Verdrietig

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:47

Marrepar schreef:
Ik vind dat vrij koud, mijn pony staat nu onder meer dan 600 grams. (geschoren)

Wat doe je dan op als het écht gaat vriezen ofzo..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:09

@ipsilonka; en hoeveel cm vacht heeft ie intussen weer..??

Juist ja. Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:32

Die van mij is vanmiddag geschoren en staat onder een 380 grams waterdichte Dominic, met een dunne Dominick staldeken (150 grams) eronder.

morgen even kijken of ze het niet te kud of te warm heeft...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:14

DresslOver schreef:
@ipsilonka; en hoeveel cm vacht heeft ie intussen weer..??

Juist ja. Haha!

Vorig jaar is hij 2 x geschoren, dus toen het zo heel koud was in februari etc was ie nog zo kaal als een biljartbal Haha! Overigens staat hij nu nog heerlijk zonder deken (dat ik dat niet jaren eerder heb gedaan Bloos )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 07:20

Nouvel schreef:
Die van mij is vanmiddag geschoren en staat onder een 380 grams waterdichte Dominic, met een dunne Dominick staldeken (150 grams) eronder.

morgen even kijken of ze het niet te kud of te warm heeft...

Bloos koud dus... Clown

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:52

Ipsilonka schreef:
Vorig jaar is hij 2 x geschoren, dus toen het zo heel koud was in februari etc was ie nog zo kaal als een biljartbal Haha! Overigens staat hij nu nog heerlijk zonder deken (dat ik dat niet jaren eerder heb gedaan Bloos )

Geschoren zonder deken? Bloos! Of gewoon nog in een wintervachtje?

600 grams, nu al.. vind ik ook wel erg veel hoor.. hoeveel komt er als het gaat vriezen dan wel niet op?
Toen mijn haf nog in de binnenstal stond en helemaal geschoren werd, stond ze in het begin en in de lente altijd onder 300 grams, echt in de winter onder 400 en als het heel zwaar vroor deed ik er 's nachts nog een wollen deken onder. Die hoefde ik altijd maar 1 keer per winter te scheren.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:00

In de andere topic over wat paarden aan grammen op hebben liggen heb ik het volgende ook al gezegd

- paarden verschillen, dus wat voor de ene paard 200 grams goed is, is bij een ander 900 grams pas goed. Of het veel of weinig is verschilt per paard, aantal grammen is niet een vast gegeven en niet gelijk goed of fout omdat je zelf wat anders wilt. Persoonlijk vind ik dat je zelf moet voelen en kijken hoe je paard erbij staat en niet op basis van grammen iets erop moet leggen of een ander veroordelen dat het teveel of teweinig is.

- Nooit een wollen of fleece deken rechtstreeks op de huid leggen als staldeken. Risico op scheef liggen is erg groot en daarmee de kans op kappote schoften, maar nog gevaarlijker dat een paard in de deken kan staan. Heb meegemaakt met een fleece deken (met buiksingels) dat die is komen te schuiven en de merrie erin is komen te staan met opstaan. Haar achterbeen zat klem in de deken. Met veel geduld de deken van de been kunnen afknippen en bezoek dierenarts was nodig om de snijwonden in het been te verzorgen. NOOIT NOOIT dus wollen of fleece dekens gebruiken als staldeken. Daar zijn ze niet voor gemaakt, ze zijn voor afvangen van de zweet na werken, als transport deken, maar niet als staldeken.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:07

Eleonoor schreef:
- Nooit een wollen of fleece deken rechtstreeks op de huid leggen als staldeken. Risico op scheef liggen is erg groot en daarmee de kans op kappote schoften, maar nog gevaarlijker dat een paard in de deken kan staan. Heb meegemaakt met een fleece deken (met buiksingels) dat die is komen te schuiven en de merrie erin is komen te staan met opstaan. Haar achterbeen zat klem in de deken. Met veel geduld de deken van de been kunnen afknippen en bezoek dierenarts was nodig om de snijwonden in het been te verzorgen. NOOIT NOOIT dus wollen of fleece dekens gebruiken als staldeken. Daar zijn ze niet voor gemaakt, ze zijn voor afvangen van de zweet na werken, als transport deken, maar niet als staldeken.

Ja

Wollen dekens gaan schuiven en schuren, het zijn zweeetdekens en geen staldekens.

Mijn geschoren paard die in een buitenbox staat heeft een highliner van 200 gr op met daarover een anky van 300 gr.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:10

Vippie schreef:
CrackerHorse schreef:

Welneeeeee, mijnes staat geschoren in een buitenbox met een 200gr op maar die staat gewoon te zweten hoor. Daar komt voorlopig echt geen dikkere deken op. Ze is pas 2 weken terug van dr 0-grams af gegaan.

Ik zie dat je een fjord hebt, dat is een koudbloed, die heeft het minder snel koud als een warmbloed lijkt me.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:14

Vippie schreef:
CrackerHorse schreef:

Paarden hebben een andere gevoels temperatuur dan mensen en als je een te dikke deken erop doet is dat niet goed voor de stofwisseling en krijgen de spieren een te grote klap door het temperatuursverschil als je daarna met blote billen gaat rijden.
Paarden kunnen echt wel wat hebben hoor.

Wat ik al eerder zei, het verschilt per paard wat nodig is aan deken. Als jij goed merkt dat je paard het warm heeft, dan pas je de deken daar op aan. Ze mogen inderdaad niet zweten onder een deken.

Verder is het pas niet goed voor een paard om veel dekens op te doen als ze zweten. Hebben ze het gewoon comfortabel warm onder de deken is er geen schadelijke invloed op de spijsvertering. Sterker nog, te koud heeft een negatief effect op de spijsvertering omdat we onze paarden in een stal houden. Een paard buiten zal zich warmhouden door te blijven bewegen en blijven voedsel tot zich toenemen. Op stal is dat niet, dus zal je dat op een andere manier moeten opvangen als het paard het te koud heeft.

Verder kan je met behulp van een uitrijdeken die eerste klap naar de kou goed opvangen. Je zou dat dan moeten gebruiken tijdens losrijden, wanneer de spieren warm zijn komt er zoveel warmte vanuit het lichaam dat de kou van buiten geen probleem meer is. Bij uitstappen even zonder deken uitstappen om de ergste warmte kwijt te laten raken alvoren een uitstapdeken erop gaat. Doe je de uitstapdeken te vroeg erop kan de warmte in het lijf moeilijk weg en kan het paard te lang blijven nazweten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:32

Eleonoor schreef:

toch heeft die van mij haar zweetdeken onder de winterdeken (met kruissingels) en die blijft prima liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:27

Ik vind fleecedekens ook niet zo prettig als onderdeken, ze trekken altijd wel iets naar achteren en gaan dan hangen op de borst/schouders en de schoft, lijkt me niet echt fijn zitten...