na sedering nog niet kunnen scheren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Deesiej

Re: na sedering nog niet kunnen scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 07:31

oensan schreef:
Het is niet de bedoeling om iemand aan te vallen en af te zeiken, maar als mijn eerste post goed was gelezen dan had je kunnen zien dat ik hem moest scheren omdat hij na een dag nog zeiknat was. Daarbuiten werk ik en heb ik kinderen en kan dus niet continue heen en weer. Ik heb gisteren nog een gedeelte van zijn benen geschoren, dat hadden we gemist, en zonder sedatie omdat hij er nu blijkbaar aan gewend is. Leuk vinden doet hij het niet, maar in ieder geval overleef ik het nu en is hij lekker snel droog en staat ie weer happy op stal. Mijn ervaring is idd ook met sederen is de stress minder en raken ze er relaxed aan gewend en is het in mijn geval niet meer nodig om hem te sederen!

Dat begrijp ik maar ik had t zelf gewoon nooit gedaan omdat ik er zwaar tegen ben Knipoog

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 07:35

marloezzke schreef:
Citaat:
Mijn vorige pony was bang voor de hoefsmid ze heeft de hoefsmid die we toen hadden heel wat blauw plekken bezorgt. De hoefsmid was een beetje ongeduldig en werd opbegeven moment boos en gestresst. Het heeft uiteindelijk niets geholpen om haar te "dwingen" je kan beter rustig laten wennen tot ze t zelf niet meer eng vinden dat je paard gaan sederen.

Ik las dat nog iemand dit heeft mee gemaakt met de hoefsmid en dan staat er

Quote:

hoera! mijn paard heeft gelukig door de sedering zijn vertrouwen terug gekregen

Hoera? Hoera ik heb mn paard gedwongen om te laten wennen aan de hoefsmid nja, laten wennen dat nog niet eens.

Bij mijn pony heeft het ook heel erg lang geduurd voordat ze weer naar de hoefsmid durfde maar wij hebben haar op de (vind ik zelf) betere manier laten wennen door rustig te blijven kalm te blijven niet te gaan slaan niet boos te worden en het steeds weer blijven proberen. Zo went je paard op een goede manier aan scheren, beslaan of bekappen. Een scheerapparaat is voor een paard niet iets natuurlijks net als een zadel bij een veulen. Je gaat een veulen toch ook niet sederen als je voor het eerst een zadel op zn rug legt en hij niet "rustig" blijft?

als je mij stuk goed hebt gelezen had je ook gezien hoelang ik er al mee bezig was en wat ik allemaal heb geprobeerd.
mijn paard was echt extreem, waarom waarschijnlijk door een gebeurtenis voor dat ik hem had.
er was echt gevaar voor eigen leven en een paard moet nou eenmaal naar de hoefsmid, daarnaast vond ik dat hij dit moest leren.
de sedatie heeft ons goed geholpen, mij smid was ooit uren met hem bezig dus zeg niets over geduld hebben en geweld gebruiken en dwang.
geen stress is voor het paard prettiger als heel veel stress en ja het helpt bij het opbouwen van goed vertrouwen, waarom omdat het een stuk rustig verloopt en het paard zo leert dat er niets in om bang voor te zijn.

Je kan toch ook vertrouwen opbouwen zonder je paard te sederen? Mijn pony was ook extreem die was zó bang die heeft haarhalstertouw door midden getrokken dus dat wil niets zeggen. Waarom zou ik mijn paard wel aan de hoefsmid kunnen laten wennen zonder haar te sederen en jij niet? (oke het is een ander paard maar als ik het kan zou jij het toch ook moeten kunnen?)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 07:39

omdat niet alle paarden zijn zoals je enigste eigenste paard Lachen

Nikita10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 07:48

ik moet echt even reageren op de antwoorden van IndianLady..Er staat dat het scheren voor het belang van de ruiter is..Ik vind dat echt onzin..als je een paard scheer doe je dat omdat hij bijna niet meer droog te krijgen is met alleen een zweet deken.Een paard voel zich alleen maar beter als die warmte niet blijf hangen..Ik scheer alle paarden bij ons op stal(die nodig zijn)..de ene met sedalin de andere zonder..Liefst zonder..maar alsze uit hun stekker gaan bespaar k de stress.

We hebben een manege pony een keer proberen niet te scheren en elke keer na het rijden goed uitstappen en zweetdeken op..Hou in de gate dat deze ook na een uur nat is omdat het zweet erin is getrokken.En dan heb je nog kans dat hij nat is en veelste snel afkoeld..Was bij ons het geval..Hij ging dus mooi hoesten omdat hij te snel afkoelde doordat zijnharen nog nat waren..Scheren doe je vooral in het belang van het paard zodat ze geen koutje oplopen en niet een een uur ofzo met een natte vacht lopen of staan!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:52

Citaat:
Je kan toch ook vertrouwen opbouwen zonder je paard te sederen? Mijn pony was ook extreem die was zó bang die heeft haarhalstertouw door midden getrokken dus dat wil niets zeggen. Waarom zou ik mijn paard wel aan de hoefsmid kunnen laten wennen zonder haar te sederen en jij niet? (oke het is een ander paard maar als ik het kan zou jij het toch ook moeten kunnen?)

lezen is wel een probleem voor jou niet?
het is eerst een hele tijd zonder gedaan, heb er zelfs een aantal maal een paragnost bij gehad.
maar hallo als je paard zo door het lint gaat dat er serieus kans is op gewonden...... dan denk je wel even na, ik heb diep respect voor mijn smit ik had dat geduld wat hij heeft niet gehad!
een halstertouw kapot getrokken nou die van mij wel 10 ongeveer.
geloof me in dat geval is sederen voor ieder veiliger ook voor het paard!
het heeft 5 jaar geduurd voordat het zonder sedering kon.........
daarnaast was mijn paard extreem 1 kennig.

ik snap jou redenering niet zo goed dat het zo slecht is.
beter ontspannen met dan gevaar zonder!

ik vind het jammer dat sommige mensen niet verder kijken dan hun eigen ervaringen.

als ik zonder kon had ik het echt wel gedaan!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:47

Mijne is heel gevoelig op geluid en op gevoel. Allerlei motoren kunnen voorbij komen maar net die ene motor die stotterend gas geeft daar reageert hij op. Harde muziek kan hij ook niet tegen. Een zwiepende zweep boven zijn hoofd daar blijft hij continue op reageren, een ander paard houdt zijn hoofd stil wanneer hij merkt dat er niks gebeurd. Dat is niet dat hij niet verkeersmak is want hij staat langs de drukke weg en daar komt echt van alles langs. Dit is alleen om even uit te leggen hoe hij reageert. Die van mij nu scheren zonder verdoven dat draait op gewonden uit. Of jij daar nou mee eens bent of niet, I don't care! Maar ik geef heel erg veel om mijn paard en wil voor ieder verwondingen voorkomen! Voor nu en voor later!

Maar wat is nou eigenlijk jouw probleem met sederen? of zelfs met verdoven zoals met de mijne is gebeurd? wat dat is weer iets anders namelijk.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:50

ik snap het probleem ook niet zucht........

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:14

Wij hebben de pony van onze dochter ook geschoren, we hebben het eerst zonder pasta geprobeerd maar dat was te gevaarlijk!
steigeren en je plat drukken tegen de wand.
de dag erna met pasta, een uurtje laten staan en toen voorzichtig begonnen, maar ook dat was gevaarlijk!
Toen heeft de dierenarts een klein roesje toegediend, en dat ging super..alleen na een klein uurtje werkte het niet meer en begon ze weer gek te doen, maar met 3 man en geduld hebben we de rest ook nog kunnen scheren, ze is mooi geschoren en is niet meer zo nat na het rijden.
Ik weet wel dat ik het volgend jaar weer met behulp van de dierenarts doe.
Ik ga geen risico's meer nemen, en de pony heeft sávonds nog gewoon gereden met mijn dochter had nergens last van!
Waarom risico's nemen als het ook op deze manier kan?
de pony is zo ontzettend braaf en nergens bang voor maar scheren vind ze verschrikkelijk!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:22

Citaat:
Ik ga geen risico's meer nemen, en de pony heeft sávonds nog gewoon gereden met mijn dochter had nergens last van!

goed dat je op die manier hebt geschoren, alleen is het niet heel slim om dezelfde avond nog te gaan rijden dit soort spul blijft min. 24 uur in het bloed zitten let daar de volgende keer even op.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:49

marloezzke schreef:
Citaat:

goed dat je op die manier hebt geschoren, alleen is het niet heel slim om dezelfde avond nog te gaan rijden dit soort spul blijft min. 24 uur in het bloed zitten let daar de volgende keer even op.

nou volgens de dierenarts was het geen probleem, maar ze is niet in het zweet gereden hoor.. Knipoog en ze was goed actief merkte er helemaal niets van..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:50

hmz.......wel raar weetje nog welk product het was?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:35

nee dat weet ik niet!
maar toen het was uitgewerkt(ging ook in één keer) was ze gelijk weer helemaal bij en wilde weer vluchten enging dwars doen.. dus het was er echt uit.
Hij vertelde me nog als ze gaat plassen is het roesje weg..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 20:51

oke

meestal als een DA verdoofd blijft het er langer in zitten, maar ik vertrouw erop dat het dan vast een ander middel was.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:49

ik ben geen dierenarts, maar dit was de reactie van de pony!
na een klein uurtje stond ze weer te springen en te stuiteren toen ze het scheerapparaat hoorde..
en had gewoon weer volop honger na het scheren, maar daar heb ik nog maar even mee gewacht.
Maar al met al, doe ik het de volgende keer weer op deze manier Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:11

Bij mijne was het ook met 40 minuten weer uitgewerkt, honger heeft hij altijd wel Knipoog.
Neem het mee als waarschuwing voor je paardje, puur als tip om leed te voorkomen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:15

ik moest laatst een 2 jarige uit de kudde halen dier had OCD en moest gecastreerd worden........ beessie had boterham met Sedasan op........ EN 8 !!! spuiten van de VA voordat het dier ook maar met zijn ogen ging knipperen.......... krijg je een olifant mee lam....... maar deze niet hoor!....

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:20

haha, die van mij lag bij de hoefsmid als de VA hem spoot nog te kl*te terwijl hij bijna omviel, en met scheren brak hij er gewoon doorheen........

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:42

die van mij deed persie het zelfde ik wil haar eigelijk deze maand nog een keer scheren maar ik weet niet hoe ik het moet vragen aan me tante want ik moet eerst toe steming van haar hebben anders mag het niet mja dat zien we dan nog wel.

xx maud

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:39

ja, dat kan gebeuren.
ik heb een poosje terug een paard bij mij op stal moeten scheren (eigenaar kon niet met tondeuse overweg).
paard was niet braaf (wisten we) met scheren, dus tranquigel erin. hielp niks, hoewel hij heel duf LEEK. niet dus, gewoon gericht slaan naar me Boos!

dus de d.a. gebeld; gespoten. zou een uur moeten helpen, maar na een kwartier was hij weer wakker. weer gespoten (zwaarder spul), weer na 10 minuten wakker.

toen is de d.a. weer geweest, en die heeft een been vastgehouden (ik hoefde nog maar een klein stukje gelukkig), want hij durfde niet meer te spuiten.

praam hadden we ook nog geprobeerd, maar werkte niet.
bij sommige paarden werkt gewoon niks, heel vervelend, maar niets aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:03

Oud topic --> slotje Lachen