Help... Half geschoren paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Help... Half geschoren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:58

alleen praam, geen sedatie?
gefeliciteerd!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 17:04

Jawel. Ik heb hem weer een tube Tranquigel toegediend, net als gister. Ik ben echt zo blij dat het gelukt is, ik had zelfs hoofdpijn van het nadenken

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:29

kan het me voorstellen, beginnen de 'oorlogswonden' van je al te genezen?

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 17:42

Ik heb echt ongelooflijke spierpijn overal. Op mijn linkerbovenbeen heb ik een mooie tatoeage van een paardenhoef in de modernste kleuren Clown , ook mijn linkerwijsvinger houdt van nieuwe trendy kleuren en is twee keer zo dik als normaal Haha! en mijn linkerknie is een beetje verdraaid. Verder heb ik nog hele erge spierpijn in mijn nek, dat ik bijna niet kan slikken (die spierpijn zal wel van de klap komen denk ik Bloos ).
Ik moest vandaag ook nog naar school voor een presentatie, dus ik was vandaag een beetje manke oma aan het spelen Knipoog
Verder gaat het wel. Mijn vinger doet al niet meer zo pijn Knipoog

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:04

Hahaa super dat het gelukt is ! zo'n leuk gekleurd hoefijzer herken ik haha ! nouja succes met je wonden Tong uitsteken

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:18

Knap hoor.Nu ben je weer een ervaring rijker en je paard ook.Heel goed ,dat je hebt doorgezet.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 10:21

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:18

Om voor paal lopende paarden te voorkomen heb ik een vast "scheerschema".
Ik scheer eerst altijd de hals en het lijf.
Hou netjes de benen erin.
Als ze erg lastig zijn kun je dan ophouden als lijf ( al dan niet kaal of een race-atreep) en hald klaar zijn.
Dan scheer ik de benen eruit.Als laatste het hoofd.

Als het hoofd helemaal moet en paard is braaf dan eerst het hoofd omdat ze het meestal wel zat worden...

ik probeer altijd eerst zonder iets te scheren.
Ik hou altijd mijn hand op een been, je voelt eerder een trap of beweging aankomen dan dat je het ziet.
Ik heb altijd een hulpje bij me die naast degene ie vasthoudt voor me de benen naar voren trekt of staart opzij houdt etc.
Als ze beetje lastig zijn gaat een van de pramen erop (iom de eigenaar) of verdoof ik ze.

Lastige paarden ( die ik al ken) gaan metten aan de verdoving.

Uit ervaring weet ik dat de paarden die ik scheer bij vrienden elk jaar braver worden, sommigen kon ik 4 jaar terug benen en hoofd niet aanraken, nu zijn ze helemaal kaal.
Ik heb iom de eigenaar liever een beetje lelijk geschoren paard waar nog wat haar op zit dat braaf was en volgend jaar liever is dan een paard wat met geweld en hulpmiddelen kaal moet van de eigenaar, deze zijn het jaar erop nog lastiger...

Maar goed, de eigenaar zijn wil is wet wat model, verdoving, praam etc betreft. Sommigen mensen willen absoluut kostte wat kost een kaal dier...
Maar mijn veiligheid gaat voor alles. Als ik het niet vrtrouw en er niet uitkom met de eigenaar: toedeledokie!!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 13:54

Ik ben bewust onder het zadel begonnen om te kijken of het wou. Als hij door zou draaien dan zie je er in elk geval niks meer van onder het zadel. Hij was erg braaf en dus heb ik zn flank en kont ook gedaan. Terug werkend naar voren, wou ik de zijkant van de buik meenemen om zo bij de schouder uit te komen. Helaas ging dit niet helemaal zo als gepland Haha! Maar ja als je maar de helft eruit hebt kunnen scheren loopt het paard alsnog voor banketstaaf, hoe netjes de ene kant er ook uit ziet Knipoog

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:39

Gelukkig dat het allemaal goedgekomen is! Geef je paard even de tijd om bij te komen, hij heeft natuurlijk 2 tubes verdoving gehad en meestal zijn ze van 1 tube zeker nog wel 1 tot 2 dagen wat suffig van. Ook even opletten met hooi (of ander voer) geven, zodat ze zich niet verslikken (ben wat laat met reageren, maar een tip voor andere mensen die nog gaan scheren en verdoven).

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 14:31

Haha! Bedankt nog. Een vriendin van mij heeft hem gister even gereden en hij had geen last meer van de verdoving. Het eten ging hem ook prima af dus hij is weer de oude (alleen nu zonder haar Clown )

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:10

op de stal waar ik een paar jaar geleden werkte moest ik vaak bij onhandelbare paarden boeien omdoen tegen het trappen als de praam en verdovingsmiddel niet goed werkte... Werkt wel super goed. Alleen ik vond het wel een beetje eng, want als het paard helemaal door het dolle heen raakt kan hij wel vallen denk ik.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:29

boeien? kluisters bedoel je Lachen
alhoewel, boeven zijn het wel!
lijkt me dat ze daar eerst aan gewend moeten zijn voordat je ze om doet.... kan leuke valpartijen geven anders!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 17:34

Dat was ik dus eerst ook van plan, het heet idd kluisteren Haha! , maar omdat hij ook versufd was, was het te gevaarlijk. Als hij dan een beetje staat te schommelen en de benen zitten vast, dan valt ie om en dan is het paniek. Dan verwondt ie zichzelf en met een beetje pech de omstanders ook.
Daarom heb ik twee pakken stro op elkaar tussen mij en Amber neergezet, als hij dan omvalt vallen die pakken ook wel om.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 08:34

Hoi, nog even een kleine tip:
Elke 120 minuten messen aandraaien wat je eerder vertelde is echt onzin ! Dit kost je je messen en de machine wordt sneller warm.
Als je losse messen in de machine hebt draai je ze aan tot er weerstand is, dan net zo vast aandraaien tot de machine goed scheert, niet verder.Dat is niet nodig.
Alleen als de messen iets botter worden moet je verder draaien en ze daarna laten slijpen. Daarom heb ik altijd een reserve-setje bij me.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:57

goeie tip Elcamino, zal ik even onthouden! Vroeg me al af hoe dat aandraaien werkte...

maar eh, elke 120 minuten??? ik hoop toch voor die tijd al klaar te zijn Clown Knipoog

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 14:47

ElCamino schreef:
Hoi, nog even een kleine tip:
Elke 120 minuten messen aandraaien wat je eerder vertelde is echt onzin ! Dit kost je je messen en de machine wordt sneller warm.
Als je losse messen in de machine hebt draai je ze aan tot er weerstand is, dan net zo vast aandraaien tot de machine goed scheert, niet verder.Dat is niet nodig.
Alleen als de messen iets botter worden moet je verder draaien en ze daarna laten slijpen. Daarom heb ik altijd een reserve-setje bij me.

Ik deed dit omdat de mensen los draaiden, er miste een veertje. Nou niet direct denken dat ik met losse messen heb geschoren, want dat is dus niet zo Knipoog

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:37

Ik heb ook een hoefijzer vorm op mijn zwaar gekneusde bovenbeen ten gevolge van scheren. Die tranquigel werkte opeens niet meer toen ik zijn lichaam en 1 1/2 been had gedaan..........Iemand ander gaat het nu voor me afmaken met DA-verdoving, want zelf durf ik het niet meer.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 20:50

Nog een lotgenoot Haha!
Ik schrik me nu nog elke keer wezenloos als mn paard een onverwachte beweging maakt met zn been. Hij verzet hem dan alleen maar, maar ik vind ineens alles doodeng, brr. Mn vertrouwen een beetje kwijt. Dat zoiets zoveel impact kan hebben Huilen

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:06

Helma_Amber schreef:
Nog een lotgenoot Haha!
Ik schrik me nu nog elke keer wezenloos als mn paard een onverwachte beweging maakt met zn been. Hij verzet hem dan alleen maar, maar ik vind ineens alles doodeng, brr. Mn vertrouwen een beetje kwijt. Dat zoiets zoveel impact kan hebben Huilen

hoi

wat vervelend, ik weet wat het is om je vertrouwen in een paard kwijt te raken, heb het heel lang gehad met grote paarden en schrik me nog steeds lam als ze een rare beweging maken, sommige zette zich er snel over heen bij andere duurt dat langer, hoop voor je dat je snel je vertrouwen weer terug hebt en bedenk, ik neem aan dat ie je nog nooit eerder heeft geschopt dat ie het dit keer deed omdat ie schrok van het scheren onder zijn buik, als paarden schrikken en niet weg kunnen komen schoppen ze van zich af helaas.

Gelukkig dat ie nu helemaal geschoren is, een half kaan paard is inderdaad niet zo'n mooi gezicht. Haha!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:13

Ja ik ben nu ook veel schrikachtiger geworden.....

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 11:47

Afbeelding
Zo ziet hij er nu uit. De foto is wat lelijk omdat het heel donker is in die bak.

Mijn vertrouwen komt al wel wat terug. Ik bedenk me ook wel dat het kwam van het scheren aangezien hij het nooit eerder had gedaan. Maar aan de andere kant denk ik dan dat hij nu weet dat hij me kan schoppen en dat misschien vaker doet. Het is verder wel een heel braaf en lief paard dus het zal denk ik wel een beetje mee vallen, maarja... het blijft een dier Knipoog

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:53

AmonRe schreef:
Ja ik ben nu ook veel schrikachtiger geworden.....

Schrikachtig, maar ook alerter! En daar is niks mee. Lachen
meeste mensen zijn te goed van vertrouwen bij dieren (hun eigen vnl) en dan gaat het vaak fout Lachen

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:00

Ik begin eerst altijd met de benen, want als het daarna niet lukt, valt het niet zo op. De benen worden namelijk wel vaker geschoren!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 19:18

Ik begin bij paarden die nog nooit geschoren zijn altijd onder het zadel, als het dan niet wil dan zie je er niks van. De benen zijn meestal erg gevoelig en dan vinden ze het vaak direct al helemaal niks om geschoren te worden.