Moet een jaarling ook een deken op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Moet een jaarling ook een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:26

Prima, doe jij het zo..ik doe het anders, ik win dat soort info in voordat ik een jong paard koop.
Toen ik 2 jaar terug een veulen kocht, waren voor mij deze vragen al vanzelfsprekend.
En dat klinkt vast arrogant, maar laat ik het een erg fijn gevoel vinden.

Maar goed ieder zijn manier...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:31

runningkawa schreef:
Prima, doe jij het zo..ik doe het anders, ik win dat soort info in voordat ik een jong paard koop.
Toen ik 2 jaar terug een veulen kocht, waren voor mij deze vragen al vanzelfsprekend.
En dat klinkt vast arrogant, maar laat ik het een erg fijn gevoel vinden.

Maar goed ieder zijn manier...

Ik ben 't hier met RK eens, vind 't ook fijn om de belangrijkste zaken vooraf al op een rijtje te hebben. Maargoed daarin kan men blijkbaar van mening verschillen.

Ik heb niet 't idee dat de TS hier de grond in getrapt wordt, maar het is 'gebruikelijk' om je te informeren over zulke zaken.... Bloos

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:35

ik denk dat je maar eens snel wat goede boeken moet gaan lezen over hoe verzorg ik mijn paard,hoe ga ik om met een paard enz want denk dat je daar meer aanhebt dan je tijd te verdoen om je reactie's te lezen,gezien je vorige Topic over dat je jaarling niet stil blijft staan ook al op niks uitgedraaid is??!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:35

Ik vind dat er wel een beetje dom gereageerd word. Iedereen bepaald toch voor zich zelf of ze de kennis hebben voor een jaarling. En met zulke reacties plaats ze waarschijnlijk als ze de volgende keer in de zelfde situatie zit niets op bokt en doet ze het misschien wel fout. Bokt is er om te leren.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:42

Boeken,dvd's ervaringen opdoen bij andere paardenhouders!!!!!!Is het nou ineens onze verantwoording of zij iets verkeerds doet met haar paard????Had ze die vragen op bokt moeten zetten voor ze een jaarling koopt,kom op zeg! Frusty

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 20:43

ik vind het goed dat ze het vraagt zo gaat ze teminste niet de fout in,ze had het ook gewoon kunnen doen omdat haar gevoel het zegt maar ze vraagt het gewoon en als ze dat niet weet beteknend niet dat ze niks weet!jullie doen net of ze der geen verstand van heeft nou dat heeft ze heus wel.maar ja ik zou hem ook geen deken opdoen en mijn jaarling krijgt in de winter 2 kilo biks en hooi/kuil

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:04

het gaat vooral om dit viewtopic.php?f=119&t=656997&hilit= topic in combinatie met deze............

en dan heb ik mijn bedenkingen bij de kennis en kunde..........

waarschijnlijk mijn fout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:21

Er word gewoon niemand de grond in getrapt, dat is een slap verweer als iemand niet direct alles zegt zoals men graag wil horen.

Verder krijgt ze gewoon goed advies, maar daarnaast een opmerking over, "ik vraag graag vooraf.. '
Dat is niet vooraf, dat is achteraf.

En in een ander topic zegt dat ze wel weet hoe ze met een jaarling om moet gaan
nee, dat weet ze dus niet, want dan stel je dit soort vragen niet.

Niet erg, maar zeg dat dan gewoon. Lachen

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:39

omdat ze 1 vraag niet weet, weet ze dan niks van jaarlingen af??dat vind ik egt slap gelul,mijn oom had laatst ook het idee om jaarling deken op te doen ik heb het hem dus afgerade ik dacht dat hij dat wel zou weten met levenslange ervaring met paarden maar ja zo zie je maar dat het niet altijd zo is en ik snap ook wel waarom ze het vraagt want tegenwoordig is het zo in om je paard te verwenen,we behandelen tegewoordig het paard zoals onz zelf en dat is een fout die we maken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:42

Nee niet 1 vraag, maar dat is hier al aangehaalt...

Maar laat maar, goed bedoeld advies mag niet gegeven worden, dan trap je mensen de grond in...
Ik weet weer genoeg voor vandaag...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:43

het gaat niet om een vraag, het zijn er meerdere

en het gaat er ook niet om of ze het wel of niet weet........... dat heeft er niks mee te maken.

het gaat erom dat ze onzeker is........ en een onzeker iemand met een jong opgroeiend paard is geen goede combinatie.....

daarom ook weer mijn advies......... doe het dier in de opfok....... en haal het dier over twee jaar weer op.

dan leert hij niks wat hij niet moet weten

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:45

soms zouden mensen het wat vriendelijker kunnen zeggen,en niet gelijk dat ze geen ervaring heeft met jaarlingen omdat ze 1 vraagje niet weet,natuurlijk informeer je van te voren naar informatie maar als jij een jaarling in de zomer koopt kan ik ook wel begrijpen dat je dit niet gelijk te binnen schiet als het 30 graden is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:46

KiWiKo schreef:
het gaat niet om een vraag, het zijn er meerdere

en het gaat er ook niet om of ze het wel of niet weet........... dat heeft er niks mee te maken.

het gaat erom dat ze onzeker is........ en een onzeker iemand met een jong opgroeiend paard is geen goede combinatie.....daarom ook weer mijn advies......... doe het dier in de opfok....... en haal het dier over twee jaar weer op.

dan leert hij niks wat hij niet moet weten

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:48

paarden in de opfok word vrijwel niet veel mee gedaan ik ben van mening dat je een jaarling zoveel mogelijk moet leren bv wenen aan het verkeer en poetsen,vast staan enzo,als die daarna terug zou komen van de opfok zou het een groter probleem zijn omdat hij vrijwel niks heeft geleert (nu heb ik het over jaarlignen die gewoon in de wei worden gedaan en niet na omgekeken word verder)wel zou ik haar aanraden het met iemand te doen die al enkele ervaring heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:49

ben ik het dus uit ervaring niet mee eens......... ik werk het fijnst met paarden die helemaal niks weten, kunnen en kennen.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:51

nou ik dus niet maar dat is mijn mening,ik heb nu een jaarling die gewoon goed naast je loopt in het verkeer en met poetsen net zo braaf is..jong geleert is oud gedaan Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:51

jep tot dat hij straks leert dat hij toch lekker sterker is Haha! Haha! Haha!

ieder zijn feessie

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:54

dat heet gewoon concuquent zijn, heb vorig jaar een 2,5 jarige hengst uit opfok gehaalt en ik moet zegen dat ,dat beestje toen veel stres had omdat hij 2,5 jaar gewent was in de opfok en toen in een keer met mensen in contact werd gebracht (hij werd wel wat bijgevoerd maar verder niet veel en kende amper mensen)ik ben blij dat ik het zo doe met mijn jaarling lekker spelen met de rest en af en toe der uit en lekker poetsen en tuttelen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:57

ik stel liever een paard gerust dan dat ik het dier bij moet brengen dat het respect voor mij moet hebben...........

maargoed ieder zijn feessie...... doe het al 20 jaar zo, en heb het minste problemen met jonkies die nauwelijks in handen zijn geweest......

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:58

mijn paarden hebben respect voor me en dat zulle ze ook wel moete houden,maar iedereen inderdaad zijn eigen iets..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 21:59

en we beginnen weer opnieuw Haha! Go jij! Go jij!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 22:00

Mijn jaarling heeft een ingebouwde deken Haha!
Ik zie het nut niet van dekens bij jong spul, die hoeven niet te werken, dus waarom zou je ze kort in het haar houden?
Odin komt trouwens alleen in handen bij de veearts en de smid, voor de rest staat hij lekker in het land en krijgt af en toe een paar handjes muesli

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 07:44

luffwinny, ik ben het helemaal met je eens. En fijn dat je voor me opkomt. Maar ik heb het gehad hier op bokt.
Ik heb 16 jaar ervaring met paarden. Ik vind het niet fijn dat als ik een keer iets vraag voor de zekerheid, om dan compleet afgezeken te worden. Belachelijk gewoon!!! Stelletje pubers en beter weters.
Mijn laarling is nu super lief geworden, en luisterd perfect naar me. We moesten gewoon ff wennen aan elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 07:52

Risje, dat is bokt. Het kan heel gezellig zijn maar je moet er wel tegen kunnen helaas.

Ik zou een jaarlinger geen deken op doen. De reden dat mijn paard een deken op krijgt is namelijk omdat hij veel moet werken. Dan is een dikke vacht niet nodig. Aangezien een jaarlinger niet elke dag word gereden hoeft hij nog geen deken op vind ik. Met genoeg hooi komt hij makkelijk de winter door.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 08:01

judith_cloud, geef jij je jaarling geen brokken bij? Hooi is genoeg als hij buiten staat?