deken-loos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: deken-loos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:33

Over bevroren oorpunten (frostbite)

http://members.shaw.ca/wishon-ranch/winter.html

Although frostbite is not common in healthy horses, certain conditions can place them at risk. If your horse is left out in extreme cold temperatures where they are unable to find shelter from the wind or they are not able to stay dry, they may get frostbite. Another factor is if they do not consume adequate calories and forage. Barns with no or poor ventilation may contribute to this problem because of higher humidity from the horses urine and breath.

Frostbite usually affects the ears first. Most horse owners don't notice the frostbite until the horses' ear tips fall off. In severe cases a horse can get frostbite in its feet when left standing in cold, wet conditions for extended periods of time.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:36

echt weer iets voor die engelse ik heb hier nog nooit van gehoord
dat word oorwarmers halen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:38

zulke extreme omstandigheden komen hier in NL niet voor gelukkig

een aantal jaar geleden was het wel toen ineens -10 met een straffe windkracht 6 erbij waardoor het aanvoelde als -20. Tsja als zoiets voorspeld wordt haalt iedereen zijn paard wel binnen denk ik Haha!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 15:40

Ik hou mijn paard dekenloos. Helaas moest hij er vorig jaar wel een op, vanwege een blessure aan de rug.
Maar ik merkte vorig jaar dat hij gewoon chago werd van die deken. Hij ligt graag en dat ding zat in de weg. Als hij me met die deken zag aankomen, deed ie zijn oren al in zijn nek.

Nu heb ik een happy horse, geen deken op, lekker op de wei.
Bij dit weer, waarbij het uren aan een stuk regent, gaat ie gewoon even naar binnen om op te drogen (zonder deken!) en daarna weer land op, 24/7.
Het is in ieder geval belangrijk dat ze altijd wat te knabbelen hebben, dan kunnen ze echt wel tegen een stootje hoor!

En ach met rijden, dan stap ik wel wat langer uit als ie zweet, maar moet eerlijk zeggen dat ik nogal heel veel moet rijden, wil mijn paard zweten.

Ik sta bovendien op een makkelijke stal, stel dat ie gezweet heeft met rijden, ik zet em even op stal met fleece en uurtje later wordt ie dan op wei gezet door mij of door eigenaresse.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:27

Ik ben ook niet zo voor dekens, maar als het de hele dag hard regent dan leg ik onze arabiertjes met een héél dun vachtje toch maar een dun regendekentje (zonder vulling) op. Ik merk dat als ze langdurig in de regen staan, ze sneller last van hun rugspieren krijgen. Nu kan je wel roepen dat ze in de natuur ook geen deken op hebben, maar in de natuur hoeven ze ook geen zadel op hun rug.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:34

Wat een onzin. Alleen de naam van die website al: Paard NATUURLIJK. Sorry, maar mijn paard is nu niet bepaald natuurlijk. En op de paardjes in de natuurgebieden na geen enkel paard in Nederland. Dus we kunnen onze paarden gewoon niet vergelijken met de paarden in de natuur. Betreft de dekens: We hebben verwachtingen van onze paarden, willen erop rijden of iets anders. Dan is een dikke vacht verre van ideaal. Dus kom maar op met die dekens! Beter een geschoren paard met een lekker warme deken in de wei, dan een urenlang bezweet paard die kou staat te vatten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 16:40

nikkigioa schreef:
Wat een onzin. Alleen de naam van die website al: Paard NATUURLIJK. Sorry, maar mijn paard is nu niet bepaald natuurlijk. En op de paardjes in de natuurgebieden na geen enkel paard in Nederland. Dus we kunnen onze paarden gewoon niet vergelijken met de paarden in de natuur. Betreft de dekens: We hebben verwachtingen van onze paarden, willen erop rijden of iets anders. Dan is een dikke vacht verre van ideaal. Dus kom maar op met die dekens! Beter een geschoren paard met een lekker warme deken in de wei, dan een urenlang bezweet paard die kou staat te vatten.

Lekker zwart/wit weer, he... Er is echt nog wel een tussenweg tussen geschoren met een deken in de wei of bezweet kou vatten, hoor. Ik vind die site trouwens wel heel erg interessant, maar ik kende 'm allang. Ik hou mijn pony namelijk wel zo natuurlijk mogelijk. En kom niet aan met rijden, want hij is nog niet eens ingereden. En als 'ie dat wel is, dan rij ik 's winters wel wat minder, dat maakt me niets uit. Mijn pony is buiten gelukkiger met zijn wintervacht dan opgepropt in een deken. En dat sommigen hun paard (bijvoorbeeld Arabier) wel een dekentje opdoen, prima, maar ga niet zeuren over mensen die hun paard wel natuurlijk houden, als dat prima kan.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:37

nikkigioa schreef:

Er zitten nogal wat onjuistheden in jouw verhaal. Ten eerste wekt het de suggestie dat de paarden in de Nederlandse natuurgebieden 'natuurlijk' zijn. Natuurlijke paarden bestaan niet meer, alle wilde paarden zijn uitgezette (gedomesticeerde) paarden. Zelfs de Przewalski paarden zijn opnieuw uitgezet. Ook kun je op die site lezen dat juist een paard met dikke vacht geen kou vat. Dat je het niet leest omdat het woordje natuurlijk er staat, vind ik een beetje jammer. Het is inderdaad een stom woord, maar er staat wel degelijk handige informatie.
Bijvoorbeeld dat een paard dat zweten voor een paard iets heel anders is dan zweten voor een mens. Een mens krijgt inderdaad een longontsteking als hij bezweet buiten gaat staan in de vrieskou. Een paard niet, maar dat ga ik niet allemaal hier uitleggen terwijl het gewoon op die site te lezen is. Om het kort te houden: zou het niet een beetje raar zijn als een paard meteen een longontsteking krijgt als hij een keertje weg moet rennen voor een wolf?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:47

@ arno8: amen!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 07:59

Ben het volledig er mee eens! Haha! Dekens doen meer kwaad dan goed. Mijn paardje heeft dus ook geen deken nodig, en die is voor 66% volbloed en krijgt in verhouding tot sommige andere paarden heel weinig wintervacht. Toch heeft ie het niet koud Haha!

T zou wat zijn met dat zweten zeg, paard ontsnapt aan een geduchte aanval van een roofdier en gaat vervolgens dood omdat hij bezweet is Nagelbijten / Gniffelen

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 08:11

ik ga mee met arno8
PS, mooie onderschrift trouwens ben gelijk gaan kijken www.aanhcp.org
www.hoefnatuurlijk ken ik al een poosje Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:34

Ben blij dat er meerdere mensen zijn, die ervan overtuigd zijn dat paarden gewoon lekker buiten kunnen blijven. Natuurlijk moet je je paard goed te eten geven in de koude tijd van het jaar, ze in een goed stuk land met beschutting zetten e.d.
Maar de 'tegenstanders' gaan meteen zo zwart/wit praten met onjuiste informatie. Daar word ik zo moe van.............
Maar goed, niet mijn probleem verder. Mijn pony staat heerlijk buiten te grazen met zijn vriendjes in een mooi gebied, zonder deken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:37

--> SV

Oneens
zet je paard maar nat buiten, kan je zeggen dat je bij de mazzelaars hoort als hij niet verkouden word of een optater in de rugspieren krijgt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:43

runningkawa schreef:
--> SV

Oneens
zet je paard maar nat buiten, kan je zeggen dat je bij de mazzelaars hoort als hij niet verkouden word of een optater in de rugspieren krijgt.

Nou, ik zet mijn paard in elk geval nooit nat buiten. En vroeger reed ik op pony's die ook het hele jaar door buiten stonden. Die stapten we wel goed uit en zetten we daarna in het land. Nooit geen problemen mee gehad, hoor. Dekens had je toen amper...... Heb ik het over eind jaren 70 en 80......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:46

Ik ken toch echt paarden die last hebben van gevoelige spieren op de rug.

niet zo gek, want door het zadel kunnen de haren hun werking van zweet naar buiten werken helemaal niet goed doen.
Dus is het wel nat op de huid, met alle gevolgen van dien.
Ff je paard op stal zodat de koude wind er niet op staat.
Of even een zweetdekentje voor hetzelfde en dan weer naar buiten.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:52

Nee, gewoon helemaal geen deken gebruiken!

Je paard past zichzelf wel aan aan de omstandigheden. In het wild rennen ze ook heel wat kilometers en daarna gaan ze bezweetstoppen om water te drinken en te eten. Dus waarom zou dat nu dan anders zijn. Wanneer het kous is en je paard zweet, gewoon goed uitstappen en afdrogen. En daarne lekker de (tochtvrije) box weer in of het land op.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:59

Mijn pony heeft wel een deken om en mn paardje ook....

mn pony heeft hem sneller om als mn paard...want als het al iets kouder word staat ze alweer te hoesten...dus ze heeft echt een deken nodig want kwa weestand heeft ze helemaal niks meer is erg ziek geweest...en heeft ook chronische bronchites...als ik haar geen deken om doet dan word ze weer super ziek...helaas.

Mijn paardje ben ik wat minder mee met dekens...maar wil ook graag wel der vacht behouden rij veel wedstrijden en scheren wil ik al helemaal niet....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:59

Ik denk dat ik 's winters ook veel met mijn bareback pad ga rijden, dat zit lekkerder dan een zadel op wintervacht, denk ik........ Maar die pony's waar ik vroeger op reed, hadden nergens last van, hoor. En dat zijn er in de loop der jaren toch wel zo'n 30 geweest..... Maar ik zou zelf mijn paard ook niet bezweet in het land zetten. Daarom doe ik 's winters gewoon wat minder met hem.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:01

iedereen heeft het altijd maar over zo natuurlijk mogelijk bla bla bla....maar rijden doen ze allemaal wel pff nee dat is lekker natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:03

Dat is denk ik al een groot verschil
Ik wil gewoon doortrainen.
En ik ken dus wel degelijk paarden die er last van hadden.

Ik leg dus dekens op om een minder bezweet paard te hebben.
En bij mijn paard merkte ik ook nog dat hij met teveel haar geen zin had in te werken.
Hij kon duidelijk zijn warmte niet kwijt.
Vergelijk het met rennen met een winterjas.
Dan schoor ik hem. En dan had ik ineens weer een werkwillig paard.
En dan daarna lekker dekentje op en lekker de hele dag het land in.

en een sprintje in de wei, is echt geen vergelijk met een half uur training.
Dat scheelt nogal wat warmte Lachen
Rijden is gewoon al niet natuurlijk.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:09

Ik kwam even lezen omdat ik mijn paard deze winter dekenloos heb, ze krijgt in april een veulen en ik wil niet zomaar ineens dan de deken eraf ookal zou het weer het nog niet toelaten. Ze krijgt een enorme wintervacht (ze komt van een stal waar geen paard een deken op had) daarom heb ik haar voorgaande jaren onder een dek gehad omdat wel degelijk een bezweet paard kou kan vatten in tegenstelling zoals op de site staat. Ze kreeg dus een deken om de ergste wintervacht te voorkomen. Als je een nat bezweet paard zo in de kou buiten zet van de winter krijg je echt wel problemen en ik vind het dan ook onverantwoordelijk dat er op de site vermeld wordt dat er dan niks aan de hand zou zijn!!

Hoe een ieder zijn paard houdt moet ie lekker zelf weten, iedereen denkt toch dat hij of zij het beste voor zijn paarden zorgt, zolang een ieder dat denkt is het prima toch? Zolang de dieren er niet onder lijden is het prima.

Ik reed vroeger op een stal waar alle paarden zonder deken de winter doorgingen, maar na het rijden kregen ze toch echt wel een zweetdeken op om geen kou te vatten en weer rustig op te drogen. Ik denk dat als je 'dekenloos' gaat, je onder een zweetdeken niet echt uit kan komen, wat ze vergeten bij de mooie theorie op de site is dat de haren als ze bezweet zijn vanaf de huid af al nat zijn en de kou dus wel degelijk tot op de huid door kan trekken langs de natte vacht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:12

Nadya schreef:
En vroeger reed ik op pony's die ook het hele jaar door buiten stonden. Die stapten we wel goed uit en zetten we daarna in het land. Nooit geen problemen mee gehad, hoor. Dekens had je toen amper...... Heb ik het over eind jaren 70 en 80......

Ik hier precies hetzelfde en toen kwam ik na een aantal jaar terug in de paarden en dacht Verward "zijn ze tegenwoordig niet meer waterdicht ofzo??"

Mijn paardje staat zonder deken, 24/7 op t land, krijgt een megavacht en zweet niet eens zo heel erg, dus ik stap m goed uit en zet hem weer op het land. Geen enkel probleem.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:20

Als mijn paard goed bezweet is kan ik een uur uitstappen voor hij iets wat droger aan het worden is, ik heb daar niet elke dag tijd voor en mijn paard ook weinig zin in, gaat steeds stilstaan zo van ja kunnen we nu naar stal? Wat is er dan in godsnaam mis met een zweetdeken??
Als je paard niet zo erg zweet kan ik me er nog iets voorstellen dat hij met kwartiertje uitstappen droog is, maar mijn paard heeft de druppels aan haar buik hangen na een kwartiertje gewone arbeid hoor...

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:23

Jeetje, dit gaat weer 1 van de vele discussies worden tussen paard natuurlijk en niet paard natuurlijk houden .
Ik doe mijn paard steeds een deken aan omdat ik wil kunnen degelijk verdertrainen in de winter. En dit is echt niet mogelijk met een paard wat een dikke winterpels heeft.
Nat bezweet op de weide zetten zonder deken is vragen om problemen. Ga jij maar eens helemaal bezweet in de wind staan wanneer het vriest. Zal je niet lang 'gezond' blijven hoor!.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:26

Elke86 schreef:
Ga jij maar eens helemaal bezweet in de wind staan wanneer het vriest. Zal je niet lang 'gezond' blijven hoor!.

antropomorfisme Pling