Heel de winter dezelfde deken? Bah!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

N00tje

Re: Heel de winter dezelfde deken? Bah!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:16

Die van mij staat dag en nacht buiten dus maakt hem vies, maar een regenbuitje maakt hem ook weer schoon (alleen modder trouwens, in de mest ligt ze niet). Ik loop ook heel de winter in dezelfde (stal)jas Haha! en ik heb dan één jas voor netjes, die ik ook heel de winter draag. Dan heeft mijn merrie het nog beter, die heeft 3 jassen Haha! door de hele winter Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 21:24

het is niet alleen onhygienisch maar ook heel slecht voor je deken om hem het hele seizoen dag in dag uit op te laten liggen. een vieze deken slijt ontzettend snel, vooral door aantasting van huidvet en weersinvloeden. regelmatig wassen dus voor een lang leven van je deken!

daarnaast vind ik dat je je een klein beetje aan moet passen aan het weer.
als je echt maar 1 deken wilt gebruiken neem er dan 1 die echt goed ademend en ook al staat het tegenwoordig op alle dekens helaas voldoen de meeste er niet aan.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:48

als je ze wast zijn ze daarna vaak niet meer waterdicht.. dus dan zou ik ze al1 afborstelen of al1 met water wassen, zonder zeep.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:04

Citaat:
als je ze wast zijn ze daarna vaak niet meer waterdicht

dat ben ik niet met je eens, officieel moet je deken waterdicht blijven ook bij wassen. de waterdichtheid zit hem namelijk in de vezel waar de stof uit bestaat en heeft niets te maken met een eventueel laagje er bovenop.

als je deken dus echt goed waterdicht is kun je hem zonder probleem wassen, als hij dat niet blijft is de vezel vaak versleten of gewoon weg niet goed.

Sharon1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:11

ik vind het niet vies hoor mijn paard draagt tenslotte haar winterdekens alleen op stal s''winters gaat se niet naar buiten toe dus ken ze ook niet rollen in de modder ..de dekens blijven dus gewoon schoon

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:15

en huidvet e.d wat denk je daarvan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:23

marloezzke schreef:
regelmatig wassen dus voor een lang leven van je deken!

Wil ik dat wel? Heb ik geen reden meer om een andere te kopen Haha!

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:28

Die van ons worden ook pas in het voorjaar weer gewassen hoor.
Zo vies worden ze niet.
En Marloezzke, er zijn paarden die zelf in de stront gaan liggen omdat het zo lekker warm is. Dus vies zullen ze er niet van zijn Clown
En als je ze gewoon rijd, poets je ze toch ook daarvoor?
Je doet net of die dekens 4 maanden lang, 24/7 opliggen, en het een broeikas van viezigheid is.

*edit: dat je dekens regelmatig moet wassen is ook onzin, door veel wassen slijten de stiksels ook sneller. *
Laatst bijgewerkt door AnneMieKe_89 op 04-10-06 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:28

mhaw daz waar, je kunt ook gewoon verzamelen of na een jaar of 2 verkopen

zo doe ik het, met alles haha.
wij hebben ieder jaar een 2ehandsbeurs dan ruim ik alles op waar ik op uit gekeken ben en wat ik er aan verdien (afgelopen jaar ongeveer 300,-) geef ik weer uit aan nieuwe dingen Tong uitsteken

sorry voor offtopic

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:30

Citaat:
Je doet net of die dekens 4 maanden lang, 24/7 opliggen, en het een broeikas van viezigheid is

dat is het ook wel ongeveer.

wij raden mensen altijd aan om je deken zeker 1 keer midden in het seizoen te wassen en daarna vrijwel meteen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 21:40

Wij wassen onze dekens nooit.
Daar slijt een deken pas van, van wassen, dan zijn ze echt zo stuk.
Gewoon bij mooi weer uithangen in de zon en met een bezem afborstelen. De buitenkant steeds bij het poetsen even meenemen en klaar.
Ze stinken niet, en zitten ook niet onder overdadige vlekken. Het zijn wel kwaliteitsdekens, en ze staan er ook mee in de regen en dat scheelt wel. Bovendien zijn de stallen schoon.

Wassen vind ik alleen een optie bij het wisselen van een deken van paard. Als een paard een deken van een ander opkrijgt vind ik wassen een goede optie, anders kunnen ze daar nog wel eens raar op reageren, en logisch.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:58

Mijn paard heeft haar dekens hoogstens 4 maanden op, eerst 2 maanden de najaarsdeken, dan 4 maanden haar winterdeken en dan weer 2 maanden haar na-voorjaarsdeken. Ze is schoon onder de deken en de deken is ademend, dus zweten doet ze er niet onder. Verder is de deken vuilafstotend en modder klop je er zo af als het droog is. Ik breng de dekens naar de wasserij als ze van binnen toch vies worden doordat madam lekker in de modder is wezen rollen, ze krijgt het dan voor elkaar om de deken ook van binnen nat te krijgen, door een grote kuil te graven waar ze dan lekker in gaat liggen. Maar de dekens zijn niet ranzig bij mij hoor, als ze gaat verharen borstel ik haar vaker en de hoeveelheid haren in de deken valt heel erg mee hierdoor.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:29

Overigens, je wast je paard toch ook niet iedere zoveel tijd. Ze zijn gewend aan hun eigen lucht hoor.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:57

het gaat niet om de lucht.

het gaat om onzichtbare vuil wat er in de dekens zit.

en btw ik was mijn paard wel regelmatig, lekker zo'n schoon vachtje

Linda01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:51

Heb hem gewoon de hele winter op... de binnenkant wordt toch niet vies?
Als ie echt heeel smerig is gaat ie in de wasmachine, maar meestal valt het wel mee..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 15:15

jawel Tong uitsteken huidvet.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:10

Stacey schreef:
Ik vind het een beetje overdreven eigenlijk. Ik heb 1 regendeken en als het te koud wordt, gaat mijn dikke winterdeken erop en die blijft er de hele winter op. Hij staat buiten op de wei en er komt vaak genoeg een regenbui over en dan is ie weer als nieuw. Pling

Same here Haha! !

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 01:16

Ik vind het onzin om meerdere dekens te hebben. Mijn paard staat lang zat buiten, de deken is goed waterdicht. Als ze dan een keer gerold heeft en er een goeie regenbui over heen gaat is de deken zo weer schoon Tong uitsteken. Dus ze draagt de hele winter dezelfde deken.
1x in het jaar gaat de deken naar de stomerij (als het weer tijd is om hem af te doen dan gaat ie gelijk weg) om te wassen en waterdicht te maken zodat ie er weer goed uit ziet en waterdicht is voor de volgende winter Haha!. Als de deken echt heel smerig is laat ik hem op stal wel eens drogen en dan kun je zo met een borstel het zand eraf halen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 04:58

een goede waterdichte (dus urinedichte) deken die je met regelmaat uitborstelt kan heus wel die paar maanden mee...
ik poest mijn paard dagelijks dus het dagelijkse vuil valt ook mee
plus dat in de winter de dekens afgestemt worden op de temperatuur en je daardoor toch genoeg wisselt...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 06:25

Nou mijn dekens passen zoiezo niet in de wasmachine (alleen de 0 grams) dus dat gaat zoiezo niet en bovendien maakt ze ze helemaal niet vies enkel wat modder aan de buitenkant.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 06:50

vind het véél erger als mensen die deken er helemaal nooit afhalen...
ik bedoel dus dat ze de deken opdoen en die er drie maanden achtereen op laten liggen.
toen ik nog in nederland woonde stond ik op een land waar een paard stond waar niets meer mee gedaan werd, of zelden dan, en zeker in de winter niet, dus begin winter deken op en eind winter weer af.
en dat komt vaak voor.
mijn vriendinnetje heeft ook een deken op haar paard, maar die gaat er elke dag even vanaf, lekker luchten, borsteltje over het paardje, borsteltje over de deken die ze binnenste buiten ophangt.
dan kan dat best dezelfde deken zijn heel de winter.
maar dag in dag uit oplaten dat vind ik pas echt verschrikkelijk!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:41

Ik heb zelf geen winterdekens, maar mijn zweet- en uitrijdekens gaan echt met regelmaat de was in. Ja

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:04

ik heb heel veel dekens voor de winter, maar daar overheen gaat altijd een waterdichte regendeken. die ordt dus vies, maar de rest blijft daaronder gewoon schoon. Elke dag gaatook de deken (of in de winter de dekens) af en wordt het paard gepoetst, gereden etc en de dekens even afgeborsteld. Aan het einde van de winter breng ik de dekens weg om ze te laten wassen zodat ze de volgende winter weer lekker schoon zijn. Paard heeft hier geen problemen mee voor zover ik gemerkt heb Haha!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:47

Ik borstel zowieso elke week alle zooi eraf; modder, graspollen, mest etc.. En als het nodig is gaat het ook nog in de was.
Maar dat is niet vaker dan 1x in de 6 weken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:23

Mijn winterdeken was ik ook maar 1 keer per jaar. Wel werd (dit jaar voor het eerst dekenloos Haha!) die deken elke week goed gelucht en zowel de binnen -als buitenkant goed geborsteld.