Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Diablo schreef:Ik lees dat de meeste paarden 's nachts op stal gaan, dat gebeurt hier dus niet. Vinden jullie dat ze dan 's winsters ook geen deken op hoeven, ongeacht het ras?
cindysponys schreef:Ik vind niet dat een paard goed kan drogen onder een deken. Het vocht komt dan niet goed bovenop de vacht te liggen: daar ligt de deken al. Met een deken op kan een paard ook niet rollen (nouja, hij kan natuurlijk wel rollen, maar dat heeft dan geen nut voor de vacht) en hij kan zijn vacht niet rechtop zitten om zichzelf warmer te houden. Onder een deken wordt het al snel 'benauwd', de meeste dekens ademen niet goed. Wat de TS ook zei: ze moeten voor het rijden zo onder de deken aan de kou in. Ik heb ook het idee dat het voor een paard bij de benen en onder de buik koud is als hij met een dun vachtje buiten loopt onder een deken, omdat daar geen deken zit. Wollen dekens hebben sowieso weinig nut. Het is dan wel heel mooi dat het paard droog wordt en de deken aan de onderkant ook en dat het vocht op de deken komt te liggen. Maar als een schapenvacht dit moet kunnen, waarom zou een paardenvacht daar niet toe in staat zijn? Dekens verwisselen vind ik ook behoorlijk irritant als je meerdere paarden hebt of je paarden niet aan huis hebt. Met 24/7 hooi tot hun beschikking kunnen de meeste paarden zichzelf goed warmhouden. (als je ze hier voldoende aan laat wennen) Als ik Milo na het rijden een beetje bezweet is (Milo zweet van zichzelf echt niet snel, maar dat verschilt echt per paard) en het is niet heel koud buiten kan hij zo weer het land op. Hij rolt dan en het zand valt er met de resten zweet tussenuit. De dag erna is hij meestal weer helemaal schoon en kan het zadel er weer op zonder te poetsen. Ik vind het geen ramp als hij zweet. Dat is voor mij een teken dat hij het warm heeft en probeert af te koelen. Gelukkig kan de vacht van een paard dat heel goed zelf. Met een heel dun vachtje koelen ze dan te snel af. Het duurt inderdaad langer bij een paard met een dikke wintervacht voor dat hij droog is. Dat zie ik als een voordeel.
Dat zijn een paar redenen waarom ik een voorstander ben van zonder dekens houden. Oeps het is wel een heel verhaal geworden. Ik wil mensen die dekens gebruiken niet beledigen, alleen even m'n mening geven + beargumenteren.
Diablo schreef:Ik lees dat de meeste paarden 's nachts op stal gaan, dat gebeurt hier dus niet. Vinden jullie dat ze dan 's winsters ook geen deken op hoeven, ongeacht het ras?
normaal sotnd ze nog 2 uur op stal uit te zweten.
ik vind zonder dekens dus absoluut niet fijn