Paard heeft t koud, deken op

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tyron

Re: Paard heeft t koud, deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:53

Toen ik vandaag op stal kwam stond hij nog binnen. Hij had koude oren en een koude neus. Voor mijn gevoel had hij het niet echt heel warm, terwijl hij niet buiten had gestaan. Maar zijn haren stonden niet overeind. Maar ik vind het toch moeilijk om nu al een deken op te gooien omdat het misschien nog wel wat warmer gaat worden.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:07

Mijn paard had het vorige week echt koud. Rillen, haren overeind en nat tot op haar huid. Ze heeft nu een ongevoerde regendeken op (ook overdag). Wanneer ik haar laat rillen valt ze erg snel af, dat vreet energie. Wanneer het overdag weer boven de 20 graden komt en het een beetje droog is, doe ik de deken overdag af. Maar mijn paard staat bij mijn huis,en dan is het wel een stuk makkelijker. Heb trouwens nog nooit een dek opgelegd in augustus.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:32

Heb gisteren toch maar een katoenen zomerdekentje opgedaan, mijn merrie voelde heel koud aan en d'r haartjes stonden overeind. Als het over een paar dagen toch weer warm wordt doe ik hem weer af. Niemand verplicht je immers om de deken op te houden als de temperatuur weer stijgt! Knipoog

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:36

De mijne heeft de hele maand augustus al een regendeken op.

Als je denkt dat je paard het koud heeft gewoon deken af doen, en weer bericht goed in de gaten houden mocht het warm worden weet je wanneer je hem af kunt doen

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 08:40

Ik had het zelfde "probleem" maar ik heb geen deken op gedaan. Ze staat nu wel snachts binnen.
Ook ik verwacht nog een mooie nazomer.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:49

Als mijn pony het aan geeft dat ze het koud heeft dan doe ik gewoon haar regendeken 0 grams op als ze naar buiten gaat. En op stal haar zomerdeken. Mijn pony heeft het heel snel koud. Ik kijk gewoon wat ze aangeeft

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:52

Die van mij heeft momenteel een heel licht gevoerde regendeken op.
De staleigenaar had hem twee dagen terug op het land gezet in de volle regen. En uiteraard geen deken opgedaan die tegenover mijn stal ligt voor dit soort gelegenheden. Mijn paard was na 2 uur op stal nog niet droog en aangezien het echt een mietje is, stonden zijn haartjes helemaal overeind en waren zijn oortjes en neusje koud. Dus met dit waar gaat echt de regendeken op! Ook als hij op stal staat, want daar vind ik het ook behoorlijk fris.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:57

Als het paard al wat bejaard is zou ik wel dekentje op doen, als dat niet zo is; gewoon lekker de wei op laten gaan zonder deken!
Als je direct doet wat een paard aangeeft, kunnen ze 'verwend' worden en hierdoor minder weerstand opbouwen. Je paard is ws nog niet verkouden of wat dan ook. Laat hem maar lekker aan de 'kou' wennen Lachen.

Die van mij (5-jarige) staat dag en nacht op 't land (wordt voor de rest wel intensief gereden) maar staat gewoon zonder deken op het land. Af en toe zie ik dat ze de haren overeind heeft staan, maar voordat ze onderkoeld raken duurt dat nog wel een heeeele tijd.. Haha!. Ze is nu ontzettend hard (lichamelijk Knipoog ) Maar van regen houdt ze van zichzelf ook gewoon niet. Het is een watje, maar door geen deken op te doen maak ik haar tot een stoer(dere) bink.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 16:02

Ik denk dat het zo ie zo per paard heel erg verschild. Ze praten van goed weer volgende week, dus ik doe er nog geen deken op. Ik zorg er wel voor dat ie niet te koud wordt. Als het te lang regend, of er staat een koude wind dan haal ik em naar binnen.

Meer zit er op dit moment nog niet op....

Maar zitten die van jullie ook zo raar in de vacht nu ?? 2 weken geleden zag ie er echt super bling-bling uit. Nu ziet het haar er een beetje dof aan de uiteinden uit, alsof t afgebroken is. En hij is gruwelijk aan t ruien !!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 01:35

die van mij staat sinds maandag met een ongevoerde regendeken op, dag en nacht...
het is een ademende deken dus kan prima. en zolang het niet warmer als 25 graden word gaat ze er echt niet onder zweten Knipoog

ze had maandag ook zo'n koud neusje en oortjes enz, en was erg blij dat ze dek op kreeg.

en als het weer warmer word doe ik hem gewoon weer af Knipoog

die van mij was een tijdje terug heeel erg aan het verharen, nu zit ze echt super kort in haar vacht... en dat wil ik ook graag zo houden Haha!

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 01:37

En morgen/vandaag (ben de tel kwijt met mijn nachtdiensten) wordt je 22 tot 26 graden eind volgende week gaat de temp weer omhoog naar de 25 dus we gaan weer lekker nazomeren

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 04:51

als je paard het koud heeft zal ik hem gewoon een regendeken opdoen hoor .. of op stal zetten

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 09:24

Zilion schreef:
En morgen/vandaag (ben de tel kwijt met mijn nachtdiensten) wordt je 22 tot 26 graden eind volgende week gaat de temp weer omhoog naar de 25 dus we gaan weer lekker nazomeren

Precies !! Dat hoor ik ook van alle kanten, en het is nu niet echt koud.

Een paard komt over het algemeen niet langer in de vacht door de kou maar door de hoeveelheid uren dat het licht is. Dus ik ben er niet bang voor dat ie nu ineens lang in zijn vacht komt, en gebeurd dat wel dan maakt het niet zo veel uit, want ik ben toch van plan te gaan scheren. Dus ik zou geen deken opleggen om em kort in zijn vacht te houden, maar omdat hij het koud zou hebben.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:21

Ik ben van het principe: eens het deken op blijft het er ook op, dus ik ben nu blij dat ik gewacht heb. Ze geven weer warmer weer, dus mag ze nog even zo rondlopen. De ongevoerde regendeken ligt wel klaar, maar ik wacht liever nog wat. Dat ze maar gaat binnenstaan als het regent.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 11:24

Memuska, ik heb ook hetzelfde motto. Niet rommelen met die dingen, erop is erop !!!

Ik ben nu ook blij dat ik em er nog niet op heb, het is hier vandaag echt warm, en t wordt volgende week schijnbaar ook weer rond de 25 graden !!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:25

Eindelijk fatsoenlijk weer, hoera!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 11:30

Gelukkig, ik baal zo van dit weer. en nu zul je zien net als afgelopen jaar dat het tot oktober lekker weer blijft !!! (hoop ik tenminste !! )

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 11:58

ik begon begin deze week omdat ik hem niet nat op stal wou hebben staan met dit rot weer en heeft nu lekker een zomer dekentje op maar als die de wei in gaat doe ik de deken af.

*Ik begon als 1e op stal met de deken maar de helft heeft mij nu al gevolgt.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 12:20

Ik twijffelde ook, en heb met mijn DA overlegd toen ze vorige week de influenza/tetanus spuit kwam zetten. Mijn Ronnie de Pony heeft altijd races gelopen en dekens opgehad in de winter bij zijn vorige eigenaar. Ik zou het liefst (zo lang mogelijk) zonder dekens doen, maar vroeg me af in hoeverre dat verstandig was.

Aangezien Ronnie de Pony een VA is, die doorgaans goed tegen hitte en kou kunnen, maar eerder problemen krijgen bij nattigheid, liep ik te dubben over een 0-grams regendeken. Ronnie heeft geen schuilhok en geen bomen in de wei. Maarja, het weer is momenteel zo ontzettend wisselvallig, en ik kan niet elk uur een deken op of afdoen.

Ik doe het nu als volgt:
Ik houd Ronnie de Pony goed in de gaten. Bibberen is op zich niet erg, ik moet alleen wel opletten dat hij geen last krijgt van zijn rugspieren. Dus dat controleer ik dagelijks.

Als het de hele dag geregend heeft, neem ik hem mee naar binnen. Ik spuit zijn benen schoon en droog & controleer de kootholtes op mok. (De weilanden zijn erg modderig en hij heeft de hele dag natte voeten). Vervolgens zet ik hem 's avonds 2-3 uurtjes in de stal. Dan kan hij opdrogen en even bijkomen. En daarna gaat hij zonder deken weer naar buiten. (Dit heb ik in augustus 2x gedaan).

Toen het van de week 's nachts veel zou gaan regenen in combinatie met een temperatuur <10 graden, heb ik hem van 23:00 uur tot 06:00 uur op stal gezet.

Maar als het droog is, laat ik hem 's nachts gewoon lekker buiten staan zonder deken. Ook toen de temperatuur deze week tot 7 graden zakte. Overdag is de temperatuur zo hoog, dat hij zich goed herstelt. En September zou weer een beetje beter (minder nat) worden, daar heb ik ook nog wat hoop op gevestigd...

Let goed op je paard: verandert zijn gedrag? Krijgt hij pijnlijke rugspieren? Dan wordt het misschien tijd voor structurele aanvullende maatregelen in de vorm van 's nachts opstallen of dekens opdoen. Maar eerst geef ik de wintervacht graag een kans.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 15:20

Mijn paard staat alleen overdag buiten.... Heb nu de mogelijkheid om, als het flink aan het regenen is em naar binnen te halen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:50

Mijn paard staat sins een weekje met bijna ongevoerde regendeken, dit omdat ze last van haar rug heeft, en ik merkte dat deze 'kou' en regen niet dat ten goede deed.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:53

fatsoenlijk weer was het gister jaa ... maar nu is het weer rod weer Nagelbijten / Gniffelen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:30

Tjha schreef:
ik begon begin deze week omdat ik hem niet nat op stal wou hebben staan met dit rot weer en heeft nu lekker een zomer dekentje op maar als die de wei in gaat doe ik de deken af.

*Ik begon als 1e op stal met de deken maar de helft heeft mij nu al gevolgt.

Dat snap ik dus niet. Dan staat hij lekker binnen met een deken en dan moet hij de wei op zonder iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:44

Om te voorkomen dat je je zorgen loopt te maken of je paard het wel of niet koud heeft, en je loopt te dubben over wel of geen deken, zou je je kunnen richten op de oorzaken van het koud-krijgen. En dat kunnen heel simpele oorzaken zijn, zoals je paard wassen en driftig borstelen (roskammen). Door het paard goed te borstelen en te shampoo-en haal je de huidvet van het paard en dat zorgt ervoor dat het paard het koud krijgt.
Ook wanneer je eenmaal begint met een deken, of met het naar binnen halen, zorgt ervoor dat je paard niet gaat wennen aan de verschillende weersomstandigheden en niet kan 'harden' om zichzelf warm te houden.

Als een paard z'n haren overeind zet, dan is dit géén teken dat hij hij het koud heeft. Het is simpelweg zijn manier om zichzelf warm te houden (zoals wij een jas aantrekken, zet een paard z'n haren overeind).

En verder is dit gewoon de tijd van het jaar dat paarden beginnen te verharen. Zodra de langste dag is geweest, beginnen paarden met het aanmaken van de wintervacht.
(Hetzelfde geldt na de winter: zodra de kortste dag is geweest, beginnen paarden met het loslaten van de wintervacht en aanmaken van de zomervacht.)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 13:51

Ik ben het helemaal eens met Jovarna.

Ons oudje stond de hele maand augustus buiten én ja,ook in de gietende regen én hagel.Hij dartelt nog vrolijk rond hoor Haha!

Bovendien kan een paard zich warm houden tot temperaturen van -10°,ook al heeft hij een koude neus(heb ik ook vaak hoor Knipoog )