hoe een altijd buiten lopende haf. scheren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe een altijd buiten lopende haf. scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:37

hempy schreef:
ik vroeg mij af of je gedeeltelijk dus alleen een stuk op de hals en bv flanken zou kunnen scheren.dit omdat hij zo langzaam opdroogt en dat de plaatsen zijn waar ze toch het meest zweten.

Dat langzaam opdrogen geeft helemaal niks. Als z'n huid maar droog is. Met natte vacht kan hij dan prima de wei weer op.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:43

Waarom denk je dat je haf een wintervacht krijgt?
Precies om hem te beschermen tegen de kou.
Ga je hem scheren dan ontneem je hem deze bescherming tegen de kou en zal je hem door een deken op te leggen tegen de kou moeten beschermen.

De meeste paarden zijn niet dol op dekens en dit moet je dus alleen overwegen als je echt intensief met hem rijd.

Alleen een streep wegscheren bij de buik zoals Santos aangeeft zou ik ook niet doen. Er drupt dan misschien geen water op van bovenaf door de omliggende langere vacht maar je pony kan nooit meer lekker gaan liggen in zijn weiland, aangezien hij dan met zijn kale buik rechtstreeks op de koude grond ligt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:06

Ik zou hem niet gaan scheren. Zeker als je niet al een berg dekens hebt liggen om je paard te beschermen voor het geval hij het toch wel koud krijgt na het scheren (van een racestreep). Blijf er lekker vanaf. Je haf kan prima zonder, en droogt vanzelf in de wei. Als je even googled op paarden, dekens, scheren, dan vind je vanzelf informatie over hoe een vacht werkt.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:09

Scheren en geen deken opdoen is niet slim, zeker niet als je paard ook nog 24/7 op de wei gaat.. Ze krijgen die winter vast niet voor niks.
Jij gaat als het rond het vriespunt is toch ook niet 24/7 in de bikini buiten lopen? *-)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:29

Citaat:
dan krijgt hij nooit meer zo'n goede vacht als dat hij nu altijd heeft gehad?

Dat is onzin.

Als je nu scheert of een deken oplegt en volgend jaar niks krijgt ie voldoende vacht voor de winter hoor.

Met scheren en deken opleggen dun je de haren niet uit maar ze blijven gewoon korter.

Zo'n model als op de foto zou je kunnen doen..alleen zou ik de streep niet zo breed maken en de hals niet helemaal kaal.
Ik denk dat dat wel moet kunnen als ze gelegenheid hebben om te schuilen. Als ze dat niet hebben zou ik het niet doen.

Ga niet alleen een dunne regen deken gebruiken van de winter...deze houden geen warmte vast en omdat je paard de haren onder die deken niet overeind kan zetten zou ie het alleen maar koud krijgen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:28

Ik heb afgelopen jaar mijn fjord ook geschoren.
Ze staat 24/7 buiten met een geisoleerde schuilstal.
Alleen haar hoofd en benen waren niet geschoren. Verder stond ze altijd onder dikke dekens.
Toen het zo koud was stond ze onder 340+220 grams.
Kan prima, maar wel een dikke op Ja

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:39

Ik scheer mijn ijslander dus WEL en hij krijgt geen deken op.
Hij staat overdag de hele dag buiten en 's nachts in een open containerstal.
TS vraagt ook niet of ze haar hele paard kan scheren, een gedeelte kan prima hoor. Ik doe de onderkant van de hals en de buik (net als dennis). Als je de buik niet te ver naar zijkanten scheert loopt de regen er via de langere haren zo af. Het "kale" gedeelte wordt dan dus niet nat.
Waarom ik geen deken op doe en wel scheer? Hij heeft een prima vacht van zichzelf en zo intensief rijden we niet. Wel heb ik gemerkt dat als ik niet scheer hij zijn warmte erg moeilijk kwijt kan.
Hij zweet zowieso gigantisch, dat is verder ook niet erg.
Wat al gezegd werd, als je hem maar zo droog gestapt hebt dat de ondervacht droog is is het prima.