Hoeveel grams deken nodig voor geschoren paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Perla

Re: Hoeveel grams deken nodig voor geschoren paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:16

mijn paard staat nu onder een ongevoerde regendeken/zomerdeken
en ik doe een 200 grams deken op als het 15 graden word

dan word ze geschoren en krijgt ze de 550 grams op
gaan de tempraturen onder de 5 graden komt er een 350 grams onder en gaat het vriezen een wollendeken met hals er onder
mijn paard staat in een buiten stal en overdag een paar uurtjes in de bak.
ze word helemaal geschoren

(dit is ongeveer wat ik doe Knipoog )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:22

Ik zou met een tinker (of ander "harig" ras) niet snel voor een hals deken kiezen.
Wij hebben op stal een fries onder een boett staan ivm exceem, en ok, hij schuurt zijn manen niet meer, maar ze worden er ook niet mooier op.
Ik scheer zelf mijn haf altijd (alleen hoofd en benen niet) en die komt onder een 300 gr (op stal).
Als ze naar buiten gaat komt er een 200 gr waterdichte deken overheen (die krijgt ze ook in oktober op als ze net geschoren is trouwens)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 15:46

op zich ben ik ook tegen een hals,maar ze staan dus bijvoorbeel met min 15 en een dik pak sneeuw ook buiten, en haar hals en hoofd worden ook geschoren. lijkt mij nogal koud voor haar om dat gewoon open te houden?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:37

Gewoon veel onder de deken voelen of ze warm blijft.

Als je nou een deken koopt met losse hals ? Die je eraf kan halen. Mijne waren ook helemaal kaal en hadden ook geen hals deken. die bestaan trouwens bijna niet voor shetlanders.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 18:54

ik ben van plan om haar op stal gewoon een staldeken op te doen en in de wei een weide deken. dus op stal krijgt ze dan zonder hals omdat die relatief warm is en ze zichzelf daar wel warm kan houden.
gewoon een paar uurtjes per dag kan zo'n hals toch wel?

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:06

Ik scheer mijn ene paard ook altijd. Ik doe haar dan altijd eerst een 370 grams deken met hals om, en als het echt koud wordt krijgt ze er nog een onderdeken van 300 grams onder. Soms is het te koud voor zonder onderdeken, maar te warm om d'r wel een onderdeken om te doen en dan doe ik er gewoon een zweetdeken onder.. En ze heeft nog zo'n sportbeha Tong uitsteken (borstbeschermer), anders krijgt ze van die kale plekken.

Alhoewel ik dit jaar wel een nieuwe winterdeken koop (1 zonder hals van 400 grams), want door die deken met hals, vielen haar manen ongelofelijk uit, waardoor d'r niks meer van over bleef Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:10

Ik begin altijd met een 250 gram, daarna een 340 grams, desnoods nog een 250 gram onderdeken er onder en/of een zweetdeken.

Anti-klit op de borst en schoft spuiten schijnt heel goed te helpen tegen schuurplekken love_timeout

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:07

judith_cloud schreef:
Anti-klit op de borst en schoft spuiten schijnt heel goed te helpen tegen schuurplekken love_timeout

Dit werkt echt idd. IK spray altijd Cowboy Magic op zijn schouders en dan heeft hij veel minder last van schuurplekken. Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:42

Lowara schreef:
op zich ben ik ook tegen een hals,maar ze staan dus bijvoorbeel met min 15 en een dik pak sneeuw ook buiten, en haar hals en hoofd worden ook geschoren. lijkt mij nogal koud voor haar om dat gewoon open te houden?

Ik zou dan idd voor een losse hals kiezen die je indien nodig op kan doen. Verder heeft ze zowiezo aan 1 kant manen hangen wat behoorlijk wat warmte geeft (vergis je daar niet in!!!)
Die van mij staat dan wel op stal in principe, maar gaat zodra het land het toelaat (vorst!!) en ik er ben lekker naar buiten, met kale hals (geen haar, geen deken). Wel opletten dat de deken netjes aansluit op de borst, anders waait het in, en dat is wel koud