Deken s'nacht al op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amani

Re: Deken s'nacht al op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:44

Ik de de deken nog niet op snachts. Inderdaad als het in de winter nog kouder word heb je kans dat hij het dan zo gewend is om met 12 graden die deken te dragen dat hij het dan nog koud heeft.
Eigenlijk hetzelfde als je een dikke trui aandoet binnen past je lichaam zich daar aan aan als je daarna naar buiten gaat is het alsnog koud omdat je hem binnen al aan had. Misschien is dit onduidelijk maar ik kan het niet zo goed uitleggen Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:52

En...? Wat is het probleem van een dikke deken erop leggen? Leg er een 600 grams deken op en je paard heeft het echt niet koud 's winters. Eventueel kun je zelfs nog met een onderdeken werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:53

VSW --> SV

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:54

brendalover schreef:
de dikke vacht komt ook door het aantal zonlicht per dag.. naarmate het weer eerder donker wordt past de vacht van het paard hieraan aan. dus... nu al een deken op.. neej.. ik niet

Het is een combi van licht en kou, want wanneer je bij temperatuurswisselingen 's winters de deken niet aanpast kweken ze alsnog extra vacht. Overigens is het 's avonds ook al een stuk vroeger donker weer.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:58

Wada heeft haar deken ook nog niet op... maar als ik dit jaar het scheren had willen voorkomen dan had ze hem zeker al wel opgehad... ze is al heel duidelijk bezig met vacht kweken.. ( ok... het is een fjord Knipoog)

ik heb besloten om het te laten groeien, en als het straks in oct/nov een beetje 'volgroeid' is het eraf te scheren en gelijk een dikker deken op te gooien...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:19

Ik begin altijd pas rond november aan een deken, 300gr, die hij dan de hele winter op krijgt, tot rond april. Hij blijft prima dun in zn vachtje Lachen Ik vind het onzin nu al een deken op te doen. Ik heb mn eigen jas nog niet eens aan Scheve mond

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:20

Mijn pony heeft nu wel regen deken op want anders is die niet te rijden door stijve rug

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:23

Ik heb wel al een jas aan hoor.En daarbij red mijn merrie het echt niet de hele winter om een normale vacht te houden met 1 300grams deken dan heb ik een teddybeer..

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:28

Mijn paarden hebben ook nog geen deken op. Vind het zelf nog te warm voor een deken en ze hebben het beide absoluut nog niet koud in de stal. Ze staan overigens in een buitenbox.
Meestal begin ik rond september met een deken. Het is dan wel even afwachten met de temperaturen maar rond die rijd krijgen ze pas een deken op.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:02

Mijn paard heeft ook haar deken nog niet op. Hij ligt wel al gewassen klaar.

Over dat temperatuurverschillen... Denk dat mijn paard eerder ziek zou zijn als ik wacht tot het al echt koud is en dan ineens een echt dikke deken op zou leggen. Ik begin altijd met een heel dun dekentje en leg dan steeds een dikkere op als het kouder wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:13

Jee, we hebben het toch over paarden hier, toch niet over suikerbeesten?
Een dier met deze temperatuur een deken omdoen is echt flauwekul, in mijn ogen dan.
Zo maken we er echt met zijn allen tere poppetjes van die straks van de kleinste miezer regen al ziek worden.

Die van mij krijgt een deken om als het echt gaat vriezen, maar eerder niet!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:22

Pas eind oktober als ze geschoren is krijgt ze een 200 grams deken om, maar eerder niet!
Echt flauwekul!

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:14

Op stal heeft mijn paardje nu nog geen deken op.ze staan bij ons ook 24-7 in de wei nog.
Met dit weer staat ze dus wel met een ongevoerde regendeken buiten anders stikt ze echt van de kou als ze de hele tijd zeikersnat staat te regenen.
idd ja ik heb een suikerbeest maar ik slaap er zelf ook beter van als ik weet dat ze geen kou staat te hebben

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:26

poekie schreef:
Op stal heeft mijn paardje nu nog geen deken op.ze staan bij ons ook 24-7 in de wei nog.
Met dit weer staat ze dus wel met een ongevoerde regendeken buiten anders stikt ze echt van de kou als ze de hele tijd zeikersnat staat te regenen.

*LOL* Hoe doen ze dat in het wild dan Verward De mijne staat ook 24/7 buiten, en heeft geen kou hoor. En anders maakt ie zichzelf maar warm Lachen Een deken krijgt ie echt niet. Het is nog zomer!

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:31

Ja en het is nog zomer? Je moet niet naar het jaargetij kijken maar naar het weer. De mijne heeft nu soms al een niet gevoerde regendeken op. Het is een paardje met een heel gevoelig huidje en hij heeft het gauw koud, hij begint ook al vacht te kweken, dus hup op die deken! Ik ga niet denken van het is zomer, dus........ Dit weer is echt geen zomer te noemen. Ga zelf maar is 24/7 buiten staan en iedere keer kletsnat regenen, dan zou je het zelf ook fijn vinden als iemand een jas komt brengen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:58

een deken heeft de mijne niet op maar met deze regen dagen is ze gewoon op stal gegaan
in de wei is geen beschutting Huilen
nu staat ze weer lekker 24uur p/d buiten
rond nov als de wei dicht gaat scheer ik haar en krijgt ze een deken
en ik scheer haar omdat ze een viezerik is en ik haar niet elke dag wil wassen[ze is overwegend wit]
en mijn zadel niet op een strontpony wil leggen.

maar boven de 10 gr geen deken.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:14

verootjoo schreef:
poekie schreef:

*LOL* Hoe doen ze dat in het wild dan Verward De mijne staat ook 24/7 buiten, en heeft geen kou hoor. En anders maakt ie zichzelf maar warm Lachen Een deken krijgt ie echt niet. Het is nog zomer!

zo zie je maar elk paard is anders.zo maakt iedereen zijn eigen keuzes.als ik zie dat dat beest het koud heeft dan gaat dr een deken op (stond te rillen duidelijk zat)en wat hieronder nog staat ook in de zomer kan het baggerweer zijn

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 07:34

Ik heb mijn merrie een dun zomerdekentje om gedaan gisterenavond. Maar niet perse om ze het zo koud heeft, maar vanwege haar rug. Ze heeft snel last van stijve spieren en een dekentje is nu lekkerder voor haar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:10

snoeske schreef:
Ja en het is nog zomer? Je moet niet naar het jaargetij kijken maar naar het weer. De mijne heeft nu soms al een niet gevoerde regendeken op. Het is een paardje met een heel gevoelig huidje en hij heeft het gauw koud, hij begint ook al vacht te kweken, dus hup op die deken! Ik ga niet denken van het is zomer, dus........ Dit weer is echt geen zomer te noemen. Ga zelf maar is 24/7 buiten staan en iedere keer kletsnat regenen, dan zou je het zelf ook fijn vinden als iemand een jas komt brengen!

ik heb toch ook geen vacht Rolleyes Wat is dat nou weer voor vergelijking...

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:14

Nee, nog geen deken.
Het is nog veel te warm.
En als je paard al wat dikker in zijn haar komt te zitten dan zou ik in november gan scheren.
Als je nu al met dekens gat beginnen dan moet je niet raar stan te kijken als hij juist ziek wordt.
Het zijn toch geen watjes?

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:48

Iedereen begint wel over scheren.Maar ik wil die van mij niet scheren dan maar meer dekens om doen maar scheren is gewoon geen doen.Vorig jaar ook zo gedaan en ze blijft nu redelijk in der vacht,tja dan maar idd veel dekens om een nee ze is niet ziek geworden en ben ik ook niet bang voor.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:54

de mijne staat nu nog dag en nacht buiten,en met andere paarden
er zitten slopers tussen
dus een deken om in de wei is voor mij geen optie
straks als de wei dicht gaat -zal okt/nov zijn- word ze geschoren en gaat er een deken op
en ik heb een appaloosa van 150cm die kan wel wat hebben ,haar vacht groeit wel hoor Haha!

en bij mij op stal zullen de grotere paarden ook al snel een deken om krijgen om het vachtje dun te houden maar die staan 24 uur binnen en hoeven niet bang te zijn dat hun deken in flarden gaat Duivel

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:54

Buff schreef:
Ik heb mijn merrie een dun zomerdekentje om gedaan gisterenavond. Maar niet perse om ze het zo koud heeft, maar vanwege haar rug. Ze heeft snel last van stijve spieren en een dekentje is nu lekkerder voor haar.

is ook een goede reden.
paardje bij ons op stal is daar ook supergevoelig voor zeker na die heftige regenbuien

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:35

Chatelaine schreef:
Iedereen begint wel over scheren.Maar ik wil die van mij niet scheren dan maar meer dekens om doen maar scheren is gewoon geen doen.

Ik hoop ook niet te hoeven scheren. Ik heb een zwarte en die willen ooit grijs worden met scheren. Ben ik eindelijk van dat stomme zomerbruin af, zit ik straks met een grijze Clown

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:56

En je kocht toch echt een zwarte Tong uitsteken.Ja hij moet ook wel keer zwart zijn natuurlijk Knipoog. Nee maar daarom vind dat veel mensen roepen onzin nu al dekens en dan wel zelf scheren en dan meteen dikke deken erom..mjah vind ik beetje krom.Kan niet zo goed uitleggen hmmm Clown iig wil ik net als de mensen die scheren ook een paard met weinig haar Tong uitsteken!