Er zijn zoveel verschillende dekens!
Wat zijn je eisen?
Zijn er andere paarden in de paddock - wei die de deken van JOU paard kunnen mollen?
Heb je een hekel (je paard misschien ook) aan schuurplekken bij de schouderpartijen? Moet ie waterdicht zijn? Moet hij makkelijk schoon te maken zijn? Bij Dekens waar wat meer katoen in zit zijn de vlekken wat minder makkelijk te verwijderen dan dekens waar veel kunststof in zit. Wat zijn je eisen aan de VOERING van je deken? Dekens gevoerd met zuivere FLEECE gaan bij de MEESTE paarden schuren bij de boeg, schouders, etc)
En nog belangrijk als je paard heerlijk buiten kan lopen in de winter: Blijft je deken goed liggen? Zitten er ogen aan zodat je ook BILkoorden kan bevestigen? Dankzij de bilkoorden kan een deken moeilijk verschuiven!
Veel mensen vergissen zich ook nog wel eens in de maat van de deken die op paard of pony past. Een NET iets te "kleine" deken gaat onherroepelijk schuren op allerlei plekken.
Zo ben ik op een BUCAS terecht gekomen. Ben van mijn stoel gevallen toen ik de prijs op internet zag maar de deken gaat nu voor de 3e winter zijn dienst doen. Het bedrag heb ik er al uitgetikt. Veel geld maar dan heb je echt wat. Nadeel is dat je 3 winters lang tegen de zelfde kleur kijkt, hihihi.
Bucas heeft ook ECHT WATERDICHTE winterdekens, stortbuien hebben GEEN kans!. Zodra je ze laat wassen loop je wel kans dat de waterdichtheid ook verdwijnt.
Belangrijk is dat je je stal EN je paard goed schoon houdt. Geen drollen of veel pis-mest in je stal betekent ook een schone deken behouden. Het voordeel van de Bucas vind ik dat er bij de boeg aan iedere zijde een paar "PLOOITJES" zitten die de vorm van de BOEG accentueren. Dit betekent dat die HOEKEN van de schouders dus BIJNA nooit kale plekken hebben. Vergelijk maar eens een bucas met een andere deken. Er zijn maar 2 of 3 merken die OOK die PLOOITJES in de boeg "naaien"...
Succes met de koop van een goede deken!