Dazen strijdplan en walnoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dazen strijdplan en walnoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:45

Kom maar eens onder de rivieren met je deken, kijken wat er dan gebeurd Haha!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:49

Hebben jullie nóg meer van die takkekrengen dan wij dan? Wow!
In dat geval geldt wat ik zei alleen voor de mensen boven de rivieren Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:53

Ja, helaas wel Verdrietig

Ik denk dat dat tS ook bedoeld met wel als je er meer last van hebt dan van een paar.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:57

Bij mijn bucas vliegendeken kropen ze eronder, vorig jaar. Dit jaar zitten er veeele malen meer dan vorig jaar...

Wat mij wel duidelijk is geworden, is dat ze op zicht afkomen en niet op geur. Liever donkere paarden dan lichte. Door mijn donkerblauwe rijbroek steken ze dwars heen, mijn witte blijven ze uit de buurt.
Maar met zo'n écht topseizoen zitten ze óók op witte paarden, óók op hele lichte vliegendekens... Maar gelukkig niet in donkere schuilstallen Lachen

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:03

RK, ik had wel begrepen dat het de ts niet ging om 'maar een paar dazen' maar dat is bij ons ook écht niet het geval hoor Het sterft hier van die dingen, we hebben ze dit jaar voor het eerst zelfs in huis (met geen water of paarden in de buurt) en bij de paarden in de buurt is het echt een ramp, ik werd gisteren bestormd toen ik naar buiten liep op stal en mijn pony die over het algemeen heeeeel rustig is als het om beesten en irritaties gaat en aan niks anders denkt dan eten, staat geen seconde stil als ik hem zonder deken buiten zet Nagelbijten / Gniffelen Vraag me dus echt af hoeveel jullie er wel niet hebben!

Ultiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:04

Ze zijn inderdaad verschrikkelijk..Door die beesten kan ik zelfs de hele zomervakantie niet paardrijden..
Er zat zo'n kreng op de buik van mijn paard tijdens het afzadelen, één steek was genoeg om mijn paard flink naar voren te laten trappen waarbij ze mij flink raakte. Rusten en fysiotherapie is de oplossing voor nu Boos!
Mijn haat is grooooot!Bij ons zitten ze wel in de stal, uitkijken geblazen dus.
Knoflook voeren doen we al een tijdje, een vliegennetje op het hoofd als ze de wei in gaan en natuurlijk sprayen, meer kunnen we niet doen vrees ik. Ze komen gelukkig niet echt bij mij in de buurt, de paarden hebben er des te meer last van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:04

*spreekt vanuit de buurt van Runningkawa
Atex dazenspray vind ik heel goed werken.
Jammer van de geur, want daarna durft geen mens en dier meer bij je in de buurt te komen Vork
Maar als er nóg betere middeltjes zijn, hoor ik dat graag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:15

Nou hier in het oosten zijn die krengen volgens mij uitgevonden.
Toen zijn ze naar beneden gezakt Haha! Haha!

Hoorde dat ze nu ook aan de kust gesignaleerd zijn..

In mijn eerdere post bedoelde ik met DA de dierenarts, dat jullie niet massal naar de DA gaan en tussen de tampons gaan zoeken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:17

Hier hebben de jonge paarden een schuilstal.
Ze krijgen niets anders dan het gras dat er staat.

Ze gaan vrijwillig tussen 6 en 7 naar binnen smorgens.
Savonds komen ze om 8 uur weer naar buiten, om 5 min te grazen en weer naar binnen te vliegen. En een kwartier te wachten.
Dit gaat door tot ongeveer half 11.
Dan is er rust.

Ze drinken zelf uit een weidepomp, echter staat deze zo'n 60 meter bij het schuilhok vandaan.
Zelfs met dat hete weer gaan ze er niet drinken, teveel dazen.
Ik heb dus maar en bak water bij het hok gezet.

Dus zelfs met honger (en dorst), blijven ze een halve dag op stal staan.

Haha en ik verwachte bij DA, ook de dierenarts Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:20

Bij Divoza is het ook te koop maar kost het 12,95 per 250ml..

En us hollanders bint suunig, dus beter via de D A bestellen.

Mijn paarden staan onder de vliegendeken en ingespoten lekker buiten,
en hebben nergens last van.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 19:52

Hehe, dat is al een boel informatie en tips. Al je nog andere ervaringen, geadachten heb over "de para-daas en haar sociale leven" hoor ik het graag. Maar voor deze tips al heel bedankt! De paardjes zullen u dankbaar zijn.

We hebben hier eikenbomen en naaldbomen. Ik kan du niet zeggen welke het ooral zijn->ik heb in beide gevallen pech.

Dat ze in water voortplanten en överwinteren kan wel eens kloppen-> de paddock veranderd in de winter in een vijver en blijft voor een gedeelte vijver tot in de zomer. Ook hebben we andere stilstaande waters in de buurt(visvijvers en kanaal).->dubbele pech

mijn vader kwam vandaag toevallig thuis met een steekvliegenpray voor koeien(tip van een boer). Uit pure test-manie, heb ik het een geprobeert en hij staat nu buiten, rustig... hoe lang dat duurt en hoe het zweet-technisch stand houdt, weet ik nog niet. Ik houd jullie op de hoogte. Het stinkt ook niet zo erg. Maar wel je mond dichthouden als je spuit, het smaakt erg vies.

Als het niet werkt ga ik weer eens brouwen...nieuwe ingredienten!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:05

wasbenzine, op een watje lichtjes aanbrengen op je zadeldek en manenkam (helpt ook tegen gewone vliegen en muggen) na het rijden peerd afspoelen.
Bij paarden op de weide (en de milieubescherming zal me afschieten) een krant doordrenkt met wasbenzine neerleggen (beste is, het absolute neerschiet gedeelte, een kwartfles leeggooien bij de drenkplaats) is echt niet de eerste de beste oplossing maar het helpt wel.
Petroleum werkt ook maar dat moet je dan eerst verdunnen met melk ong. 1 deel op 3 delen melk.
Haha!

een watje met wasbenzine werkt ook goed in de groen ton(otto/milco geef het een naam) om allerlei soorten vliegen te weren Ja

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 06:52

Wat kan helpen is een walnootboom, werd vroeger veel bij stallen geplaatst.
Zelf hou ik het op het inspuiten van mijn paard met veerust. Tijdelijk helpt dit lang genoeg voor een rit en tevens in de namiddag16.30 uur ongeveer zodat de paarden ook even extra rust hebben in de vervelendste momenten.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:42

Ik woon middenin een dazen-plaag...letterlijk Scheve mond
zonnen op het grasveld is er niet bij, ook al lig ik onder een mega grote walnoten boom(die zou helpen tegen dazen en vliegen etc Verward merk er niets van helaas! ) ik word zelf lekgestoken door de dazen
de paarden staan overdag op stal en zelfs om 21.30 hebben ze er nog last van in de wei dus ze gaan pas om 22.30 naar buiten
om 6.00 zijn de eerste dazen alweer wakker, dus om 7.00 staan de paarden alweer op stal
rijden? ja als je een binnenbak hebt, anders niet
met je hond naar het bos, ja als je héééél hard kan rennen en graag gestoken wordt door dazen
de paarden hebben op stal, onder die grote walnotenboom, er nogsteeds wat last van zelfs!

juli&augustis zijn echt het ergste, juni&september ook maar net iets minder dan juli&augustus

ik wordt er gek van

het leukste is nog dat ik begin van het seizoen er allergisch voor ben, iedere bult woprdt zonder overdrijven zo'n 15 cm lang, 10 cm breed en 4 a 5 cm dik, met 6 of 7 van die bulten krijg ik ook flink wat koorts
maar na 1 zo'n allergische reactie kan ik het de rest van de zomer redelijk hebben, moet ook wel want voor mn werk zit ik de hele dag tussen de dazen Scheve mond

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:47

Ik ben iig blij dat ik nog zo wit ben Tong uitsteken ik heb toch maar een vliegen deken aan geschaft want er zaten laatst minsten 15 op mijn paard , en dan ook voornamelijk bij de ogen , echt verschrikkelijk! what to do? ik weet het niet, ga denk ik maar eens dat enne vieze spul proberen te maken dat op de vorige blz staat!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:50

wizewo schreef:
Waar wonen zij? Wat drijft hen? Wanneer is hun (volgende) aanval? wanneer krijgen ze hun slapengaansverhaaltje? Wat zijn hun favoriete slachtoffers? Wat zijn hun kwelgeesten? Wat vinden ze stinken en werkt? Wat vinden ze stinken en verbrand niet gelijk het hele paard mee? Wat is de beste sla-tecniek, rollen of hard slaan of beide? Welke tovenaars zijn bereid hun toverbrouwesels tegen normale prijs te verschaffen?

Ik moet dit volgen...
Ik heb het vermoeden dat er een nieuw soort uber-daas zich aan het ontwikkelen is. Ik denk zelf dat ze de wereld proberen te veroveren en beginnen in west-europa, vervolgens zullen ze na verschillende veldslagen hun troepen versterken door middel van voortplanting en zuidwaarts trekken... Als europa veroverd is zal azie volgen...en vervolgens.... de rest van de wereld!

Ik ben ook heel benieuwd wie een uitroei-spreuk heeft (oké, een middeltje is ook goed Haha! !).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:51

minstens 15 Brammetje Tong uitsteken
ik ben vreselijk blij als ik er maar 15 op mn paard of op mezlf zie!
zonder overdrijven, ik zie als voorste ruiter in het bos degene achter me amper omdat er een dikke grijze zwerm dazen om me heen hangt Verdrietig
en t hoofd van t paard waar ik dan op zit is 1 grote dazen-vlek
rest van t lijf zit vliegendeken om, en t is een fjorjde die ik meestal meeneem dus licht van kleur
maar helaas Scheve mond

wel heeft de nr 1 meer dazen dan de nr's 15 en 16 in de rij, maarja daar heb ik als begeleiding zo weinig aan!

en een vliegendeken werkt tijdens t rijden wel redelijk, in de wei niet dan kruipen ze er aan alle kanten onder

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:53

weet niet of het al gezegd is,maar vlierbessen werken ook tegen vliegen.
struiken in je wei zetten dus Haha!

tijdens het rijden misschien een mengsel maken van vlierbes met wat water en sprayen?

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:55

dit moet ik volgen in brabant stikt het van de dazen ebn zaterdag zeker 20 keer gestoken!

ik ken het renske ,

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:02

Rauka schreef:
Bij mijn bucas vliegendeken kropen ze eronder, vorig jaar. Dit jaar zitten er veeele malen meer dan vorig jaar...

Wat mij wel duidelijk is geworden, is dat ze op zicht afkomen en niet op geur. Liever donkere paarden dan lichte. Door mijn donkerblauwe rijbroek steken ze dwars heen, mijn witte blijven ze uit de buurt.
Maar met zo'n écht topseizoen zitten ze óók op witte paarden, óók op hele lichte vliegendekens... Maar gelukkig niet in donkere schuilstallen Lachen

Donkere kleuren worden dan ook warmer in de zon dan lichte hè, volgens mij klopt die theorie van het feit dat ze op warmte afkoemn wel..
We zouden dus iets van een verkoelingsdeken moeten fabriceren. Niet te koud natuurlijk want dan raken ze onderkoeld maar net wat koeler dan dat ze normaal in de hete zon zijn!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:30

Wij zijn ook gestationeerd in het dazen teretorium (lees een bos) Voor de stallen zitten er minima aan dazen maar wandel je verder naar achteren richting wei dan wordt je ineens geattackeerd door honderden van die beesten. Ze zitten dus heel plaatselijk, van voor niet en vanachter wel. Van voor staan voornamelijk mastenbomen, lorken met een enkele eik, in de midden wilde kerselaer en mastenbomen en aan de achterkant berken, eiken en wilde kerselaren. Ze lijken een voorkeur te hebben voor een mix van laatsgenoemde. In ieder geval, als er maar loof aan hangt ipv naalden.
In de stal komen ze omzeggens niet, vlak voor de stal een enkeling. Het kippenhok mijden ze in alle macht.

Ik ben van plan om van die super grote vliegenvangers van 3 meter her en der op te hangen tussen de bomen. Elke daas die sneuvelt is een overwinning! Ik verwacht niet dat de paarden met deze maatregel overdag buiten zullen kunnen blijven lopen maar er zullen er in ieder geval wel een hoop minder dazen zitten.
Ik ben ook aan het overwegen om kippen, eenden of parelhoenders los te laten, dat zijn meesters in het insectenvangen.

Sprays helpen niet, heb er verscheidene geprobeerd waaronder de Phaser en Atex Daasspray. Het zijn er gewoon teveel en ze zijn té hongerig om zich er wat van aan te trekken.

Van mij mogen ze deze poedersuiker uitroeien...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:33

Overigens, gisteren moest ik sla gaan afsnijden in mijn moestuin. Deze die bevindt zich vanachter op de wei (vlak naast het bos) waar de dazenpopulatie het aller aller grootst is. Ik had voor deze keer mezelf in een fleece geruite deken gewikkeld en er kwam nog niet 1 ienieminie daasje op me af... Normaal gezien kàn ik gewoon niet naar mijn moestuin want ik ben leeg gezogen eer ik daar aan kom. Haha! Maar met een fleece deken had ik nul komma nul last...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:56

Als ik maar 15 zie per paard begin ik te juichen, dan is het een daasloze dag.

Hier zitten er vrolijk 50 per paard en dan zie je er nog een zwerm omheem hangen.

Ook al die dingen die renske noemt zijn helaas waar.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:02

wow is het hier in het noorder dan zeker een stukje minder!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:03

maar dan nog, t zijn stuk voor stuk allemaal irritante wezentjes, en dat is nog maar zacht uit gedrukt Knipoog