Geen schaduw in land, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:23

Is het niet verplicht om te zorgen voor een schuilplaats voor jouw paard?

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:24

Wij hebben op stal helaas ook geen schaduw op het land... Mijn paardje gaat dan ook pas s avonds naar buiten. Gister heeft ze de hele dag buiten gestaan, toen was het hier lekker koel (18 graden)

curly2day

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:27

Wij hebben alleen in ons achterste weiland wat schaduw.
Dus met dat hele hete weer staan ze daar overdag en 's nachts in een van de 3 andere stukken.

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:22

Gelukkig staat mijn paard in een weiland waar schaduw is van bomen

Hij trekt het echt niet als het 30 graden is in de volle zon. Vind ik ook niet gezond

Wanneer er geen schaduw zou zijn, dan is de oplossing op stal zetten op het heetst van de dag

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:26

die van ons komen ook op stal te staan op het heetst van de dag. Geen streepje schaduw op het land! Stal is donker en lekker koel

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:32

Volgens mij is het idd wel gewenst door de dierenbescherming, LCharlotte. Ik heb namelijk vorig jaar of het jaar daarvoor in de krant gelezen dat de DB extra ging controleren of beesten op het land genoeg schaduw hadden. Zo niet, dan kon je wel eens een flinke boete krijgen.
Ik ben van plan om een schuilplaatsje te maken. Dat idee van de schuttingen vind ik niet heel erg goed, want op het heetst van de dag, staat de zon boven aan de hemel en heb je dus nóg geen schaduw van die schuttingen. Ik ga dalijk gewoon een soort hooiruif-idee maken. Je ziet ze wel eens in de wei staan, met zo'n klein schuin afdakje. Een paar palen, platen erop en klaar. Hoeft niks aparts te zijn, maar ze hebben daardoor wel schaduw. En in de winter een klein schuilhokje...
Ik heb idd ook zitten denken om bomen te planten, maar het duurt wel even voor die groot genoeg zijn en daarnaast is het afwachten of ze het overleven op de wei. We kunnen ze daar namelijk maar moeilijk water geven (wat toch écht belangrijk is, wanneer ze net zijn gezet).

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:50

Wij hebben een weiland waar rondom overal bomen staan, dus daar is altijd schaduw.
Maar in een ander weiland is er niet altijd schaduw.
Mijn paard is zwart, dus die heeft het nog warmer.
Als het echt heet is, staat ze 's ochtends vroeg buiten en soms 's avonds dan nog even.

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:57

wij hebben in de wei ook bijna geen schaduw. maar in de stal is het warmer dan in de wei, dus dan liever in de wei. En om een verbrande neus te voorkomen smeer ik gingers neus elke dag in met zonnebrandcreme.

Inge_

Re: Geen schaduw in land, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:46

bij mij is er dus ook geen enkele plek met schaduw te bekennen dus ze staan de hele dag door in de zon maar ik weet niet of dat zo erg is..

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:31

Zelf vind je het toch ook niet fijn om heel de dag in de volle zon te staan met 30 graden? waarom zou je je paard dat dan wel aandoen? Bij ons staan ze in een weiland met bomen en gaan daar toch graag onderstaan met warm weer en als ze in een weiland zonder schaduw lopen gaan ze 's middags op stal en dat vinden ze dan helemaal niet erg.

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:41

ik heb schuilstal maar ga voor winter schuttingen plaatsen en daar dalkje op maken. kunnen ze droog staan als moet en ook zonne bescherming vokgend jaar. ik merk wel dat ze in zomer vaker in de stal staan dan in de winter
Meer last van zon dan van kou dus

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:03

Bij is er ook geen schaduw maar het gaat prima.
Als het echt erg warm is, staan ze overdag op stal.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:55

Wij hebben ook geen schaduw op het land, geen weilanden met bomen er omheen... Mijn pony is wel zo slim om altijd in de schaduw van een ander paard te gaan staan
Een partytent in het land zetten vind ik een beetje eng, een parasol net buiten het weiland heb ik wel eens aan gedacht! Hoewel.. ik denk dat onze pony's hem zelfs in het weiland ook wel laten staan.. ik heb alleen geen grote parasol over!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:40

De meeste losse dingen zullen wel niet blijven staan in een kudde paarden en een schuilstal mag je weer bijna niet plaatsen van gemeentes. Bomen staan er tegenwoordig bijna ook niet meer in weilanden. Eigenlijk hebben de meeste koeien, paarden etc. het maar slecht bij 25 graden en warmer. Als het waait is het wel te doen maar als het windstil is is het eigenlijk best wel sneu voor de dieren. Ik sta in pension en werk full time kan ze dus niet binnen gaan zetten midden op de dag als het warm is. Zou het wel graag willen maar ja.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:42

marsi schreef:
Volgens mij is het idd wel gewenst door de dierenbescherming, LCharlotte. Ik heb namelijk vorig jaar of het jaar daarvoor in de krant gelezen dat de DB extra ging controleren of beesten op het land genoeg schaduw hadden. Zo niet, dan kon je wel eens een flinke boete krijgen.

Daar was ik dus ook van op de hoogte, maar vervolgens hoor je er helemaal niks meer van...

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:29

Is er geen optie om hem snachts buiten te zetten..
En overdag met warm weer binnen..?
Met die van mij doe ik dat ook.
Omdat hij overdag in de paddock en op stal
schaduw heeft, maar op de wei niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 20:33

Schaduw is inderdaad heel belangrijk. Mijn ruin heeft een aantal jaren geleden ooit eens op een stal gestaan waar ze (zonder mijn medeweten) mijn paard opeens op een land zonder schaduw hadden neergezet.

Hij was ook nog eens zwart. Toen ik hem er afhaalde liep hij te kwijlen en stond het schuim op zijn lijf. Zonnesteek!

Kijk dus aub heel goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:58

Tja, wij hebben heel raar de ene keer wel een schaduwplek; dan weer niet. Maar we hebben drie stukken land; één is met de mysterieuze plek (heeft natuurlijk te maken met wolken+tijdstip), de ander heeft bomen; maar door de bomen en sloot ontzettend veel muggen.. & weer de ander heeft open stallen, alleen stom genoeg zoekt mijn paard die niet gauw op, zij is een Fries en dus gitzwart, maar de andere vosjes blijven staan, dus zij ook..
Maar die parasol; geniaal idee! Alleen ben ik bang dat de andere Fries er het één en ander mee gaat uitvreten Haha!

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:03

Miirthe schreef:
Alleen ben ik bang dat de andere Fries er het één en ander mee gaat uitvreten

Daar heb je het vast over mijn lieve paardenbeest.... Tong uitsteken
Ahg; het valt te proberen een parasol Mirth.. Tong uitsteken

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 20:28

Mijn paarden staan snachts in de paddock en overdag kunnen ze in de paddock en in de wei. Ik zit te denken om een grote partytent te kopen en die in de paddock te bevestigen over de schuttingen heen die er staan. of zo'n goedkoop bouwzeil er overheen spannen...
lastig blijft het wel hoor.
ik had graag een schuistal gebwoud maar helaas werkt de gemeente waar mijn landje ligt niet echt mee.....

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:56

Ik vind het zeker belangrijk dat een paard de beschikking over schaduw moet hebben.
Zoals al vaker gezegd staan we zelf ook niet de hele dag in de zon. Natuurlijkerwijs of anders, ze moeten gelegenheid tot schaduw hebben.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:34

Bij ons is helaas ook geen schaduw, tenten ed schiet niet op, bouwen mag niet. Mocht er echt een hittegolf komen gaan ze toch lekker snachts het land op!
Ze kunnen ook onbeperkt drinken, mn paard heeft er nog nooit last van gehad oid Knipoog Daarnaast staat er altijd wel een lekker windje in de polder Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:40

Bij ons in de wei ook geen schaduw, heb wel zitten denken om er een parasol te plaatsen. Maar ben bang dat deze weg zal waaien Bloos

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:15

Mijn paard heeft ook geen schaduw..
Ik zou liever zien dat ze wat schaduw had, maar ze lijkt er niet veel last van te hebben.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:49

tjitseee schreef:
bij mij is er dus ook geen enkele plek met schaduw te bekennen dus ze staan de hele dag door in de zon maar ik weet niet of dat zo erg is..

Een paar jaar terug zijn tijdens zonnig weer 4 paarden dood in het land aangetroffen hier in de buurt omdat ze dag in, dag uit in de hete zon stonden en geen schaduw hadden.
Paarden krijgen zonnesteek net als andere dieren, incl. mensen, en kunnen daar aan sterven.

Lijkt me genoeg aangeven hoe belangrijk schaduw is.
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 01-07-06 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt