Kalkoenen...een must??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie30

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 23:16

Je kan ook als je geen stiftgaten hebt beugeltjes kopen. Ze zijn niet goedkoop en als je er een verliest moet je meerdere nieuwe kopen. De schroefjes zijn wel los te krijgen bij doe-het-zelfzaken. Het is even een slag maar het werkt goed en je kan de stiften daarin draaien. Wel goed vast schroeven. het schroevendraaiertje is ook handig maar bij de ruitersportzaak duurder dan een klein gewoon schroevendraaiertje.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:14

als je ijzers heb wel.

Ik vond toen ik wedstrijden reed:
in de B wil het nog wel zonder,
L1 wil nog net....
en L2 word al minder.

maar hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoe nat/droog het is

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:29

Vorig jaar stond mijn paard voor op ijzers en achter op blote voeten. Bij de wedstrijd op gras had ik voor dus keurig kalkoenen ingedraaid. Helaas waren wij een van de laatste combinaties van de dag en was de ring nogal glad. Waar we pas in de galop achterkwamen. Die was een beetje onstuiming en hoppa daar schoven we onderuit. Gelukkig had ze door de kalkoenen voor nog grip, anders hadden we echt plat op de grond gelegen. Inmiddels staat mijn paard helemaal ijzerloos en start ik alleen nog maar op zand.

denice

Re: Kalkoenen...een must??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:37

ojee,
mijn pony staat rondom op ijzers maar geen kalkoengaten.
toch maar even aan de smit vragen. kan hij die erin boren of moet hij dan helemaal nieuwe ijzers?

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:18

@ Denice: als de ijzers nog goed zijn kan ie ze er vast wel inboren, maar dan moeten ze natuurlijk wel even onder de hoeven vandaan.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:21

denice schreef:
ojee,
mijn pony staat rondom op ijzers maar geen kalkoengaten.
toch maar even aan de smit vragen. kan hij die erin boren of moet hij dan helemaal nieuwe ijzers?

Volgens mij moeten er dan nieuwe ijzers onder, of hij haalt deze eraf, boort er kalkoengaten in en zet ze er weer op.

Die van mij staat voor op ijzer, en heeft op wedstrijd altijd kalkoenen in. Toch een stuk veiliger hoor!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:58

Ik vind van wel, ik heb 18 juni zelf concour op gras en reken maar dat ik die van mij er wel indraai, Bonita gaat al zo snel en dan moet je ook nog van dat gladde gras hebben Ik laat haar binnenkort ook achter beslaan

Michelle_R

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:19

Ik vind ook van wel, vooral op nat gras! Het geeft je ook wel een veiliger gevoel vind ik zelf.. want als er geen kalkoenen onderzitten ben ik er toch altijd een beetje bang voor dat ie uitglijdt en verkeerd terecht komt ofzo..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:00

maar hoe weet je of een wedstrijd op zand is, of op gras?
Ik dacht dat ze buiten altijd op gras waren...

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:05

Ik heb vorige zomer vaak met mijn vzpaard zeer veel gegallopeert op zeer modderige bodem,gras,etc
Hij was enkel voor beslagen maar heeft nog nooit onderuit gegaaan!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:14

Mijn paard is echt een mietje als ie ook maar doorheeft dat ie kan glijden, dus ik heb ze op wedstrijden altijd in! Laatst zag ik een paard in het Z2 lopen, echt heel kort en voorzichtig, zag ik later dat ie geen ijzers onder had. Dan kun je net zo goed niet rijden, want het zag er niet uit en voor het paard is het ook niet fijn...

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 12:57

alette schreef:
Ik draai ook altijd proppen (kalkoenen) in als ik op wedstrijd ga. Ik heb al een aantal keer gezien dat paard en ruiter onderuit gingen omdat ze geen proppen hadden. Nou, ik wil het risico niet lopen..

even offtopic: @ saffier (of iemand anders die het weet): wat voor schroefjes om je propgat af te sluiten? Dat klinkt wel heel handig. Evt. via pm.

Pardon schreef:
@ Saffier: Ik ben ook erg benieuwd naar de schroefjes die de gaten afsluiten. Het schoonmaken is namelijk altijd een rotklus!

Ik heb ze van Harry's horse, zijn metalen schroefjes die je er zo indraait met een schroevendraaier.... Ik heb ze gewoon bij ons bij de ruitersport zaak gehaald.... Je moet ze wel elke dag / om de dag ff los draaien, of Koperdoop in t gat doen voor je ze er in draait, anders gaan ze vast zitten......

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:02

ik vind het niet noodzakelijk. Ik vind hoefijzers ook onnodig.
In het wild lopen ze toch ook niet met ijzers en proppen?

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:09

in het wilde rijden ook geen mensen op hun rug

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:11

Dus moet je nagaan hoe onnatuurlijk we bezig zijn. Als je dan ook nog eens ijzers en proppen der in doet nog erger

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:19

moet je speciaal nieuwe ijzers laten zetten ? want ik heb volgende week wedstrijd op gras maar smid is juist geweest bestaan er dus proppen voor gewone ijzers met klik systeem fzo ?
*mss wel zeer domme vraag *

Dressuurenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:30

Lynnlovesyou er bestaan inderdaad van die dingen alleen zijn ze behoorlijk prijzig en versies je zo ook vrij snel heb ik naar horen zeggen.

Die van mij staat niet op ijzers (ik start L1 bijna L2) en ben ook nog evne niet van plan ze op ijzers te zetten. mijn paard maakt het niet veel uit hoe de ondergrond is en loopt doordat ze jaren alleen op het land heeft gelopen hier ook erg goed op. Mocht ik m1 starten en het geeft me nog geen fijn gevoel dan laat ik ijzers zetten en stiften in draaien.

ik zou als ik ijzers onder heb altijd stiften indraaien want anders ga je lekker glijden is mijn ervaring met mijn vorige paard.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:21

@ joycie17 : weet je waar je die kan krijgen of een site op internet ofzo ?

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:36

Meestal zijn die lose dingen bij de meeste ruitersportzaken wel te koop.....

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:51

joycie17 schreef:
Lynnlovesyou er bestaan inderdaad van die dingen alleen zijn ze behoorlijk prijzig en versies je zo ook vrij snel heb ik naar horen zeggen.

Die van mij staat niet op ijzers (ik start L1 bijna L2) en ben ook nog evne niet van plan ze op ijzers te zetten. mijn paard maakt het niet veel uit hoe de ondergrond is en loopt doordat ze jaren alleen op het land heeft gelopen hier ook erg goed op. Mocht ik m1 starten en het geeft me nog geen fijn gevoel dan laat ik ijzers zetten en stiften in draaien.

ik zou als ik ijzers onder heb altijd stiften indraaien want anders ga je lekker glijden is mijn ervaring met mijn vorige paard.

Helemaal mee eens! Helemaal niet nodig.

Yustin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:38

Doen jullie ze ook in als het gras erg droog is? Ik heb volgend weekend nl wedstrijd op gras......(Yus staat rondom op ijzers)

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:09

Ik doe op gras altijd kalkoenen in...... Maar ik vind ook dat ze met ijzers veel sneller uitglijden....

Yustin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:12

Okey dank je! Ik ga ze vandaag voor het eerst onder draaien. iemand nog nuttige tips??

Hoe zit het eigenlijk met kalkoenen en over asfalt lopen. kan dat een stukje of is dat te gevaarlijk?

Suusiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:11

Als t gras gewoon gemaaid en mooi droog is, vind ik niet dat je kalkoenen nodig hebt hoor

simongek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:45

Ik heb mijn paard altijd op ijzers met gaten in het zomerseizoen.

Heb 1 keer op een wedstrijd gestaan en toen had de smid vergeten gaten te boren.

Heb 1 proef gereden maar paard liep gewoon niet fijn en voelde zich onzeker.

Tweede proef afgemeld en voor mijn dus geen wedstrijden meer zonder kalkoenen in.

Voor de droge periodes gebruik ik kleine kalkoenen en op natte grond een slag groter.

Ik vindt op veel wedstrijden de paarden zonder kalkoenen ook veel korter lopen zoals hierboven ook al stond.