ben ik de enige die paard zonder frutsels op de wei zet!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: ben ik de engiste die paard zonder frutsels op de wei ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:36

Mijn tinker ging ook altijd in dr blote niksie de wei op. Ze heeft lange manen die ook voor haar ogen hangen.
Bij mijn nieuwe paardje ben ik ook van plan om haar niks op of om te doen, of ze moet zo'n kort voorplukje krijgen dat ze echt belaagd wordt.
Ik woon wel vlak bij zee, dus het valt hier erg mee met alle beestjes.

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:38

Everest schreef:
Ik beweer ook niet dat zon solarium niet goed is voor paarden, alleen naja... vroeger werd t bij paarden ook zonder solarium gedaan...
en bij dure sportpaarden enzo... snap ik dat ook wel...
maja bij haflingers...

Wat maakt een duur sportpaard meer dan een haflinger? Het binnenwerk is hetzelfde, dus ze hebben beiden evenveel baat bij een solarium.

Wat een domme opmerking....

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:41

vivanes schreef:
Everest schreef:
Ik beweer ook niet dat zon solarium niet goed is voor paarden, alleen naja... vroeger werd t bij paarden ook zonder solarium gedaan...
en bij dure sportpaarden enzo... snap ik dat ook wel...
maja bij haflingers...

Wat maakt een duur sportpaard meer dan een haflinger? Het binnenwerk is hetzelfde, dus ze hebben beiden evenveel baat bij een solarium.

Wat een domme opmerking....

Tis niet bedoeld alsof dure sportpaarden meer zijn dan haflingers...
Ik zie persoonlijk veel liever n haflinger hoor...

Alleen haflingers zijn (vind ik) echt geen pony's die dingen zoals een solarium nodig hebben...

Dure sportpaarden zijn meestal wat meer verwend, en hebben ook vaak wat meer nodig qua dekens e.d. dus zie ik t eerder voor me dat er n duur sportpaard onder zon ding word gezet dan n haflinger... maja
Laatst bijgewerkt door Everest op 07-05-06 18:50, in het totaal 4 keer bewerkt

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:42

mijn paard staat de hele dag in de wei, alleen s'avonds staat hij op stal,
hij staat altijd in de wei zonder halster, zonder vliegen kan enz. dus hij staat zonder iets in de wei volgens mij vind hij dat ook het lekkerst!!!...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:44

Ik heb mijn paarden ook zonder frutsels in de wei.
Maar vorig jaar een uitzondering gemaakt. Voor het eerst.
Hij kreeg een ontstoken oogje van de vliegen.
Toen heb ik zijn oogje behandeld met zalf (en nooit geweten dat zal zo snel kon werken, want je zag na een dag al niks meer van dat ontstoken oogje.)
Maar om het nog eens te voorkomen, heb ik toen een vliegen frontriempje omgedaan.
En dat hielp goed

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:45

mijn vera is altijd naakt op de wei ook in de winter. alleen ga wel knoflook poeder halen die door het voer kan als vliegenbestrijding. ik doe niks om gewoonweg omdat ik bang ben dat ze het sloopt..

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:50

Dag en nacht helemaal naakt hihi.. geen frutsels oid.. Ik bedoel het zijn paarden!!!! Ze hoeven echt niet beschermd te worden tegen vliegen.. dat was vroeger ook niet zo...
Snap wel dat mensen het leuk vinden om te frutsellen en hun paardje zoveel mogelijk in de watten te leggen maar ipv me tijd daarin te steken rij ik liever nog een paard extra per dag..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:52

liever geen frustels, peesbescherming ofzo heb ik zelfs niet eens..

maar toch staat mijn ap met een vliegendeken op, en waarom?

omdat hij allergisch is voor de prik van die vervelende mugjes... laat ik hem zonder dek staan zoals vorig jaar dan krijgt hij ontstoken huid, enorme jeuk etc...

nou ja...dan maar een vliegendeken op toch?

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:53

Mijn twee verzorgbeesies hebben ook niks om of op als ze op de wei staan.

Tongiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:55

Die van mij heeft ook heel veel last van dazen enz ..
En hij heeft ook alijd een "sliertjesfrontriem" omdat hij
ontstoken ogen krijgt als die vliegen daarop gaan zitten ..

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:57

Mijn fjord heeft alleen een halster om ind e wei
Verder lekker in der blote niksie

maarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:03

mijn pony heeft ook alleen maar een halster om! haha

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:04

Mijn pony's staan het hele jaar 24/7 buiten. Ze hebben altijd 'bloot' gestaan en ik houd ze zo natuurlijk mogelijk. Hier bij huis heb ik dan ook bijna geen last van vliegen of dazen. Momenteel staan ze echter op een grote wei bij het bos en ze worden er letterlijk opgegeten. De ogen waren bijna niet meer te zien door de hoeveelheid vliegen en om ontstekingen te voorkomen staan ze nu dus inderdaad met frutsels. Niet omdat ik mijn pony's zo graag wil pamperen, maar wel omdat ik het beste met ze voor heb en niet op ontstekingen zit te wachten. Ik heb zelfs voor het eerst dekens aangeschaft (vliegendekens) voor het dazenseizoen. Ik doe mijn pony's er straks echt geen plezier mee om ze bloot te laten staan. Ik denk dat er inderdaad een groot verschil zit tussen een bosrijkgebied of een plekje aan zee of in het open land. Alleen een beetje anti-vliegenspray is hier echt niet voldoende...

kadansjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:19

Ik heb trouwens ook geen halster om bij de paardjes... want ze zijn een keer aan het hek blijven hangen toen ze erover heen buigde.. niet echt een succes dus.. bloed etc etc.. dus geen halsters meer.. in de winter staan de paarden die worden gereden wel met deken in het land

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:06

Mijn pony's hebben normaal ook nooit een halster om dezelfde reden. Helaas is mijn oudste merrie panisch voor een vliegenkap en aangezien de hoeveelheid vliegenbeestjes hier enorm, is heeft ze nu een halster om met frutsels. De wei is gelukkig afgezet met prikpaaltjes, dus mocht ze toch met een halster achter een paaltje blijven hangen, dan geeft het paaltje wel mee. Het halster zit trouwens los genoeg om over de oren af te kunnen.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:07

Die van mij staan ook lekker zonder poespas in de wei hoor... Altijd gedaan. .. Vroeger stonden ze ook nie in de wei met al die frutsels.

Roihi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:13

mijn paard gaat ook "bloot" de wei op.
1 keer heb ik zo een vliegenmasker (ze leek net zorro ) opgedaan omdat ze ontstoken ogen had van de vliegen, en ze zo tijdens genezing toch op de wei kon.
voor de rest staat ze dus bloot op de wei.
als het erg is met vliegen en dazen dan spuit ik haar eerst helemaal nat, zet haar kletsnat in de zandpiste zodat ze lekker gaat rollen en dan gaat ze de wei op. die zandlaag beschermt ook goed (zo doen ze het in het wild trouwens ook )

susie_anne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:18

Ze heeft nu alweer 2 ontstoken ogen door de vliegen .. doe dr ook geen kap om maar ze heeft wel een sliertjes frontriem.
Ik vind dit wel een goede reden. Ik ben het wel met je eens dat de paarden tegenwoordig maar worden ingepakt. Maar het is eigen keus van eigenaar.

MMIDV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:22

Everest schreef:
en bij dure sportpaarden enzo... snap ik dat ook wel... maja bij haflingers...

Naja tis niet mijn keuze... sorry

We hebben tegenwoordig zoveel wat ze vroeger niet hadden en daar maken wij ook gretig gebruik van, dus kan dat bij paarden natuurlijk ook wel. (ik noem bijvoorbeeld maar het internet )

En het maakt toch niet uit wat je er onder zet? ik zie daar geen onderscheid in, waarom de een wel en de ander niet??
Een haflinger kan voor iemand ook heel duur zijn, het is maar net hoe je het ziet...

Maar goed, ik zie ze ook liever lekker naakt buiten staan maar soms is het niet anders de middelen zijn er niet voor niets en als ze echt helpen

corina77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:27

Bij ons staan er vier in de wei zonder frutsels. Alleen in de tweede helft van de zomer spuit ik ze allemaal elke dag in tegen de dazen, want die zitten hier echt heel veel. (Vlakbij 't bos).

Wat betreft dat solarium, onze stal is erg koud (hoog met alleen dakpannen). Wij maken zelf een goedkoop en simpel solarium van infrarood warmtelampen die ook wel voor lammetjes enzo gebruikt worden.
Dat is vooral in de winter wel erg lekker, want onze bak ligt op de vlakte en soms is het dan gewoon te koud om fatsoenlijk los en uit te stappen (noordoostenwind), en dan is het in de stal ook nog eens ijskoud. Bovendien heeft onze stijve oudere merrie er waarschijnlijk erg veel baat bij. Ze heeft nog pit genoeg, maar haar lijf wordt zo stijf dat ze vaak maar 'halve' passen maakt i.p.v. dat de achterhoeven in de voorhoeven sporen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:18

Everest schreef:
benangelique schreef:

Dat is geen zonnenbank, maar een solarium! dit is erg goed voor paarden na harde arbeid, zodat de spieren rustig kunnen afkoelen nadat ze extra verwarmt zijn. Jij gaat toch ook onder een hete douche bij spierpijn?

Ik weet wel dat t een solarium is... maar t werkt toch in principe wel als een zonnebank...(alleen ze worden niet bruin... maar de spieren worden verwarmd) ...

en bij dure sportpaarden enzo... snap ik dat ook wel... maja bij haflingers...

Naja tis niet mijn keuze... sorry

Het werkt dus niet als een zonnebank, wat een rare vergelijking. Het zijn rode lampen, dus warmtelampen. Idd is dat heerlijk ontpannen voor paarden, de spieren worden nog even goed verwarmd om stijfheid te voorkomen, maar het is ook gewoon even heerlijk voor die paarden, ze staan er onder te genieten. Als zo een ding er is, waarom dan niet je paardje daar even onder zetten? Is een haflinger minder paard? Mag hij minder genieten dan of zo?? Rare kritiek vind ik dit.

Ik vind zowiezo raar dat mensen paardenrassen gaan vergelijken en de ene boven de ander gaat zetten. Het zijn allemaal dieren en sommige mensenuitvindingen zijn ook voor dieren een genot. Trouwens al eens gezien hoeveel haflingers behoorlijk goed in de basissport meelopen? Maar dat is dan natuurlijk een sporthaflinger, een ander ras toch??

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:22

Ik heb mijn pony een vliegenmasker op, maar dat is alleen maar omdat ze heel erg last heeft van de vliegjes bij haar ogen, en dan krijgt ze last van ontstoken traanbuisjes, en dat willen we niet!

EvaSuzanneJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:24

Ook ik zonder frutsels. Van de week wel een paar dagen vliegenkap opgedaan ivm wondje onder zijn oog, en dat droogde niet zo mooi op met al die vliegen, maar verder moeten ze het toch een beetje zelf opknappen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:27

Bij mij gaat het er niet om hoe het vroeger was, maar om hoe het nu is.
Farouche heeft gewoon een vliegendingetje aan haar halster hangen.
Vliegendeken heeft ze niet, want ze heeft de meeste vliegen alleen om haar ogen.

kinscem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 07:30

Mijn pony staat met niks om in de wei en heeft nergens last van