hoe een zwart paard zwart te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:52

Ik kan alle kleuren op een papier zetten, maar dan betekend dat nog niet dat het klopt. Aan het neusje te zien is je paard heel donkerbruin.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:55

Cassidy schreef:
Ik kan alle kleuren op een papier zetten, maar dan betekend dat nog niet dat het klopt. Aan het neusje te zien is je paard heel donkerbruin.

Inderdaad. Bruin neusje verraadt dat je pony geen echte zwarte is maar hoogstwaarschijnlijk een zwartbruine.

kelcy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 22:42

nou ok dan dan is ze zwart bruin heeft iemand wel tips om me paard dan zwart bruin te houden???

BabbieB

Re: hoe een zwart paard zwart te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 18:25

Even iets rechtzetten: uit eigen ervaring (en die van een hoop anderen) weet ik dat Black-as-Knight dus echt NIET werkt. Wat een afleggerij is dat zeg!

Kost een vermogen, helpt geen moer.

Ook een fabeltje: paprika's of paprikapoeder zou je paard zwart houden. Ook niet waar.

Zweet afspoelen, eventueel een deken of alleen 's nachts naar buiten.

Ik doe alleen het eerste, de rest heb ik er niet voor over. Dan maar een bruine Fries.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 06:47

BBreedveld schreef:
Zweet afspoelen, eventueel een deken of alleen 's nachts naar buiten.

Ik doe alleen het eerste, de rest heb ik er niet voor over. Dan maar een bruine Fries.

Dat is fijn om te horen! Kreeg even de indruk dat er werkelijk mensen zijn die hun paard met dekens opzetten of erger nog binnen houden om de kleur mooi te houden... Je paard is geen auto ofzo...

butengeweun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:29

naja soms worden paarden lelijk bruin en dan is het mooier om ze een deken om te zetten. zelf vindt ik het niet erg. En ze werken tegen vliegen en toevalig zit er ee uv vilter op. Zolang ze het paard maar niet echt op stal gaan houden en bang zijn dat het in de zon komt dan is het toch goed. Ze dragen 's winters ook dekens dus waarom in de zomer niet

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:33

ik vind het echt een beetje vreemd om een paard om de kleur een deken op te houden, poedertjes etc te voeren, in te smeren of op stal te zetten. eerlijk gezegd vind ik het een beetje zielig.....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:45

Met een dekentje op (als het tenminste niet echt nodig is, zoals bij zomerexceem) vind ik niks hoor. Mijn pony is ook zwart in de winter en bruin/zwart in de zomer.

Ik kan een deken opdoen... maar wat heeft dat voor zin? Dan zie je zijn prachtige zwarte kleur ook niet meer door de deken

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:08

Hoe minder dekens hoe beter vind ik. Kan me niet voorstellen dat het lekker zit. 9 van de 10 paarden heeft schuurplekken van de deken dus dat ze er geen last van hebben gaat er bij mij niet in. Ik vind het persoonlijk al erg genoeg dat er s winters deken op gaan, ik zou -alleen om een kleur te behouden - nooit een deken op doen in de zomer, de tijd dat ze lekker bloot door de wei kunnen hollen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:22

Mijn zwarte pony loopt het jaar door rond buiten.

Omdat ik heel erg weinig krachtvoer voer, ben ik met zeewier begonnen voor vitamines en mineralen. Hij is nu nog steeds zwart, terwijl na de eerste zon hij altijd oranje en later bruin, begon te verkleuren.

Zeewier helpt dus echt! Verder spoel ik hem na het werk goed af, met name de zweetplekken.

En dekens worden heel veel gebruikt hoor Ir111! Hier uiteraard niet. Liever een bruine op de wei die kan ravotten ,dan een mooie zwarte die alleen staat met een deken op.

Leuk detail: maandag kwam er een jongetje van een jaar of 3 langs. Hij ging even Black Beauty kijken (mijn pony). Er loopt echter een zwarte Ijs bij ons op de wei en daar wees ik hem op, "kijk maar er loopt nóg een zwart paard"! Nee, ik wil Black Beauty aaien
De ijs is ondertussen al behoorlijk bruin geworden...

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:08

Van top tot teen in UV-deken vind ik een groot gedoe, helemaal omdat ze met z'n 5-en in het land staan waarvan 2 veulens, benieuwd hoe lang die heel zou blijven dan ook... Ze is donkerbruin en in de zomer verkleurt ze wel naar een tint lichter, maar ik maak me daar echt niet druk om hoor!

Luna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:32

mijn paard (fries) staat als het heel warm is en dus zonnig is, met een uv-reflecterende deken op de wei. overdag staat ze buiten en 's nachts staat ze binnen.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:32

Ir111 schreef:
Hoe minder dekens hoe beter vind ik. Ik vind het persoonlijk al erg genoeg dat er s winters deken op gaan.

Waarom leg jij er in de winter dan een dek op??

Mijn paard heeft dus ook een uv werende vliegen deken op 's zomers, maar dat is ook voor de vliegen beten etc... Anders zit ze helemaal onder de bulten, dat lijkt mij ook niet lekker.... En mijn paard heeft nog geen schuurplekken gehad van een dek. Die komt er namelijk dan ook nooit meer op........

justremie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 23:38

een vliegendeken op in de wei en je paard blijft mooi zwart

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:46

ChristaMoor schreef:
Ik heb gewoon twee paarden. 's-zomers een bruine en 's-winters een zwarte . Ik maak me er dus niet druk om.

Maar om zwart zwart te houden:
Deken van oren t/m staart.
's-nachts buiten, overdag op stal
Er schijnt ook een spray in de handel te zijn die ervoor zorgt dat ze niet bruin opkleuren.

Dat van het zeewier wist ik niet.
De mijne is nu ook nog zwart, maar dat komt denk ik omdat we nog weinig zomer hebben gehad....

Succes!!

Zo doe ik het ook hoor. Dan maar een bruine haha.
Verder schijnt zeewier idd te helpen, over het dure supplement Black as Night, deken met UV filter etc. En je hebt speciale shampoos, maar vraag me niet of ze helpen!

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:18

Hebben jullie niet dat jullie paarden na de verharing weer zwart worden?
Ik had van de winter een bruin paard, nu meneer aan het verharen is, wordt hij steeds zwarter.

Ach ja, dan maar een bruin paard, ik heb geen zin om de hele dag met dekens en zooi te gaan slepen.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:28

Ik kan me wel voorstellen dat je een deken opdoet of overdag naar binnen en dan 's nachts buiten om je paard zwart te houden als je naar de keuring moet, zodat je Fries bijvoorbeeld mooi zwart voor de dag komt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:13

Ik heb ook een Fries voor de keuringen. Die kreeg destijds als 'bruintje' ook een tweede premie en dat had iig niets te maken met de kleur.

En mijn paard wordt ook weer zwart na de verharing, maar dat duurt niet lang meer denk ik

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 07:17

saffier schreef:
Ir111 schreef:
Hoe minder dekens hoe beter vind ik. Ik vind het persoonlijk al erg genoeg dat er s winters deken op gaan.

Waarom leg jij er in de winter dan een dek op??

Mijn paard heeft dus ook een uv werende vliegen deken op 's zomers, maar dat is ook voor de vliegen beten etc... Anders zit ze helemaal onder de bulten, dat lijkt mij ook niet lekker.... En mijn paard heeft nog geen schuurplekken gehad van een dek. Die komt er namelijk dan ook nooit meer op........

Euh, wie zegt dat ik een deken op leg in de winter?

Ik schrijf dat ik het sneu vind om een deken op te leggen alleen om een kleur te behouden. Als je paard helemaal lek gestoken wordt kan ik me er zeker wel iets bij voorstellen. Maar daar gaat dit topic toch niet over (over dekens tegen insecten op leggen)? Eerlijk toegeven, het gaat ook niet over of je het wel of niet ok vindt om een deken op doet om de kleur te behouden, dus ik ga lekker of-topic...

JaSpJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:17

niet in de zon laten staan.

_Tanja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:42

Mijn vz-friesje is in de winter zwart en in de zomer bruin.

we gaan niet moeilijk doen om haar zo zwart mogelijk te houden. Enigste wat ik doe is het zweet eraf spoelen met water, maar als het kan staat ze gewoon dag en nacht lekker buiten.
Als je in mn profiel kijkt kun je ook zien dat ze bruin is. En nu heb ik er ook foto's bij staan toen ze net haar veulen had, en daar is ze gewoon zwart

Als er veel insecten zijn krijgt ze een vliegendeken op, maar geen speciale met uv filter ofzo

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:59

ik zou gewoon een witte vliegen deken op leggen is fijn voor hem heeft hij ook niet zo'n last van de zon (kunnen ze ook geen zonne steek krijgen)
en het witte revlecteerd ook wat dus word de deken ook niet warm dus iets van een airco voor je paard
het zal ook niet alle zonlicht tegen houden maar dat licht er alleen maar aan hoever wil je gaan en wat wil jij je paard aan doen voor je eigen plezier

mijn grijze verkleurd ook wat zomers ook de manen (teminste het zwarte stuk er in) maar dat kleurd ook gewoon weer terug.

persoonlijk om je paard z'omers overdag binnen te houden gaat mij te ver een dier heeft ook zonlicht nodig om gezond te blijven (vitamientjes voor de vacht enzo)

sucses

simbake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:15

ik heb ook een zwarte WELSH maar dekens :S
waarom zou je elke keer een deken oppdoen alleen voor de kleur? dat is onzin.. wat wel waar is show paarden gaan maar heel even naar buiten maar nooit dag en nacht dus die hebben een mooiere kleur dat is waar... maar als je pony buitenstaat (net al de mijne dag en nacht winter en zomer) waarom dan altijd een deken? alleen voor de kleur? vind ik jammer..

amazingstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:51

ik heb ook wel eens een zwart paard op stal gehad en die deden ze een zomerdeken op.

gr. amazingstar

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:44

het maakt mij niet uit dat hij bruin wordt in de zomer, is weer is wat anders toch