paard afspuiten na warm weer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:50

Afspuiten met koud water (enge verhalen over gehoord maar het gaat met mijn paard al jaren goed, dus ze heeft pech ), daarna even in de bak laten rollen en dan op stal met een laag vliegenspray nog over de stoflaag. Geeft op een manege leuke reacties, denk aan 'mag ik je paard poetsen' en 'je mishandelt hem'

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:00

Wat voor enge verhalen heb je daar over gehoord dan?
Ik doe altijd met lauw water dus heb er ook niet over nagedacht..

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:02

Spieren die eraan gaan, met als gevolg hartaanvallen enzo, ik weet dat het op bokt was maar het hoe en waarom weet ik niet meer.. zal wel iets met verkrampingen te maken hebben, ik geloof vooral bij oude paarden?
Maargoed zoals ik al zei, bij mij gaat het altijd goed dus

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:05

Ik zou als ik het met koud water zou moeten doen stel dat het warme het niet doet.
Wel voorzichtig eerst de benen doen en dan zo langzaam iets hoger op..
Ik denk dat dat minder risosco is dan als je meteen hup de slang erop gooit..

Maar goed ik weet het niet, ik doe het toch met een temparatuur van 20 graden in de zomer en 30 graden als het koud is..

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:17

Van beneden naar boven doe ik idd ook altijd, het zou best kunnen dat de paarden waar dat andere topic over ging gewoon een emmer water over zich heen gegooid krijgen, in dat geval was die hartaanval misschien gewoon van schrik

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:21

Ik spuit altijd met lauw water af, heerlijk vindt mijn paard het na het rijden.

Tivara

Re: paard afspuiten na warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 20:23

Gewoon eerst de benen even afspoelen, en dan helemaal, zweetmes erover en klaar

Chubby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 08:19

Yessy schreef:
Spieren die eraan gaan, met als gevolg hartaanvallen enzo, ik weet dat het op bokt was maar het hoe en waarom weet ik niet meer.. zal wel iets met verkrampingen te maken hebben, ik geloof vooral bij oude paarden?
Maargoed zoals ik al zei, bij mij gaat het altijd goed dus

Het gaat natuurlijk ook maar 1x fout he, zoiets

Mijn bolle gaat ook onder de (koude) douche na het rijden in dit warme weer. Het stof van de dag en zweet van het rijden eraf spoelen. Daarna zweetmes erover en lekker op stal met een pluk hooi.

Joyce_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 09:11

gewoon afspuiten, beginnen met beentjes en dan het hele lichaam.

dan lekker op de wei of wandelen of soms nog wel gewoon zo op de wei

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 13:26

ik spuit sam, zeker me de temperaturen van afgelopen week helemaal af. en laat der dan (zonder haar met het zweetmes wat te drogen) in het zand rollen. Hier geniet ze vollop van en ik dus ook.... Dit beschermt haar meteen tegen de rest van de insecten etc. Ze staat 24/7 buiten dus droog is ze in een hand om draai...

Sabine_Jane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:51

Als het lekker weer is dan spuiten wij ook af na het rijden

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:15

Beentjes en hals afspuiten
En soms ook nog de rest, dan even in stal laten eten en gewoon het land op als het warm is

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:36

Kiieek schreef:
Gewoon eerst de benen even afspoelen, en dan helemaal, zweetmes erover en klaar

Ja zo doe ik het ook
en ik het warm heb neem ik mezelf ook gelijk even mee
(behalve dan met dat zweetmes)

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:56

Ik spuit mijn paard af na het werk, ook in de winter (alleen niet met vrieskou). In de winter alleen met warm water, daarna wollen deken op en in de box laten opdrogen, daarna winterdekens op. In de zomer kan het ook als met lauw of koud water als het warme water op is. Restanten van transpiratie trekken vliegen aan, en veroorzaken jeuk. Als je paard in de zomer in de zon loopt, kunnen zoutresten van de transpiratie ook ervoor zorgen dat de kleur van de vacht verbleekt...

co2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:09

Ik spuit haar af en dan laat ik haar direct rollen in het zand.
Anders komen er tig vliegen en andere beesten op af en met zo'n modderlaagje is ze lekker vliegvrij

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:19

Ik spons em af

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 17:23

Ik spuit zowiezo altijd (wat voor weer) de benen af. Met dit warme zomerweer, dan spuit ik hem ook vaak helemaal af...vind die heerlijk!

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 18:36

Als het warm is spuit ik Prisca elke keer na het rijden helemaal af. Om dezelfde rede die al genoemd is, ze is dan al haar zweet in een keer kwijt. Verder vindt ze het ook wel lekker als afkoeling.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:23

vanaf de 17 graden spuit ik hem af met water na het rijden

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:02

Ik spuit m'n verzorgpony's met warm weer altijd af onder de lauw/warme douche heeeeeerlijk vinden ze het

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:04

Ik spoel haar gewoon af met lauw water, En zet haar dan ff op stal(het waait hier vaak hard) en dan zet ik haar met zomer dekentje op land.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 13:40

Ik wil het met mijn nieuwe paard ook lekker doen. Tuinslang er overheen (heb geen lauw water voor die dingen, dus gewoon huppa, eerst beentjes dan de rest). Wel van tevoren eventjes eerst goed af laten koelen, koud water op warm lijf is volgens mij niet echt goed...

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:24

Gewoon lekker onder de tuinslang afspuiten met dat warme weer. Lekker het zweet eraf wassen en vindt je het nu te dieronvriendelijk dan was je toch gewoon met een spons de zweetplekken weer schoon. Probleem opgelost en dan daarna je paard heerlijk in het zand laten rollen. Is goed tegen de vliegen en goed voor zijn huid. Paarden in het wild worden ook niet gepoetst. Houd de paarden zo natuurlijk mogelijk. Ook al is dit erg moeilijk in deze tijd en maatschappij

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:38

Als het warm is (en zowieso na het rijden als ze zweet) spuit ik haar helemaal af, dan gaat ze op stal drogen, meestal is ze dan binnen kwartiertje half uurtje droog en dan eventueel land op of ze blijven gewoon op stal.

swinters worden ze af en toe ook afgespoten als ze echt gezweet hebben, maar dan met beetje warm water.

Faux

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:14

love_plaisir schreef:
Ik spuit meestal gewoon der benen af maar als het echt warm is spuit ik dr helemaal af en daarna zweetmesje eroverheen en dan gaat ze lkkr naar de wei, bak of stal.

Juist dat zweetmesje kun je thuislaten.

Je kunt beter het water laten verdampen en dan later nog eens spoelen. Heb je daar geen tijd voor, kun je hem heerlijk nat in de wei in het zonnetje zetten.

Ik spuit mijn paard op warme dagen heerlijk van top tot teen af. En dan lekker de wei in en inderdaad een heerlijke "scrub-beurt" voor zijn vacht als hij in het zand gaat rollen. Dan is hij ineens grijs/bruinig ipv warm donkerbruin.