Wat gebruiken jullie tegen zomerexceem(inwendig)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kkkaren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:08

D-Itch poeder (van de Paardendrogist) is het enige wat bij mijn paard helpt. Ik gebruik het nou sinds 2 jaar en ik ben er erg tevreden over.

Daarnaast heeft hij een eczeemdeken op (van Bucas), was ik hem regelmatig en smeer ik hem in met BioHuidolie.

Ik heb deze winter de winterdeken afgelaten omdat ik het idee had dat de huid dan beter kan ademen. Daarnaast loopt hij al de hele zomer met een deken...

Voordat ik ermee begon, heb ik de manen uit pure wanhoop maar helemaal afgeschoren, inmiddels moet ik al weer een vlechtje maken voordat ik ga rijden, omdat de haren anders onder het zadel komen. Zijn staart is weer aan het groeien en zijn voorpluk komt bijna tot aan zijn neusgaten. Het gaat de goede kant op !

Lise81

Re: Wat gebruiken jullie tegen zomerexceem(inwendig)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 01:00

Blijkbaar oude link, dit stond er in..
Dit complex helpt om het lichaam van binnenuit te reinigen. Daardoor wordt het natuurlijke afweersysteem bevorderd en slaan overige geneesmiddelen eerder aan.

Van Ribes nigrum is het bekend dat de toppen van deze plant het afweer systeem kunnen versterken en is daarom, vooral bij chronische ontstekingen een zeer geschikt middel.
Deze tinctuur is op kruiden basis, Deze druppels kunnen eenvoudig worden toegediend door het vereiste aantal druppels op een stukje brood te geven.

Gebruik tijdens dracht en lactatieperiode in overleg met arts of therapeut.

Daarom de zwarte bes...maar verder geen info wat nou de werkzame stoffen zijn.

Even gegoogled op Novabogom, las ik een verhaal dat het wel uitmaakt wat je paard verder nog eet.

En in spuiten van de DA zitten corticosterioïden. Een beetje is niet erg. Maar op de lange duur kan het voor problemen zorgen. Ik vind het geen oplossing. (Heb er een discussie over gehad met mijn DA ivm een kat met huidproblemen )

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 15:31

Dat van die cortico vermoedde ik al. Zelf ben ik daar ook niet zo voor, zelfs niet op korte termijn. Hoewel ik vorig jaar toch maar een cortico smeerseltje van de DA heb gebruikt omdat ik het niet meer wist.

Wat het versterken van het afweersysteem betreft; een allergie wordt meestal veroorzaakt door een te heftige reactie van het afweer systeem. Staat dit dan niet haaks tegenover de bedoeling om het exceem te onderdrukken? Straks wordt het erger? Dat laatste had ik trouwens ook gelezen bij een aantal opmerkingen over Novabogom. Dat het voer aangepast moet worden lijkt me trouwens vanzelf sprekend bij een voedselallergie... (volgens mij is dat synoniem aan zomerexceem.)

Knoflook en paardebloem zou ontstekingsremmend moeten zijn en bloedzuiverend. Guldenroede moet de lever en de nieren helpen om gifstoffen te verwijderen en wilgenbast is een asperientje tegen de pijn/jeuk. Toch werkt dit niet goed bij mijn paardje. Daarom ben ik nog al argwanend over het zoveelste middeltje. (De tegen argumenten zijn niet persoonlijk bedoeld dus...)

Zijn er mensen die ervaring hebben met bloedonderzoek?

Ik zit daar nu over na te denken, maar ik weet niet precies wat een DA met zo'n onderzoek doet. Als er alleen naar het percentage witte bloedcellen gekeken wordt heeft het weinig zin. Dan kan ik de uitkomst zo ook wel zeggen.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:19

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:20

Hmmmm,
Dit alles lijkt me ook niet echt overtuigend en de methode van meneer Taal is daarbij een aanslag op de gemiddelde knip.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:49

Vind ik ook...ik hou me voorlopig bij de boett-deken, maar als er nog meer ervaringen met D-Itch poeder hoor ik het graag.

MelodyT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 09:59

Ik gebruik nu momenteel uitwendig Fenonolf.Maar als ik dat 1 dag niet gebruik begint ze weer.

En ik ga nu inwendig kruidenvloeistof proberen van okozon.Ben benieuwd of het werkt iemand ervaring met die kruidenvloeistof??

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:45

Ik heb vorig jaar culico druppels met allergitem gegeven en dit werkte best goed, vond ik zelf.

Dit jaar gebruik ik niks, behalve smeren.
Misschien een deken, mocht het erg worden.

Maar tot nu toe heeft mijn paard het maar heel lichtjes en pas in augustus/september.

Zijn manen en staart worden ochtend en avond ingesmeerd met "vlieg op gel" van de paardendrogist.

En straks in augustus wanneer alles begint was ik zijn staartwortel 1 keer in de 2 dagen.
Mijn paard schuurt alleen de staart nl..

fayetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:58

als een paard schuurt is het meestal om jeuk en die jeuk word meestal veroorzaakt door droge huid, elk vettig ding van sla- olie tot babyolie helpt zoals ze zeggen babyolie is voor alles goed wel ken een paardje dat zen volledige kam afschuurde dat de wonden open stonden en dan ze er niet op konden rijden omdat het zelf over zen schoft heen was geschuurt, wel heel de winter en zomer hebben ze babyolie gesmeert, en deze heeft langzaam aan terug een mooie dikke kam gekregen hij had veel minder jeuk en schuurde bijna niet meer nu je moet het best wel elke dag doen maar volgens mij is dat het beste voor je paard
[img]http://groups.msn.com/paardjeuhs/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=63
hier was begin zomer toen was het al een beetje aan het teruggroeien en de wondjes gingen dicht
andere fotos heb ik niet meer het paardje is doorverkocht ook.. mis hem wel super pony o mee te crosse sprong over alles
groetjes

Winnylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:02

Nou die pasta die ik gebruik voor mijn pony is toch niet heel erg aan te raden, want ze heeft toch flink wat schuurplekken op haar hoofd tot bloeden aan toe. Ze heeft nu wel een halsdeken maar haar hoofdje is het ergste, ziet er zo zielig uit maar de eigenaar wacht al heel lang met het kopen van een deken en niet alleen daarmee...

robincera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:11

mijn pony had het echt super erg... tot aan bloedens toe! ze had geen manen meer over!

Totdat ik anti klit ging gebruiken voor de glans, de dag erna had ze niet geschuurd. Ik bleef het gebruiken en ze heeft dit voorjaar nog geen 1 keer geschuurd!
Ik gebruik verzachtende anti klit spray. Blijkbaar verzacht het ook de jeuk