Hooien dit seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:20

Nee geen schimmel. Wel prima voer. Maar idd troep, stengels, onkruid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:48

Hier is begin mei op sommige percelen wel gemaaid, op de zandgrond waar geen beheersmaatregelen op zitten kon er gemaaid worden.
Maar de percelen zonder beheersmaatregelen op de klei konden toen nog niet.

Maar verder zie ik het vooralsnog hier op het land nog niet heel somber in.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:05

Ik hooide altijd pas eind juni, rondom de langste dag bij een dag of 6 droog weer. Altijd prachtig hooi, alleen bij een heel droog voorjaar was het wat minder in volume. Voordeel was dat door het schudden de weide zichzelf doorzaaide. Het was altijd prachtig touwtjeshooi, waar ze het heel goed op deden.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:21

Regio Kempen hier.
Wij hebben vandaag al het gras af gedaan om te hooien. We hebben wel geluk met grond die iets hoger gelegen is.

Een ander stuk grond van ons is wel echt moeras nu en voordat we dat kunnen afrijden moet het zeker een maand droog zijn. Dat stuk grond is voor dit jaar hoogst waarschijnlijk verloren tenzij we nu een maand geen regen hebben

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:29

Hier ligt het ook voor een deel plat. Alles gaat er morgen af, maar hier gaat het allemaal wel in de plastic balen. Maar ik weet dat er wel mensen zijn hier, die de aankomende week hooi willen maken.

Mijn vader en broertje zijn idd ook nog een van de enige die een ouderwetse balenpers hebben. De meeste loonwerkers hebben er geen een meer, omdat iedereen idd de plastic voordroog balen willen tegenwoordig.

Ir111Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:35

Ik zie wel hoe het loopt. Nu is het nog veel te nat om te hooien. We zien de loonwerker vanzelf verschijnen.

Ik heb het idee dat er ieder jaar wel een reden is om het hooi duurder te maken. Dus ook dat zie ik vanzelf wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 08:57

Laten we hopen er spoedig een droge periode gaat komen. Zou voor alles en iedereen fijn zijn

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 09:51

Wij moeten ook nog maaien... (Noord Groningen)
Hopen op volgende week ergens.
Wij maken er ook kleine pakjes van, dus zou mooi zijn als het dan een paar dagen droog wil zijn, en wat warmte en wind _/-\o_
Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:30

Hier ook met smart te wachten, helaas geven de voorspelling weer regen aan. Nu komende dagen wel droog maar kwa temperatuur kan dat geen hooi worden. maandag weer regen de hele week :(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:45

Nou het maaien gaat nog niet erg soepel. Gister mocht ik op pad voor de nieuwe Vsnaar voor de frontmaaier. En nu zit ik te wachte tot de koppeling van de achtermaaimachine gerepareerd is. Klusjes voir de boerin haha. Manlief is aan het schudden, en de loonwerker is verder aan het maaien.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 11:55

dierenfan schreef:
Wij hooien nog wel echt ouderwets kleine pakjes
[ [url=m/FD8LEn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier is van ons eigen perceel eerste snede gewikkeld en dat als kuil. Daar groeit al fijne 2de snede op voor dadelijk kleine pakjes hooi. We hebben ook elders een lap en hopelijk blijft het echt droog nu. Dan volgende week maaien en gezien het niet al te warme weer verwachten we week lang 1x daags schudden en dan pak in.

Wij hooien ook ouderwets kleine baaltjes, maar op een iets modernere manier ;) . Vriend is akkerbouwer en heeft een oude balenpers, schudder en harkje om het op ril te kunnen gooien overgenomen.
Omdat we het in baaltjes willen hebben wachten we wel op een 5 of droog weer. Liefst een week. Temperatuur is ook nog niet zo hoog.

Vorig jaar hadden het hooien te lang uitgesteld (steeds te druk met werk op de boerderij) waardoor er laat was gemaaid en toen de boel bijna droog was er weer regen kwam. We hebben toen heel snel een loonwerker geregeld die de boel in verpakte balen heeft geperst. Voorraad genoeg, maar het voert met 2 paarden niet zo makkelijk als kleine onverpakte baaltjes.
Dit jaar houden we dus de weerapps bij zodat we kunnen maaien zodra er lang genoeg droog weer voorspelt wordt.
Stukken waar we maaien is gelukkig wel droge grond, dus daar komt vriend met zijn trekker overheen.
En met vastzitten hebben dit voorjaar al genoeg ervaring opgedaan :+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 13:01

Wij doen het normaal ook moderner hoor. Alles van ons zelf aanwezig zowel modern als ouderwets haha. Het kuil daar komt uiteindelijk loonwerker voor om te persen en wikkelen maar kleine balen pers enz hebben we allemaal zelf gelukkig. Hier in omgeving liggen aantal percelen al 5, 6 of 7 dagen af inmiddels. Die hebben dus afgelopen weekend en gisteren nacht nog paar mm (5 a 10) eroverheen gehad ook. Als je moet snap ik wel dat je op een gegeven moment risico neemt. Wij hebben gelukkig nog ruim 100 kleine balen op voorraad van afgelopen jaar. Er gaat winterdag 1 baal per dag op dus wij zitten niet enorm in de stress. Desnoods maar 1x hooien en dan hebben we nog steeds een leuke buffer over. Plus 8 grootste maat balen kuil die we al hebben.
Toch is het niet fijn uiteraard want liever veel teveel en deel verkopen dan dit hopen op juist weer om ooit te kunnen hooien.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 21:40

Wij kunnen de te hooien percelen die bij huis liggen in ieder geval nog niet. Mijn man reed begin van de week met de trekker en watertank over de buitenrand en daar golfde het gras gewoon voor de banden uit. Het binnenste gedeelte van dat land is afgelopen jaar geploegd en gezaaid dus dat is gewoon vragen om dikke sporen en slecht hooi. Van het weekend maar eens kijken op ons land 10km verderop of dat al iets beter droogt.
We moeten toch wel zo'n 30 a 40ha hooien willen we genoeg hooi hebben voor alle dieren in de winter.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:01

Wij hebben afgelopen zaterdag gemaaid en komende zaterdag word het in plastic verpakt. Wei is gelukkig absoluut niet nat, we hebben veel geluk met de bodem waar we op zitten.
Afbeelding

Normaal hooien we niet zelf, maar er stond zo veel gras nu dat het zonde was er zo ponies op te zetten. En het weer was net gunstig hier (Limburg)

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:30

Hier ook nog steeds wachten...

Wij zitten op zware grond en degene die het toch al geprobeerd hebben reden diepe sporen in het land en kunnen de balen er amper af halen.

Het gras schiet wel echt de hoogte in! Ik heb wegens gebrek aan graasweides de paarden er op gelaten met strook begrazing tegen het plat lopen.

Alleen had mijn trekpaard daar een ander gedacht over en vond ik haar vandaag zo :')

Afbeelding

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:35

jazzejam schreef:
Hier ook met smart te wachten, helaas geven de voorspelling weer regen aan. Nu komende dagen wel droog maar kwa temperatuur kan dat geen hooi worden. maandag weer regen de hele week :(

Hier net zo...
En dan komt die voorspelde regen steeds niet :Y)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:51

Ik heb even gekeken, vorig jaar hebben wij 12 juni de pakjes binnen gehaald, nu staat het ongeveer wel even hoog denk ik. we hebben toen mooi droog hooi binnengehaald, wel heel veel structuur. Eigenlijk is het er wel aan toe, maar het wordt nog niet zo warm dat je mooi hooi van het land kan halen ben ik bang, en ik wil eigenlijk geen voordroog, maar als het niet anders wil zit er niks anders op vrees ik

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:12

Ik zit ook met smart te wachten om te gaan maaien. Het is gewoon te koud hier en elke dag wel een buitje. Laat het mooie weer maar komen! Voor nu staat hier de komende 2 weken helaas nog regen voorspeld -O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:09

Gisteren moest ik weg en reed ik langs diverse percelen die vers afgereden waren. Ik hoop voor hun allemaal dat de regen weg blijft. Ik ben blij dat het bij ons nog staat! Ik woon nog in gebied waar op zondag zeldzaam gewerkt wordt en voor voordroog gaat gisteren af rijden en morgen pak in ook niets worden. Doen ze eigenlijk enkel voor koeien zo kort drogen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:14

Bij ons ligt er nu 20 ha gras af. Hopen dat de regen wegblijft dus. Dit wordt morgen gehakseld voor in de kuil. We gaan nu nog niet hooien, het weer is te onbestendig nog.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:19

Hier zijn ze sinds gisteravond ook druk met maaien. Blijft enkel dit weekend droog hier. Maandag en dinsdag weer regen.
Niks geen paarden hooi dus.
Vooruitzichten zijn verder ook wisselvallig helaas

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:39

Wij hadden net rond 12uur echt een meeeega dikke bui. Echt niet normaal.
Dat hooien wordt nog ff nix. Beetje meer zomer zou wel leuk zijn ongeveer nu.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:06

Wij hebben dinsdagavond gemaaid, diezelfde avond nog een buitje erover heen gehad. Daarna steeds droog geweest gelukkig. Morgen balen, wordt wel voordroog. Maar deel zou in gewone baaltjes kunnen. Als het droog blijft tenminste, voorspelling zegt van wel. Het is echt snel gedroogd, viel me heel erg mee. Stond een lekker windje en toch nog best aardig zon gehad.

Het gras stond (bij mij) schouderhoog en deel ging plat, dus we wilden de gok niet nemen om nog langer te wachten met maaien. Nu hebben wij wel het voordeel dat we op vrij hoge zandgrond zitten, dus land is mooi droog waardoor de machines er makkelijk op kunnen en de ondergrond is dus ook droog.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:32

Wij willen ook nog hooien.
Maar het weer dit jaar is echt extreem, zo nat hebben we ht nog nooit gehad..
Gelukkig de koeien weides al 1x gemaaid met mooi droog weer.
De paarden weide moet dus gehooid worden er staat gelukkig geen mega pak nog op, maar het word wel tijd voor wat droger stabieler weer.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 23:54

Hier rondom het dorp is inmiddels bijna alles gemaaid en opgehaald, maar om in te kuilen, niet voor paarden hooi, maar de machines zijn gewoon op het land.