Mocht iemand er over beginnen kan je ze verwijzen naar het dressuurreglement Artikel 117 punt 9

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nienke_20 schreef:Het is/word nu weer wat warmer en merkte laatst al dat ik echt veel zweet. Ik draag vaak ook nog een bodyprotector en dat maakt het ook niet veel beter. Maar ook zonder zweet ik me ook kapot. Ik had zaterdag een roze polo aan maar dan heb ik aan het einde van de rit gewoon een hele natte rug en onder me borsten z’n vieze natte streep…
Na het rijden droogt het ook niet echt snel omdat ik dan op stal nog wat dingen ga doen en ik me dan kapot blijf zweten..
Tuurlijk is het normaal dat je zweet maar is wel een vervelend beeld.
Iemand tips?
Apple schreef:Regenjas toegestaan? Dat wist ik niet![]()
Dan is het lonend om op zoek te gaan naar een redelijk nette regenjas voor in het zomerseizoen![]()
(sorry, volkomen offtopic).
Enzo_Ollie schreef:Apple schreef:Regenjas toegestaan? Dat wist ik niet![]()
Dan is het lonend om op zoek te gaan naar een redelijk nette regenjas voor in het zomerseizoen![]()
(sorry, volkomen offtopic).
regenjas moet wel doorzichtig zijn! Tenminste, dat heb ik ooit gehoord/gelezen maar het mag zeker wel
(sorry, offtopic antwoord)
Discipline reglement Dressuur KNHS art. 117 schreef:10. Bij slecht weer is het dragen van een regenjas, regenkleding, speciale regenbroek of een windjack toegestaan.
Pabi schreef:Je hebt er natuurlijk niet zoveel aan, maar ik heb door het rijden het wel leren accepteren dat ik er na het sporten/rijden er vaak uitzie of ik heb gezwommenInderdaad shirt snel wisselen was ook mijn oplossing.
Weet dat het iets genietisch is en je er inderdaad niet veel aan kan doen.
Ik vind het fijn om een cool-dry shirt (zoals Futurum ondershirt) onder een dun (synthetisch/sport) t-shirt te dragen als ik even wat minder opvallend wil zweten. Gaat ook prima onder een wedstrijdblouse.
Nienke_20 schreef:Pabi schreef:Je hebt er natuurlijk niet zoveel aan, maar ik heb door het rijden het wel leren accepteren dat ik er na het sporten/rijden er vaak uitzie of ik heb gezwommenInderdaad shirt snel wisselen was ook mijn oplossing.
Ik vind het fijn om een cool-dry shirt (zoals Futurum ondershirt) onder een dun (synthetisch/sport) t-shirt te dragen als ik even wat minder opvallend wil zweten. Gaat ook prima onder een wedstrijdblouse.
Denk dat nog een laag onder me shirt wel heul warm word… maar misschien accepteren dat een me shirt zeik nat word. Wat doe je dan met dat natte shirt als je nog op stal bent?
Nienke_20 schreef:Zoals ik eerder ook al zij, goede ondershirts voegen vrijwel geen warmte toe. Maar ze helpen wel het zweet op te vangen en af te voeren. Met als extra pro dat je bovenkleding vaak ook beter om je lichaam valt. Er is een reden dat tot een paar decades geleden iedereen het droeg.Pabi schreef:Denk dat nog een laag onder me shirt wel heul warm word… maar misschien accepteren dat een me shirt zeik nat word. Wat doe je dan met dat natte shirt als je nog op stal bent?Je hebt er natuurlijk niet zoveel aan, maar ik heb door het rijden het wel leren accepteren dat ik er na het sporten/rijden er vaak uitzie of ik heb gezwommenInderdaad shirt snel wisselen was ook mijn oplossing.
Nienke_20 schreef:
Pabi schreef:Wellicht was ik niet duidelijk genieg. Ging ook niet enkel om gewaden. Als je in bijv. Azië kijkt zie je ook veel andere kleding uit allerlij categorieën. Shirts, broeken, rokken, jurken, jassen. Alles eigenlijk. Maar vrijwel altijd met laagjes, en in efficiente vormen en stoffen. Laagjes niet enkel omdat dat lucht vasthoud die als isolatie kan werken (om kou of warmte buiten te houden, en lichaamswarmte binnen, dat is namelijk het tegenovergesteld van wat je nu zoekt) maar ook omdat dat zweet kan opvangen en afvoeren zodat je comfortabeler blijft en het niet in je goede bovenkleren trekt. En dat is wat je wel wil, en wat een goed ondershirt doet (met minimale lucht ruimte en lichte, ademende stoffen zodat het niet warm wordt).Verder doelt Cambionn denk ik op de gewaden die in warme landen gedragen worden. Die vergroten eigenlijk het verkoelend effect door enerzijds de zon instraling op te vangen / reflecteren en anderzijds je krijgt dat lucht zich om je lijf beweegt, dat verkoelt en is ook het idee van zo'n ondershirt: dat lucht meer circuleert.
Nienke_20 schreef:Lange mouwen werkt enkel met de juiste stoffen en pasform. Dat heb ik in sportkleding niet veel gezien, als ooit. En tenzij het probleem vanuit je armen komt gaat dat je ook niet helpen. Het ging om het dragen van een goed ondershirt. Wat al door 3 of 4 (ofzo) verschillende mensen is aangeraden maar je steeds lijkt weg te wuifen als waarschijnlijk te warm/geen oplossing of niet verder op in gaat.Ik zal het gaan proberen een lange mauwen shirt, nog tips voor bh’s? Heb een sport bh maar ook die is gewoon nat na het rijden. Die wissel je ook iets minder snel zegmaar..