Zweten tijdens/na het rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrietje

Re: Zweten tijdens/na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:15

Tijdens het outdoor seizoen is het inderdaad toegestaan om in zomertenue te starten, de rijjas mag dus uit, eventueel mag je wel een bodywarmer of gilet aan. Net zoals dat bij slecht weer het dragen van een regenjas etc is toegestaan, maar dat weet ook niemand volgens mij :+ In de reglementen staat niks over dat het op een kampioenschap wel verplicht is. Wellicht dat ze dit dan bij de wedstrijd zelf vermelden. Het hoeft trouwens niet eens 25+ graden te zijn voordat de jas uitmag, dit mag gewoon het gehele outdoorseizoen :D
Mocht iemand er over beginnen kan je ze verwijzen naar het dressuurreglement Artikel 117 punt 9 :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:44

Regenjas toegestaan? Dat wist ik niet :-)

Dan is het lonend om op zoek te gaan naar een redelijk nette regenjas voor in het zomerseizoen :-)

(sorry, volkomen offtopic).

RoyaSira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:54

Nienke_20 schreef:
Het is/word nu weer wat warmer en merkte laatst al dat ik echt veel zweet. Ik draag vaak ook nog een bodyprotector en dat maakt het ook niet veel beter. Maar ook zonder zweet ik me ook kapot. Ik had zaterdag een roze polo aan maar dan heb ik aan het einde van de rit gewoon een hele natte rug en onder me borsten z’n vieze natte streep…

Na het rijden droogt het ook niet echt snel omdat ik dan op stal nog wat dingen ga doen en ik me dan kapot blijf zweten..

Tuurlijk is het normaal dat je zweet maar is wel een vervelend beeld.

Iemand tips?

Kijk eens bij deze polos: https://applique-amsterdam.com/products ... anja-white
Super fijn stofje en je ziet geen zweetvlekken. Chique ook nog eens :-)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 22:42

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 22:57

Ik heb shirts waar je de vlekken niet op ziet. Als ik toevallig een shirt aan heb waar je het wel ziet zet ik de tuinslang erop. Of ik trek m ff uit en maak hem nat. Ben je die lelijke vlekken kwijt en shirt is lekker koel. Wel moeilijk aantrekken als ie nat is btw. Maar ik vind het wel lekker vaak.

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 11:54

Heb andere shirts gehaald helpt wel maar blijft natuurlijk gewoon warm en zweterig onder me bodyprotector. Snap niet hoe sommige mensen hier geen last van hebben laatst reed ik in een groep een meid deed hem dr bodyprotector af en er was geen een nat plekje en een andere deed hem af en daar zag je precies waar de protector zat

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 13:33

Apple schreef:

Dan is het lonend om op zoek te gaan naar een redelijk nette regenjas voor in het zomerseizoen :-)

regenjas moet wel doorzichtig zijn! Tenminste, dat heb ik ooit gehoord/gelezen maar het mag zeker wel :)
(sorry, offtopic antwoord :P )

zomertenue mag idd altijd, behalve met kampioenschappen dan is het gewoon normaal tenue hoe warm het ook is. Maar kan me ook voorstellen dat als iemand bij een wedstrijd zegt het moet, dat je dan niet zo snel er tegen in gaat
Ik heb zelf deze: https://www.kramer.nl/NIEUW/Ruiter/Dame ... ara-II?d=1 die vind ik ook heel erg fijn (dan de oude variant, de Mara I maar neem aan dat het luchtige niet verandert is)

Pabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 14:17

Je hebt er natuurlijk niet zoveel aan, maar ik heb door het rijden het wel leren accepteren dat ik er na het sporten/rijden er vaak uitzie of ik heb gezwommen :D Inderdaad shirt snel wisselen was ook mijn oplossing.
Weet dat het iets genietisch is en je er inderdaad niet veel aan kan doen.

Ik vind het fijn om een cool-dry shirt (zoals Futurum ondershirt) onder een dun (synthetisch/sport) t-shirt te dragen als ik even wat minder opvallend wil zweten. Gaat ook prima onder een wedstrijdblouse.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:17

Enzo_Ollie schreef:
Apple schreef:

regenjas moet wel doorzichtig zijn! Tenminste, dat heb ik ooit gehoord/gelezen maar het mag zeker wel :)
(sorry, offtopic antwoord :P )

Nog even offtopic verder:

Dat doorzichtige was vroeger zo.
Staat nu niks meer over in het reglement:

Discipline reglement Dressuur KNHS art. 117 schreef:
10. Bij slecht weer is het dragen van een regenjas, regenkleding, speciale regenbroek of een windjack toegestaan.

Elke regenjas en/of regenbroek is toegestaan.

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 11:31

Pabi schreef:
Je hebt er natuurlijk niet zoveel aan, maar ik heb door het rijden het wel leren accepteren dat ik er na het sporten/rijden er vaak uitzie of ik heb gezwommen :D Inderdaad shirt snel wisselen was ook mijn oplossing.

Ik vind het fijn om een cool-dry shirt (zoals Futurum ondershirt) onder een dun (synthetisch/sport) t-shirt te dragen als ik even wat minder opvallend wil zweten. Gaat ook prima onder een wedstrijdblouse.

Denk dat nog een laag onder me shirt wel heul warm word… maar misschien accepteren dat een me shirt zeik nat word. Wat doe je dan met dat natte shirt als je nog op stal bent?

Pabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:46

Nienke_20 schreef:
Pabi schreef:

Denk dat nog een laag onder me shirt wel heul warm word… maar misschien accepteren dat een me shirt zeik nat word. Wat doe je dan met dat natte shirt als je nog op stal bent?

Inderdaad wanneer de stof eroverheen wind dicht is, anders maakt het juist dat het beter ventileert. Ik geloofde er ook niet in, maar na het proberen ben ik er enthousiast over. Dus vocht/verkoelend t-shirt + blouse + wedstrijdjasje zou ik niet doen, maar enkel blouse en zo'n soort t-shirt ben ik wel fan van.

t-shirt leg je weg en neem je na afloop mee naar huis voor de wasmachine, al dan niet in een plastic zak, maar die moet je zeker niet vergeten...

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 09:56

Nienke_20 schreef:
Pabi schreef:

Zoals ik eerder ook al zij, goede ondershirts voegen vrijwel geen warmte toe. Maar ze helpen wel het zweet op te vangen en af te voeren. Met als extra pro dat je bovenkleding vaak ook beter om je lichaam valt. Er is een reden dat tot een paar decades geleden iedereen het droeg.

Bij warm weer zo min mogelijk dragen is eigenlijk best een nieuw concept, en inefficiënt. Kijkt bijvoorbeeld naar traditionele kleding uit landen met warm weer. Meestal bedekt het juist veel, en met een reden. De juiste kleding dragen, in de juiste stoffen en pasvormen, werkt beter dan zo min mogelijk dragen.

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 14:58

[/quote]
Inderdaad wanneer de stof eroverheen wind dicht is, anders maakt het juist dat het beter ventileert. Ik geloofde er ook niet in, maar na het proberen ben ik er enthousiast over. Dus vocht/verkoelend t-shirt + blouse + wedstrijdjasje zou ik niet doen, maar enkel blouse en zo'n soort t-shirt ben ik wel fan van.

t-shirt leg je weg en neem je na afloop mee naar huis voor de wasmachine, al dan niet in een plastic zak, maar die moet je zeker niet vergeten...[/quote]

Doe je die gewoon in de was als hij nog nat is dan? Of moet je m eerst ff uit hangen en laten drogen

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 15:00

[/quote]Zoals ik eerder ook al zij, goede ondershirts voegen vrijwel geen warmte toe. Maar ze helpen wel het zweet op te vangen en af te voeren. Met als extra pro dat je bovenkleding vaak ook beter om je lichaam valt. Er is een reden dat tot een paar decades geleden iedereen het droeg.

Bij warm weer zo min mogelijk dragen is eigenlijk best een nieuw concept, en inefficiënt. Kijkt bijvoorbeeld naar traditionele kleding uit landen met warm weer. Meestal bedekt het juist veel, en met een reden. De juiste kleding dragen, in de juiste stoffen en pasvormen, werkt beter dan zo min mogelijk dragen.[/quote]

Dat is waar maar ga niet met 25+ graden in een lange mouwen shirt zitten om vervorming echt echt een doorweekt shirt te hebben…

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:01

Je snapt het niet denk ik :+
Dat zorgt ee juist voor dat dat niet gebeurd ala je de goede stoffen en pasvormen gebruikt.

Pabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:20

Nienke_20 schreef:

t-shirt leg je weg en neem je na afloop mee naar huis voor de wasmachine, al dan niet in een plastic zak, maar die moet je zeker niet vergeten...[/quote]

Doe je die gewoon in de was als hij nog nat is dan? Of moet je m eerst ff uit hangen en laten drogen[/quote]

Ik behandel het gewoon als sportkleding: hoe sneller wassen hoe beter (theoretisch kan je het ergste zweet eruit spoelen, maar ik doe dit niet) en als je het niet meteen was uithangen en dan droogt het wat aan de lucht. Net als rijbroeken die je ergens onder in de wasmand laat liggen, wordt een shirt er ook niet frisser op. Tzt een keer in de azijn zetten kan ook helpen.

En wat betreft het volgende punt, het gaat meestal om t-shirt of eventueel tank-tops. Verder doelt Cambionn denk ik op de gewaden die in warme landen gedragen worden. Die vergroten eigenlijk het verkoelend effect door enerzijds de zon instraling op te vangen / reflecteren en anderzijds je krijgt dat lucht zich om je lijf beweegt, dat verkoelt en is ook het idee van zo'n ondershirt: dat lucht meer circuleert.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:43

Ik spoelde meestal mijn doornat gezweette tshirt al op stal uit, direct na rijden. Dan of uitdruppend op de stuur van mijn fiets of later in een open plastic bak in de voeten ruimte van de auto met raam op een kier als het echt bloedheet was. De rest van de dag in een ander shirt en beide direct thuis samen met de rijbroek en vooral ook de sokken in een sopje in diezelfde plastic bak. Op een apart wasrek in de schuur en dan 1x per week alles van paarden spullen samen in de wasmachine met extra naspoelen.
Alleen zo werd ik niet door mam onterfd haha :Y)

Nienke_20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 00:27

Ik zal het gaan proberen een lange mauwen shirt, nog tips voor bh’s? Heb een sport bh maar ook die is gewoon nat na het rijden. Die wissel je ook iets minder snel zegmaar..

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 00:55

Pabi schreef:
Verder doelt Cambionn denk ik op de gewaden die in warme landen gedragen worden. Die vergroten eigenlijk het verkoelend effect door enerzijds de zon instraling op te vangen / reflecteren en anderzijds je krijgt dat lucht zich om je lijf beweegt, dat verkoelt en is ook het idee van zo'n ondershirt: dat lucht meer circuleert.
Wellicht was ik niet duidelijk genieg. Ging ook niet enkel om gewaden. Als je in bijv. Azië kijkt zie je ook veel andere kleding uit allerlij categorieën. Shirts, broeken, rokken, jurken, jassen. Alles eigenlijk. Maar vrijwel altijd met laagjes, en in efficiente vormen en stoffen. Laagjes niet enkel omdat dat lucht vasthoud die als isolatie kan werken (om kou of warmte buiten te houden, en lichaamswarmte binnen, dat is namelijk het tegenovergesteld van wat je nu zoekt) maar ook omdat dat zweet kan opvangen en afvoeren zodat je comfortabeler blijft en het niet in je goede bovenkleren trekt. En dat is wat je wel wil, en wat een goed ondershirt doet (met minimale lucht ruimte en lichte, ademende stoffen zodat het niet warm wordt).

Bedekend is idd om de zon niet direct op je te krijgen, wat helpt tegen warmte. Alsof je continue in de schaduw zit. Maar dat was eigenlijk een secundair punt. Meer van, laagjes en bedeken is niet zó raar in hitte ondanks dat dat soms wel zo reageert tegenwoordig. Als je het goed doet helpt het juist. Eigenlijk is minder aan doen juist raar.

Nienke_20 schreef:
Ik zal het gaan proberen een lange mauwen shirt, nog tips voor bh’s? Heb een sport bh maar ook die is gewoon nat na het rijden. Die wissel je ook iets minder snel zegmaar..
Lange mouwen werkt enkel met de juiste stoffen en pasform. Dat heb ik in sportkleding niet veel gezien, als ooit. En tenzij het probleem vanuit je armen komt gaat dat je ook niet helpen. Het ging om het dragen van een goed ondershirt. Wat al door 3 of 4 (ofzo) verschillende mensen is aangeraden maar je steeds lijkt weg te wuifen als waarschijnlijk te warm/geen oplossing of niet verder op in gaat.

BHs geen tips voor. Ik draag gewoon mijn reguliere BHs. Ben ik zelf meer comfi in dan sport BHs ofzo. Zweet komt eigenlijk nooit door de BH heen in het shirt bij mij. Rug, oksels, en stuk onder de broek is wat nat wordt van zweet bij mij. Daarvoor dus een ondershirt, blijft mijn goede shirt zweetvrij. Na het sporten was BHs met de hand. Sowieso BH's altijd met de hand, gaan ze langer mee. Goede BHs zijn duur genoeg...