Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37650
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:31

maj0 schreef:
dan wil ik de vraag stellen. Ik heb nu dus ook een 50gram maar merk dat het af en toe gewoon te warm is als het wat warmer weer is maar wel heel veel regen. (en nee heb het niet over 17 a 18 graden)


Dat kan, sommige paarden hebben het eerder warm. Ik zou de deken dan pas op doen als het kouder wordt..belangrijk is dat ze er niet onder gaan zweten.

Een 0 grams vind ik voor een paard een rot deken, want het legt de haren plat die ze normaal uitzetten om warmte vast te kunnen en als je pech hebt krijgen ze het zo dus juist kouder/ oncomfortabeler.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:44

Ik heb al jaren diverse paarden onder dunste Rhino Wug. Ik heb nog nooit een nat paard gehad, ook niet in vrije uitloop stalling.

Dat verhaal met die haren geloof ik niets van. Ze staan altijd mooi warm.

Regendekens (die met niets of zo‘n fleece) vind ik wel waardeloos, dat is net als fietsen met een regenjas.

Tancreda4

Berichten: 24111
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 08:53

Rhino is wel wat anders dan bv een Shires 0 gram. Bij rhino heb je toch meerdere lagen, waardoor nat worden eronder niet (of nauwelijks) gebeurd, en waardoor de deken beter ademt. Andere 0 grams dekens zijn 1 laags, en heb je dat een stuk eerder.

ellepel

Berichten: 47444
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:07

volgens mij is een 50 gram regendeken dan eentje met fleece er in?
die heb ik wel altijd, de zonder voering vind ik dan vaak toch wat vochtig aan de binnenkant en met fleece is dat niet zo.
ik heb voor mijn merrie een deken van riding world,maar ik haal anders ook wel harrys horse, qhp.
niet de duurste merken en die gaan meestal een jaar of 3 mee en dan haal ik een nieuwe.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:17

Ik heb een fijne 50gr van Shires. Was niet te duur en doet het prima als tussen deken (plens dagen maar dan wel nog 10+ graden. Ik vind een 0 grams al gauw heel erg plakken en deze met 50 gram iets luchtiger overkomen. Ik durf niet te zeggen of de deken qua robuustheid de speelse ruinen overleeft, maar als je m niet 24/7 op hebt gaat het prima. Deze is het:
https://www.equimatch.nl/shires-tempest ... al-50.html

Tip: even bellen naar Equimatch of ze m op voorraad hebben in jouw maat voordat je bestelt. Hun actuele voorraad is niet gesynchroniseerd met de webshop. Als je belt, leggen ze m alvast klaar en zodra je bestelt, wordt ie erg snel verzonden. Had m na een dag al in huis.

Britta31

Berichten: 13176
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:32

Ik heb altijd de gevoerde regendekens van Waldhausen.Bij de Boerenbond\Welkoop verkopen ze de dekens ook.Niet duur en zitten mijn ruin het beste.Hij staat 24/7 buiten met stal.Het zijn wel duitse maten en moet je even omrekenen.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:25

Ik ben erg te spreken over Fedimax dekens, die zijn echt waterdicht, ook bij hevige en langdurige regen.

Shenavallie
Berichten: 11645
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:37

Ongevoerd stonden mijn pony's allebei te ratelen in hun tuig, maar met een fleece lining doen ze het allebei prima. Verder hebben ze sowieso geen dekens om, alleen bij echt slecht weer (regen, gure wind). Ik heb ze bij MHS (eigen merk) gekocht.

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 11:44

Vanwege gratis retour kunnen zenden heb ik liefste agradi, dan kan ik gerust passen en weer wat anders bestellen indien nodig.
Bij andere ruitersportzaken ben ik met pech zelfs dubbele verzendkosten kwijt als ik wat terug moet sturen.. twijfel ook nog wat over de maat.
Hij zit tussen 175 en 185 in, van de zomer van amigo en bucas de vliegendekens gepast maar de pasvorm was beroerd. Ik weet wel dat bucas irish bij de hals iets ruimer valt dus ik wil die wel proberen.

Moonlight17
Berichten: 2352
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:22

Mijn paard valt door de wat bredere borstkast in de tussenmaat bij Amigo Bravo.
Ik ben altijd aan het stoeien bij andere dekenmerken tussen 195 en 205 cm. Bij Horseware gebruiken ze net iets andere dekenmaten. Ik heb er nu een 198 cm op liggen. Die is een klein beetje te lang voor het ideaal, wel goed bij de borst/schouder. De 198 ofte wel 6,6 wordt vaak als 195 cm verkocht in Nederland.

Je zou eerst even kunnen meten bij je paard, maar ik zou beginnen bij de 175 cm.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:28

Muze schreef:
Vanwege gratis retour kunnen zenden heb ik liefste agradi, dan kan ik gerust passen en weer wat anders bestellen indien nodig.
Bij andere ruitersportzaken ben ik met pech zelfs dubbele verzendkosten kwijt als ik wat terug moet sturen.. twijfel ook nog wat over de maat.
Hij zit tussen 175 en 185 in, van de zomer van amigo en bucas de vliegendekens gepast maar de pasvorm was beroerd. Ik weet wel dat bucas irish bij de hals iets ruimer valt dus ik wil die wel proberen.



U vraagt, wij draaien ;)
https://www.agradi.nl/tempest-original- ... -blauw.htm

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 12:34

Nah! Die kwam ik niet tegen met mijn filter van” 50 gram “.
Dank!
Edit: helaas niet mijn maat.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:37

Je mag die van mij ook wel passen. Moet zeggen dat ik hem komend weekend ga gebruiken, maar volgende week wordt droog en wat warmer en dan kan ik hem wel missen voor een dag of 2

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 12:43

Muze schreef:
Vanwege gratis retour kunnen zenden heb ik liefste agradi, dan kan ik gerust passen en weer wat anders bestellen indien nodig.
Bij andere ruitersportzaken ben ik met pech zelfs dubbele verzendkosten kwijt als ik wat terug moet sturen.. twijfel ook nog wat over de maat.
Hij zit tussen 175 en 185 in, van de zomer van amigo en bucas de vliegendekens gepast maar de pasvorm was beroerd. Ik weet wel dat bucas irish bij de hals iets ruimer valt dus ik wil die wel proberen.


Daar tegenover vind ik Agradi vaak wel erg langzaam.....Niet altijd, laatst een vliegenmasker binnen 2 dagen binnen, maar bestelling daarvoor week op gewacht en geld van retour een maand op gewacht.

Mijn (inmiddels overleden ) ruin zat tussen 165 en 175 in. Voor hem had ik halve hals deken, dan wel in 175 en dat werkte fijn.

Voor quarters heb je mooie dekens met extra ruimte bij de hals en soms ook daar extra verstel mogelijkheden. De dekens die ik heb zijn ook oersterk. Lamicell, Tough 1, Stormshield etc
Mijn tank van 1.48m heeft maat 195/205 en dan mag het geen jurk worden.

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-22 13:49

Kijk ook wel naar een wug, maar ik ben bang dat dit juist weer de manen helemaal verstikt?

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:19

Nog nooit last van gehad, ook niet met dunne appie manen. Enkel dat ze plat liggen.

Imre

Berichten: 14221
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 14:23

Ook nooit last van. De wug is echt mijn favorite deken.

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 15:05

En de wat goedkopere dekens?
Hoe zijn de ervaringen daarmee en dan een 100 grams voor alleen dit jaar?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:20

Ik heb een 0 grams EJ en een 100 grams van MHS. Paard staat overdag buiten, dekens heb ik al bijna 2 jaar en ze blijft er mooi droog onder. Vind de pasvorm alleen niet ideaal, dus ben wel een beetje ah rondkijken naar iets anders. Maar prijs-kwaliteit verhouding is heel goed, had ze eigenlijk gekocht, omdat ik snel iets nodig had :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 15:25

Muze schreef:
En de wat goedkopere dekens?
Hoe zijn de ervaringen daarmee en dan een 100 grams voor alleen dit jaar?


Wat vind je goedkoop? Ik heb een aantal Nika dekens en die vind ik redelijk goedkoop. Nog goedkoper durf ik echt niet.

Wij gaan wel van 0 naar 300 in stappen en mocht mn ruin van 23 het toch koud krijgen, gaat daar iets onder. De dikste heeft ook een hals. Ik begin meestal zonder en doe alleen bij storm en veel wind de hals erbij.

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 15:55

Rond de 75 euro is toch wel een beetje wat ik in m’n hoofd heb.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 16:28

Muze schreef:
Rond de 75 euro is toch wel een beetje wat ik in m’n hoofd heb.


Je kan ook je ogen open houden voor 2e hands. Zat mensen die een verkeerde maat hebben gekocht of bijv voor een ouder paard en de deken weinig tot niet gebruikt is.

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Licht gevoerd of ongevoerd regendeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 16:45

Dan Ben ik bang dat ie toch ( verkeerd) gewassen of geïmpregneerd is