40 graden en paarden buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:05

Als het weekend is dan spuit ik hem om 13:00 even af en verzuip ik hem. Met deken en al. En zonder droogtrekken de wei weer op. Dan heeft ie een beschermings laagje tijdens de piek overdag.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 18:15

Absolem schreef:
Als het weekend is dan spuit ik hem om 13:00 even af en verzuip ik hem. Met deken en al. En zonder droogtrekken de wei weer op. Dan heeft ie een beschermings laagje tijdens de piek overdag.

Maar wordt water juist niet warmer in de zon? Dat heb ik wel eens gelezen, maar ik weet niet of dat nou waar is of neit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:23

Ik wacht echt niet af of het 40gr wordt. Mijn zwarte ruin had het met 30gr echt al zwaar.

Natuurlijk kan niet iedereen het perfect oplossen, maar je weet of het binnen koeler is dan buiten en of er buiten schaduw is.

Wij hebben ze al vele jaren 24/7 buiten, maar ik zou er nooit voor kiezen als ze geen schaduw hebben. JUIST overdag en met warmte niet. Is het niet de warmte, zijn het wel de beestjes waar ze gek van worden.

Ik zie vlakbij pony's wanhopig wat beschutting zoeken bij wat bomen. Urenlang is dat nog steeds vol in de zon en geen wind of schaduw tot de zon draait. Die kunnen geen kant op.
Soms rennen om van de steekbeesten af te komen.

Dan zou ik mn paarden liever op stal zetten.

Maar zoals eerder gezegd; vroeger was aanpassen en een tropenrooster heel normaal. NU is het vaak moeilijk, moeilijk...........Geen personeel, baasjes die hun paarden 's nachts niet buiten willen etc. Het is soms te begrijpen, maar je moet keuzes maken.

Ik zou sws niet rijden, wat ik dan mensen alsnog zie doen. Paarden kunnen echt wel even zonder.

Over afspuiten en in de zon zetten zijn de meningen erg verdeeld en heb ik ooit wel gedaan, maar doen we niet meer.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:27

Schaduw vind ik toch wel een basis. Met 25 graden al. Ze hebben het hier gelukkig genoeg.
Heb een tijdje op een stal gestaan met paddockjes, 4x8 ofzo, midden in de brandende zon, 12 uur lang, dat vind ik geen paardwaardig leven ookal leeft menig paard zo helaas.
Afspoelen is het enige wat je dan kunt doen en vaak zijn stallen wat koeler dus kunnen ze snachts naar buiten. Maargoed, hier ga ik niet meer naar een stal, paddock, weiland zonder schaduw. Ze moeten op z'n minst keuze hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:39

Hier staan ze 24/7 buiten. Maar wel een prachtige bomenrij in het midden van ons perceel en dus overal schaduw.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:43

Earth schreef:
Ik vraag me af wat beter is, binnen staan waar het nog iets warmer is maar wel schaduw, of buiten staan waar het net iets koeler is, maar wel in de volle zon.

In de volle zon lijkt mij niet beter dan op stal

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:44

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 18:49

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:17

Ik zet ze overdag binnen mocht het heet gaan worden. Niet alleen vanwege de hitte alsook ze dan opgevroten gaan worden door de dazen hier.
Van mij hoeft die bloedhitte niet. Voel me zelf dan vaak belabberd en kom savonds na 20 uur pas tot leven dan :D

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:21

40 graden? Pff.. dat is toch verschrikkelijk. Hopelijk valt het mee uiteindelijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:27

Afspoelen is een tijdelijke verkoeling, maar maakt de situatie zwaarder. Temperatuurwisselingen kosten flink wat energie.
Mijn zwarte paard deed ik een wit, katoenen laken op toen ik hem op een locatie geen schaduw kon bieden. (Zwart absorbeert warmte).
Dat hielp echt.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:30

senna21 schreef:
Afspoelen is een tijdelijke verkoeling, maar maakt de situatie zwaarder. Temperatuurwisselingen kosten flink wat energie.
Mijn zwarte paard deed ik een wit, katoenen laken op toen ik hem op een locatie geen schaduw kon bieden. (Zwart absorbeert warmte).
Dat hielp echt.

Liever dat hij iets meer energie verbruikt dan dat hij straks hittebe vangen is. Waar hij staat zijn gelukkig bomen. Maar hij is zo'n sukkel die alsnog in de volle hitte blijft staan. Hij heeft een zebra vliegendeken op dat reflecteert wel iets.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:35

Ik hou het weerbericht van Ruben W. in het oog. Da's naar mijn mening de enige juiste weerman die er 9 van de 10 keer goed bovenop zit.

Ik hoop echter dat het niet zo warm gaat zijn. Mijn 3 zwarte paarden hebben wel vrije keuze. Maar vorige hitte stonden ze ook gewoon in de volle zon 8)7

Af en toe komen ze aan de stal staan maar da's eerder omdat ze gek worden van de vliegen dan voor de hitte. Want dan staan ze aan de stallen ook in de zon ipv in de schaduw (binnen is koeler, ik zit dan ook binnen namelijk).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:44

Een ander weermodel spreekt al van 45 graden in Brussel :D
Het lijkt wel een opbod... :')

Anyway, er zijn landen en regio's genoeg met veel paarden die de hele zomer door zulke temperaturen hebben, dus we gaan het wel overleven denk ik dan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:01

En dan zuchtte ik al bij het vooruitzicht dat het hier volgende week 37 graden wordt :+

Bij ons de paarden altijd 24/7 buiten, afhankelijk van welke weide hebben ze of een schuilstal of een stuk bos (die ze prefereren), ze staan nu al groot deel van de dag in het bos, in de schaduw en onder de notenbomen (stukken minder dazen).

Afbeelding

Op de weide met zulke temperaturen zonder enige vorm van schaduw/verkoeling is uitermate onverstandig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:37

Jij zit daar toch redelijk in het zuiden Poosje ?
Is dat de eerste keer dit jaar 37 ?

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:47

Hopelijk is het toegestaan trailer(s) of nog beter een grote vrachtwagen de wei in te rijden zodat die voor schaduw kunnen zorgen?
Als je er zelf geen hebt zou ik rondvragen, mensen zijn vast bereid in zo’n extreme situatie mee te denken (en nee heb je sowieso...)

Aan de trailer kun je mss evt nog schaduwdoek bevestigen?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 20:58

Ik zou inderdaad ook iets van een schaduwdoek ophangen, ik kan me niet voorstellen dat je daar nu een boete voor krijgt.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:14

Vorig jaar hebben we onze shet omdat er geen schaduw was een parasol gegeven, soms stond zij eronder en soms koos ze voor de volle zon

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 21:31

Pandora2 schreef:
Een ander weermodel spreekt al van 45 graden in Brussel :D
Het lijkt wel een opbod... :')

Anyway, er zijn landen en regio's genoeg met veel paarden die de hele zomer door zulke temperaturen hebben, dus we gaan het wel overleven denk ik dan.

Ja maar die zijn dat gewend. Hier is dat niet zo, en daarnaast is het nog weinig echt heel warm geweest. Misschien 1 of 2 dagen laatst.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:34

2 jaar? Geleden (1e lockdown) was het ook aantal keer zo vreselijk warm, soms tot 35 graden voor langere tijd. Hier zag je alsnog dat de paarden buiten jn volle zon stonden, met weinig zweet. Zodra ze naar binnen gingen (tropenrooster) werden ze allemaal zeiknat van het zweet := Ik was dus continu aan het afspuiten overdag terwijl ze op stal stonden. Was eigenlijk dus helemaal niet zo lekker voor ze. Blijft dus toch heel lastig en van zoveel dingen afhankelijk

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-22 21:38

Ik denk ook dat het heel erg afhangt van hoe en of het waait. Bij ons op stal is het altijd koel omdat het altijd wat doortocht. Ik kan me voorstellen als je een tochtvrije stal hebt, dat het warmer kan zijn dan op de weide.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:49

Ja, precies. En wij zaten zo in de polder dat er altijd wind was buiten. Nu op nieuwe stal ook, terwijl de stal helaas flink opwarmt met paarden erin. S winters erg fijn, 's zomers niet perse. Ik heb buitenstal dus geen klagen (behalve in de winter met echt rotweer, dan moet ik de voor en zijkant dichtmaken := )

Eerst maar zien of het echt zo warm wordt. En dan bedenkt de staleigenaar wel een goede regeling, gelukkig.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:57

Hier zoeken ze geen schaduw op, dus op tijd naar buiten en op tijd naar binnen. Op stal alle deuren open en een grote vetilator op het pad.
En zeker de veulens gaan over hun grenzen heen. Bij ons met 30+ en zon krijgen ze al hitteplan, als het bewolkt is is het een ander verhaal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:11

Als er wind staat, laat ik die van mij liever op de wei in de zon staan, dan in de paddock uit de wind met een beetje schaduw van een afdak en een boom.
Ervaring uit het verleden, waarbij ik dus voor de paddock met schaduw koos, leert mij dat mijn paarden daar onder die omstandigheden warmer hadden dan in de zon.
Wanneer er geen wind staat, verkies ik wel de paddock met schaduw, want dan is dat de plek waar ze het proefondervindelijk minder warm hebben.

En wel, bij voorkeur vaker dan 1x per dag, lekker helemaal afdouchen en nat weer wegzetten.