Sneeuw en ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kidde
Berichten: 3481
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:57

EllyC schreef:
ik heb speciaal spul ooit eens gekocht, dat doe je in warm water, stopt het in de hoef, laat het afkoelen en dan zou het goed vast moeten zitten waardoor je geen ijsklonten krijgt.
Helaas door ontbreken van sneeuw nog niet de werking uit kunnen testen (moet ook even heel hard gaan denken waar het ook al weer ligt).


heeft iemand dit al eens gehad?
https://www.amazon.de/dp/B00O3RHXK6/ref ... B00O3RHXK6


Hoeflederkit van de Kramer denk ik? Ik heb het twee jaar geleden gekocht, maar inderdaad doordat het al die tijd niet heeft gesneeuwd ook nog niet geprobeerd :+ Ik heb ze toen er laatst sneeuw voorspeld was wel al in de hoeven gedaan en het bleef goed zitten :j De sneeuw viel helaas tegen dus in heb het niet in de sneeuw uitgeprobeerd, maar dat ga ik volgende week doen

FCSA

Berichten: 6380
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:57


Marije_jiplover

Berichten: 25417
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:01

Het was te koop bij een webshop in Nederland, maar die is gestopt en volgens mij inmiddels door zijn voorraad heen.

https://www.schneefeder.at/english/prices-and-order/

Hier kun je het ook bestellen, schijnen snel te leveren, let wel even op de maat stiftgaten, in Nederland is de 3/8 de gebruikelijke maat voor stiften en niet de M12.

Thokkadisje

Berichten: 2146
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:05

Ayasha schreef:
Thokkadisje schreef:
Sneeuw klont alleen rond de dooi!! Als het vriest plakt sneeuw niet onder de ijzers en kunnen ze prima naar buiten, en zelfs rijden kan dan prima zonder zooltjes. Het hoeft daar echt geen -10 voor te zijn. De klontproblemen zijn bij al -2/-3 verdwenen.

Die losse sneeuwringen zijn waardeloos. Of ze springen eruit of ze komen tussen hoef en ijzer en klemmen zich daaren wrikken het ijzers los. Die kan ik echt niet aanraden.

Had je dat maar kunnen vertellen aan Sam zijn sneeuwklompen toen het -4 was.


Ik maak me alle liefde een foto van de hoeven van alle 30 paarden die hier met -3 zonder sneeuw zooltjes in de verse sneeuw buiten staan. Niet 1 heeft klonten onder de hoeven.
Dat hebben ze wel gehad, maar dat was toen er van die dooi sneeuw lag.

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:17

Op facebook circuleert een filmpje van een smid, die laat zien hoe je de hele hoef met duct tape kan plakken en daarover nog zelfplakkend veterinair verband zodat het niet glad is. Mijn paard heeft geen ijzers maar vond dit wel een voor iedereen toepasbare oplossing. Wel weer eraf halen als het gaat dooien omdat het verband dan een natte kliederzooi wordt zei hij.

DuoPenotti

Berichten: 30331
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:20

Die staat hierboven al :)

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:35

Inderdaad wat Thokkadisje zegt, sneeuw klont vooral als het niet echt koud genoeg is. Ik heb in Canada gewerkt met paarden daar stonden alle paarden op normale ijzers en daar reden we gewoon mee in de sneeuw. Dus met een beetje geluk valt het klonten nu mee.
Anders inderdaad kijken of je nog aan iets van sneeuwringen kan komen. Hier gaan trouwens alle paarden met ijzers gewoon naar buiten met sneeuw, ze passen zelf ook echt wel op.

Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 15:42

Thanks!!
Dus dan moet ik: 3/8 + M10 small hebben of large?
Hoe weet ik dat precies?


Marije_jiplover schreef:
Het was te koop bij een webshop in Nederland, maar die is gestopt en volgens mij inmiddels door zijn voorraad heen.

https://www.schneefeder.at/english/prices-and-order/

Hier kun je het ook bestellen, schijnen snel te leveren, let wel even op de maat stiftgaten, in Nederland is de 3/8 de gebruikelijke maat voor stiften en niet de M12.

FCSA

Berichten: 6380
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:49

Jooliieen schreef:
Thanks!!
Dus dan moet ik: 3/8 + M10 small hebben of large?
Hoe weet ik dat precies?


Marije_jiplover schreef:
Het was te koop bij een webshop in Nederland, maar die is gestopt en volgens mij inmiddels door zijn voorraad heen.

https://www.schneefeder.at/english/prices-and-order/

Hier kun je het ook bestellen, schijnen snel te leveren, let wel even op de maat stiftgaten, in Nederland is de 3/8 de gebruikelijke maat voor stiften en niet de M12.


Even meten van stiftgat tot eerste nagel. Als het minder dan 10cm is, heb je small nodig. Staat ook uitgelegd op de site :j

Over die maten: ik heb een paard van 1.70m met normale hoeven, maar ik kom toch uit op 9 cm, dus small. Klopt het dat large echt heel large is..?

Jooliieen

Berichten: 2009
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 15:55

Jammer S is al uitverkocht

Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:00

pluklief schreef:
Inderdaad wat Thokkadisje zegt, sneeuw klont vooral als het niet echt koud genoeg is. Ik heb in Canada gewerkt met paarden daar stonden alle paarden op normale ijzers en daar reden we gewoon mee in de sneeuw. Dus met een beetje geluk valt het klonten nu mee.
Anders inderdaad kijken of je nog aan iets van sneeuwringen kan komen. Hier gaan trouwens alle paarden met ijzers gewoon naar buiten met sneeuw, ze passen zelf ook echt wel op.

Kan best maar in NL is dat wel anders. Misschien door de hoge luchtvochtigheid of weet ik veel. In Canada is het natuurlijk veel langer een constante koude temperatuur. Paarden hier op ijzers staan binnen no time op gigantische ijsballen.

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 16:01

Onze paarden staan dag en nacht buiten met ijzers, en ik knip altijd een stuk uit de deksel van een emmer, placemat of ander wat harder plastic. Die kun je dan (mits je ze in de juiste maat knipt) tussen de hoef en het ijzer klemmen, werkt perfect en is nagenoeg gratis *\o/*
Een ander methode is ducktape en bandagetape van vetrap (Welkoop) er overheen om glijden te voorkomen.

Wanneer het echt hard vriest plakt sneeuw toch sowieso niet? Probeer maar eens een sneeuwbal te maken bij -5... Werkt dit anders bij ijzers? Gewoon nieuwschierig...

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:12

Ik lees even mee. Zie vaker voorbij komen dat mensen een stuk plastic op maat knippen, maar hoe klem je dat dan tussen je ijzer? Dat valt er dan toch zo weer onder uit of...?

EllyC

Berichten: 8158
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:56

Inderdaad hoeflederkit Afbeelding
Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25417
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 17:59

Mijn haflinger (op de foto hierboven ergens) heeft maat small.

En idd 3/8, dat is de maat van de stiftgaten in NL.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:04

Jessix schreef:
Kan best maar in NL is dat wel anders. Misschien door de hoge luchtvochtigheid of weet ik veel. In Canada is het natuurlijk veel langer een constante koude temperatuur. Paarden hier op ijzers staan binnen no time op gigantische ijsballen.


Volgens mij is dat vooral omdat het in Nederland valt sneeuwt als het maar net onder 0 is. Het lijkt nu kouder te worden dus het zou best kunnen dat ze er deze minder is. Maar onze paarden gaan Nederland gaan eigenlijk altijd met sneeuw met ijzers gewoon naar buiten ook al het zorgt voor klonten.

TamaraFloor
Berichten: 835
Geregistreerd: 07-12-09
Woonplaats: Zaandijk

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:39

Mijne hebben allebei zooltjes.
Krijgen ze dan alsnog ijsklompen denken jullie??

Blaze1994
Berichten: 621
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:45

TamaraFloor schreef:
Mijne hebben allebei zooltjes.
Krijgen ze dan alsnog ijsklompen denken jullie??



Ben ik ook heel benieuwd naar! ik heb leren zooltjes

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:48

Als het goed is gaat het met zooltjes goed. Zelf iig nooit problemen mee gehad (hoogstens glad maar geen klompen)

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:49

Marije_jiplover schreef:
Mijn haflinger (op de foto hierboven ergens) heeft maat small.

En idd 3/8, dat is de maat van de stiftgaten in NL.


Zitten daar de schroeven ook bij? Of waar zet je het mee vast?

Marije_jiplover

Berichten: 25417
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:54

Je moet zelf stiften erbij kopen, ik gebruik 5 of 6 mm met widiapuntjes om ze vast te zetten.

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Sneeuw en ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 18:58

Die gaan we voor volgende winter maar eens inslaan dan... Nu alles uitverkocht en de ringen vind ik toch wel heel erg duur.

_Snow_White

Berichten: 3193
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:03

pluklief schreef:
Inderdaad wat Thokkadisje zegt, sneeuw klont vooral als het niet echt koud genoeg is. Ik heb in Canada gewerkt met paarden daar stonden alle paarden op normale ijzers en daar reden we gewoon mee in de sneeuw. Dus met een beetje geluk valt het klonten nu mee.
Anders inderdaad kijken of je nog aan iets van sneeuwringen kan komen. Hier gaan trouwens alle paarden met ijzers gewoon naar buiten met sneeuw, ze passen zelf ook echt wel op.


Dit is niet echt waar.. Hier in Ontario,Canada hebben alle paarden met ijzers standaard sneeuwbeslag of inderdaad sneeuwveren/ringen in de gaten geschroefd.
Als je niet opnieuw kan laten beslaan, werkt dat echt prima. Losse ringen zou ik niet doen, want die vallen er in onze ervaring snel uit.

_Snow_White

Berichten: 3193
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:04

Blaze1994 schreef:
TamaraFloor schreef:
Mijne hebben allebei zooltjes.
Krijgen ze dan alsnog ijsklompen denken jullie??



Ben ik ook heel benieuwd naar! ik heb leren zooltjes


Dit zou goed moeten gaan. Zolang er maar geen sneeuw/ijs in de hoef kan zitten, want daar klompt de rest weer aan vast.

pillow
Berichten: 7865
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:56

Susanne schreef:
Ik lees even mee. Zie vaker voorbij komen dat mensen een stuk plastic op maat knippen, maar hoe klem je dat dan tussen je ijzer? Dat valt er dan toch zo weer onder uit of...?

Je moet ze een centimeter kleiner maken dan de buitenkant van het ijzer. Het gemakkelijkste is een oud ijzer nemen en daarmee aftekenen. Je kunt plastic wel wat rond buigen en dan druk je ze tussen de hoef en het ijzer. Valt er echt niet uit.