Help! Mijn vriend heeft haar manen geknipt...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:22

Ik zou het lekker zo laten. Juist niet in knippen, dan krijg je zo'n raar onnatuurlijk kapsel. Het is even vervelend, maar jij bent, zoals je aan de reacties kunt horen, de enige die het ziet. Laat maar lekker groeien, het is een Haf, dat zie je binnenkort al niet meer :)

Even offtopic, maar wat een prachtige kleur heeft je Haf! Ik hou wel van die donkere vacht.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:25

Je zou maar 2 maanden voor een ander z'n paard zorgen, juist denken dat je top bezig bent om die rot klit eruit te halen en dan zo een reactie krijgen.. :n

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:28

casperzazoe schreef:
Je zou maar 2 maanden voor een ander z'n paard zorgen, juist denken dat je top bezig bent om die rot klit eruit te halen en dan zo een reactie krijgen.. :n

Ja, want jij weet precies wat TS tegen haar vriendje gezegd heeft zeker?

Ik zou niet teveel van de lengte afhalen, het groeit weer bij. Zou zelfs misschien wat puntjes rondom snijden om de “hap” wat minder op te laten vallen.

anjali

Re: Help! Mijn vriend heeft haar manen geknipt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:41

Als je paard bij anderen op de wei staat komt zoiets ook geregeld voor.Zo erg is het niet. Maar ik snap wel dat je het niet leuk vindt,want voor Haflingers zijn de manen wel de kroon op het paard.Of de kers op de taart!Maar ze groeien snel weer aan hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:43

Ik dacht eerlijk gezegd dat de eerste 2 foto's de voor foto's waren :o ik vind het niet zo schokkend. Vriendin van ons heeft Haflingers met ook hele lange manen. Die staan standaard met een vlecht in de manen. Is dat niet veel handiger?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:48

Ik dacht hij heeft er een fjordenkapsel van gemaakt :+ maar dit valt alles mee. Misschien met een uitdunschaar weer in hetzelfde model knippen? Gewoon recht af knippen wordt vaak lelijk, ik deed altijd de manen omhoog met een kam zoals je ze ook doet als je manen gaat trekken zeg maar en knipte dan ipv trekken. En dan op het laatst nog beetje voorzichtig snijpunten. Minst risicovol is gewoon laten, groeit vanzelf weer aan.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:59

Ik zeg sportcoupe! }>

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:29

Ach TS, ik begrijp je hoor! Ik ben ook een echte manenfreak en zou er ook "van staan huilen" en met zware schoenen rondlopen :o

Ik zou het zo laten denk ik en netjes weer laten groeien. Dan valt het binnen een paar maandjes hopelijk niet meer op :(:)

Edit, we zijn op dezelfde dag jarig :D Gefeliciteerd!
Laatst bijgewerkt door Knolselder op 31-12-19 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:35

Maanlicht schreef:
Ik zeg sportcoupe! }>

Fjorden coupe :+

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:56

Als het mijn pony was geweest had ik het enigszins in een boog geknipt met een efileer schaar, dan heb je een hele mooie natuurlijke vorm. Ziet het er ook niet geknipt uit.

Maar ach... Heel vervelend ziet het er nu ook niet uit. Het was erger geweest als er iets anders was gebeurd, ongeneesbaar kreupel of zo.
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 31-12-19 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:05

He dat is vervelend.
Ik zie het wel hoor, maar het is niet heel "extreem". Mijn vosshet heeft ook vreselijk lange en dikke manen en als het te lang is, moet ik het ook knippen. (soms komen er plukken manen tot de grond en sleept zijn staart 10-20 cm achter hem aan... :') ) Ik ben geen knipkampioen maar je moet iets he. De laatste keer had ik het in een redelijk rechte boog geknipt en vervolgens ben ik wat willekeurig met de haren mee gaan knippen, waardoor ik wat lengteverschil kreeg en het er natuurlijker uitzag. Ik was best tevreden met het resultaat en over tijd groeit het nog wel wilder. :D
En vlak daarvoor had mijn zusje zijn staart geknipt, hartstikke scheef en vreselijk kort en daar was ik ook niet blij mij, dus ik snap dat je dit vervelend vindt.
Ik zou, als je er iets aan wilt doen, de manen een beetje inkorten, liefst een beetje in een boog, waardoor de overgang minder groot is, maar niet te veel afknippen, omdat het uiteindelijk wel weer terug groeit. Gewoon een beetje bijwerken zodat jij je er toch wat beter over voelt, maar niet te veel, want je kan het er wel afknippen, maar terugplakken wordt lastiger. :')
Ik heb weinig ervaring met haflingers, maar als ik die manen zie bij de meeste, denk ik dat het snel terug groeit.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:26

Moest echt twee keer kijken voordat ik het zag hoor, dus het valt helemaal niet op. Als je het echt storend vindt zou ik de rest van de manen een beetje bijsnijden.

Ik had echt zo'n gekortwiekt kapsel verwacht :')
Laatst bijgewerkt door Wistaire op 31-12-19 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:30

Ik zou je vriend de deur uitzetten! Dit is toch geen zorgen voor een paard!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 13:35

Ik zie 't best wel hoor en snap dat je ervan baalt. Ik zou het met een kammetje bijpunten. Dat het wel weer een mooie lijn is, dan wel korter, maar netjes en hopelijk groeit 't snel weer op lengte.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:09

Persoonlijk zou ik het lekker zo laten, het groeit vanzelf weer bij/mooi.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:27

First world problems... :Y)

Je bent waarschijnlijk een van de weinigen die het verschil ziet... En toevallig ook alleen maar omdat je het op foto ziet... Er zijn ergere dingen om je druk om te maken...

En zéker geen foto's uit een fotoshoot gebruiken ter vergelijking...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:43

Mondy schreef:
Niks van aantrekken dat je er ff een traantje bij weg moest pinken. Boeiend dat iemand anders het niet erg vind en jij misschien ff wel om wat voor reden dan ook ;)

Precies!
Is er niet iemand op stal die goed manen kan knippen en die het een beetje kan fatsoeneren?
In elk geval fijn dat je een haf hebt en dat het dus waarschijnlijk vrij snel weer aangroeit!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:45

Ik zou t zo laten meer knippen gaat t nog lelijker maken.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:01

Maanlicht schreef:
Ik zeg sportcoupe! }>

Zou ik ook doen! Lekker een korte coupe, veel hipper dan die lange manen :)

Snap je vriend wel, ff de eerste stap/knip gezet en kort is ook veel makkelijker te onderhouden.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:08

laran schreef:
Maanlicht schreef:
Ik zeg sportcoupe! }>

Fjorden coupe :+

Of nog korter zoals je soms bij criollo's ziet :+
Lekker stoer :P

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:26

Nee dames, ieder ras heeft zijn eigen typische look en bij Haflinger horen echt lange manen en geen sportcoupe. Maar, zoals al gezegd is, gelukkig zijn Haflingers ook begiftigd met de juist genen om manen weer snel te laten aangroeien!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:30

Ach, dat groeit wel weer aan. Is maar een klein stukje toch?

Mijn 2 Shetlanders hadden hele lange mooie voorplukken en toen ik terug kwam van mijn vakantie afgelopen zomer had mijn stiefvader, die er verder geen verstand van heeft, ze helemaal afgeknipt omdat ‘ze anders niks kunnen zien’. Zonde? Ja! Maar het groeit wel weer aan hoor.

Hier was t alweer een stukje bijgegroeid. :+

Afbeelding

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:33

Maar met haar voor je ogen zie je toch ook niks :D :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:56

Een lange voorpluk is ook heel goed als natuurlijk vliegennetje. Ze kunnen daar goed doorheen kijken en bij snelle ritten waait het haar vanzelf opzij.

Geeske520

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:02

Gewoon afblijven. Groeit wel weer aan.